Als paarden kuddedieren zijn is mijn pony een alien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Als paarden kuddedieren zijn is mijn pony een alien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 20:49

Na een paar maanden het gedrag van mijn pony te hebben aanschouwd, nu dan toch een berichtje.....

1 februari jl. zijn mijn twee mannen verhuisd naar een geweldige stal met hectares en hectares weiland waar ze de hele dag in een kudde van ongeveer 12 paarden buiten staan (snachts op stal). Mijn ene paard doet het er erg goed en heeft zich direct opgewerkt tot alphamannetje van de kudde. Mijn pony daarentegen lijkt gewoonweg geen idee te hebben wat ie met al die vreemde paarden aanmoet. De eerste tijd bleef hij bij mijn paard in de buurt. Dat waren en zijn nog steeds dikke vriendjes. In het begin heeft ponylief erg veel klappen gehad.... normaal zou je zeggen, maar het stopt eigenlijk niet. Hij lijkt niet in de gaten te hebben hoe hij zich moet gedragen. Gevolg is dat hij zich na een maandje of twee langzaam ging afzonderen. Af en toe is hij nog in de buurt onder bescherming van mijn paard, maar steeds minder. Ik vond hem steeds verder weg van de kudde, soms honderden meters. Vandaag had hij het toppunt: er was een hek open tussen twee weides, samen plm 20 hectare. Kudde aan het uiterste eind van de ene wei, ponylief aan de uiterste kant van de andere wei. Helemaal in zijn eentje in een wei van 7hec. met alleen een hek open naar de rest. Compleet op zijn gemak aan het grazen...... Ben ik nou gek of is dat raar?

Wat verdere info:

- Pony is klophengst van 23
- Geboorte tot 3,5 op hengstenhouderij gestaan.
- 3,5 tot 8 alleen gestaan.
- 8 tot 11 in kudde van max 6, meestal 2-4 paarden
- 11 tot 22 aan huis gestaan, helemaal in het begin even alleen, daarna altijd met 1 tot 4 andere ponies/paarden. Hij was altijd de baas tot mijn huidige paard erbij kwam.
- Sinds een jaar bij huis weg (ik verhuisde). Eerst tijdje op 'gewone' pensionstal, sinds februari huidige situatie dus.

Ik zou zeggen, kom maar op met de comments!!!!

Michellette

Re: Als paarden kuddedieren zijn is mijn pony een alien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 20:56

Wat dacht je van de leeftijd in combi met klophengst en een kudde. Hij voelt niet meer de noodzaak van de bescherming van een groep, kan zichzelf redden en zo niet, dan is het niet anders. De rest heeft hem er liever ook niet bij, zo te lezen dus op deze manier is iedereen 'tevreden'.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:00

Tja... Apart is het wel!
Ik heb echt geen idee hoor, kan je dus ook niet helpen maar misschien "valt" hij niet lekker in de groep toch, of heeft hij geen zin meer om er veel moeite voor te doen?
Of hij is gewoon slim!? Een hele weide met gras voor hem alleen!! Nomnomnom!!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:05

Accepteert de kudde hem nog wel? Als hij uit de kudde is gezet (leeftijd, klophengst) is dat misschien de reden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:12

Jennyxx schreef:
Accepteert de kudde hem nog wel? Als hij uit de kudde is gezet (leeftijd, klophengst) is dat misschien de reden.

Om heel eerlijk te zijn kan ik hier geen antwoord op geven.... Hij krijgt genoeg klappen, maar hij staat wel gewoon midden in de kudde als het hele spul voor het hek staat om naar binnen te gaan en hij kan ook gewoon dwars door de kudde lopen om bij mij te komen. En als zijn favoriete merrie hengstig is, is hij de enige in haar buurt. Hij is ook wat instabiel qua gezondheid. Als hij zich niet zo lekker voelt hangt hij meer aan de rand van de kudde, maar als hij wel goed in zijn vel zit krijgt hij meer klappen (tenminste, gezien de littekens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:18

Misschien werkt een kleinere kudde beter voor hem

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:20

Blijkbaar past hij niet in de groep. Of hij is zo'n typische bachelor.
Maar afgezien daarvan, is dat wel verstandig om een klophengst bij merries te zetten?
Klophengsten zijn vaak gewoon vruchtbaar toch?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 21:45

Sizzle schreef:
Blijkbaar past hij niet in de groep. Of hij is zo'n typische bachelor.
Maar afgezien daarvan, is dat wel verstandig om een klophengst bij merries te zetten?
Klophengsten zijn vaak gewoon vruchtbaar toch?

Klopt, vaak zijn ze dat, maar we hebben meneer voor de zekerheid laten testen. Hoewel we het toen al wel wisten.... hij stond al een paar jaar in de wei met merries (en sprong er toen zelfs nog wel eens bovenop) zonder succesvol te dekken. Dit alles voor we officieel wisten dat het een klopper was. Hij was geloof ik 12 of 13 toen we hem lieten testen.

Edit: zijn bal zit zo ver in zijn buik dat het te warm is voor vruchtbaar zaad of 'normale' castratie. Omdat ik hem al 4-5 jaar reed toen we er achter kwamen - we waren verteld dat hij laat gecastreerd was - hebben we besloten hem niet te laten opereren. Overigens schijnt hij heel vroeger wel eens te hebben gedekt buiten stamboek om. Ik neem aan dat dat voor de eenzijdige castratie was. Daarna is hij netjes als ruin geregistreerd :D .

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:53

Heb je het idee dat hij verder wel happy is in de kudde?
Ik ben van mening dat wij altijd maar paarden bij elkaar zetten en ze moeten het maar met elkaar kunnen gaan vinden (ook ik doe en verwacht dat..) maar ik heb wel echt het gevoel dat paarden in een ene kudde het veel beter doen dan in een andere kudde. En als ik dan echt kijk naar hoe het paard zich voelt, is het soms beter om toch naar een ander plekje/kudde te kijken. Of als het mogelijk is de kudde op te splitsen en hem bij paarden te zetten waar hij wel wat aan heeft. Naar mijn mening blijven het toch echt kudde dieren die andere paarden in hun omgeving nodig hebben!

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:50

Sorry maar wat is een klophengst?
Op google vind ik verscillende dingen..

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:57

ik heb een keer gelesen dat paarden en koeien en andere kuddediern zoals schapen ook pesten in een grote groep dus als je een bruine koe hebt tussen allemaal zwarte gaat die bruine gepest worden en zo mischien is zelfde met jouw paard?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:26

lotje_elmo schreef:

Hengst waarbij een of beide ballen niet in de balzak hangen, maar in de buikholte achtergebleven zijn. Bij een klophengst bevindt zich in de balzak dus maar één teelbal.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:32

Hoe deed je paard het in de andere kuddes dan? neem aan dat hij op de pensionstal ook niet de hele tijd op stal stond?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:34

Begrijp ik goed dat de kudde iedere dag uit elkaar gehaald wordt en weer wordt samen gezet? Omdat ze 's nachts op stal staan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:34

Zolang je pony er geen moeite mee heeft en de situatie zelf opzoekt. Niks mis mee toch dan?

Ik herken het wel, onze oude merrie was ook zo n vreemde druif. Die wilde eigenlijk niks in de buurt hebben, moest ze wel in de groep was ze de baas maar eigenlijk alleen maar bezig met alles in elkaar slaan. Op stal is ze uiteindelijk helemaal in haar eentje in een eenzame buitenbox gezet ipv bij de rest. Merrie was intens gelukkig en ontspannen stressvrij.

Ook onze oude tinker kan zich zo gedragen, nu een op een is hij dikke maatjes, al is alleen staan soms wel heel erg fijn. Maar in een grotere groep is hij of een goede leider of liever alleen weg van de rest. Met hooguit een vast hecht vriendje of vriendinnetje bij hem.

AvanKol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:08

Zolang hij er 'happy' bij staat als hij alleen staat, en nog prima dwars door de kudde heen naar jou toen kan lopen, lijkt het er voor mij op dat hij het contact zelf opzoekt of uit de weg gaat. En zich dus prima in orde voelt bij de anderen :)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 11:50

miramii schreef:
Hoe deed je paard het in de andere kuddes dan? neem aan dat hij op de pensionstal ook niet de hele tijd op stal stond?

Hij heeft nooit eerder in zo'n grote kudde gestaan. Voor mij stond ie op hengstenstation en daarna alleen. Bij mij thuis was het steeds met max 4 vriendjes ofzo. Dan gaat het goed. Op vorige pension stond ie alleen met mijn andere paard, die zijn dikke maatjes. Dat paard is nu alpha van de hele kudde.

Ze gaan idd snachts op stal. Dit is ook geen paard om 24/7 buiten te hebben. Hij gaat in de wei nl niet liggen. Zelfs niet als hij helemaal stuk is. Een paar jaar geleden (thuis nog) hebben we hem een keer 5/6dagen buiten laten staan. Toen hij naar stal mocht plofte hij direct neer en heeft uren languit liggen maffen. Ook schuilstal voldoet daar niet aan blijkbaar.

Waarom ik twijfel isomdat hij gewoon vaak klappen krijgt. Hij lijkt de sociale situatie gewoon niet te snappen. De eerste 3 mnd in de kudde is hij ook echt enorm afgevallen van de stress. Nu gaat dat wel goed overigens.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:32

lotje_elmo schreef:

Vraag ik me ook af dus volg het ff :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:35

photograph74 schreef:
lotje_elmo schreef: