Paard valt in slaap en laat zich vallen na opzadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nuscaniels

Paard valt in slaap en laat zich vallen na opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:24

Mijn paard, die ik al 11 jaar heb en bijna 12 is heeft sinds kort een aparte gewoonte.
Zodra ik haar heb opgezadeld en wacht op mijn stalgenoot om op pad te gaan valt ze in slaap.
Ze staat niet gewoon wat te rusten, maar laat haar hoofd volledig naar beneden zakken en wil zich echt door de benen laten vallen om te gaan liggen.
Ik moet dan echt met stem en van de week zelfs met een tikje met de zweep haar weer "wakker " maken. Van de week was haar hoofd niet eens volledig omlaag toen ze zich al door haar benen liet zakken.
Ze is dan echt even helemaal van de wereld, ogen zijn half gesloten.

Het is puur en enkel tijdens het wachten, zolang ik nog bezig ben met zadelen e.d. is ze gewoon alert, zodra we eenmaal op pad gaan is ze ook goed voorwaarts.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn?

enamorada

Re: Paard valt in slaap en laat zich vallen na opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:28

Geen idee wat het zou kunnen zijn, misschien met haar wandelen tijdens het wachten op je stalgenoot totdat je meer informatie (van een da misschien) hebt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:29

Narcoleptie.
Het komt het meeste voor bij paarden die niet voldoende plat slapen, maar er zijn meerdere oorzaken voor dus ik zou de DA contacteren.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:31

Hier zijn meer topics over geweest, kun je vast nog vinden via de zoekfunctie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:34

Kan ook een soort faint reactie zijn dat ze flauwvalt van de stress of pijn.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:35

DaisyDarling schreef:
Hier zijn meer topics over geweest, kun je vast nog vinden via de zoekfunctie :j

idd is ook een keer op tv wat over geweest, kan je vast wel terug vinden via de zoekfunctie.

Zo uit mijn hoofd kwamen er 3 dingen naar voren: Het is óf narcolepsie, óf het komt door het aansingelen, als je dat te snel te strak doet kunnen sommige paarden zo de buik inhouden dat ze soort van wegvallen, of soort 'faint' / stress reactie krijgen óf door chronisch slaapgebrek komen, lees paard durft niet plat te gaan, voelt zich niet veilig genoeg om te gaan slapen.

edit link gevonden:
link naar het topic over het tv programma,
[PP] paard wat in slaap valt.. nu bij sbs6

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 19:58

jorretje schreef:
DaisyDarling schreef:

idd is ook een keer op tv wat over geweest, kan je vast wel terug vinden via de zoekfunctie.

Zo uit mijn hoofd kwamen er 3 dingen naar voren: Het is óf narcolepsie, óf het komt door het aansingelen, als je dat te snel te strak doet kunnen sommige paarden zo de buik inhouden dat ze soort van wegvallen, of soort 'faint' / stress reactie krijgen óf door chronisch slaapgebrek komen, lees paard durft niet plat te gaan, voelt zich niet veilig genoeg om te gaan slapen.

edit link gevonden:
link naar het topic over het tv programma,
[PP] paard wat in slaap valt.. nu bij sbs6

Dank je voor de link, zal ook nog is op zoek gaan naar andere topics. Kon er zo gauw niks over vinden.
Aansingelen doen we altijd in etappes, stress reactie sluit ik uit, juist omdat ze er altijd veel plezier in heeft en chronisch slaapgebrek lijkt me ook sterk, daar ik haar regelmatig op de wei zie liggen.
Het gebeurt ook echt pas op het moment dat ik ook niks meer doe, dus gewoon naast haar sta te wachten. Iets wat we al jaren zo op die manier doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 23:15

Ik zou het toch even navragen bij een DA.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:15

mijn paard deed het ook geregeld, als het zomer was meer dan in de winter.
niet direct met aansingelen, maar ook met poetsen, op rust in de wei etc.
bij haar was het narcolepsie, wat verbeteren kon met medicijnen die toen erg duur waren.
dit heb ik toen niet gedaan, omdat ze al erg oud was, en de dierenarts mij niet kon garanderen dat het überhaupt zou helpen bij haar.

wat ik wel erg raar vind, is dat je met dit paard niet naar de dierenarts gaat.
het kan verschillende dingen zijn, en niemand op bokt kan via internet een diagnose stellen.
wie weet is het wel heel iets anders. kan onschuldig zijn maar ook niet omdat ze het pas de laatste tijd doet en niet altijd gedaan heeft.

succes ermee ts.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:27

Een tijd terug was in Engeland volgens mij ook een paard wat dit deed. Het had ermee te maken dat het paard zich 's nachts niet veilig genoeg voelde om te kunnen slapen en daarom steeds waakte. Bij het aansingelen voelde het paard zich zeker/veilig en viel dan in slaap, uiteraard door slaapgebrek. Dat een bepaalde druk zekerheid kan bieden, is niet onbekend. Dat zie je ook bij het inbakeren van baby's en bij honden het zogenoemde "thundershirt".

Ik zou in ieder geval een veearts contacteren, maar ook zeker uitzoeken hoe het zit met de slaapgewoontes van je paard. Zijn er muizen in zijn stal, heeft hij een nieuwe buurman waardoor hij onrust ervaart, etc. Succes, ik ben benieuwd!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:44

Een veearts consulteren vind ik voor de keren dat het nu gebeurd is en de momenten wanneer nog niet aan de orde.
Was gewoon nieuwsgierig wat het kon zijn omdat ik zoiets nog nooit bij een paard heb meegemaakt.
Qua manier van staan is dat al 5 jaar hetzelfde. Samen met haar vriendin 24/7 in een uitloopstal met wei.