Paard in de kudde zetten zonder deken, zonder stress?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwynnestri

Paard in de kudde zetten zonder deken, zonder stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 21:36

Hallo,

Toen ik mijn paard met een deken in de wei zette tussen haar kuddegenootjes werd ze zeker een kwartier nagejaagd en ingesloten en mocht ze daar door te dicht bij een kuddegenootje komen wilde die ook wel een trap naar haar geven. Ondanks mijn merrie de wei inging alsof er niks aan de hand was en rustig begon te grazen reageerde de kudde van 7 merries dus hierop.

Nu wil ik haar graag weer zonder deken zetten maar dan zonder al dit trammelant.

Is het misschien een idee om haar deken in de wei af te halen zodat de rest kan zien dat zij het is en niet een vreemd paard?

Ik heb vooral het idee dat het door de vorm van het deken en de kleur komt (donkerblauw, zij is donkerbruin) en niet door de geur. Want op een heel nieuw deken met dezelfde kleur reageerden ze niet.

Misschien is het dat ze er even Door heen moet. Maar het is niet fijn om aan te zien en je bent natuurlijk bang dat ze haar verwonden.

Heeft iemand oplossingen, een idee of tips? Dan hoor ik die heel graag!

Anoniem

Re: Paard in de kudde zetten zonder deken, zonder stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:49

Denk je dat je veel te menselijk denkt, paarden reageren niet op dekens, maar op lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:52

Ik denk ook niet dat het aan de deken lag.
Een deken kan wel interesse wekken, maar paarden hebben snel genoeg door wie eronder zit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:13

Nou mijn hengsten reageerde toch altijd wel op de dekenwissel, zowel op als af werd er weer opnieuw luid snuivend kennis gemaakt. Ze zullen heus wel het paard herkennen, maar het gaf blijkbaar wel altijd aanleiding om het allemaal weer even heel interessant te vinden.

Ik doe er nooit wat aan en laat het ze zelf uitzoeken. Ik geef hooguit een keer een gil als het 'te klef' wordt. ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:52

Oh ja, hier heb ik ook wel paarden op dekens zien reageren. Meestal is het zo over zodra ze door hebben dat het nog hetzelfde paard is, maar ze reageerden echt op die deken.

Als het ervoor zonder deken goed ging zou het nu helemaal geen probleem moeten zijn. En in principe zou met de deken ook goed moeten gaan, als ze er eenmaal aan gewend zijn. Je kan ook het paard dat er het herfstigste op reageerde even samen zetten met de jouwe+deken, zodat je niet nog 6 ramptoeristen mee hebt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:04

Paarden kunnen wel degelijk op dekens reageren, zelfs bij paarden die al tijdenlang in een vaste kudde staan! Zelf ervaren/gezien. Zowel dat ze na wat verbazing of interesse wel wennen, als dat een paard echt anders in de kudde viel toen hij een deken (met hals, overigens) op had. Bij hem veranderde de situatie ook niet echt door "even er doorheen gaan", maar hij werd ook zeker niet verwond o.i.d.

Wel lastig in zo'n geval, ik zou dan even niet weten wat je kan doen, maar wil alleen aangeven dat het dus -in mijn ervaring- wel degelijk aan een deken kan liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:26

Het is ook mijn ervaring dat paarden wel degelijk op een deken reageren. Zeker op een blauwe, dat is nou net één van de twee kleuren die paarden goed kunnen zien.

Wie weet dat de groep minder reageert op een andere kleur deken? Deken in de wei op of af doen gaf bij de groep waar mijn paard destijds in stond het effect dat de andere paarden héééééllll voorzichtig snuivend naar de deken op de grond toe liepen en 'm haast niet durfden aanraken. Toen ze er eenmaal aan gewend waren vonden ze het leuk om mijn paard aan die deken op te tillen met hun tanden _-:(

Dat waren overigens paarden die zelf geen dekens droegen. Paarden die wel aan het fenomeen deken gewend zijn reageren er in mijn beleving veel minder op.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:36

Mijn ervaring is ook dat paarden reageren op dekens en die ene mét deken gaan najagen, ook al kennen ze die verder wel heel goed. Maar dat is altijd alleen als er maar een enkeling een deken op heeft, in het najaar, als de dekens weer 'nieuw' zijn.

Andersom heb ik nog nooit meegemaakt, dat de groep reageert als een paard géén deken op heeft. Daar zou ik me dus niet al te druk om maken.