bang of ondeugend

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djufabo

bang of ondeugend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 20:50

Ik heb een enormous twijfelde wat betreft trailer laden van mijn merrie. Zonder 1 aarzeling start ze aan de hand de trailer op staat heel even en dan weer met een no of gang naar achter is dit angst of flirt ze mij n kunstje?

Sorry mensen nieuwe telefoon ze stapt dus zonder aarzeling de trailer op

_Celess

Re: bang of ondeugend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:56

Als ze er in staat, draai jij je dan gelijk om? Zo ja, niet doen, wachten tot de stang aan de achterkant vast zit. Als jij je namelijk omdraait geef je het signaal aan je paard dat ze achteruit moet.
Anders zou ik het niet weten..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:50

TAO -> OPG

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:51

Oefenen denk ik :) succes, komt goed :Y)

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:58

_Celess schreef:
Als ze er in staat, draai jij je dan gelijk om? Zo ja, niet doen, wachten tot de stang aan de achterkant vast zit. Als jij je namelijk omdraait geef je het signaal aan je paard dat ze achteruit moet.
Anders zou ik het niet weten..

Nee ik blijf staan ze trekt mij er mee uit en als je haar de trailer op ziet Lopen geen centje pijn

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:59

kelseyclover schreef:
Oefenen denk ik :) succes, komt goed :Y)

Ja doe ik wel een uur achter elkaar met zachte hand en heel bemoedigend maar ben nu op een punt dat ik denk dat ik wat steviger moet aanpakken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:09

En wat doe je nadat ze de trailer uit loopt? Op welk moment stop je met oefenen? Want dat is het moment dat je beloont en dus aanmoedigt.

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 13:23

Angela schreef:
En wat doe je nadat ze de trailer uit loopt? Op welk moment stop je met oefenen? Want dat is het moment dat je beloont en dus aanmoedigt.

wanneer ze keihard achteruit gaat, draai ik een rondje en stappen we weer de trailer op
en weer...en weer...en weer.....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:36

Waarschijnlijk is ze gewoon onzeker als ze er eenmaal helemaal opstaat.

Misschien moet je haar even wat meer vertrouwen in de trailer geven dus ipv. Er meteen helemaal in te gaan, haar op de klep te laten stoppen,geef haar een snoepje en beloon haar, laat haar even rustig de trailer bekijken en zet haar dan zelf terug!
Dit breid je uit door steeds iets verder erop te gaan.
Belangrijk is dat ze stopt als jij het zegt en achteruit gaat als jij het zegt, gaat ze zelf terug dan niet eerst een rondje lopen maar meteen terug erop ( zelf eraf gaan en rondje lopen is ook als een beloning voor haar)

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:26

cocochanel schreef:
Waarschijnlijk is ze gewoon onzeker als ze er eenmaal helemaal opstaat.

Misschien moet je haar even wat meer vertrouwen in de trailer geven dus ipv. Er meteen helemaal in te gaan, haar op de klep te laten stoppen,geef haar een snoepje en beloon haar, laat haar even rustig de trailer bekijken en zet haar dan zelf terug!
Dit breid je uit door steeds iets verder erop te gaan.
Belangrijk is dat ze stopt als jij het zegt en achteruit gaat als jij het zegt, gaat ze zelf terug dan niet eerst een rondje lopen maar meteen terug erop ( zelf eraf gaan en rondje lopen is ook als een beloning voor haar)

het 1e gedeelte heb ik allemaal gedaan, en ook pas eraf als ik het wil ook, eerst 5 sec blijven staan, belonen op mijn teken eraf, klein rondje lopen er er weer op
dan 10 sec blijven staan en echt met alle 4 benen erin dan ook en dan belonen en dan eruit op mijn teken, maar langer dan 10 sec lukt me dus niet en als zij gaat hangen houd ik haar echt niet

ik ben dus al een heel end gekomen, maar nu kom ik niet verder
-O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:29

hooinet voorin hangen? en als dat niet voldoende is, iemand daar hebben staan met een emmer met wat hapjes (paar stukjes wortel, appeltje, eventueel met wat water zodat ze moet vissen ernaar).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:43

Ik denk dat je moment van beloning net verkeerd is, waardoor je paard zelf initiatief blijft nemen. Waarschijnlijk stop je op een gegeven moment, en is dat moment dus net verkeerd.

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 07:43

Angela schreef:
Ik denk dat je moment van beloning net verkeerd is, waardoor je paard zelf initiatief blijft nemen. Waarschijnlijk stop je op een gegeven moment, en is dat moment dus net verkeerd.

Nadat ze 10 sec heeft stil gestaan krijgt ze een snoepje

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:07

Ze moet het snoepje krijgen zodra ze stil staat op de trailer..
Nu wacht je, geef je dus een snoepje en stormt ze er vervolgens zelf vanaf?
Snoepje meteen dus geven, even wachten en zorgen dat je het moment dat ze er zelf afgaat voor bent door haar naar achteren te sturen.

Dan als ze het goed heeft gedaan heel erg belonen met je stem!
En hup meteen weer erin.

En dit steeds verder en langer uitbreiden.

Hoe is ze verder met laden? Rustig of gespannen? Neemt ze de snoepjes wel goed aan of merk je dat ze een beetje in zichzelf keert?
Hoe vaak mest ze met oefenen?

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:55

cocochanel schreef:
Ze moet het snoepje krijgen zodra ze stil staat op de trailer..
Nu wacht je, geef je dus een snoepje en stormt ze er vervolgens zelf vanaf?
Snoepje meteen dus geven, even wachten en zorgen dat je het moment dat ze er zelf afgaat voor bent door haar naar achteren te sturen.

Dan als ze het goed heeft gedaan heel erg belonen met je stem!
En hup meteen weer erin.

En dit steeds verder en langer uitbreiden.

Hoe is ze verder met laden? Rustig of gespannen? Neemt ze de snoepjes wel goed aan of merk je dat ze een beetje in zichzelf keert?
Hoe vaak mest ze met oefenen?
ga ik dat even proberen ze mest niet en loop zonder aarzeling de trailer op snoepje neem ze gulping aan

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:55

Gulzig bedoel ik

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:40

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:12

Je bent haar nu juist aan het leren dat ze er na het snoepje weer uit mag en dat ze maar 10 sec hoeft te blijven staan.
Trekken als ze achteruit lopen werkt averechts, meelopen eruit ook.

Er zijn diverse technieken om ze te leren te blijven staan. Daar heb je echter wel hulp bij nodig want het kan ook verkeerd uitpakken als je het niet op de juiste manier doet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:20

Ik denk ook dat je timing echt verkeerd is, en dat je daarbij hulp nodig gaat hebben. Je probeert het goed te doen, maar het pakt toch net verkeerd uit. De kans is groot dat je paard in een uur (voor altijd) te leren is wat de bedoeling is, dat kost wat, maar daar krijg je ook echt veel voor terug.

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 00:15

Ik heb haar helemaal op de kar gekregen eerst rustig gemaakt met veel praten en belonen toen de klep eenmaal dicht was werd ze zenuwachtig en ging mesten in de kont hangen en met haar voorbeen schrapen tijdens het rijden ging het bij rechte stukken goed maar bij drempels en rotonde ging ze flink tekeer bij het uitladen was ze weer rustig ik schrok wel want ze had haar staart been open liggen ze heeft dus Echt in de kont gehangen ik ben vreselijk trots op haar maar had ook zoiets van wat doe ik haar aan? Ze had veel vertrouwen gekregen in mij met het trailer laden maar nu gingen we echt rijden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 14:25

Ben je gelijk gaan rijden nadat je de klep dicht had of heb je eerst geoefend met klep dicht poosje staan en klep weer open?
Vaak is klep dicht en gelijk gaan nog net een stapje te ver....

djufabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:13

het gaat nu goed weer 2 x gereden, ze staat niet te trappelen van blijdschap, maar ze vetrouwt en dat is heel wat waard! best een beetje trots op ons 2tjes! bedankt allemaal voor het meedenken