Shet wordt alsmaar hengstig van ruin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Shet wordt alsmaar hengstig van ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:11

Hoihoi!

Ik heb sinds een maand een paard in ruil bij ons staan, dit is een ruin. Zelf heb ik ook nog 2 shetlanders waaronder 1 van 6 en 1 van 22. Mijn 22-jarige shet word in de wei alsmaar hengstig van de ruin. Misschien is het wennen omdat ik al die tijd alleen merries heb gehad(een hele tijd geleden ook al eens een ruin maar toen had ze nergens last van). Ze wordt hengstig in de vorm van schreeuwen en dan gaat ze plassen. Soms echt een heleboel plas en soms ook gewoon dat witte wat ze normaal krijgen als ze hengstig zijn. Ik vraag me af of dit erg is en of ik er iets tegen kan doen. Het gebeurt de laatste tijd echt meerdere malen op de dag en mijn shet plast ook haar benen onder..

Getty_Maan

Re: Shet wordt alsmaar hengstig van ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 06:58

Mijn ervaring is erbij weghalen.

Wij hadden ook een ruin tussen de merries staan, was geen succes. Merrie telkens hengstig. Ruin erbij weg en had was goed.

Ook stond er een andere ruin bij, waar ze totaal niet hengstig van werd... Verschilt dus per ruin.

Voor deze ruin was het ook echt zijn kudde, iets te veel hengst nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:28

Ik had dit ook. Een geile shet en een ruin.

Toen ik haar, om heel andere redenen, kurkumapasta ging voeren werd ze ineens een heel stuk minder nadrukkelijk hengstig. Ik kan nog wel ruiken dat ze hengstig is maar ze gedraagt zich verder normaal.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:54

wist helemaal niet dat een shet op die leeftijd nog zo deed! paardje van een vriendin van me vroeger stond met alleen maar ruinen maar toen er een keer een nieuwe bij kwam was ze meteen ovestuur :lol:

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:29

Koper schreef:
Ik had dit ook. Een geile shet en een ruin.

Toen ik haar, om heel andere redenen, kurkumapasta ging voeren werd ze ineens een heel stuk minder nadrukkelijk hengstig. Ik kan nog wel ruiken dat ze hengstig is maar ze gedraagt zich verder normaal.

Goede tip! Bedankt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:39

Lillith24 schreef:
wist helemaal niet dat een shet op die leeftijd nog zo deed! paardje van een vriendin van me vroeger stond met alleen maar ruinen maar toen er een keer een nieuwe bij kwam was ze meteen ovestuur :lol:

Kan op elke leeftijd hoor.

Wij hebben sinds maart/april een merrie in onze kudde staan (3 ruinen).
De oudste is een fjord van +35 jaar en deze is de "hengst" onder de ruinen. Heeft de merrie bij de vorige hengstigheid ook diverse keren proberen te dekken.

Leeftijd speelt hierin geen rol.

marleen_a_a

Re: Shet wordt alsmaar hengstig van ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:46

Wij hebben ook een ruin en een merrie samen staan .In het begin is de merrie ook erg hengstig geweest , maar dat gaat nu ``normaal``. Ik ben met haar ponykampen wezen begeleiden , daar was ze ook gelijk hengstig.
Dat hoort er schijnbaar gewoon even bij .

Bij een andere merrie die ik rijd merk ik niet eens of ze hengstig is of niet.

Het verschilt dus erg per paard denk ik.

Gewoon even laten staan denk ik en kijke hoe het loopt

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:47

Ik ken het verhaal van de knikker in de baarmoeder.. Maar misschien zeg ik iets stoms dat al lang niet meer gedaan wordt (het is wel iets heel ouds) dus dan moet je nog even na zoeken.. Moet je alleen geen fokplannen meer hebben maar dat verwacht ik zo niet.

Dit topic vond ik daar zo snel over;
[MD] Ervaringen met merries met knikker in de baarmoeder?