Help mijn pony verveelt zich!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

Help mijn pony verveelt zich!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 16:46

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Het gaat namelijk om mijn welsh ruin van 20 die dit moment op dieet staat.
Ik heb twee paarden mijn merrie staat nu op de wei en mijn pony staat op het looppad omdat hij op dieet is, ze kunnen elkaar gewoon zien en staan elke nacht ook gewoon samen. Het liefste heb ik ze de hele dag samen staan maar dat gaat nu gewoon niet.

Obelix krijgt 4x per dag hooi, heeft een liksteen in zijn stal hangen en krijgt elke dag een vitamine koek van pavo. Nu merk ik aan hem dat hij zich erg verveelt en omdat hij niet zo speels is heeft iets van een jollybal o.i.d. Niet zoveel zin. Hij begint nu ook zijn eigen mest te eten wat ook weer aangeeft dat hij zich verveelt. Hebben jullie misschien ideeën om hem bezig te houden? Dingen met voer word dus lastig.

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt omdat de meeste speeltjes voor paarden ook echt voor speelse paarden bedoelt zijn.

Groetjes Margo

IsabelHx

Re: Help mijn pony verveelt zich!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:48

Misschien een stom idee,
maar kun je het hooi niet in een slowfeeder doen? Dan is hij er langer mee bezig en heeft hij dus langer iets te doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:54

Mest eten is eerder een teken dat hij een tekort probeert aan te vullen. Ik zou eens goed kijken naar zijn randsoen. Is het eten dat hij krijgt goed in evenwicht qua voedingsstoffen? Ik ben zelf niet zo'n fan van de pavo koeken en zou deze eerder vervangen door een goed vitamine supplement.

Daarnaast zou ik zorgen dat hij onbeperkt hooi kan eten uit een slowfeeder. Dan moet je wel hooi hebben dat arm is qua voedingswaarden. Ikzelf ben heel tevreden over graszaadhooi. Dat krijgen die van mij onbeperkt en ik meng er een paar plakken gewoon weidehooi doorheen om ze op gewicht te houden.

Staan je paarden thuis of op een pensionstalling? Anders kun je mss eens navragen of er niet een ander paard bij hem kan die ook op dieet staat.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:04

Ik zou hooi voeren in een hooinet of slowfeeder zodat hij de hele dag bezig is. En inderdaad ook even kijken of zijn voeding wel volledig is.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 17:07

Ja dat zou kunnen idd maar hij krijgt in de winter ook alleen hooi, we zijn nu de hoeveelheid rustig aan het afbouwen, maar hij eet in de winter ook nooit mest .
Een slowfeeder is inderdaad niet zo'n slecht idee, ik zal eens kijken of ik zo iets ook makkelijk zelf kan maken.

En hij staat inderdaad bij ons thuis dus een ander paard erbij gaat helaas niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:36

VSW > OPG

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:42

Wat dacht je van een graskorf? dan kan ie bij de ander in de wei gaan en toch niet teveel gras eten.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 17:43

Ja die heeft hij wel eens gehad maar hij is goed in dingen slopen dus dat was geen succes..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:49

Mag hij nog licht werk verrichten? Anderd zou je hem paard x per week longeren. Zo is hij toch wat aan het werk en kan hij met een goed graasmasker op de wei. Vrijheidsdressuur zou je ook kunnen proberen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:51

Cas123 schreef:
Mag hij nog licht werk verrichten? Anderd zou je hem paard x per week longeren. Zo is hij toch wat aan het werk en kan hij met een goed graasmasker op de wei. Vrijheidsdressuur zou je ook kunnen proberen.

Ik wou ook net zeggen, ik lees niks over de aandacht die je hem geeft. Ga lekker wat met hem doen, er moet íéts zijn wat ie mag en kan en leuk vindt. Als rijden niet meer gaat (?) kan je wandelen, fietsen, vrijheidsdressuren of desnoods twee uur per dag tutten en poetsen enzo.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 18:19

Obelix_Luna schreef:
Ja die heeft hij wel eens gehad maar hij is goed in dingen slopen dus dat was geen succes..

Helaas..........

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:22

Hij word ongeveer 3x in de week gereden door zijn bijrijder en ik kom ook meerdere keren per dag even met hem praten buiten het voeren om.
Ik heb net een poging gedaan om een slowfeeder te creëren met een oude trekkerband en dat is best goed gelukt! Zal morgen even om een hooinet net met kleine mazen om hem wat beter te maken!

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:05

Een dikke wilgentak wordt ook altijd op prijs gesteld, ze knabbelen de hele bast er af. En een slowfeeder werkt idd ook heel goed. We doen ook aan clickertraining, da's een aanrader!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 20:12

Is er niet tóch een optie om een klein stukje van het looppad af te zetten, of een stukje van de wei af te zetten en de pony die op het looppad staat daarin te zetten zodat deze dan een paar uur per dag het looppad op kan? Ik merk bij de mijne dat ik de verveling op stal al voor een groot deel oplos door hem op tijd uit die stal te halen en even op een paddock te parkeren. Puur doordat hij er dan even uit is geweest, al is het maar een half uurtje, doorbreek ik de verveling waardoor hij anders ondanks Cribox en stroomdraadjes aan het hout in stal gaat staan bijten. Als je bang bent voor wat hij op dat stukje looppad nog binnenkrijgt, kan je altijd één van de porties hooi minderen. Zou dit wat voor jullie zijn om zijn verveling op stal op te breken?

Adelinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:03

Mijn Poon verveeld zich ook snel en dat uit zich dan in ontsnappen en in de wei is dat niet zo'n ramp maar als hij op stal staat trapt ie een zware ijzeren deur eruit wat ik niet zo grappig vind (de staleigenaar trouwens ook niet :+ ) En daarvoor heb ik hem een slowfeeder hooinet gegeven wat heel goed werkt en daarnaast ook een snackbal en ik weet dat jou poon op dieet is net als die van mij dus ik doe er kleingesneden wortelstukjes in met een beetje dieetvoer. Mijn poon is ook geen pony die veel speelt maar die bal vind hij absoluut fantastisch en sindsdien is ie braaf in zijn stal blijven staan (hoewel dit misschien ook wel te maken heeft met de kettingen om zijn deur :') )