Paard schokt/trilt met deken, dekje en zadel op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnevM

Paard schokt/trilt met deken, dekje en zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:42

Hallo allemaal,

Uiteindelijk toch maar besloten een topic aan te maken over dit vervelende probleem... Even wat achtergrondinformatie: Ik heb sinds ruim anderhalf jaar een 10-jarige merrie, is mijn eerste eigen paard en ik rij er L1 mee. Ik ben al sinds het begin bezig met grondwerk en rust in alles krijgen omdat het een vreselijk gevoelig paard is. Snel nerveus en onrustig en als er dan iets was waar ze nerveus van werd, dan bleef ze daar heel lang in hangen. Ze reageerde ook vrij heftig op aanrakingen en dit heb ik op kunnen lossen door middel van grondwerk en herhalen, herhalen, herhalen. Er zit al veel meer rust in d'r koppie, ze is veel meer ontspannen in de omgang en vooral op de grond kan ik er eigenlijk alles mee.

Nu, vanaf begins af aan merk ik al dat ze in paniek raakt als ik ook maar aan kom zetten met een deken. Dit laat ze eerst merken door d'r oren in d'r nek te doen en ze spant zich helemaal aan. Als de deken erop ligt begint ze te trillen/schokken en komt ze in een heel gespannen houding. Dit trillen/schokken gaat eigenlijk pas weg na een paar minuten, dan lijkt ze opeens zo'n momentje te hebben van: "Ik ben eraan gewend". Soms is dit na 5 minuten en soms pas nadat ik een rondje met haar gewandeld heb.

Precies hetzelfde gebeurt met opzadelen, zelfs als ik de singel vast heb en het zadel dus (vrijwel) nieteens kan bewegen.

Aan het begin nam ik dit voor lief. Ik dacht dat het gewoon een kwestie van wennen was, naarmate de tijd verstreek zou ze er vast wel aan gewend raken. Helaas is dit na anderhalf jaar nogsteeds niet het geval. Deken opdoen gaat wel een stuk beter, ze toont iets gespannen maar voor iemand die haar niet kent zal dit nieteens opvallen.

Of ik het deken/zadel/dekje nou voorzichtig erop leg of erop gooi, het maakt geen verschil.

Lichamelijk kan er eigenlijk niet veel mis zijn. Ze gaat met regelmaat naar de tandarts, ze wordt om de 3 maanden bijgehouden door de osteopaat en de zadelmaker is pas nog geweest.

Ik heb altijd al het idee gehad dat er iets gebeurd moest zijn in haar verleden omdat ze om alle kleine dingetjes in de stress kan schieten maar ik vind het niet prettig om m'n paard trillend in een hokje te zien staan...

Ik hoop dat er iemand is die misschien weet wat ik hier aan kan doen en of/hoe ik dit op kan lossen. De osteopaat komt eind juni weer en die ga ik er ook naar vragen. Als er vraag is naar een filmpje ga ik die binnenkort proberen te maken.

Bedankt voor het lezen!

Heike
Mede-oprichtster

Re: Paard schokt/trilt met deken, dekje en zadel op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:48

Julius was ook heel gevoelig op zijn huid. Die begon te bokken op buitenritjes als er een blaadje op zijn kont viel. Bij hem hielp het heel erg alles volgens een vaste volgorde te doen zodat hij precies wist waar hij aan toe was.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 20:55

Bedankt voor je reactie! :) Echter kan ik haar nu gewoon onverwachts aanraken, touw over haar heen gooien etc. zonder dat ze in paniek raakt. Ik doe ook altijd alles in dezelfde volgorde dus dat gaat hem niet worden :(

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:59

AnnevM schreef:
Ze reageerde ook vrij heftig op aanrakingen en dit heb ik op kunnen lossen door middel van grondwerk en herhalen, herhalen, herhalen.

Aanraken met voorwerp als deken, zadel, etc. is slechts een uitbreiding van deze oefening. Training van maken dus, aanvullen met handje brok in de voerbak bij ontspanning kan ook helpen. Geeft en positief verband en kauwen ontspant. Wel pas belonen bij ontspanning, aangezien dat het gedrag is wat je wil zien.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:03

Ik was eigenlijk aan het typen dat ik dat ook al heb geprobeerd maar bij nader inzien neem ik die woorden terug. Nu ik zo nadenk ga ik daar toch meer op in, ga daar eens mee aan de slag. Thanks!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:18

Julius bleef altijd gevoelig. Is helaas veel te vroeg overleden. 7 jaar geworden. Als ik het dekje oplegde en niet snel genoeg was met het zadel dan was het dekje eraf getrild. Hij had verder niets. Hij was gewoon extreem gevoelig. Ik deed echt alles op een vaste volgorde.

Dekje erop, zadel, omlopen, singel omlaag, omlopen, manen met een 'zwiep' onder het dekje etc etc. Op een gegeven moment wordt dat heel gewoon. Ik was wel begonnen met hem leren omgaan met verandering zeg maar. Maar ik merkte dat dat weer stress opleverde.

De bedoeling was dat ik hem eerst alles leerde met zo min mogelijk stress. En hem dan langzaam aan steeds meer zou laten wennen aan verandering. Vanuit een stressvrije basis.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:33

Ziet ze er bang uit op die momenten of niet?

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:35

Ja ze komt in een vreselijk gespannen houding en is inderdaad bang. Af en toe begint die gespannenheid al als ik aan kom met het zadel maar 90% van de tijd is ze gewoon ontspannen als ik het zadel erop leg, en als ik dan bezig ben met alles vastmaken of soms zelf als ik alles al vast heb, begint ze opeens met schokken en dan is ze in 1 keer weer gespannen...

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:53

Dit is nu typisch een paard waar ik mee naar Tristan Tucker zou gaan.
Hij kan helpen met desensibileren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:00

Magnesiumtekort kan ook nervositeit en spierkrampen geven. Wat krijgt ze te eten?

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:05

Dat is ook mijn grote droom :Y) Ben onwijs fan van Tristan Tucker en heb hem ook live gezien op de paard&lifestyle masterclass, geweldig. Je kan nu via paard&lifestyle een training bij hem winnen maar ik hoorde dat het bijna onmogelijk is om bij hem te lessen?

Billy, het enige wat ze krijgt is per dag iets minder dan een hele schep brok van Besterly en na het rijden een suikerarme muesli. Ik heb een tijd poeder gegeven van de osteo die ervoor zorgde dat heel het hormonenstelsel gereset werd waardoor ze geen overmatige/onnodige stresshormonen ging aanmaken. Was een poeder waar veel verschillende kruiden en dingen inzaten. Toen ik die poeder gaf, deed ze het een stuk minder. Wellicht een mogelijkheid dat daar ook magnesium in zat waardoor het trillen afnam? Interessant, ik ga me even inlezen, dankjewel!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:11

Zo'n paard hebben wij ook op de manege, trilt met dekje/zadel erop leggen en ook als je de teugels op het stukje voor het zadel legt. Is ook super gespannen met opzadelen.
Deken erop leggen, hetzelfde probleem. Poetsen op die plek reageert ze ook wel op, maar gaat ze niet van trillen.

Bij haar is het waarschijnlijk gekomen omdat ze een tijdje met een verkeerd zadel heeft gelopen, dat is best snel gecorrigeerd met een ander zadel en ze is helemaal gecontroleerd nadat dit gebeurd is, ze mankeerde verder niks, maar dit trillen is er nooit meer uitgegaan.

Als je aan het uitstappen bent en je legt de teugels voor het zadel doet ze het ook onder het rijden.

Verder geen tips over hoe je het moet veranderen, maar misschien heb je iets aan mijn verhaal.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:15

Bedankt voor je reactie, heel apart! Als dat trillen eenmaal is gestopt dan komt het verder ook niet meer terug, niet tijdens het rijden, niet tijdens het afzadelen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:18

AnnevM schreef:
Dat is ook mijn grote droom :Y) Ben onwijs fan van Tristan Tucker en heb hem ook live gezien op de paard&lifestyle masterclass, geweldig. Je kan nu via paard&lifestyle een training bij hem winnen maar ik hoorde dat het bijna onmogelijk is om bij hem te lessen?

Billy, het enige wat ze krijgt is per dag iets minder dan een hele schep brok van Besterly en na het rijden een suikerarme muesli. Ik heb een tijd poeder gegeven van de osteo die ervoor zorgde dat heel het hormonenstelsel gereset werd waardoor ze geen overmatige/onnodige stresshormonen ging aanmaken. Was een poeder waar veel verschillende kruiden en dingen inzaten. Toen ik die poeder gaf, deed ze het een stuk minder. Wellicht een mogelijkheid dat daar ook magnesium in zat waardoor het trillen afnam? Interessant, ik ga me even inlezen, dankjewel!

Je kunt gewoon een goede soort magnesium aan het eten toevoegen. Wordt het trillen minder, was dat het probleem, verandert het niet, dan plast ze de overige magnesium gewoon weer uit.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 22:20

Oke! En heb je toevallig een voorbeeld van een goede soort magnesium?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:22

Magnesiumcitraat schijnt goed opgenomen te worden. Dat heb je van verschillende merken, oa van de Paardendrogist en Puur