Een heel pittige karaktermerrie,met een niet zo plezant verleden. 10 jaar geleden kon ik haar niet eens gewoon een hoofdstel omdoen want ze brak de boel af. Veel van haar moeilijke gedragingen zijn er uit, en brhalve nu en dan een opflakkering is ze nu in de omgang een braaf fijn paard, loopt als een tierelier en gaat door het vuur voor mij...
Uitgezonderd als het met haar benen te maken heeft. Uiteraard heeft ze cpl, die is nu grotendeels onder controle is. Echter heeft ze minder fijne ervaringen met behandelen met sarnacuran (dat prikt!), scheren van de benen etc. Ik behandel nu met cydectin en zalf wondjes in. Dat lukt nog niet. Scheren lukt al een aantal jaar niet meer. Voeten geven uit de hand doet ze niet.
De hoefstal is altijd moeilijk geweest,maar wel doenbaar, echter wordt ze erger en ergern. De vorige keer en vandaag moeten een praam gebruiken, en zelfs door de praam heen ...
Ze gaat netjes de stal in. Voorvoeten geeft ze moeilijk maar deed ze normaal niet idioot bij. Nu weigerde ze weer alle meewerking, heeft een aantal keer weg en weer beginnen springen en liet zich vallen. De achterbenen waren echt een drama. Omhoog komen, heen en weer springen en slaan. Slaan tot ze los en kapot was.
Resultaat is een paard met een grote schaafwond op het hoofd, haar achterbenen open van de touwen en een mank paard van het slaan.
Het komt gewoonweg te gevaarlijk, ik hou mijn hoefsmid liever nog heel

Mijn hoefsmid is trouwens een hele kalme geduldige man met kennis van trekpaarden, maar zelfs hij geeft nu aan dat het echt gevaarlijk komt. Bij de voorbenen opperde hij nog om de volgende keer een strepje kalmeringspasta te gebruiken, eenmaal gedaan gaf hij aan dat de volgende keren enkel moeilijker gaan zijn en dat ik eens moest denken over haar laatste rit.
Het probleem is dat dit paard anders een gouden paard is, vorige week nog 25 km gereden, loopt nog wekelijks intensief dressuur, en doet alles. Om haar hiervoor af te maken ben ik uiteraard niet van plan. Maar ze moet wél bekapt kunnen worden ...
Voeten geeft ze niet, clickertraining geprobeerd. Mevrouw heeft geen interesse. Op bv het traditioneel trailerladen (op klep, belonen, eraf, erin, belonen, eraf, erin, stang dicht, belonen, eraf, etc) reageert zij omgekeerd. Ze wordt dan echt link. Trailerladen is eenmaal proberen. Wil ze niet. Een keer met de harde hand erop. Tweede maal rent ze er zelf in, en dan staat ze ook.heb ik nooit geen problemen meer mee.
Hoefstal heb ik niet ter beschikking dus niet mogelijk om mee te trainen...
Wat zijn de ervaringen met een verdovingspasta of verdoving in het bloed? Andere optie's?