Bedelende paarden tijdens vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shampyX9

Bedelende paarden tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:41

Heey allemaal.
Ik ben al best lang bezig met vrijheidsdressuur met mijn verzorgshets, en sinds kort ook met mijn leasepaard. Ik merk het vooral bij mijn leasepaard dat hij heel erg gaat bedelen als je met hem bezig bent, bijvoorbeeld je geeft het commando "shake" en dan shaket hij en dan geef je een beloning, een paar biksjes, maar daarna blijft hij shaken en flemen en allemaal trucjes door elkaar om meer eten te krijgen en dan straf je hem maar hij blijft het doen! Als je met hem bezig bent kan je hem niet eens op zijn hoofd aaien want dan loopt hij achteruit of hij gooit z'n hoofd hoog op om te flemen en dit is echt heel irritant! Want wat ik ook doe, negeren of straffen, hij blijft hiermee doorgaan alsof het hem niks boeit. Ik heb ook al geprobeerd met een clicker maar dat werkt ook niet, en al geef ik geen biksjes dan voert hij geen trucjes uit, en bij mijn verzorgpony's is dat ook zo maar wel minder.. Maar ligt dit aan mij? Dat ik het verkeerd aanleer of een verkeerde beloning gebruik? En wat is een manier waardoor m'n paardjes hun hebberigheid afleren? Alvast bedankt :)

Retjethorse

Re: Bedelende paarden tijdens vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:58

Inderdaad gewoon geen beloning geven als jij hem geen commando hebt gegeven. Anders gaan er straks nog wel heftigere dingen in sluipen. Op de wei van kennissen van ons stond een Shetlander, jong meisje vond het ook leuk om daar vrijheidsdressuur mee te gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan, Shetlander wist binnen de kortste keren hoe hij op commando moest steigeren. Snapte echter niet helemaal wanneer het nou moest en wanneer hij nou met vier benen op de grond moest blijven. Zit je ineens met een 'onhandelbare' Shetlander die elke keer als hij honger heeft of trek in wat lekkers op z'n achterbenen gaat omdat hij denkt dat hij alleen dan voer krijgt :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:03

Hahaha, grappig dit!
Ik verwachte ooit een topic te zien te krijgen, help hoe leer ik het weer af.

Een beetje slimme paard/ pony gaat het tegen je gebruiken, helaas zijn er ook paarden die gewoon bij elke beweging van iemand direct de opdracht uitvoert zonder dat het de bedoeling is.

Ze weten niet beter, want het is ze aangeleerd, het gaat dan automatisch en als iemand iets doet, een houding en of beweging die er op lijkt en zonder dat het de bedoeling is dan voeren ze de "opdracht" uit en daar gaat het dus fout en hebben ze niet de juiste technieken aangeleerd.

En ik kan het mij ook wel voorstellen, heb meegemaakt dat diverse stalgenoten die in ten treure erop hammert en eindeloos blijft herhalen en oefenen en o wee als ie het niet doet wat gevraagd is (gedwongen) krijgt ie op zijn donder, en dan heel overdreven blij doen en beloning geven in de vorm van iets lekkers..............dan kan je zoiets ook verwachten.

Ook zoiets met het aanleren van het steigeren.............

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:10

Doordat m'n leasepony nu zo blijft bedelen durf ik niet "moeilijkere" trucjes aan te leren want wil niet dat hij gaat liggen als je aan het rijden bent ofzo... Maar steigeren ga ik nooit aanleren dat is veelste gevaarlijk. Maar die van dat voedsel weigeren is wel n slim idee ja :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:12

Neem les van iemand die weet hoe het werkt.
Vrijheidsdressuur lijkt heel leuk en makkelijk, maar het goed aanleren zonder vervelend gedrag erbij te krijgen is lastig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:18

marionblo schreef:
Neem les van iemand die weet hoe het werkt.
Vrijheidsdressuur lijkt heel leuk en makkelijk, maar het goed aanleren zonder vervelend gedrag erbij te krijgen is lastig.

En daar gaat het vaak fout.

Als men eraan begint, doe het dan op de juiste manier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:33

Stoppen met voeren uit de hand. Daarnaast niet straffen, maar uit je persoonlijke ruimte zetten. Desnoods op de cirkel, tot je hem weer vraagt bij je te komen. Punt is alleen dat niet iedereen even handig is met de kleine signalen opvangen en uitdragen en daarom is deskundige hulp hierbij zeer aan te raden. Het is makkelijker om verkeerd gedrag aan te leren dan af te leren.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:19

Voer weigeren idd. En niet straffen, maar als correctie een pas achteruit zetten en dit consequent volhouden.
Evt. een keer een lesje nemen. Vaak kom je dan weer heel veel stappen verder en ben je sneller van je foutjes en problemen af. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:24

Idd de tip over weigeren. Ik doe dan geen vrijheidsdressuur maar heb mn paarden ook afgeleerd opdringerig te zijn als ze hun voer krijgen na het rijden. Als ik aan kom lopen, draaien ze hun hoofd automatisch weg. Als ik het voer neer heb gezet en weg loop beginnen ze er pas aan!

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:14

voer weigeren! dat is ook een vrijheidsdressuur onderdeel...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:52

Ik negeer het gedrag gewoon en hij krijgt niets als ik niets heb gevraagd.. hij probeert het vaak in het begin een paar keer, maar als hij doorheeft dat het niet werkt houd hij er ook mee op..

heikealisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:49

Voer weigeren vind ik een goed kunstje.
Ik beloon mijn pony zelf ook uit de hand maar ik geef de beloning bij haar, dus als ze stil staat met haar hooft bijvoorbeeld naar rechts geef ik het voer aan de linkerkant.
Zo leert ze dat bedelen om voer geen zin heeft omdat ze weet dat ze het toch elke keer vanaf een andere plaats krijgt.
Ik gebruik ook een klikker hiervoor.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:20

Haha herkenbaar!
Ik heb het ook en negeer het gewoon, niet belonen en als ik een kunstje wil doen dan wacht ik pas tot mij paard klaar is met alles waar hij mee bezig was.

Mis is voedsel weigeren handig om aan te leren? Werkt bij mij ook! :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:23

Vooral niet straffen, maar negeren. Hoe moet dat paard nou weten dat het alleen mag als jij het zegt? Want net kreeg hij er nog een snoepje voor...
Zoals gezegd, voedsel weigeren aanleren. Moet ik ook nog gaan doen :Y)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:08

Je hebt je pony gewoon het verkeerde gedrag geleerd, door het waarschijnlijk ongewild en ongemerkt te belonen. Vrijheidsdressuur lijkt makkelijk, maar het gedrag van je paard observeren en herkennen en een goed getimede beloning geven is cruciaal. En ondanks je goede wil, ben je vaak net te laat met belonen of niet consequent genoeg waardoor je ongewenst gedrag stimuleert.
Zoek hulp van iemand die verstand heeft van clickeren en belonen met voer, dit gedrag kan heel makkelijk gecorrigeerd worden als je weet hoe.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:53

Wat mij juist op valt als ik naar vrijheidsdressuur filmpjes/foto's kijk, is dat heel veel paarden niet eens bedelen maar heel opdringerig, zuur kijkend hun beloning staan op te EISEN.

Didi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:32

Het kunstje voedsel weigeren leren. Mijn pony doet dat ook erg veel maar door haar te leren te wachten gaat het steeds beter. Ook al helpt het niet echt doet ze vervelend negeer haar en doe helemaal niks, zo geef je niet een positief beeld erbij. Voedsel weigeren kun je het best doen met de clicker. Succes!