veulen in gemengde kudde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apache7

veulen in gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:39

Hoi,

ik ben zelf erg voorstander van (jonge) paarden in een (qua leeftijd) diverse kudde te zetten.
Mijn paardjes staan in een kleine "kudde" van 6 paardjes ; twee 3-jarigen, een 6-jaar, een 12-jarige en twee 2-jarigen. Nu zouden hier in de zomer een jaarling en veulentje bijkomen.
Ondanks dat de meeste paardjes hier nog echt jong zijn, vraag ik me nu af dat dat veulentje toch wat leeftijdsgenootjes zou missen... Zelfde met de jaarling.

Denken jullie dat, omdat de leeftijden divers zijn, het geen probleem zou zijn?
Of is het toch echt nodig om een leeftijdsgenootje te hebben?

groetjes, Mira :)

FriesWytske

Re: veulen in gemengde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:42

Vind dit een prima samenstelling van een kudde waarin de jonkies kunnen worden opgevoed door de oudere paarden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:49

FriesWytske schreef:
Vind dit een prima samenstelling van een kudde waarin de jonkies kunnen worden opgevoed door de oudere paarden.

+1 :)
Net gister nog een artikel gelezen over hoe veulens en paarden leren te communiceren en zich te gedragen in groep... lijkt idd een samenstelling met verschillende leeftijden heel belangrijk te zijn voor de opvoeding van het veulen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:53

Persoonlijk ben ik een voorstander van 2 veulentjes tegelijk in de kudde zetten. Na het afspenen missen ze hun moeder echt wel en hebben 2 van dezelfde leeftijd wat steun aan elkaar.

Maar een veulen zetten in een kudde waar ook een jaarling en een twenter in staan kan wel.
Die spelen voldoende met het kleine ding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:53

Voor een merrieveulen vind ik dat ok.
Voor een hengstveulen vind ik een leeftijdsgenoot echt ontzettend belangrijk. Daar is het spelen en dollen haast een primaire behoefte. Als ze dat met oudere dieren moeten doen werkt dat gewoon niet op dezelfde manier.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:59

Hoe oud zou dat veulen dan zijn?
Denk dat die zich wel optrekt aan de jaarling hoor :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:21

Wel in het begin voorzichtig introduceren, bijvoorbeeld een dagje meet 12 jarige in bak of paddock. Omdat hij het kleinst is zullen ze hem dat ook wel even laten weten. Het is fijn als hij dan een van de paarden al beter kent zodat hij kan schuilen, verdedigd kan worden en troost kan krijgen.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 12:27

Sizzle schreef:
Voor een hengstveulen vind ik een leeftijdsgenoot echt ontzettend belangrijk. Daar is het spelen en dollen haast een primaire behoefte. Als ze dat met oudere dieren moeten doen werkt dat gewoon niet op dezelfde manier.

misschien heb je wel gelijk, het is een hengstje... Het zijn allemaal hengsten en ruinen trouwens.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 12:27

ellepel schreef:
Hoe oud zou dat veulen dan zijn?
Denk dat die zich wel optrekt aan de jaarling hoor :j

6 maanden ongeveer, echt nog een baby dus :P

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 12:30

mrie schreef:
Wel in het begin voorzichtig introduceren, bijvoorbeeld een dagje meet 12 jarige in bak of paddock. Omdat hij het kleinst is zullen ze hem dat ook wel even laten weten. Het is fijn als hij dan een van de paarden al beter kent zodat hij kan schuilen, verdedigd kan worden en troost kan krijgen.

Waren we zeker al van plan! Zou het dan het best zijn om hem dan (na het er naast staan in paddock) eerst met de jaarling te laten kennismaken? Want hij is tenslotte ook nieuw.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:37

Een veulen van 6 maanden en een jaarling spelen nog heel anders. Ze zullen wel samen spelen maar dan is de kans groter dat het veulen overbelast wordt.
Bij merries gaat dat allemaal wat rustiger, maar hengstuaarlingen gooien hun hele lichaam bovenop de ander.
Het zal meestal wel goed komen, maar ik zou persoonlijk dat veulen dan pas komend voorjaar bij jullie integreren en tot die tijd bij andere veulens zetten.
Is echter slechts wat ik zou doen. Je hebt niet altijd keus natuurlijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:07

Dat kan prima hoor. Hengstenveulens spelen ook gewoon met jaarlingers en 2 jarige.

Advies van sizzle zou ik iig niet opvolgen, want een hengstenveulen bij alleen zelfde leeftijd zetten heb je grote kans om een rothengst te krijgen omdat ze geen manieren leren.

Mijn hengstje is ook gewoon opgegroeid met een maatje (ruin) die 2 jaar ouder is. Wel zelfde ras en grootte dus. Ze hebben samen in verschillende groepen gestaan, alle rassen en leeftijden hebben ze gezien en het is altijd super goed gegaan, maar maatje van zijn eigen leeftijd heeft de jongste nooit gehad maar die heeft er echt niets aan gemist.

Hebben altijd heerlijk gespeeld, is altijd mooi in evenwicht geweest en dat is het nog steeds :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:14

Wij hebben dezelfde situatie. Inmiddels jaarling bij moeder, ruin van 11 en twee merries van 20 en 10 in. Moeder is weer drachtig en verwacht volgende maand haar veulen. Ze heeft sinds een maand ongeveer de enter afgespeend (die was toen 10 maanden). Het volgende veulen wordt in (een deel van de kudde) geboren en ook weer daar gelaten voor de opvoeding. Met de enter(hengst) is dit super gegaan en die speelt gewoon met alles wat ie tegenkomt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:32

Toydoll, kun je misschien beter lezen?
Ik zeg nergens dat hij ALLEEN met leeftijdsgenootjes zou moeten......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:38

Sizzle schreef:

En verder is wat daar staat ook nog eens dikke onzin(van Toydoll). Van alleen met leeftijdsgenootjes staan word het geen rothengst.

Als er een te bazige/vervelende tussen staat zal een goed opfokadres er overigens ook op inspelen door er een ouder paard tussen te zetten.
Daar puzzelen ze net zo lang totdat je een goede stabiele opfokgroep hebt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:52

NatasjavE schreef:
Sizzle schreef:

En verder is wat daar staat ook nog eens dikke onzin(van Toydoll). Van alleen met leeftijdsgenootjes staan word het geen rothengst.

Als er een te bazige/vervelende tussen staat zal een goed opfokadres er overigens ook op inspelen door er een ouder paard tussen te zetten.
Daar puzzelen ze net zo lang totdat je een goede stabiele opfokgroep hebt.

Totdat de dominanste hengst de jouwe is. Dan heb je een jong dier wat de leiding al heeft, wat in de natuur nooit zo zou lopen. Die leert dus geen manieren en dat wordt er 1 die vervolgens de rest van zijn leven niet meer in groepen kan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:54

Sizzle schreef:

Sizzle schreef:
en tot die tijd bij andere veulens zetten.

Je schrijft bij andere veulens, en niet bij oudere paarden, dus vandaar dat ik ervan uit ging dat je een opfok adres oid bedoelde met leeftijdsgenoten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:34

Apache7 schreef:
Sizzle schreef:

misschien heb je wel gelijk, het is een hengstje... Het zijn allemaal hengsten en ruinen trouwens.

Dan zou ik het niet doen, een hengst zou ik bij leeftijdgenoten zetten of een ruiten groep maar niet een gemengde leeftijd van verschillende hengsten. Dat is echt vragen om problemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 16:38

Toydoll als de jouwe de bazige is wordt die door de ouder terug gezet. Helpt dat niet zetten ze de te dominante bij een groep oudere hengsten.
Maar dat is zelden nodig zeker niet bij jonge veulens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:57

Als ze bazig en slim zijn worden ze in alle groepen dominante etters hoor :+

Mijn merrie is een groep van 40 paarden opgegroeit met iedere leeftijd, fokmerries en ruinen.
Binnen de groep heeft ze haar eigen kudde gemaakt en oefende die leiderschap graag op mensen:
Stijgeren, met de voorbenen slaan, zich laten vallen etc.
Ze spreekt de paardentasl voortreffelijk, maar dan wel die van de directeur _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:05

Sizzle schreef:
Als ze bazig en slim zijn worden ze in alle groepen dominante etters hoor :+

Mijn merrie is een groep van 40 paarden opgegroeit met iedere leeftijd, fokmerries en ruinen.
Binnen de groep heeft ze haar eigen kudde gemaakt en oefende die leiderschap graag op mensen:
Stijgeren, met de voorbenen slaan, zich laten vallen etc.
Ze spreekt de paardentasl voortreffelijk, maar dan wel die van de directeur _O-

Euh,..ja...waar. :D

Ja mijn merrie ook.

Die is samen met de merrieveulens van de dezelfde jaargang tussen de enters, twenters en 3 jarige en niet drachtige oudere merries.
De ideale gemengde kudde dus. Mijn merrie was de baas. Heeft haar de bijnaam Baas B opgeleverd.
Ze was en is nog steeds iedereen de baas op een hele natuurlijke manier.