Ik heb mijn paardje nu 2 jaar en rij sinds een paar maanden zonder problemen buiten. Sinds 2 dagen is dat ineens voorbij. Na een paar meter wil die ineens niet meer vooruit, alleen achteruit of draait hij zich om.. ik blijf inprincipe rustig. Vandaag kreeg ik hem na een half uur vooruit met geduld, wachten en vragen.. toen op mijn commando omgedraait en terug naar huis gegaan.
Ik heb zelf niet het idee dat hij angstig is aangezien die dan anders reageert en bijna altijd op dit stuk rij als ik naar buiten ga..
Nja pijn kan ik er niet echt uithalen omdat als ik omdraai om naar huis te gaan hij aardig door loopt (eigelijk zoals die normaal loopt), gister ging ik aan de hand wandelen om te kijken of die daar beter op reageerde maar hij was erg sago en het leek bijna depressief..
Wat is de leeftijd van het paardje? Met buitenrijden doe je dan altijd dezelfde toer of is dat verschillend? En doe je dit veel in een bepaalde gang? Hoe lang rijd je per keer als je buiten gaat rijden?
Jensvl: hij is 16 jaar en ik heb een aantal routes die ik regelmatig rij. Ik rij in stap, draf en galop buiten het is maar net wat voor dag hij heeft en waar ik precies rij en ik rij gemiddeld driekwartier.
Alice: buiten heeft hij recent geen nare ervaring gehad maar er zijn pas wel wat dingen gebeurt in de wei, zwaar opgejaagt enzo.
Marchak: ja me zadel is in een jaar tijd 2x gecheckt, door een osteopaat en iemand die zadels aanmeet. Ik rij met een boomloze barefoot.
Dresjoepie: ik heb sinds dit gedrag nog niet in de bak gereden, dat ga ik morgen doen dus dat is nog even afwachten
Misschien dat hij gewoon dichtslaat uit onderzekerheid of angst. Laat hij zich nog wel bewerken het moment dat hij gaat stilstaan? Is hij op de terug weg nog goed te besturen, kun je nog van gang veranderen dat soort dingen. Of is het echt in een flinke pas recht terug naar stal.
stefduves
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 14:32
Net in de bak gereden, hij gedroeg zich gewoon zoals hij altijd in de bak doet..
Als we terug naar stal rijden kan ik inprincipe nog gewoon doen wat ik wil, van gang veranderen, sturen etc..
kan het met de kudde in de wei te maken hebben aangezien je ook zegt dat hij aardig opgejaagd was daar? De mijne ging ook in de staak omdat hij vond dat hij zijn positie in de kudde niet kon behouden als hij tussendoor met mij ging buitenrijden. Toen de kudde stabiel was, was het probleem ook ineens opgelost.
Misschien kun je de volgende keer iemand meenemen als je weer op dat stuk komt. Dan kan die je ondersteunen, en het paard helpen vooruit te blijven gaan.
Als ik iets moet verzinnen wat het zou kunnen zijn zou het inderdaad met de wei temaken kunnen hebben.. hij stond eerst boven aan toen zijn er nieuwe paarden bijgekomen en is die zwaar opgejaagt, door het draad gegaan en hij had flink wat wonden.. toen zijn die paarden weer eruit gehaald door die situatie. 1 paard mocht wel blijven en die staat nu boven aan ipv hij.
Het opjagen is 2 weken geleden en de verandering in rang een weekje.
Zijn uitstraling in de wei niet zo zeer denk ik maar als ik met hem bezig ben wel, erg ongemotiveerd en lijkt bijna depri.
Dat die het in de bak niet doet is op zich een fijne gedachte Dan kun je het wat betreft pijn of ongemak vrijwel uitsluiten ik zou als ik jou was even een paar x met een ander paard mee gaan waar die vertrouwen in heeft Zo kunnen jullie het vertrouwen een beetje opbouwen En zal die zich weer makkeliker laten leiden door je
Als er in de bak verder niets raars gebeurt heeft hij hoogstwaarschijnlijk geen pijn. Dan is de kans groot dat het toch te maken heeft met de wei? Misschien is tie wat onzeker? Een ander paard erbij kan ook handig zijn, kijken of hij dan nog steeds vreemd doet?
misschien een idee om het paard dat wel mocht blijven mee te nemen volgende keer naar buiten, dan weet hij dat die de kudde niet bedreigt. Ze maken samen buiten wat mee en dat bevordert de band samen. Wie weet kan hij zijn tweede plaats dan makkelijker accepteren?
Is het een merrie ?? En zo ja, heeft ze dan een keer samengestaan met een hengst ?? Zo ja, dan kan het zijn dat ze drachtig is, stefduves. Want vaak hebben ze dan niet echt zin om te rijden. Ik weet het voor de rest ook niet echt. Xxx Lola_lol
Lola_lol
Geplaatst: 25-07-15 18:49
melanietje14 schreef:
Misschien kun je de volgende keer iemand meenemen als je weer op dat stuk komt. Dan kan die je ondersteunen, en het paard helpen vooruit te blijven gaan.
Goed idee !!
Lola_lol
Geplaatst: 25-07-15 18:50
MarChak schreef:
Is je zadel nagekeken laatste 2 jaar? Een (lange) buitenrit met een niet fijn meer liggend zadel kan de oorzaak zijn dat hij nu niet verder wil lopen.
Van de week toch besloten alleen te gaan rijden. Even een zweepje mee genomen om wat duidelijker te kunnen zijn. Hij deed het weer. Toen heb ik hem 1x gevraagt en toen hij niet deed wat ik vroeg heb ik hem een tik gegeven en toen heeft hij het de hele ronde niet meer gedaan. Het was de hele rit ineens weer een enthousiaste maar relaxte tinker.. de 2e dag weer gereden.. ging ook super!
Iedereen bedankt voor de tips. Ik weet de reden nog steeds niet maar voor nu is het opgelost.