Pony wil telkens naar andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Pony wil telkens naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 23:04

Ik heb 2 pony's en een paard. Als ik een van de beiden uit de wei haal en ga rijden, gaat het rijden in het begin nog goed. Maar later als ik wil galopperen gaat ze telkens heel snel of weer naar m'n opa die dan in het midden van de bak staat of naar de hek. Het is net alsof ze er geen zin in heeft en weer naar de andere twee in de wei wil. Vandaag ben ik er daardoor zelfs afgevallen, ik wilde naar rechts, maar zij naar de hek. Dit doet mijn andere pony ook, die ik al langer heb, die begint de laatste tijd zelfs al te bokken en vervelend te doen. Ik wordt daardoor erg nerveus en kan mij niet ontspannen.
Wat kan ik hier aan doen? Vervelen ze zich misschien? Voor mijn paard heb ik een bijrijdster en die doet niet zo vervelend als die uit de weide wordt gehaald om te rijden. Is het typisch ponygedrag misschien?

Anoniem

Re: Pony wil telkens naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:07

Ik denk dat je het bij jezelf moet zoeken. Als je pony;s zich bij jou anders gedragen wil dat zeggen dat jij iets doet waardoor ze onzeker worden of het zelf uitzoeken. Je bent niet overtugend genoeg om te doen wat jij wilt.
Ben je angstig? Twijfel je snel?
Als je op de grond bezig bent, gaat het dan wel goed? Ga anders eens met een instructeur aan de slag, eerst op de grond om zelfverzekerd te worden en weten hoe je overtuigend kunt zijn. Dan weer onder het zadel.
Succes!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Pony wil telkens naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:18

Dit is kudde gedrag. Jouw pony voelt zich het lekkerst in de kudde als ze daarvan weg moet wordt ze onzeker. Je zult haar dus gerust moeten stellen. Ga eens met haar wandelen, als ze naar huis verlangt leid je haar een beetje af en troost je haar een beetje. Ze leert dan dat het ook veilig is bij jou en dat jij ook deel uit maakt van haar kudde

Anoniem

Re: Pony wil telkens naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:20

Voorbeeldje, vandaag ben ik met mijn nieuwe bijrijdpaard gaan wandelen voor het eerst. Paard vond het leuk maar op sommige punten werd hij wat onzeker. Dan gaat ie iets langzamer lopen. Maar doordat ik zelfverzekerd ben en gewoon doorloop, ontspant hij en loopt hij daarna netjes mee. Hij deed ook elke keer zijn hoofd omlaag. Hij kon ontspannen omdat ik wist wat we aan het doen waren en dat gaf hem zekerheid. :)

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 23:33

Die pony die ik het langst heb doet het bij iedereen, vervelend zijn en niet willen luisteren. De laatste keer ging ze met mijn vriendin er vandoor, toen zat zij er maar net op... En de bijrijdster van m'n paard heeft er ook even op gereden, bij haar ging ze bokken. Het paard is nog jong en daar heb ik zelf nog niet op gereden, wel de bijrijdster. Dus ik weet niet wat die bij mij zal doen. Op de pony rijd ik tot nu toe alleen zelf (pony die ik maar een paar maanden heb).

Zelfverzekerd zijn vind ik erg lastig. Ik weet niet goed hoe ik mij moet ontspannen, elke keer als ik er op ga rijden, ben ik wat zenuwachtig, zodra ik in draf ben gaat het goed. Galop gaat daarna ook goed, maar eenmaal in galop geweest blijf ik gespannen in stap weer, omdat de pony's telkens hun hoofd naar beneden doen en dan ben ik bang dat ze weer in galop gaan terwijl ik teugels niet goed vast heb.
Als ik eenmaal gegaloppeerd heb, zijn ze erg enthousiast en willen vaak meteen weer. Maar ik wil eerst rustig draven. Ik blijf dan gespannen en dat voelen ze wel en ik denk dat ze daarom ook telkens in galop gaan. Zou dat ook zo zijn?