de wei uitrennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bertbart

de wei uitrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:39

Hoi ik heb een verzorg pony met een klein probleempje.. Als ik de pony in de wei wil zetten draai ik naar het hek toe i.v.m het blij zijn en naar je toe bokken. Maar dan rent ze de wei uit. En als ze zo blij en bokkerig is in de wei zou ik wel moeten omdraaien. Dus best lastig x

jorretje

Re: de wei uitrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:41

Gewoon eerst de wei dichtmaken, dan pas los laten?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:42

Paarden Letten meestal wel op waar ze heenslaan als ze bokken hoor, eigenlijk zou je hem gewoon vast moeten houden tot hij wat rustiger is en dan het touw om zn hals doen en dan halster af zodat hij alsnog bij je moet blijven. Daarna het touw loslaten dan kan je eventueel als het nodig zou zijn ook sneller wegdraaien

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:45

Bokt hij ook daadwerkelijk of doe je het omdraaien als voorzorgsmaatregel? Als hij namelijk zo graag de wei in wil kan ik me niet goed voorstellen dat hij er UIT rent, zoals je beschrijft.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 09:37

Als ze de stal uitkomt heeft ze veel energie maar in de stal ernaast staat haar voer. Ze rent de wei dan uit.omdraaien om te zorgen dat hij niet tegen mij aan bokt

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:56

Wat een vervelend probleem. Onthoud dat de aanhouder wint. In dit geval moet je dus zorgen dat ze je niet meer te slim af is.

Je zou de volgende twee dingen een kans kunnen geven om te zien of het werkt:
1) (hier gaat mijn voorkeur naar uit) neem de pony mee naar buiten aan een halstertouw, blijf haar vasthouden zodra jullie door het hek de wei in lopen, zorg dat ze met jou meedraait zodat je zelf het hek weer kan sluiten en maak haar dan pas los;
2) (minder goede optie, maar wel veiliger) leg wat hooi of enkele brokjes neer op circa tien meter afstand van het hek. Wandel haar hier naartoe, laat haar bij dat eten los en gebruik de tijd die het haar kost om dat eten op te eten om jezelf in veiligheid te brengen én het hek te sluiten.

Amberr09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:32

Ik zou inderdaad net als Basilicum, de wei in lopen en omdraaien, zorg dat ze mee draait. Het hek sluiten en dan de pony loslaten.
En dit dan ook een aantal keer herhalen. Als ze er vervolgens alsnog uitrent, doe je het gewoon opnieuw.
Zo heb ik het de mijne ook geleerd.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:02

O ja, nog een tip ter aanvulling, bij het oefenen met het "bij je houden" van de pony wanneer je hem naar de wei brengt en het hek sluit, is het de kunst om niet continu aan dat halstertouw te hoeven trekken. Een trek-wedstrijdje win je namelijk gegarandeerd niet en kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren. De truc is dan juist om een klein kneepje in het halstertouw te geven wanneer de pony trekt en meteen weer los te laten zodra de pony ook maar iets toegeeft. Zo leert de pony wat rust en druk betekenen, en dus ook dat rust een beloning is i.p.v. iets om misbruik van te maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:44

oefenen met grondwerk.. vooruit, achteruit, zijwaards, draaien.. stoppen, pasje opzij..

dit moet je er in trainen..

daarnaast.. wei in, draden in de hand.. omdraaien, paard/pony om je heen laten draaien hek sluiten.. pony/paard terug de wei indraaien (doel dus.. als dat nog niet lukt, pony met hoofd naar het hek laten staan). rustig het halster afdoen, of touw losmaken en erbij wegstappen.. zeker niet zoals sommigen doen en klopje geven/klap op de kont geven met een flinke uitroep 'ga maar' want dan leert hij alsnog wegstuiven.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:39

Hoe gaat het inmiddels met het overzetten van stal naar weide? Ik ben benieuwd, alle updates zijn welkom! Ook als het niet goed gaat, mag je dat natuurlijk gerust vertellen hier. We zijn er om je te helpen.

MonetteFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:05

Ik zou de wei dichtdoen, dan een stukje verder de wei in lopen en dan pas loslaten.