bang voor paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam101

bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:42

Hallo medebokkers,

Ik heb een probleem en weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan, dus ik dacht ik schrijf het hier even van me af.
Ik ben bang voor paarden, het rijden gaat goed. Maar gewoon aaien is al drama, ik schaam me kapot aangezien ik al 25 ben en ik hou van paarden met heel mijn hart. In het zadel durf ik (bijna) alles, maar als ik afstap ben ik al bang dat het paard me gaat bijten ofzo.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik inderdaad een paar traumatiserende ervaringen heb gehad.
Als eerste een pony die begon te bokken en schoppen aan de longeerlijn, ik had toen nog nooit gereden of gelongeerd. Dat heb ik ook nooit meer gedaan. Verder een paard die begon te steigeren en bijten in de stal en toen stond ik 'vast' in de hoek en hebben een paar andere meiden mij moeten 'redden'. En een pony die mijn vinger aanzag voor een snoepje, dat hij hem pakte en daarna met alle macht probeerde om hem uit mijn hand te trekken. Alleen was het mijn vinger en toen ze los liet leek het alsof iemand er met een kaasschaaf over heen was gegaan. Zo zijn er nog wel meer, maar dit zijn wel de Key-moments.

Nu durf ik dus niks meer, ik heb geprobeerd een verzorgpony te vinden. Maar niemand wil iemand met zo`n angst. Ik wil weer bij een manege gaan rijden, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Want als ik vertel dat ik rij-ervaring heb, gaan ze er ook vanuit dat je de omgang kan doen. Ik schaam me echt dood en heb al in 10 jaar geen paard meer gezadeld.

Weten jullie misschien nog iets wat ik kan doen?

Daks

Re: bang voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:45

Waar woon je?
Ik heb 2 hele lieve sociale paarden staan.
Misschien kunnen hun jou helpen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:48

als je zo bang bent? waarom wil je dan rijden? dan is er voor jou toch ook niets meer aan? de hele week stressen omdat je je pony moet zadelen etc.

Zijn er in jou buurt misschien pony gewenningslessen?

Mirjam101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:55

Ik wil me niet meer laten tegen houden door mijn angsten, ik heb jaren lang extreme faalangst gehad en op een gegeven moment was het voor mij genoeg. Heb toen eindelijk mijn rijbewijs gehaald en sindsdien is mijn faalangst zeer goed onder controle :D En misschien heel stom maar even lekker rijden, is voor mij alle stress waard. Alleen wil ik er wel van af, ik wil weer lekker kunnen poetsen en tutten. En misschien ooit in de verre toekomst een eigen paardje.

Maar pony gewenningslessen kende ik niet, kan ik wel even naar kijken dankje :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:59

Juist top dat je het aangeeft.
Laat je dromen niet varen ook al is je droom voor andere nog zo simpel.

Ik hoop voor je dat er misschien een lieve bokker bij je in de buurt woont waar je af en toe eens heen mag om over je ergste angsten heen te komen.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:05

Kom maar een weekje op vakantie naar Frankrijk ! Kun je lekker met mijn paarden tutten haha.

Misschien wat te ver maar je weet het nooit ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:08

Jammer dat je niet hier in de buurt woont, ik heb een merrie die je wel zou kunnen helpen. Goed dat je je angst serieus neemt en er wat aan wil doen :) Veel succes TS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:13

Ik denk dat je dit ten eerste best wel aan kunt geven bij een manege: 'ik heb een paar negatieve ervaringen gehad met paarden op de grond, en daarom ben ik ernaast wel bang, maar erop niet.' Dan kunnen ze je vast wel helpen.

Het is ook helemaal niet vreemd - er zijn heel veel (manege)ruiters die op een bepaald moment zelfverzekerder op het paard zijn dan ernaast, het zijn echt hele andere vaardigheden en je moet ze allebei apart leren.

Een deel is gewoon oefenen, ervaren wat het is om ermee bezig te zijn. Daarnaast kan het veel helpen om te weten hoe je problemen kunt voorkomen. Heel simpel is het bv om te beginnen door het paard met halster vast te zetten bij het poetsen. Dan kun je poetsen en z'n lichaamstaal begrijpen en oefenen met hem bv een pasje opzij te zetten zonder dat je klemgezet kunt worden of gebeten.

En het is meestal ook geen enkel probleem om even aan een mederuiter te vragen of ze willen helpen. Op de meeste maneges waar ik heb gereden werd dat regelmatig gedaan over en weer. Zelf mag ik het altijd graag doen en ik vind het altijd leuk als ik ook nog iemand wat meer vertrouwen en handigheid kan geven in de stal.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:30

Omgang en rijden zijn twee verschillende zaken. Ik ben het met shadow eens, je kan dit echt wel aangeven hoor!
Heb je wel geleerd om een paard te 'lezen'? Veel maneges hebben hier vrijwel geen aandacht voor, daar draait het alleen om het rijden. Als je niet aan een paard kan zien wat hij van plan is, zijn paarden ook gewoon heel eng! Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor, je bent zeker niet de enige. Ik heb dit pas geleerd toen ik verzorgpaarden kreeg. Daarvoor reed ik op een manege met stands, de ponys stonden gewoon braaf te wachten. En toen moest ik opeens zonder enige hulp paarden uit de wei gaan halen! Wat doe je dan als zo'n paard wegloopt of nog erger, je aanvalt? Hoe kan je dat zien aankomen en hoe kan je het voorkomen? Allemaal zaken die ik toen pas geleerd heb. En dat leer je door veel te kijken, te luisteren en te proberen. Het komt niemand aangewaaid.

Als je een half uurtje rijden niet erg vind, ben je hier ook welkom om met mijn paarden te oefenen. Twee mooie leermeesters op dat gebied! De ene een lompe, dominante tank die behalve omver lopen geen vlieg kwaad zou doen (dus heel veilig!) en de ander een zeeeeer gevoelig maar eerlijk paard, de perfecte spiegel (van 750 kilo...). Met mij erbij ook veilig, want ik kan hem lezen alsof ik naar mezelf kijk dus ben problemen altijd voor. Ze zijn niet te berijden trouwens.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:51

Ik zelf ben heel lang heel bang geweest voor paarden, als 4 jarig meisje zag ik hoe mijn moeder geschopt werd door een op hol geslagen shetlander waarbij ze haar enkel banden heeft afgescheurd. Ging dus samen met een hoop paniek en geschreeuw. ;) Als 4 jarige leek die shetlander voor mij ook een paard van 1.70. :))

Uiteindelijk rond mijn 11e kreeg mijn beste vriendinnetje een C pony en dankzij die twee ben ik over mijn angst heen gekomen. Eerst heel voorzichtig (toe kijken vanaf 5 m. :D ) naar steeds een stapje verder, samen aaien, borstelen etc. Uiteindelijk zelfs helpen met longeren en er een paar keer op gezeten.

Op mijn 13e heb ik mijn eerste shetlander gekregen. Door een rottige val op mijn 13e van een ander paard (met 15 hechtingen als gevolg) is rijden nooit echt mijn ding geweest. Ben daarin altijd angstig gebleven. Er is tot nu toe een pony geweest waar ik zonder angst een paar rondjes op durfde te stappen. Tegenwoordig doe ik niets meer op een paard want ik vind mezelf te zwaar maar heb de ambitie ook niet, blijft spannend. ;)

Ik ben nu 21 en kan zeggen dat ik op het rijden na vrijwel volledig over mijn angst heen ben door mijn kleine vriendjes. :D Grote paarden moeten zich wel gedragen want ik ben nog steeds geen held maar sta iig niet aan de andere kant van de stal als ze een keer briesen. Mijn eigen pony's voelt nog altijd het meest veilig maar ik denk dat iedereen dat heeft. ;)

Misschien is het een idee om hier idd les in te nemen? (Grondwerk?) met bijv. een paard van een instructeur. Er zijn ook genoeg mogelijkheden met therapie paarden, wellicht is zo iets ook wel wat?

Ik wens je iig veel succes, komt wel goed!! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:55

Ik woon in regio winschoten, als je afstand geen punt vindt mag je bij mij wel een keer komen grondwerken, kan ook onder begeleiding van ervaren gronwerkjuf. Paard is relaxed en heel eerlijk. Stuur pb als je meer wilt weten.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:03

Mijn paarden staan in Orvelte, is niet ver van Emmen af. Zijn alle 4 super lief en sociaal. Je mag me altijd een pb doen :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:06

Mijn eigen ervaringen, ik ben ook een periode bang van paarden geweest, heeft mij geleerd dat er maar een structurele oplossing is voor jouw onzekerheid : verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden.
Hierdoor zal je een betere communicatie met hen krijgen, jullie zullen elkaar beter en sneller begrijpen zodat de paarden al met kleine signalen kunnen aangeven wat ze willen "zeggen".

Doordat jij paarden beter begrijpt zal je je meer zelfzeker en rustiger voelen waardoor de paarden ook rustiger zullen worden.

Eerst kan je op internet gaan zoeken naar info over hoe paarden leven, denken en communiceren. Als je Engels goed genoeg is kan je gaan kijken op www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".

Zoek ook een trainer die je kan helpen met de praktijk, waarmede je samen een kudde kan observeren, die je de achterliggende info geeft en je uitlegt hoe je dit kan toepassen tov paarden.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:23

Ik heb mijn paarden in Hollandscheveld staan. Je mag van mij best eens langs komen. Ik heb 2 lieve sociale IJslanders. Een ervan heeft met kinderen met een beperking gewerkt en is echt heel lief en voorzichtig.
Pb me maar als je eens wilt komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:27

Ook hier mag je gerust langs komen hoor. :j
Heb een paard dat je heel goed van je angst af zou kunnen helpen en je aan het lachen kan maken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:45

Mijn ervaring hiermee is dat het vaak een controle-dingetje is. Zou dat bij jou ook het geval kunnen zijn? Het is in ieder geval helemaal niks om te voor te schamen en ik vind het al super dapper dat je hier hulp voor vraagt! _/-\o_

Zelf heb ik goede ervaringen met het aanleren van grondwerk. Oftewel: jou leren hoe je vanaf de grond een paard kunt sturen, remmen, versnellen, et cetera. Combineer dat met een stukje theorie over hoe paarden met elkaar omgaan en je hebt een recept voor controle.
Dat is natuurlijk heel makkelijk en snel gezegd en ik zou je daarom aanraden om eens langs te gaan bij iemand die daar verstand van heeft. Op het moment dat jij wat beter je paard kunt 'lezen' en wat meer controle krijgt, dan kan het heel goed zijn dat je zelfvertrouwen ook terug komt.

Ik weet niet waar je zit, maar je bent van harte welkom! Dan help ik je graag (en voor niets). :)

Edit: Emmen lees ik net :D

xIrisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:42

Zoek een hele lieve pony die jouw over jouw angst kan laten komen, probeer het los te laten en wat meer vertrouwen in een paard te hebben. Paarden voelen je angst, en gaan daar op reageren. Dus wees vooral rustig en ontspannen bij paarden. Ik hoop dat je een verzorg pony vindt!

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:47

2jaar geleden ben ik ook een tijdje bang geweest toen ik van mijn trainpaard af viel.... Ik dacht nou, ik rij meer dan 9 jaar en kan wel op een jong paard gaan rijden die wel goed kon draven en galopperen etc. Maar dat viel toen echt tegen.. Hij ging met mij ervandoor. Hij gooide wel 5x achter elkaar zijn kont omhoog en viel eraf. Toen met een blessure gezeten en een beetje angst. Ik ben na mijn blessure gewoon weer op een ander paard gestapt en weet dat ik ervan geleerd heb om niet meer zomaar op een jong paard te stappen haha :P !

Nu ben ik helemaal over mijn angst heen door gewoon op paarden te rijden die voor mijzelf vertrouwd aan voelen. En het geeft helemaal niets als je bang bent, ik begrijp je helemaal maar probeer het stap voor stap weer op te bouwen :)!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:50

Hoe ver wil je rijden Ts?
Ik ben momenteel werkloos en heb 4 schatten van paarden aan huis staan. Ze zijn rustig in omgang en zullen zeker niet bijten. Wat mij betreft kunnen we wel een paar keer afspreken zodat ik je kan helpen met de omgang en mijn paardjes die jou het vertrouwen weer terug kunnen geven.

Mirjam101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 17:01

Nu een paar jaar later even een update.

Ik heb jullie tips opgevolgd en een iemand gevonden die mij kon helpen.
Veel geoefend in de opgang van paarden, de simpelste dingen zoals:
- een halster omdoen
- uit de weide halen
- poetsen
- wandelen
- en uiteindelijk zelfs hoefjes uitkrabben.
- en nog veel meer.

Dit heeft ontzettend geholpen en kreeg niet lang daarna de shetlander van mijn schoonmoeder ter verzorging.
Dit was even een kleine stap terug, aangezien hij merkte dat ik wat onzeker was en hier misbruik van maakt. Ook hier weer begeleiding gekregen en mijn man (hij kent totaal geen angst) heeft me hierin ontzettende gesteund.
De shetlander is nu dan ook definitief van mij en ben totaal niet meer bang voor hem.

Weer een jaar verder heb ik de stap gezet om mijn eigen paardje te kopen en ik kan nu zeggen dat ik bijna volledig van mijn angsten af ben.
Ben ook weer bij de manege gaan rijden, heb hier inderdaad aangeven dat ik hoefjes krabben wat spannend vind en ze hebben we mij hier een aantal keer mee geholpen.

Vind sommige dingen nog wel spannend, als bijvoorbeeld het paard van mijn stalgenootje ineens begint te bokken in de weide als ik erdoor loop. Dan merk ik wel dat ik nog steeds onder de indruk ben van het feit dat hij ijzers draagt en dat die hoeven dan de lucht in gaan, maar hier kan ik mee omgaan en hoop dat dit er in de loop der jaren ook nog uit slijt.
En elke keer als ik op de manege een 'nieuw' paard moet zadelen, de achterbenen oppakken is dan toch weer even eng. Maar als ik dan mijn man of een les-genoot vraag om het even voor te doen (dat ik zie dat hij niks doet) dan kan ik het daarna zelf.

Kortom ik ben er nog niet helemaal, maar dat komt vanzelf.
Ik ben totaal niet bang voor mijn eigen paardjes en kan alles met ze.

Heel erg bedankt voor jullie tips en tricks en alle lieve reacties die er toch voor hebben gezorgd dat ik me niet hoefde te schamen en dat ik gewoon hulp kon vragen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:15

Wat een mooie update :j Nog vele jaren paardenplezier toegewenst!

Fenders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:28

Top! +:)+

Sanne_Photo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:29

Mooie update veel plezier met je paardjes +:)+ :D en nog vdel geluk toegewenst