Paard is heel erg gefocust op voedsel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Paard is heel erg gefocust op voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 14:47

Hoi! Ik ben nieuw hier (eerste post!) Ik lees wel al lang mee, maar heb nu zelf een probleempje waarbij ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven :)

Ik heb dus een paardje waar ik voor zorg. Af en toe rijd ik er ook mee, maar aangezien ik niet zo heel erg van het rijden ben ga ik liever lekker wandelen met het paard. Nu is het probleem dat hij zo erg gefocust is op eten. Buiten moet ik hem constant uit de struiken en het gras trekken.

Ik heb eerst geprobeerd om in de bak te werken aan netjes meelopen, stoppen als ik sto
p en dat soort dingen. Werkt helemaal top na een paar keer oefenen, maar helaas zodra we de bak uit lopen en er een pluk gras in zicht komt ben ik uit beeld en hang ik weer aan het touw om hem mee te krijgen.

Toen buiten geoefend met een vaste graasplek aan het einde van de wandeling. Dit is helemaal niet handig ben ik achter gekomen, want het paard loopt nog steeds heel de wandeling te drammen om te grazen. Daarbij is hij er niet van gediend als ik hem na het grazen weer wil meenemen en gaat hij protesteren. Hier ben ik dus mee gestopt. Ik laat hem nu al enige maanden helemaal niet meer grazen als ik erbij ben. In het begin dramt hij nog erg, als we een tijdje lopen gaat het redelijk goed, maar zodra mijn aandacht ook maar een seconde verslapt of er een laaghangende tak voorbij komt is het mis en moet ik als de bliksem optreden.

Het probleem is dat ik het gewoon niet zo leuk meer vind. Paard is chagrijnig dat hij niet mag eten en let niet goed op mij buiten. En ik vind er niks aan om constant als een politieagent hem weg te moeten houden bij al het eten om hem heen.

Paard staat op de wei de hele dag en ik voer zelfs nog een flinke pluk hooi voor ik ga lopen, dus honger zal het niet zijn. Hij is ook goed in vorm, niet mager oid. Hoe moet ik hier nou mee omgaan?

flavlip

Re: Paard is heel erg gefocust op voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:33

Gewoon blijven volhouden. Echt ervoor zorgen dat het niet lukt. Wanneer het 1x gelukt is dan is er weer motivatie het te blijven proberen. Desnoods een zweepje mee en zachtjes afstraffen, of niet alleen meetrekken, maar ook een pas achteruit zetten. Wel even overleggen met de eigenaar.

Het zal een tijd inderdaad niet leuk zijn, maar uiteindelijk is het duidelijk en zal het gezelliger wandelen worden. Er niks mee doen en het laten zorgt er alleen maar voor dat je (letterlijk) geen pas verder komt. Succes.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:57

Ja dat volhouden doe ik nu al. Ik laat hem geen hap meer eten buiten, maar het is zo'n strijd. Hoe kan ik die focus op voedsel nu eens eraf halen?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:03

Ik heb hetzelfde probleem.. :') als iemand anders ermee gelopen heeft merk je het ook weer direct.

Ik blijf ook voornamelijk erg consequent en treed op waar nodig is. Dus geen hapje gras word toegestaan.. Zodra die t wel doet probeer ik ook de pluk weer terug te pakken, en spreek ik m even goed aan.

Wat ook helpt is snoepjes in je zak stoppen.. :') Is wel nog steeds de focus op eten, maar wel het eten in jouw zak..

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 17:31

Heel eerlijk gezegd ben ik niet van de snoepjes geven. Heel af en toe neem ik een worteltje voor hem mee, maar hij krijgt voldoende te eten van de eigenaar dus dan vind ik snoepjes niet nodig. Ik trek de pluk gras indd ook uit z'n mond :') Maar ik ben bang dat hij een negatieve associatie gaat krijgen met mij ten opzichte van eten, omdat ik het steeds weiger wanneer hij wilt. Daarom geef ik nu steeds wat hooi van te voren, zodat hij wel mag eten maar dan op mijn moment.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:53

Ik ben heel benieuwd naar tips van anderen. Ben zelf ook zo'n kneus.

Graag concrete acties, anders dan het abstracte "ga gewoon goed rijden of heb eens mentaal overwicht" want daar ben ik niet mee geholpen.

Mijn 2 cents:

Als hij eenmaal mag, en eet dan is de toon gezet, vergelijkbaar met metzelf en de geopende koekrol.

De meeste paarden proberen je uit bij de eerste gelegenheid, vaak al bij het begin van de buitenrit dus. Daar moet je dan op bedacht zijn als je op het paard stapt.

Het is makkelijker voor het paard zich te beheersen als er afstand is tussen hem en de struik. Kort houden die teugels dus. En inderdaad continue opletten. En consequent zijn vanaf het begin.

De paarden weten zelf redelijk wat eetbaar is, en blijven van doorstruiken en brandnetels af maar je weet maar nooit of er een giftige plant tussen staat. Het moet dus.

Op een gegeven moment vinden ze de hap van de struik de prijs van het afkeuren, been, bitdruk en tikje waard hetgeen leidt tot een gat tussen jou en de kolonne dat hij wil inhalen middels een sprint, ook niet super dus.

Konsequent zijn dus.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 17:59

Ja dat ben ik vergeten te melden. Met rijden ondervind ik dit probleem niet. Het is echt alleen als ik ernaast loop.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:07

Last een ''graaspauze'' in. Anders denkt hij ''ja hallo, als ik met haar mee ga mag ik al helemaal niets meer eten!'' door druk te geven achter de oren. Verder heel duidelijk zijn; jullie zijn geen lopende mac drive. Het niet-eten werkt het beste met een touwhalster, die geeft duidelijkere signalen over. Wat ik deed was, als hij zijn hoofd naar beneden deed, eerst gewoon ''nee'' zeggen en lichtjes wiebelen met mijn touw (fase 1) Als hij toch gaat gelijk een fase 4 (ik weet niet of je ooit van de 4 fases heb gehoord, maar dat is echt een flinke zwaai met mijn touw, waarna hij altijd zijn hoofd omhoog doet/deed). Hij weet nu hardstikke goed dat ik de regels bepaal met wandelen, en ik heb er nu ook geen problemen meer van. :).

Je ziet zo veel mensen hun paarden proberen van het gras af te houden door touw/teugels kort te pakken en mee te sleuren als hij weer eens naar het gras gaat. Dat gaat niet helpen. Wees duidelijk en consequent, raak niet gefrustreerd.

Ik had hier vooral met rijden heel erg veel last van. Nu totaal niet meer, relaxed ritje op neckrope is prima te doen :).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:11

Strenger zijn. Lijkt me dat hij geen respect heeft voor je. Als je zegt nee en hij probeert het opnieuw dan kun je ervan uit gaan dat je niet streng genoeg was. Een serieus rukje aan het touw kan heus geen kwaad. Ik word na de 2de keer boos en dat merken ze dan ook. Meestal is een kleine correctie dus voldoende. Je mag je paard heus laten merken dat je boos bent als dit meteen een reactie is op zijn gedrag. Is een emotie die ze prima kunnen lezen. Als mijn paard tweemaal mijn arm er half afrukt voor een grassprietje dan kan hij wel een goede ruk aan het touw verwachten. Beter 1x duidelijk dan 20 keer hetzelfde herhalen en als je moet herhalen was je correctie dus al niet duidelijk genoeg. Probeer snel in te spelen, je ziet het meestal al aankomen en dan meteen consequent en zonder omwegen terug nemen. Het idee alleen moet oncomfortabel zijn voor je paard :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:22

ilangok schreef:
Last een ''graaspauze'' in. Anders denkt hij ''ja hallo, als ik met haar mee ga mag ik al helemaal niets meer eten!'' door druk te geven achter de oren. Verder heel duidelijk zijn; jullie zijn geen lopende mac drive.

Bedoel je hiermee dat ik hem tijdens het wandelen juist wel af en toe moet laten grazen? Geef ik dan juist niet toe aan zijn gedram? Hij wordt dan wel bevestigd in zijn gedrag.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:25

Ik heb 2 x een ketting om gedaan en dat heeft goed geholpen moet ik zeggen af en toe als het wat weg ebt doe ik de ketting er toch wer even aan

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:31

Hier ook z'on paardje,
wat bij mij wel helpt is het volgende,
Op de momenten dat hij wil eten, zeker niet toelaten eventueel fase 4 gebruiken zoals hierboven, een zwaai met het touw.
Op de momenten dat hij braaf mee loopt, belonen door zelf te bepalen dat hij mag grazen.
Hier werkt dat goed, en paardlief weet best dat als hij zich flink gedraagt, z'n gedrag beloont wordt door het liefste wat hij doet : grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:37

Dat is toch een grondwerkdingetje, want je pony heeft duidelijk geen respect. Als hij nit op jou let, geef een kort rukje aan het halster om hem weer op jou te focussen. Ook als hij wil grazen, ga niet aan hem hangen, maar geef een rukje aan het halster en doe dit met volle overtuiging. Niet proberen, maar doen. Hou het andere deel van het touw in je linkerhand, daarmee kun je hem evt nog corrigeren.
Ga nu niet grazen zo lang hij loopt te leuren. Pas als hij netjes met je meeloopt en niet meer constant gefocust is, kun je dit weer doen, maar blijf echt consequent.
Maar het is verstandig om hier hulp bij te zoeken, want dit gaat ook over je houding, je inzet je je overtuiging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:45

Flink doorlopen en weet waar je heen gaat. Hoe meer jij loopt als : "wij gaan daar naar toe", hoe minder paard de neiging heeft voedsel te zoeken. Langzaam is eet modus, actief doorlopen is ergens naar toe modus.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:52

Bedankt voor de handige tips allemaal! Ik zal toch wat kordater moeten optreden lees ik. En wellicht kunnen een paar grondwerklesjes inderdaad geen kwaad.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:56

Wat mij heeft geholpen met mijn pony is echt heel consequent en streng zijn. Heb het een hele tijd gehad voor het weide seizoen dat het echt alleen maar gras was wat ze zag. Ik ben op een gegeven moment met een ketting gaan wandelen en echt alles wat ze verkeerd deed gelijk gecorrigeerd. Hielp echt super. Laatst begon ze ook weer vervelend te worden met eten stond 24/7 buiten en kreeg echt honger, voer nu genoeg bij en geen last meer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:53

Sommige paarden houden nu eenmaal altijd die focus op eten en het blijft volhouden/doorzetten/consequent zijn en blijven.

Kijken wat voor dit paardje werkt. Bij mijn pony hoef ik t echt niet in fases te proberen.. Ik loop met een redelijk lang touwtje, hij loopt netjes schuin naast/achter me en het touw is nooit lang genoeg om bij t gras te komen. Mocht hij echt blijven proberen doe ik t touw/mn handen omhoog om dat duidelijk te maken (vaak ook met stem, "hey" "nee" of "niet doen"). Trek hij door? Dan trek ik terug en hard ook. Mocht het hem toch gelukt zijn (en dat is zelden zo), dan laat ik het touw veren (om weer een goede ruk te kunnen geven), petst op zn nek en dan neem ik m dan weer mee. Dus toch een soort fases, maar dan anders ;-)

Snoepjes wordt hij heel vervelend van. Zal de focus van t gras af zijn, maar ik heb geen zin in een happende, bedelende pony.

Tussendoor gras eten, tja, is voor mijn pony niet duidelijk genoeg. Hij mag halverwege eten. En waar dat is bepaal ik. De ene keer verder dan de andere keer, maar om dit duidelijk te krijgen was het de eerste paar keer wel op dezelfde plek. Dit wist hij al snel. Toen ik wel een keer verder ging was het alleen op dat punt even strijd, logisch, maar al snel over (want hij kreeg uiteindelijk toch zn gras).

Hij vindt het nu heel leuk om met mij buiten te wandelen en ik vind het ook leuk. Het is nu gewoon relaxed en ontspannen en mooie bijkomstigheid, hij loopt nu ook heen hard door ;-)

Soms kies ik voor de hele makkelijke weg en ga ik op het harde lopen. Dit was vooral de eerste paar keer, maar toen duidelijk was dat er een "graasplek" was hoefde dit niet meer (want is natuurlijk anders het probleem uit de weg gaan in plaats van oplossen).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:03

/3 Gaan wandelen met hoofdstel aan. En zweepje meenemen,want een tikje op de achterhand is niet schadelijk voor het paard maar hard rukken aan bit of halster wel.