Probleem met bekappen in de hoefstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Probleem met bekappen in de hoefstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:17

Mijn oudste belgisch trekpaard is er inmiddels 19
Een heel pittige karaktermerrie,met een niet zo plezant verleden. 10 jaar geleden kon ik haar niet eens gewoon een hoofdstel omdoen want ze brak de boel af. Veel van haar moeilijke gedragingen zijn er uit, en brhalve nu en dan een opflakkering is ze nu in de omgang een braaf fijn paard, loopt als een tierelier en gaat door het vuur voor mij...

Uitgezonderd als het met haar benen te maken heeft. Uiteraard heeft ze cpl, die is nu grotendeels onder controle is. Echter heeft ze minder fijne ervaringen met behandelen met sarnacuran (dat prikt!), scheren van de benen etc. Ik behandel nu met cydectin en zalf wondjes in. Dat lukt nog niet. Scheren lukt al een aantal jaar niet meer. Voeten geven uit de hand doet ze niet.
De hoefstal is altijd moeilijk geweest,maar wel doenbaar, echter wordt ze erger en ergern. De vorige keer en vandaag moeten een praam gebruiken, en zelfs door de praam heen ...

Ze gaat netjes de stal in. Voorvoeten geeft ze moeilijk maar deed ze normaal niet idioot bij. Nu weigerde ze weer alle meewerking, heeft een aantal keer weg en weer beginnen springen en liet zich vallen. De achterbenen waren echt een drama. Omhoog komen, heen en weer springen en slaan. Slaan tot ze los en kapot was.
Resultaat is een paard met een grote schaafwond op het hoofd, haar achterbenen open van de touwen en een mank paard van het slaan.
Het komt gewoonweg te gevaarlijk, ik hou mijn hoefsmid liever nog heel :D
Mijn hoefsmid is trouwens een hele kalme geduldige man met kennis van trekpaarden, maar zelfs hij geeft nu aan dat het echt gevaarlijk komt. Bij de voorbenen opperde hij nog om de volgende keer een strepje kalmeringspasta te gebruiken, eenmaal gedaan gaf hij aan dat de volgende keren enkel moeilijker gaan zijn en dat ik eens moest denken over haar laatste rit.

Het probleem is dat dit paard anders een gouden paard is, vorige week nog 25 km gereden, loopt nog wekelijks intensief dressuur, en doet alles. Om haar hiervoor af te maken ben ik uiteraard niet van plan. Maar ze moet wél bekapt kunnen worden ...

Voeten geeft ze niet, clickertraining geprobeerd. Mevrouw heeft geen interesse. Op bv het traditioneel trailerladen (op klep, belonen, eraf, erin, belonen, eraf, erin, stang dicht, belonen, eraf, etc) reageert zij omgekeerd. Ze wordt dan echt link. Trailerladen is eenmaal proberen. Wil ze niet. Een keer met de harde hand erop. Tweede maal rent ze er zelf in, en dan staat ze ook.heb ik nooit geen problemen meer mee.
Hoefstal heb ik niet ter beschikking dus niet mogelijk om mee te trainen...

Wat zijn de ervaringen met een verdovingspasta of verdoving in het bloed? Andere optie's?

Caaatje

Re: Probleem met bekappen in de hoefstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:27

Bij onze brabander takelen we achterbenen omhoog dmv een katrol systeem omdat hij een zwaar trauma heeft aan bekapt worden. Mede door een heel geduldige hoefsmid en dat katrol systeem is het nu doenbaar geworden.
Hoe verzorg jij de cpl als ik vragen mag want hier kan het, het ene moment super gaan en het andere moment helemaal bergaf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:38

Ik gebruik nu cydectin pour on . 100 ml per keer tuss de sokken spuiten. Eerste maal doen, een maand later herhalen en dan twee maal per jaar of als ze stampen. Wondjes proberen te zorgen dat ze niet ontsteken en vlug dichtgaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:14

Touw dat over wondjes wrijft lijkt mij niet prettig en mogelijk oorzaak van protest. Wondjes zijn met de cpl onvermijdelijk en dan blijft ze dus bevestiging krijgen dat touw er om en hoefstal niet leuk is.

Kan je ipv touw om het been een kluister oid gebruiken om touw aan vast te maken? Iets wat geen auw op wondjes geeft? Dan heeft een keer bekappen met sedatie ook meer kans van slagen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:18

een kluister kan mss wel wat gemakkelijker zijn, moet dat ding wel in de kootholte blijven en moet ik ze erom krijgen ...
zou wel gevaar voor de hoefsmid (en mij) schelen als ik die dingen op voorhand kan omdoen ...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:23

Wat goed dat je al zo'n eind gekomen bent met een paard met zo'n naar verleden. Superknap!

Zo te lezen heeft je merrie een negatieve associatie opgedaan. Heel logisch eigenlijk, maar wel ontzettend vervelend. Niet alleen voor je paard, maar ook voor jou en de hoefsmid natuurlijk. Het is wel eventjes een groot gewicht dat in de protest schiet.

Dit zou ik denk ik oplossen door weer helemaal opnieuw te beginnen met aanraken bij de achterbenen. Al dan niet met bijvoorbeeld eerst een kunsthand. En dit langzaam aan steeds verder opbouwen. Dat is via internet wat lastig uitleggen, maar ik kom graag met je in contact om daar een plan voor te maken. Een 'collega' van mij uit Vlaanderen kan ik ook voor je benaderen, om te vragen of ze je daarmee wil helpen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van katrollen of verdovingspasta. Met name dat laatste kan ervoor zorgen dat ze nog slechter gaan reageren. Ze kunnen een nare ervaring krijgen als ze verdoofd toch wat met hun balans moeten doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:41

Dankjewel :)
Ik ben ook niet voor verdoving. Sedalin en dergelijke heb ik al gehoord dat dat naar kan uitpakken, en ik kan ze maar moeilijk om de drie maand laten verdoven ...

Het aanraken van de benen is uiteraard ook erg moeilijk. We moeten regelmatig behandelen tegen de mijt en de cpl, dat is nooit haar favoriet geweest maar was doenbaar (behandelen met cydectin, wondjes verzorgen en inzalven. Binnenkant van haar pijpbeen was altijd moeilijk)
De laatste maanden doet ze enkel maar moeilijker. Scheren kan ik al een twee tal jaar niet meer (laatste maal heeft ze het toestel uit mijn handen gemept). En wondverzorging laat ze de laatste tijd ook niet meer toe.
Geoon aanraken lukt nog. Tot een bepaald punt en dan haalt ze uit. (Niet echt gericht maar als je doordoet wel gericht)
Waar een ander paard desensibiliseert bij herhaling van een niet enge beweging, heeft zij er na een tijd genoeg van en wordt ze link.( wil ze zeggen, ja, ik heb het eenmaal goed gedaan, het is welletjes zo)
En ze weet ook dat ze op dat vlak sterker staat ...

Probleem in de hoefstal is ook dat ze vastgebonden MOET worden, stel dat ik ze kan desensibiliseren op aanrakingen, de eerste keer dat ze er terug in gaat zal ik alles weer kwijt zijn?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:49

Ik zou juist wel verdoven. Veel rustiger voor het paard ook, en je hebt het hier over 1000 kilo, geen gewicht om grapjes me uit te halen. Wel gewoon met Sedalin (oraal), dit middel werkt m.i. beter dan alle andere troep. Eerst zorgen dat ze stressvrij bekapt kan worden.
Ipv vaste kluisters (2 achterbenen tegelijkertijd optillen is ook zo lastig), kijken of je de kluisters kapot kan krijgen zodat je enkel de 2 kootbanden overhoud, en hier aan optakelen.

Je kunt er ook nog voor kiezen om de veearts te laten verdoven iedere bekapbeurt, en dan na het bekappen gelijk heel het riedeltje afwerken zoals scheren en goed wassen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:53

2 benen in de lucht zal inderdaad lastig zijn :D.
Ik vind moeilijk kluisters voor trekpaarden. Gewone gaan niet passen, en lederen riemen met ringen oid zal ze kapot trekken. Laten maken zal ook wel erg duur worden.
Kluister idee is eerder om te zorgen dat touwen niet schuren? Kan ik dat ook bekomen door te bandageren?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:55

Ja, maar dan wel met onderlappen. Maar ik ging er eigenlijk van uit dat dat ook niet zou gaan ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:01

Het idiote is, bandageren lukt wel ...
Ik heb half fleece half elastiek bandages, dus wel met drukverdeling, maar gladdige buitenkant waardoor touwen niet schuren ...

Ik kan met dit paard alles doen, ook haar benen aanraken, wrijven, borstelen, bandageren.
Maar touwen rond de benen, water, vloeistoffen, zalven en hoeven optillen lukken niet (meer)
Voeten geven en water zijn nooit gelukt, de rest wel en dat is in de laatste jaren verslecht...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:04

Hoe binden jullie haar vast in de hoefstal?
Als alle singels goed geplaatst zijn kan ze namelijk niet omhoog komen of zich laten vallen. Voor de achterbenen kan je idd best een katrolsysteem gebruiken.
Als touwen te irriterend zijn kan je ze omkleden met rubber of kettingen omhuld met tuinslang gebruiken.

Ik heb ook al trekpaarden lelijk zien doen in hoefstallen, hell als ze willen gaan ze met hoefstal en al op wandel maar goed aangesingeld is er geen 1 die omhoog kon komen of zich echt liet vallen.

Als bekapping hoognodig wordt kan je idd ook verdoving overwegen.
Of een pijnstiller. Als echt het optillen een probleem is kan ze ook gewoon te veel pijn hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:07

Ze staat eigenlijk enkel met een ketting over de schoft vast. Tot de laatste 2 keer was er ook niks meer nodig.
Ik weet niet of de HS in deze stal ook buiksingels oid kan bevestigen.
Heb je toevallig voorbeelden hoe ze "ingesnoerd" kunnen worden?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:14

Foto heb ik niet maar 'ingesnoerd' is een ketting over de schoft, 2 buiksingels een borstriem en een broekriem. Al dan niet strak.
Benen ook niet te langzaam optillen. Gewoon vlot en direct (hoog) vastbinden.
Kunnen ze echt niet veel meer tegenpruttelen.

Al denk ik dat bij haar pijnstillers ook al verschil kunnen maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:18

benen vlug omhoog doen we idd wel ( of proberen we toch :D)
mss dat buiksingels wel kunnen helpen zodat ze er wat kan in hangen.
als de dierenarts komt zal ik eens de opties kwa verdoving en pijnstilling bespreken.
ik ben ook geïnteresseerd in jouw methode rumpleteaser.
moest ik ze zovee krijgen dat ze haar voeten uit de hand geeft kan ik wel tussendoor zelf wat raspen, waardoor ik de hoefstal kan beperken tot het hoognodige.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:19

Je kunt toch zo een verdovingspasta geven, is niks mee om dat om de 3 maanden te doen en het werkt enorm goed.
Zou dat gewoon proberrn..stalgenootje van me doet het ook, die doseerd nu steeds minder omdat haar paard steeds rustiger is bij de smid :j

Ik kan me voorstellen dat ze na zoveel smeersels op de benen die pijn doen een beetje zat word van al dat gedoe.
Probeer in elk geval iets te gebruiken wat geen pijn doet op haar wondjes...

Gewoon verdoven met een pasta hoor,kan prima.
Is niks mis mee, al,een maar fijner voor je paard want die heeft nou al een trauma van alles rondom haar benen , er hoeft niet nog eentje bij

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 22:21

ben ik te pieperig als ik schrik heb dat ze door pasta of verdoving omvalt in dat ding? :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:47

Duhelo schreef:
ben ik te pieperig als ik schrik heb dat ze door pasta of verdoving omvalt in dat ding? :D

Ingesnoerd zoals Thioro aangeeft kan dat niet.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:20

Kun je geen kluisters (laten) maken van een sjorband, kosten weinig en zijn ijzer sterk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 23:30

Mijn paard heb ik een tijdje aan één been heel moeilijk kunnen aanraken door pijn door mok/ mijt/ cpl. Sloeg dan ook fors, ca gericht gevaarlijk, terwijl het verder een vrij braaf paard was. Deed hem blijkbaar veel pijn. Toen heb ik dat enkele dagen ( voorzichtig) ingesmeerd met penicilline zalf voor koeien (droogzetter). Het mag formeel niet, maar het was het enige wat echt hielp.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 07:02

momenteel heeft ze geen open plekken en ze is onlangs behandeld tegen de mijt...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:13

Wij hebben een merrie gehad die 5 jaar lang altijd verdoof naar de smid is gegaan.
We lieten haar door de da spuiten met een combi van domosedan en methadon, dit was de enige manier om het voor haar comfortabel en voor de smid veilig te doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:46

[quote="Duhelo"]ik ben ook geïnteresseerd in jouw methode rumpleteaser.[quote]

Ik zal je mijn nummer even geven via pb. Dan kun je me bellen :) Dat is denk ik wat makkelijker overleggen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:28

Duhelo schreef:
momenteel heeft ze geen open plekken en ze is onlangs behandeld tegen de mijt...

Toen ik droogzetters heb gebruikt vanwege de pijn had het paard geen open plekken, afgezien van wat rasp-achtige korstjes. Mij indruk was dat er onderhuids iets ontstoken was. Mogelijk als gevolg van de schade van mijt (onderhuidse gangetjes). Die zijnook niet zomaar genezen als de mijt is bestreden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:37

Mijn jonge hengst moest vorige week voor de tweede keer bekapt worden..
de eerste keer was ik er zelf niet bij, maar deze keer wel.
Hij vond het eng dat iemand op die manier aan zn benen zat, en voorbenen geven had ik geoefend met hem.. Maar achterbenen ging erg lastig in de kudde (8 jonge hengsten die allemaal om me heen komen staan)..
Ook bij de hoefsmid gaf hij zn achterbenen moeilijk, en rechtsachter was helemaal een ramp.Nooit gedacht dat zoon paardje zo hard kon trappen, maar de hoefsmid kreeg hem niet ontspannen. Hij ging alleen maar harder uithalen. Op gegeven moment heeft hij een halstertouw om zijn koot gedaan en het touw langs zijn borst over zijn hals gedaan en daar een soort katrolidee in gemaakt. Ik hield het eind van het touw vast, zodat paard geen gang kon maken met zijn achterbeen. De hoefsmid kon dus veilig handelen en corrigeren. Wat hij overigens keurig deed zonder agressie en geweld.

Ik begrijp dat dit paard veel ernstiger is en meer heeft gemaakt. maar iedere hoefsmid heeft andere trucs om dit te doen.