Jong paard op weide

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FjordHorse

Jong paard op weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 08:49

Wat zijn jullie meningen:

Kan je een veulen/jaarling/4 jarig paard op de weide zetten met een ander 3 jarig paard?

We twijfelen tussen die 3 paarden om te kopen (niet allemaal dus uiteraard, 1 is meer dan genoeg :D ), maar deze zouden op de weide moeten komen met ons paard en dat is een beetje een twijfel omdat hij zelf nog zo jong is.. Doen of niet doen?

Op zich zie ik in mijn omgeving genoeg paarden die op die manier staan. Maar ik heb altijd geleerd dat je bij een jong paard een "oud en wijs" paard moet hebben staan. Dus nu twijfel ik of ik het erop kan/durf wagen of niet.

Wat denken jullie?

Groetjes

MarliesV

Re: Jong paard op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:55

Geen probleem van maken, zolang beide paarden gewend zijn om met anderen te staan even rustig laten wennen en dan mooi bij elkaar zetten.

Wij hebben een kudde van 4, leeftijden: 7/8/9/12 jaar. Zitten dus ook dicht bij elkaar en dit levert geen enkel probleem op.

Natuurlijk moeten ze wennen en de rangorde bepalen maar that's it.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:57

FjordHorse schreef:

Kan je een veulen/jaarling/4 jarig paard op de weide zetten met een ander 3 jarig paard?

We twijfelen tussen die 3 paarden om te kopen (niet allemaal dus uiteraard, 1 is meer dan genoeg :D ), maar deze zouden op de weide moeten komen met ons paard en dat is een beetje een twijfel omdat hij zelf nog zo jong is.. Doen of niet doen?

Op zich zie ik in mijn omgeving genoeg paarden die op die manier staan. Maar ik heb altijd geleerd dat je bij een jong paard een "oud en wijs" paard moet hebben staan. Dus nu twijfel ik of ik het erop kan/durf wagen of niet.

Wat denken jullie?

Groetjes

Het kan wel. Maar een veulen en jaarling zou ik eerder in een groep met meerdere paarden zetten van verschillende leeftijden. Dan met 1 3-jarige.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:41

Ja wel dat laatste is mijn zorg ook. Kan ik dat wel riskeren? Op termijn zouden er wel nog paardjes bij komen, maar "nu" voor de zomer en herfst vb zou deze zeker alleen staan met de 3 jarige.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:21

Dan zou ik geen veulen en/of jaarling kopen, maar een ouder paard.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:23

Een paard kan in principe altijd in de wei bij een ander paard. Ze zoeken zelf de rangorde uit.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:32

ik heb er zelf ook nooit probleem van gemaakt/ meegemaakt zelf. Dat ze gezelschap hebben is gewoon voornaamste.
De jonge hengsten van kennissen staan nooit bijelkaar omdat de een dominant en de ander onderdanig zou zijn, en staan dus altijd alleen, dat vind ik heel erg sneu.
Mijn paarden zijn 14 en 16 en die bokken, steigeren, trekken aan elkaars sik en houden als pitbulls :+ vast , kortom, gedrag van jonge speelse paarden, hier en daar ooit een schrammetje vind ik niet erg, ze genieten ervan en kunnen niet zonder elkaar ;-).

Een 3 jarige is ook nog jong dus ander jong paard is hardstikke leuk samen :-). Ik heb altijd eerst een draadje tussen de te introduceren paarden gehouden/ dus al paar dagen langs elkaar laten lopen en daarna bijelkaar :-).

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:38

TS, maar gaat het je niet eerder om hun gedrag tegenover mensen i.p.v. tegenover elkaar? Want dan geef ik je gelijk dat je twijfelt: twee jonge paarden kunnen best prima met elkaar matchen maar eigenlijk hebben ze een oudere soortgenoot nodig om hen op te voeden en hen op hun plaats te zetten als ze te brutaal worden. Anders riskeer je paarden die geen grenzen hebben geleerd en ook tegenover mensen over de schreef gaan.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:44

Dat laatste is mijn zorg soesita. Dat ze geen grenzen gaan leren kennen en ook tov mensen over de schreef gaan. Maar het gaat me ook om hun gedrag naar andere paarden toe hoor, niet enkel naar ons toe. Wat ons betreft heb ik zelfs iets minder schrik, ze zouden dagelijks in de hand komen en ik heb zelf ook wel genoeg ervaring om hen te corrigeren als het nodig is. Ik heb schrik dat het 2 zeer dominante paarden worden dan die je nooit in een andere kudde kan introduceren moest dat ooit nodig zijn.
Mijn knol is op zich nu niet dominant (maar ook niet onderdanig, iets ertussenin in de huidige kuddes waar hij gestaan heeft. Hij trekt wel altijd met de dominantere paardjes op en zoekt vooral hun contact op), maar wel heel erg speels. Hij zou een leuk speelmaatje wel kunnen gebruiken denk ik.
Eigenlijk zou een dominante merrie ideaal zijn denk ik voor hem, eentje dat meegaat met het spelen soms, maar hem ook genoeg zegt "en nu is het gedaan".
Maar als ik daarop moet selecteren dan ga ik nog jaren zoeken achter een geschikte match... Hij heeft ooit in een kudde merries gestaan en dat was ideaal eigenlijk. Hij heeft daar echt heel veel geleerd van die paarden.

Ik zie het eerlijk gezegd wel als een voordeel dat ze als jonge dieren bij elkaar staan. Maar ideaal gezien (in mijn ogen) zou er een ouder paard bij moeten. Maar 3 paarden kan mijn wei niet aan momenteel (tegen de herfst hopelijk wel).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:18

Gewoon doen.
Mijn jaarling staat nu in de opfok met een mix van jaarlingen, 2-jarigen en 3-jarigen. Hoogte verschillen zijn ook gigantisch maar mijn beestje is dikke vriendjes met een jaarling van minimaal 25 cm groter dan hijzelf. Nee joh gaat prima.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:07

Als er dan in de herfst een ouder - en mogelijk ook eerder dominant - paard bij kan komen te staan lijkt het me niet zo erg...

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:10

FjordHorse schreef:

Wat denken jullie?

Groetjes

ik zou het eerlijk gezegd niet doen. (maar dat ben ik :+ ) een veulen/jaarling heeft een ouder paard nodig om te leren bijv.
wat ook wel goed is is om je jaarling/veulen mischien in de opfok te doen of in een kudde/groepje.

maar de keuz is aan jou :D :o

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:19

Als jou 3 jarige een stabiel paard is zie ik geen probleem met een jonger paard.

Mijn nu inmiddels 6 jarige staat met een 3 jarige hengst en 2 jarige hengst ( met de 3 jarige staat hij al 2 jaar en de 2 jarige anderhalf jaar )

Hij zelf was goed opgevoed en erg sociaal en lang hengst geweest ( inmiddels geruint) en dit gaat heel goed.
Hij houd de 2 hengsten goed onder controle en corrigeert ze als hij dat nodig vind maar ze spelen ook heel veel met ze 3en. Het is een makkelijke sociale groep die stabiel is en waar je in principe ieder paard bij kan zetten.

Als je eigen paard ( ruin denk ik?) zelf nog van spelen houd zou ik niet voor een merrie gaan, deze zijn toch minder speels als hengsten en ruinen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:25

FjordHorse schreef:
Ja wel dat laatste is mijn zorg ook. Kan ik dat wel riskeren? Op termijn zouden er wel nog paardjes bij komen, maar "nu" voor de zomer en herfst vb zou deze zeker alleen staan met de 3 jarige.

Riskeren? Wat riskeer je dan?
Dat het een blij en gelukkig paard wordt? haha.

Het meest ideale is een groep waarin een oudere merrie staat en oudere ruin/hengst en wat van eigen leeftijd.

Maar dat dat het meest ideale is wil niet zeggen dat in alle andere opstellingen je een raar paard krijgt hoor. Als ie maar sociaal contact heeft.

Mijn hengstenveulen heeft ook altijd een maatje gehad die 2 jaar ouder is maar. Is geen krom paard geworden hoor XD sterker nog, een van de sociaalste.

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:07

Dar komt vast goed! Geen probleem van maken. Rangorde komt wel. In sommige opfokken zitten die jonkies ookk met elkaar zonder volwassene. Gaat ook goed.
En ze worden vanzelf ouder en wijzer hahah