Ik heb 2 weken geleden een leuke pony gekocht. Bij de mensen op stal meerder keren geweest en het bleef een leuke pony. 2 weken geleden in hij dan verhuist na ons toe. 2e dag werd meneer al helemaal gek aan de longeerlijn als er paarden langs de bak gingen. Eerst dachten we met ze alle ow overgangs problemen nu wordt het aleen maar erger. En ik sta met me handen in me haar ook de ander mensen staan voor een raadsel. Aan de hand niks aan de hand aan de longeerlijn gaat hij compleet uit zijn treiter. We zijn nu zelfs zo ver dat iedereen zegt het is niet meer verstandig om er op tegaan straks komt die omhoog en laat die zich na achter vallen. Iemand die dit herkend of heeft iemand tips ik ben nu zo ver om hem terug tedoen terwel het een schat van een paardje is
Ik heb indd dit met de oude eigenaar besproken ze heeft me laten weten langs tekomen maar tot op heden geen contact meer gehad. Zij vertelde ook dat dit haar niet bekend voor kwam. Zo lang het rustig om de bak is is hij braaf. Zo snel er paarden langs gaan raakt hij in paniek gister is hij zelfs met zijn achter been blijven hangen achter de bak rand
Hij let dus liever op andere paarden en zoekt daar aansluiting bij dan dat hij op jouw let en de rest negeerd als zijnde niet belangrijk. Voor mij is het onacceptabel als mijn pony/vriendje vreemd gaat als ik er verdorie naast sta/op zit/mee bezig ben of gewoon aan vast zit (longe/halstertouw). Aan het werk zetten en zorgen dat hij op jouw gaat letten ipv op de rest van de wereld. Zoek eens op youtube naar clinton anderson (downunder horsemanship) of parelli.
Klinkt mij in de oren dat hij je gewoon flink aan het uitproberen is. Geef hem eens in handen van een ervaren iemand die hem even flink aan het werk kan zetten aan de lijn.
Tegenwoordig zijn alle paarden "bang". Maar als je ze flink aan het werk zet blijkt dat toch wel mee te vallen.
tamary
Geplaatst: 17-06-15 12:33
Angst of mens is niet relevant maakt niet uit. Oplossing is hetzelfde, jij moet belangrijker worden dan alles wat er om jullie heen gebeurt. Of dat nu is omdat jij het interessantste ter wereld bent of omdat jij de veiligste plek ter wereld bent.
Gister is hij Door een anders flink aan het werk gezet en wij met paarden er langs en toen zat die met zijn achter been vast achter de bak rand dus flink aan het werk zetten dan houd die op kan je vergeten. Veder hij is heel sociaal kan met alle paarden eigelijk hij in onderdanig. Ook na mensen is hij erg lief ook na kleine kinderen dan zet hij geen stap veder tot de kinderen klaar zijn met knuffelen
Werken en op de baas letten zijn niet hetzelfde. bv 5 min. fors draftempo rondjes lopen is werken, maar 100% aandacht bij de baas is niet noodzakelijk om dat werk te blijven doen. Er zijn paarden die er juist vervelend van worden omdat ze zich gaan vervelen en anderen die niet goed zo lang zelfstandig een oefening kunnen blijven uitvoeren zonder te gaan panieken van welke verandering in de omgeving dan ook.
Dat je paard niet gemeen is is erg fijn, maar dat staat niet gelijk aan braaf. Vertrouwde omgeving en er moet niks doet een hoop om veel paarden braaf te laten zijn. Ik vermoed dat paard meer tolerant dan braaf is, anders zie je dit gedrag aan de longe niet zo plotseling. Toch beetje lomp? Net iets te dicht bij komen, aandacht/knuffels vragen/opeisen, niet meteen luisteren aan de hand en iets onzeker over van alles? Lief is nog wel eens eigenlijk synoniem met onbeleefd en overal zich mee bemoeien. Ga op zoek naar een goede NH of westerninstructeur, en laat die eens eerlijk de mening geven over hoe dit paard zich echt gedraagd. 500kg die je plat wil knuffelen is niet gezond hoe lief het ook lijkt zolang dat zachtjes gaat.
mystery1980
Geplaatst: 17-06-15 13:18
is hij echt onderdanig, of gaat hij het contact toch meer uit de weg? Als hij het uit de weg gaat kan het nog heel goed dat zijn dat hij nog moet settelen in de groep en daarom zo reageert. Bij een paard dat ik ken was dat ook het geval en dat heeft een jaar geduurt toen is het vanzelf over gegaan. Vanaf dat moment stond zijn plek ook vast in de groep en dat was niet onderaan zoals toen het begon.
Almighty
Geplaatst: 17-06-15 13:30
Kent hij het longeren wel?Zijn de aanwijzingen bij het longeren die gegeven worden wel te begrijpen voor de pony? Want ook longeren is een vak en verschilt per persoon hoe dit gedaan wordt. Elk materiaal heb je erop? Deed de vorige dit met of zonder bit enz. Is hij de zweep erbij wel gewend als je die gebruikt enz. enz. Jou positie en houding tijdens het longeren. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Jou reactie op de eerste keer rennen en dat dat nu de trigger is geworden enz.
Zou je anders op film kunnen zetten wat de pony doet? Want zo oordelen is lastig. Want er kan zoveel aan de hand zijn. Of waarom de pony het doet. Het hoeft niet de oorzaak te zijn andere paarden er langs komen maar gewoon puur de aanleiding is om iets te beginnen. OMdat hij iets wil aangeven. Paarden doen nooit iets zonder reden! Hij wil iets duidelijk maken.
En als hij nog zo kort bij je is kan het gewoon zijn dat hij moet wennen. En is de manier van longeren wel wat hij kent? OF de optoming wel in orde. En tja nieuwe omgeving, nieuwe geluiden enz. Is hij wel gewend dat er van alles langs hem heen komt als hij gelongeerd wordt? Als dat nieuw is kan dat het zijn. Dan is het een stapje terug doen en aanleren inplaats van harder laten werken aan de lijnen als hij al niet weet hoe hij dat moet doen. Verliest hij geen balans waardoor hij op de loop gaat? Want in balans aan de lijn is ook lastig!
Krijgt hij ander voer bij jou? Of andere hoeveelheden. Heeft hij vrije tijd in kudde of staat hij op stal. Kortom wat is er anders dan zijn vorige adres? Waardoor hij zo kan worden in korte tijd. De manier van de pony houden totaal anders? Ander eten? MEer eten/minder eten. Ander hooi enz...en dan doen ze het op een voorzet van iets anders als start te zoeken en nu kan dat door jou eerste reactie toen het de eerste keer gebeurde versterkt zijn dat de pony daarom nu rent als er andere paarden zijn.
Als de pony niet bang is voor zweep kan je die voor het hoofd langs eens een keer heen en weer van omhoog naar laag voor voeten zwaaien. Zonder raken pony!! Dus proberen af te leiden van de modus rennen..help...en blijven rennen tot ongelukken...dan is het zaak de pony eruit te halen en niet te laten rennen. nIet makkelijk..dus daar is vak werk voor nodig:) ZOek zo iemand in je buurt.
Zonder duidelijk beeld moeilijk recht te zetten. En longeren en hard werken aan de lijn is niet altijd de oplossing!! Het kan prima zijn dat er iets is waardoor het triggert!
Miepjo
Geplaatst: 17-06-15 20:52
Ik ga mee met de opmerkingen en vragen van Kostolany. Er kan van alles zijn dat dit gedrag veroorzaakt en in stand houdt. Een filmpje zou kunnen helpen om dit in te schatten. Een paard dat compleet in paniek raakt doet dit in elk geval niet bewust om je uit te proberen.
Het ene paard is nu eenmaal gevoeliger voor verhuis-stress dan het andere. Als het longeren nog een schepje adrenaline bovenop de stress gooit, is het niet vreemd dat pony ineens schrikt van dingen die normaal, aan de hand, niet eng zijn.
Verder... gun het tijd... als wandelen wel goed gaat, ga dan een paar dagen lekker wandelen en de stal/omgeving (en de bak!) rustig bekijken, zodat je pony niet het idee krijgt dat jullie samen alleen super stressvolle uitstapjes maken.
Hij schrikt eigelijk niet van zijn omgeving waar een normaal paard van op zal kijken boeit hem niks zo als bijvoorbeeld een tractor hij gaat er rustig naast kopen terwel die rijd hij kijkt er niet eens na. Gister hebben we een klein succesje met hem behaalt en ging het super aan de longeer lijn terwel het paard achter hem compleet uit zijn plaat ging stijgeren bokken rennen en hij reageerde er niet op. Veder kent hij al alles longeeren rijden dus daar ligt het probleem niet. Misschien is hij toch gister zo goed geschoken dat die zich nu wel bedenkt
wat noem jij longeren? Aan een touwtje in de rondte slingeren of echt gericht trainen met hulpmiddelen? Ik ken nl zat beesten die met het eerste gek en soms zelfs gevaarlijk doen, terwijl bij het tweede en echt gericht trainen die dieren nergens last van hebben
Anoniem
Geplaatst: 29-07-15 19:19
zo herkenbaar, wilde bijna zelf een topic openen tot ik deze las.
Mijn ruin is net verhuisd(2 maandjes)en zijn "oude"gedrag komt omhoog. Opdringerig, gefoccused op de kudde(vooral de merries),dreigen, dribbelen,niet meer stil kunnen staan enz enz. Ik word er mega geirriteerd van en BINGO: problemen.
Heb nu net les genomen van grondwerk/western instructeur, wat enorm verhelderend is. Pony heeft dit gedrag 2 jaar niet laten zien, ik dacht door een stabiele kudde die hij daar had. Dat zou dus betekenen dat hij zijn leiding niet bij mij haalt en dat is wel te merken...hij ziet me niet eens staan.
Ga dus met hem opnieuw beginnen. Echt gevaarlijk is hij niet(niet bokken slaan of bijten)maar zeer zeker wel respectloos.
Stond het dier bij de vorige eigenaar ook met een vast maatje al lang samen?? Als hij daar van gescheiden is kun je zeker dit gedrag verwachten, hij zoekt/mist zijn vorige maat en ja, dan kunnen ze zich heel erg opwinden wanneer ze andere paarden horen/zien.