Eenkennig paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

litteltje

Eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 15:51

Door omstandigheden moet ik mijn paard verkopen, maar ik zit met het probleem dat mijn paard eenkennig is.

Zelf kan ik er super mee rijden, hij doet alles voor mij en mag zelfs streng/boos op hem worden wanneer dat nodig is. Maar wanneer er een vreemde ruiter op stapt wordt ie ontzettend boos, en het wordt met de keer erger. Zo erg dat ie zelfs is gaan stijgeren, wat hij voorheen nog nooit gedaan heeft.

Voordat mijn paard te koop kwam staan heb ik er 2 meiden op laten rijden om hem te laten wennen aan nieuwe ruiters, mijn paard vond het niet leuk, met zijn oren in zijn nek en een gespannen lichaam liep ie rond, maar hij gaf zich na een kwartiertje wel over. Dan was hij weer ontzettend werkwillig en kon je er alles mee doen. Toen kwam hij te koop te staan en hebben er nog eens 2 kopers op gereden, die zelf iets minder ervaren waren, maar wel heel respectvol en geduldig met hem omgingen. Maar als ze de tweede keer terug kwamen, werd het gedrag van mijn paard steeds erger. Met het gevolg dat de ruiters eraf stapten. Daarna heb ik nog eenmaal een vriendin op mijn paard laten rijden, maar hij was zo ontzettend boos, dat ze haar niet lukte om hem door het boze heen te rijden en hij zelfs begon te stijgeren. Ik ben er daarna opgestapt en hij was weer het braafste paard van stal.

Maar nu zit ik met mijn handen in het haar dat ik niet weet wat ik met hem aan moet. Ik ben bang dat zijn gedrag steeds erger wordt, en ik vertrouw het niet als hij naar een nieuwe eigenaar gaat. Ik weet niemand die hem wil rijden, wil hem niet naar een africhtingsstal brengen omdat ik denk dat dit juist averechts werkt. En naar een handelsstal brengen voor een laag prijsje is mijn laatste optie..
Iemand tips wat ik hier mee kan doen, ik ben ten einde raad? Of is er iemand die dit als een uitdaging ziet? Het is puur een kwestie van vertrouwen winnen bij hem..

Basilicium

Re: Eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 06:10

Eigenlijk zou je een koper moeten hebben die voldoende ervaring heeft om door dit gedrag heen te prikken en die juist op zoek is naar een uitdaging. Er zijn wel ruiters die het juist leuk vinden wanneer ze een paard eerst voor zich moeten winnen, maar ik kan me voorstellen dat zo iemand net niet tussen die twee kopers zat.

Hoe open ben je over deze eigenschap in je advertentie/tijdens de verkoop? Ik zou er namelijk volledig open over zijn; zo vermijd je kopers die toch afhaken (en dus alleen maar tijd/energie kosten).

Als je de mogelijkheid hebt om het paard nog even zelf te houden, zou ik dus blijven proberen hem zelf te verkopen.

Wel zou ik, als ik koper was, zeker willen weten dat de reden die jij noemt ("puur een kwestie van vertrouwen winnen") ook écht de enige reden is voor zijn gedrag. Ik zou daarom als koper verwachten dat het paard mij al beter mag wanneer ik een tweede of derde keer zou komen. Dit was echter niet de ervaring van die vorige kijkers, dus dat zou ik als hen zijnde moeilijk vinden om te begrijpen.
Ook zou ik verwachten dat wanneer de verkoper aangeeft dat het een kwestie van vertrouwen winnen is, die koper mij de kans geeft om dat vertrouwen daadwerkelijk te winnen. Ik zou dus graag de optie willen krijgen tot een proefperiode. Die proefperiode is vervelend mocht hij mislukken, maar dat betekent wel dat je paardje weer terug bij jou komt en niet alweer verhuist naar een nieuw adresje.

Kortom, de aanhouder wint wat verkoop betreft, maar bekijk het ook heel goed vanuit de ogen van de koper die komt kijken.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:27

Ik zou daar heel eerlijk over zijn tijdens de verkoop. Je wilt immers niet dat hij weer bij de handelaar terecht komt omdat de koper er toch niet mee om kan gaan. Misschien kun je zelf al wat voor werk doen door het onbekende op te zetten.
En misschien is je paard niet eenkennig op mensen maar op rijstijl? Jij zit en doet natuurlijk op een bepaalde manier en als dat anders is opeens kan hij daar ook op reageren en dat is een kwestie van wennen. Maar daar moet de koper wel voor open staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:33

Heb je geen stalgenoten die er de komende weken eens mee aan de slag kunnen gaan?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:57

Je moet er inderdaad heel open over zijn, om teleustellingen en dergelijke te voorkomen.
En ja... vertrouwen winnen. Je moet een koper vinden die de tijd in je paardje wil steken.

Kun je in de tussentijd niet mensen meenemen naar stal? Helpen met borstelen, op de weide zetten, longeren, (gronwerk), zodat hij toch wat gewend raakt aan andere mensen. :)

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:30

Dankjewel voor jullie reacties.
Ik ben hier zeker open over, echter wil een koper (wat ik ervaren heb) dat ie het de tweede keer al wel gelijk perfect doet en dan haken ze af.
En helaas ken ik geen mensen in de omgeving die willen helpen om hem te rijden. In de omgang zijn er wel verschillende mensen die met hem omgaan, en dat is geen probleem.
Ik denk dat ik hem toch nog een tijdje hou, hem verder in de sport uitbrengen en tegen die tijd rustig aan beginnen een ruiter te zoeken die hem wil gaan rijden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:37

Dat fenomeen ken ik goed... mijn kruising Tink x Fries is ook erg eenkennig en ook erg uitprobeerderig als er een vreemde (dus iedereen behalve ik zelf)op stapt. Dan was het ook botte weigering of boos gestamp. Dat is merendeels doordat je een bepaalde wijze van zitten/rijden hebt (en waarschijnlijk jaérenlang de enige bent geweest die het paard reed).

Als je in de situatie zit dat je het paard MOET verkopen, heb je wel een tijds-probleem, omdat ik niet weet of je de tijd hebt met die verkoop om het paard alsnog aan diverse andere ruiters te wennen.
in elk geval zou er eens een zeer ervaren ruiter op moeten, die niet afstapt als er problemen komen, want dat heeft jouw paard nu alleen maar in het gedrag bevestigd.

Zoals je al schrijft, neem er wat langer de tijd voor en laat het proces van een andere ruiter er op wat geleidelijker verlopen, ander wordt verkoop erg lastig, en zal het paard mogelijk van hand tot hand gaan wegens onhandelbaar, terwijl hij niets anders gewend is dan één en dezelfde ruiter.