help mij paard wil niet alleen naar buiten. oogkleppen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

istri

help mij paard wil niet alleen naar buiten. oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 19:16

Zolang ik in bezit ben van mijn Friese merrie heb ik nog nooit alleen met haar naar buiten gekunt.
Ze durft het erf niet alleen af is er een fiets, scooter, paard of wat dan ook bij dan loopt ze wel. Soms hebben we een goede dag en ken we 200 meter van huis af maar dat is het dan ook. Nu hebben we haar afgelopen zondag voor de kar gezet met oogkleppen en waarrempel lopen dat ze deed!
En dat helemaal alleen terwijl onze andere Fries op stal stond te lawaai. Nu is mijn vraag wat is jullie ervaring en welk hoofdstel gebruiken jullie met oogkleppen?

friesiszwart

Re: help mij paard wil niet alleen naar buiten. oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:36

een van mijn merries had dat ook. Ik heb dit op kunnen lossen.

Een kennisje van mij haalde mij altijd af, en op een gegeven moment het laatst stuk alleen naar huis. Later van het erf af (elkaar tegemoet rijden) en dan samen verder.

Na dit enkele keren gedaan te hebben ben ik alleen met haar op vakantie geweest (dit kwam zo uit), en sinds die tijd totaal geen probleem meer om haar alleen mee te nemen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:27

Tja, misschien voortaan even ooglkleppen en dan over2weken een keer zonder proberen. alsze dan weerzo raar regeert verder denken..

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:06

Maar komt het dan niet omdat je er alsnog 'naast' [naja in feite achter] zit? Mijn merrie heeft hetzelfde probleem, helaas nog nooit fatsoenlijk mee naar buiten gekund. Gaat inderdaad prima als er iets/iemand naast haar is, maar alleen met ruiter op de rug... nee.

Naja je kunt het proberen natuurlijk! Succes iig, hopelijk lukt het :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:09

Sommige paarden hebben een voorkeur voor mennen boven ohz rijden. Dit zou ook een rol kunnen spelen.

Gabriellevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:56

Mijn paard ging juist met oogkleppen niet de straat op.
Wij hebben ooit een Welsh gehad waarmee als we de straat op gingen 50 meter verderop bij de buurman in de conifeer lag.

Hier hebben wij vooral veel aan de hand mee geoefend. Rustig aan geen stress.
Opstappen, lopen tot waar ze loopt even proberen door te rijden lukt het niet? Afstappen en stukje aan de hand. Is ze weer rustig? Opnieuw t ritueeltje

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 02:41

Het moment dat ze oogkleppen ophebt wordt ze in haar zicht bepert en is er dus minder waar ze op kan reageren, ze moet meer letten op evenutele hulpen en als jij als berijder zegt ga links, of voorwaarts dan accepteren ze dit sneller.

Ik ben geen fan van oogkleppen precies om die redenen. Paard moet meer vertrouwen hebben in leider dus jij. Je moet duidelijk gaan maken dat wat ze ook ziet dat het niet eng is maar dat ze gewoon doorkan lopen. Dit kost tijd.

Met oogkleppen gaan rijden is waarschijnlijk het verhelpen van een symptoom inplaats van het bestrijden ervan.

Ik denk dat ze meer zelfvertrouwen gaat krijgen het moment dat ze het zelf samen met jou overwint. Doe kleine stukjes en overdonder haar niet. Ga bijvoorbeeld na het rijden of longeren even met haar aan de hand uitstappen langs de weg tot dit gewoon wordt. Dan ga je dit uitbreiden met een keer erop en herhaal je dit process. Kan eventueel even met iemand erbij.

Dan ga je een keer niet vooraf rijden maar ga je gewoon naar buiten met of zonder hulp en bouw dit opnieuw uit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 03:56

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. Ik kon prima buitenrijden met iemand anders er bij (te paard) maar alleen ho maar. Hij ging idd na 150/200 meter volop in de ankers en achteruit lopen, bokken, steigeren ed. Ik kreeg hierdoor toch een bepaalde angst. Ik kreeg hem wel iets verder want ik liet het er niet bij zitten, maar hij won toch , want ik ging dan terug. Ik heb hem weggebracht om dit op te lossen door iemand met meer "ballen" dan ik. Zij heeft hem wel zover gekregen en ik ben daar een paar keer wezen rijden onder begeleiding.
Toen hij na 10 dagen weer thuis was heb ik verteld welk "rondje" ik ging doen, zodat als paardlief alleen thuis kwam of het te lang zou duren mijn man kon gaan kijken wat er zou zijn. En zo uitgebouwd. Nu gaan we zonder problemen op pad , al jaren. Zowel onder het zadel als voor de wagen. Maar zonder oogkleppen. Het is waarschijnlijk je eigen angst, die je projecteert op je paard. Zoek goede hulp. Succes