heimwee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rich0103

heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:03

Ik heb mijn paard nu sinds 10 dagen hij heeft hiervoor bij de fokker gestaan en bij ze moeder inmiddels is hij 7 jaar.
de eerste week dat ik met hem aan het rijden was ging het prima maar nu weet ik er geen raad meer mee.
hij is zo angstig en rennerig als ik erop zit.
ook blijft hij de hele tijd hinneke als ik aankom hem ga longeren of ga rijden.

Hij wil ook als ik met meerdere mensen in de bak rijd heel de tijd naar hun paarden toerennen

Iemand hier ervaring mee ? of raad

mrie

Re: heimwee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:07

Geef je beest rust, dus in de bak rijden als er even niemand is. Over een paar weken ga je in alle rust je paard opnieuw proberen te wennen aan al die vreemde beesten. Niet meteen paniek fietsen. Iedereen komt rare dingen tegen als hij begint met een eigen paard. Het is goed dat je raad vraagt en misschien wil er iemand op stal je ook helpen.

Rich0103

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:12

mrie schreef:
Geef je beest rust, dus in de bak rijden als er even niemand is. Over een paar weken ga je in alle rust je paard opnieuw proberen te wennen aan al die vreemde beesten. Niet meteen paniek fietsen. Iedereen komt rare dingen tegen als hij begint met een eigen paard. Het is goed dat je raad vraagt en misschien wil er iemand op stal je ook helpen.

dankjewel ga het proberen als er niemand is !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:41

RT-V ---> OPG

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:20

Misschien ben je even te snel gegaan? Laat je paardje lekker wennen, ga aan elkaar wennen en bouw dat langzaam op. Het ene paard is het andere niet, dus kijk wat lukt en wat (nog) niet. Overvraag het niet en neem overal de tijd voor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:29

een paard heeft gemiddeld 1 week nodig per jaar dat hij/zij oud is om ergens helemaal te wennen..
en dan heb je het over wennen, nog niet specifiek ook over vertrouwen krijgen van het paard, of een goede eenheid vormen.. Die laatste twee kunnen heel snel gaan, of soms heel lang duren.

rustig aandoen..

begin met wat grondwerk aan de hand, nog voor het longeren.. lekker longeren, zodat hij ontspannen en laag gaat lopen (zonder hulpmiddelen als het even kan, zodat hij het echt zelf geeft).. en onder het zadel veel stappen, beetje draven waarbij je veel wendingen, voltes en slangenvoltes maakt zodat het paardje vertrouwen in je zit en je hand krijgt.

niet van alles een uurtje... maar pas verder gaan als het paard fijn reageert en voldoende tijd geven om het te verwerken plus al het nieuwe in zich op te nemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:11

En vooral: stoppen als het goed gaat. :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:43

Mijn pony had zelfs een paar weken nodig om echt goed te wennen aan zijn nieuwe stalling, nieuwe paarden en aan mij. Ik heb die tijd niet echt met hem gewerkt, maar vooral veel 'laten zien' en hem de tijd gegeven die hij nodig had. Daarna nooit problemen gehad met 'heimwee'. Ik denk dat je toch iets te snel bent gegaan voor dit paard, het zijn ook zoveel nieuwe indrukken die hij moet verwerken. Koppie kan best eens vol zitten nu.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:32

Gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Je paard heeft denk ik wat meer tijd nodig om te wennen aan de nieuwe omgeving. Als ik zo tussen de regels door lees, vermoed ik dat je paard wat onzeker is. Een nieuw baasje, een nieuwe stal, vreemde mensen en paarden om hem heen.... Eigenlijk heeft hij als het ware een hele nieuwe kudde en daar moet hij nog even zijn plekje in vinden.

En misschien kun je hem daar wel bij helpen door bijvoorbeeld rustig te gaan loswerken. Daardoor kunnen jullie goed wennen aan elkaar en leer je je paard dat jij een betrouwbare 'leider' voor hem bent. Als je hier mee over wilt weten, stuur me dan gerust een berichtje.

Er zijn al veel goede tips gegeven; lekker rustig aan doen en je paard (en jullie zelf als nieuwe combinatie) een beetje meer de tijd geven. Dan komt het vast helemaal goed!