Oren in de nek tijdens spelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Oren in de nek tijdens spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 08:57

Hoi,

Ik loop al een poosje met een vraagje in mijn hoofd dus nu ga ik m een Keertje ook stellen ;)

Ik speel wel eens met de paarden (5 IJslanders en 1 paard), en vooral met mijn bruine IJslander valt het me op dat als we rennen door de bak en opeens stil staan enzo, dat hij zijn oren bijna in de nek heeft. Ik zie hem dit alleen doen tijdens het spelen - soms heeft hij zijn oren ook naar voren of naar mij - of als er een paard vervelend doet ofzo. Ik heb wel eens andere mensen met paarden gezien doe grondwerk ofzo deden en af en toe doen ze dat ook. Wat is de rede dat ze dat doen? Mijn IJslander is niet echt heel elegant ofzo maar als we draven of galopperen of als ik hem mij laat volgen dan maakt hij ook zijn hals rond en tilt hij zijn voetjes op. Hoe komt dit en waarom doen ze dit? Hij valt nooit tegen mij uit en ik heb wel het idee dat de band tussen ons gewoon prima is, hij hinnikt naar me en komt ook naar mij toe enzo..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:55

Hij speelt dat hij je aan gaat vallen.

Anniek22

Re: Oren in de nek tijdens spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 14:59

Oh..? Doen ze dat?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:23

ja

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:26

Ik weet er zelf niks van, maar wat ik me wel dan afvraag is of dit gevaarlijk kan zijn, dus dat er iets boos achter zit :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:36

Hier zijn ze ook lekker aan het spelen

Mee oppassen dus..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:52

Zo hey... Dat filmpje... Is iets om harstikke dood mee te blijven met wat pech...

Bewaar je persoonlijke ruimte... En hou paard lief ruim buiten trapafstand (zowel voor als achterbenen)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:58

Het kan zijn dat hij gewoon speelt, als paarden met elkaar spelen hebben ze ook lang niet altijd de oren naar voren. Maar het is dan wel ook een beetje een respect dingetje, zorg dus wel dat hij jouw persoonlijke ruimte echt goed respecteert. Je wil ook niet dat jouw paard met jouw speelt alsof je een ander paard bent, daar kunnen wij mensen niet zo goed tegen namelijk, doet een beetje veel pijn.

Maar wat ook kan is dat je je aandacht bij je paard hebt liggen, je oog op hem of alleen maar je geconcentreerde gedachte bij hem houdt, dan kan het zijn dat het teveel druk is voor het paard. De een is daar gevoeliger op dan de ander.

In beide gevallen geld, persoonlijke ruimte respecteren is essentieel. Dus netjes een beetje afstand behouden ( bij voorkeur dus buiten de kickzone blijven!). Maar ook niet vanuit zichzelf voorbij je lopen e.d.(dat is heel erg link namelijk, daar kunnen hele enge ongelukken van komen als ze uitslaan). Als je dat goed hebt zitten, vertrouw er dan gewoon op dat hij doet wat hij moet doen, haal alle aandacht van hem af. Kijk waar je heen gaat, heb daar je aandacht en niet bij je paard. De kans is groot dat de oren dan gewoon weer naar voren komen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 07:43

Okee bedankt!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:55

Oren in de nek hoeft niet per se boosheid te zijn. Als je naar paarden onderling kijkt, zie je ook dat de oren in de nek gaan als het hogere paard het lagere paard aan de kant zet. (zowel bij het hogere paard als het lagere paard).

Ik denk dat je beter kunt kijken naar de rest van je paard. Gaan de oren plat en bijt of schopt hij, dan kan het verstandig zijn op te letten op de oren. Maar paarden doen de oren ook plat als ze spelen, als het regent, bij harde wind.. Het hoeft niet altijd iets te betekenen. Ik denk dat je meer kunt halen uit de lichaamstaal van de rest van je paard.

Wat niet een goede idee is, om bij hem uit de buurt te gaan als hij dat doet. Dan leert hij namelijk razendsnel dat hij jou kan verplaatsen door zich agressief kan gedragen..

Succes :)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 16:52

Okee dankjullie! Blijf ook gerust bij hem staan hoor, hij krijgt mij niet zo makkelijk van mn plek. ;-)