Ik heb sinds twee maanden samen met mijn vriendin 3 on-ingereden shetlandpony's als verzorgpony gekregen! We zijn er heel blij mee en het is heel leuk, alleen hebben we sinds een aantal weken een probleempje...
Een van de pony's, een merrie, is plotseling heel erg van gedrag veranderd. We springen vaak aan de hand met haar, wat heel goed ging. Ze deed altijd actief mee en het leek of ze het erg leuk vond.
Ineens veranderende haar gedrag toen we weer een keer met haar gingen springen. Met haar oren in de nek liep ze met ons mee en op een gegeven moment probeerde ze ons te bijten. We schrokken erg, ook al dreigt ze waarschijnlijk alleen. Nu doet ze dit nog steeds, de ene keer wat erger dan de andere.
Soms dreigt ze alleen te bijten en bokt ze, dan kunnen we haar nog in de hand houden, maar soms wordt ze zo kwaad dat ze zich losrukt en het hele weiland al bokkend rond rent!!
Wat is onze reactie op haar gedrag? We straffen haar door met een boze toon tegen haar te praten en zo te laten zien dat ze het niet voor het zeggen heeft, dan gaan we ongestoord verder met wat we deden en negeren we haar. Dit werkt redelijk, alleen is dit niet de oplossing om er achter te komen waarom ze dit doet en het neemt haar boze gedrag ook niet weg.
Herkent iemand dit gedrag en is onze reactie goed? Hebben jullie tips? Alvast bedankt!!
Xxx

. Ik dacht dat ze constant zo deed, niet alleen met springen. Ik.bliif bij het grondwerken, dat kan nooit kwaad, bokkend door de wei rennen hoef je niet af te straffen, zo lang ze niet gericht naar jullie bokt.