paard rolt zich steeds vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

paard rolt zich steeds vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:39

1 van de paarden die wij in stalling hebben rolt zich regelmatig vast tegen de stalwand. Het is nog een vrij jong dier (5 jaar), en het maakt niet uit of hij in een box van 3x3 of 3x5 staat.
Het paard red zichzelf nog steeds uit de benarde situatie, maar het is wachten tot het misgaat.
Heeft iemand de gouden tip voor ons, een anti-rolsingel is geen optie gezien deze vrijwel altijd drukplekken geven.
Het paard staat overdag op de wei of paddock.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:59

24/7 Op het land is het enige wat ik kan bedenken op dit moment.

Chapeau2002

Re: paard rolt zich steeds vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:54

Dat vind ik altijd een lastig probleem...
Je zou kunnen proberen om je bodem bedekking in de stal tegen de wanden aan op te hogen.
Een soort schuine heuvels van maken.. Dan heb je kans dat het vastrollen minder makkelijk gaat.
Maar sommige paarden presteren het alsnog.
Succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:07

Heb je een rolsingel wel al geprobeerd? Je kunt het tijdelijk doen tot ie doorheeft dat hij niet meer kan rollen, zal hij het misschien ook laten als je hem aflaat.
24/7 op de wei is wel een leuk advies, maar daar leert ie het niet mee af.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:12

Rubbere matten tegen de stalwand maken. Een van de hengsten deed dit ook en met het rubber op de wand kom hij zichzelf makkelijker bevrijden en had hij minder last van beschadigingen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:17

Inderdaad. Rubber aan de wanden en verder weet ik geen andere oplossingen. Meestal gaat het vanzelf over. Niet te veel gaan wisselen met boxen in ieder geval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:27

Babootje schreef:
Heb je een rolsingel wel al geprobeerd? Je kunt het tijdelijk doen tot ie doorheeft dat hij niet meer kan rollen, zal hij het misschien ook laten als je hem aflaat.
24/7 op de wei is wel een leuk advies, maar daar leert ie het niet mee af.

Als het paard 24/7 op het land staat, hoeft hij het ook niet af te leren. ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:38

Op veel stallen is 24/7 geen optie en er zijn ook nog steeds genoeg mensen, die dat helemaal niet willen.
Zou voor mij geen oplossing zijn in ieder geval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:41

Tendance schreef:
Op veel stallen is 24/7 geen optie en er zijn ook nog steeds genoeg mensen, die dat helemaal niet willen.
Zou voor mij geen oplossing zijn in ieder geval.

Voor mij ook niet :D :D :D

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:45

En ook het weiland heeft een grens/afrastering. Dat soort dieren rolt gerust de sloot of de afrastering in. Eén van mijn paarden deed het ook toen ie jonger was. Niets aan gedaan, behalve een camera erop om in de gaten te houden en hij is vanzelf slimmer geworden.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:06

Anoeska27 schreef:
En ook het weiland heeft een grens/afrastering. Dat soort dieren rolt gerust de sloot of de afrastering in. Eén van mijn paarden deed het ook toen ie jonger was. Niets aan gedaan, behalve een camera erop om in de gaten te houden en hij is vanzelf slimmer geworden.

dat is ook een goeie!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:11

Wat voor strooisel gebruik je?
Bij stro dit inderdaad hoger tegen de wanden leggen zodat ze makkelijker terug rollen
En als je erg schoon bent op de stal wil het nog wel eens helpen om deze toch wat viezer te laten zodat ze minder de neiging hebben om op stal te rollen.
Eventueel paard voor het binnen zetten in de bak laten rollen is ook nog een mogelijkheid.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:48

Hier werkt even lekker in de bak 'uit laten rollen' tot nu toe het beste. De stal viezer laten worden hielp eerst ook, maar dat maakte op een gegeven moment niets meer uit. Kon ik alleen maar meer poetsen! :') Succes! Laat je weten wat helpt?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 22:17

Er ligt vlas in de stal, eerst in de bak of wei laten rollen werkt wel bij droog weer, maar niet als het buiten kleddernat is. 24/7 buiten is op dit moment geen optie, het is ook een paard wat snel kouwelijk is, dun huidje. Rubberen matten tegen de muur zou helpen?

essmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 22:58

Mijn merrie deed het ook. Maakte ook niet uit in wat voor stal ze stond. Ik heb haar een anti rol singel omgedaan met een dikker dekken eronder en ik heb geen last van drukplekken gehad. Na een jaar heeft ze nooit meer vast gelegen . Ze staat nu zonder iets op