3-Jarige volledig groene hengst ruinen - gedragsverandering?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AdemoJoey

3-Jarige volledig groene hengst ruinen - gedragsverandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:08

Hoi allemaal,

Op dit moment heb ik een enorm leuk paardje op het oog, maar ik heb nog wat twijfels...

Het gaat om een volledig groene Arabisch Volbloed hengst van 3 jaar. Hij is in de wei en in de groep opgegroeid. Hij heeft papieren en een hele goede vader. Verkoper komt op mij zeer goed, betrouwbaar en bekwaam over. Aangezien hij in de wei van een pensionstal komt te staan zal hij bij de evt aankoop direct geruind worden. En hier zit mijn eerste vraag ;)

Zelf heb ik ervaring met vooral dominante paarden, op de één of andere manier heb ik met deze paarden ook de meeste klik en fijnste samenwerking. Qua karakter hebben ze overeenkomsten die mij enorm aanspreken;

- Cool, relaxt, 'bomproof', maar ook pit
- Werkwillig
- Leergierig
- Intelligent
- "mensen-paard", geïnteresseerd in mensen, wil ook fijn knuffelen, kan genieten van het contact met mensen
- Gevoelig
- Niet schrikkerig

De hengst die ik zojuist bekeken heb is in plaats van dominant juist heel erg onderdanig. Daarnaast was hij heel erg angstig, onzeker en schrikkerig. Niet gek natuurlijk, want hij is zo goed als niet in handen geweest, behalve bij entingen, ontwormingen ed. ook niet de leukste ervaringen dus ;) Van wat ik zag had hij zo goed als helemaal geen hengstengedrag. Wel reageerde hij overal wat nerveus op, ook op geluiden in de verte. Ik heb hem overigens alleen in vrijheid gezien, dus (nog) niet met halster om ed.

Zelf heb ik geen ervaring met de evt gedragsverandering bij het ruinen van een volledig groene 3 jarige hengst. Het schijnt dat zij door de hormonen die dan niet meer zo aanwezig zijn alsnog heel cool in hun hoofd kunnen worden.

Mijn vraag is nu; heeft er iemand hier ervaring mee?

Uiteraard besef ik dat hier daarnaast heeeel erg veel werk in zit, maar dat vind ik juist superleuk! Er zal alleen wel ook vanuit het paard zelf een basis moeten zijn en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

En mijn tweede vraag:
Ik ben iemand die vooral graag zelf met haar paard buiten op pad gaat, het schijnt dat dit met dominante paarden makkelijker gaat (ik heb hier inderdaad nooit problemen mee gehad :p) dan met onderdanige paarden. Ook is mij verteld dat dominante paarden sneller leren, leergieriger zijn, werkwilliger en zelfstandiger waardoor wat relaxter. Klopt dit?? Ik heb eenmaal met een onderdanig paardje gewerkt en daarbij klopte dit. Ik vond dat minder fijn werken, vandaar mijn vraag :)

Overigens heb ik mijn eigen Arabische paardje (met een beetje Welsh) alles zelf geleerd, dus ik besef de weg die ik ga nemen. Helaas heb ik hem sinds 4 jaar op pensioen moeten zetten en ben ik er pas nu aan toe om te kijken naar een paardje erbij *\o/*

joey2010

Re: 3-Jarige volledig groene hengst ruinen - gedragsverandering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:34

Ik kan alleen op je 2 de vraag een antwoord geven.
Zelf heb ik een ruin (net 5 jaar) die onderdanig is.
Staat altijd laagste in rang .

Wij gaan soms in een groep maar meestal alleen buiten rijden, dit gaat prima!!
Hij gaat makkelijk weg van eigen terrein en roept niet naar de anderen.
Wanneer hij iets eng vind dan is een bevestiging (dat het dus niet eng is)van mij al voldoende om door te lopen.

Maar ik denk dat je het nerveuze en angstige niet weg krijgt door de castratie.
Dit zal meer liggen aan hem ervaringen te laten op doen met enge dingen/geluiden.

ben benieuwd wat je besluit word.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:58

Dank je wel Joey voor je reactie! Mooi om te horen dat een onderdanig paard ook zelfstandig kan zijn. Ik vind het namelijk heerlijk om lekker alleen op buitenrit te gaan :) Veel zal inderdaad draaien op ervaring, maar ben toch benieuwd wat een castratie hier misschien ook voor invloed op heeft :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:05

Ik ben hier ook benieuwd naar of andere hier ervaring mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:53

Hier kun je niks van zeggen, ze kunnen veranderen gedrag maar het ka ook hetzelfde blijven. Dat weet je gewoon niet van te voren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:25

Omdat het hier geen medisch probleem betreft, verplaats ik het topic.

MD >> OPG

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:26

Dank je Gini en Joolien!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:34

Ik denk als je vaak genoeg naar buiten gaat als het nog een hengst is kan je altijd nog lekkere ritten maken het is precies het zelfde al een ruin soms veranderen ze soms niet.
Het ligt volgens mij ook hoe de ouders zijn.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:37

Naar buiten gaan als het een hengst is zal niet gebeuren, als ik hem koop zal hij direct geruind worden. Hij doet dus de meeste ervaring op als ruim 3 jarige ruin :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:37

Als jij zelf een dominante zekere ruiter bent gaat je onderdanige paard echt wel met je mee naar buiten hoor. Het is niet alleen het karakter van het paard maar ook de kennis en kunde van de ruiter die het een goed rijpaard maakt. Althans mijn persoonlijke mening :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:43

Dat paardje moet gewoon nog heel veel van de wereld zien, als jij hem die kans kan geven dat voor nu al het vreemde voor hem normaal word, heb je geweldig dier eraan soms heeft dat wat tijd nodig maar een AV is leergierig en mensgericht.
Wij hebben ook een hengst waarbij de benaming ruin met ballen beter past.
En hoezeer dit paard veranderd van gedrag ookal vertoond hij nu ook geen hengstengedrag is afwachten, en behandel hem ook nu nog met die ballen eraan gewoon als een paard, en niet oeh hij is hengst omdat hij dat gedrag nu dus ook niet vertoond, consequent en duidelijkheid moet je bij elk paard zijn ongeacht hengst, merrie of ruin

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:54

@ Cissy, dat ben ik idd wel. Hebben mijn paardje en verzorgpaardje ook nodig :) Het is alleen wel zo dat we als we naar buiten willen continue te maken hebben met onverwachte situaties. dit heb je natuurlijk altijd, maar de paarden hebben hier buiten weinig mogelijkheid tot schrikken (maar wel veel reden :P). Het fietspad is smal, de weg ook en de weggebruikers om je heen houden weinig tot (helemaal) geen rekening met je. Vandaar dat ik het toch ook wel erg belangrijk vindt dat het paardje zelf niet zo snel onder de indruk is en van het minste geringste schrikt.

@ Bren79: consequent ben ik zeker :) En ik behandel hem uiteraard gewoon als een paard, niet als hengst. Hij gedraagt zich ook niet als een hengst, maar is wel schrikkerig/angstig, dus vandaar mijn vraag mbt het karakter of dit door castratie ook al wat rustiger zou kunnen worden (naast ervaring opdoen) :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:29

Citaat:
Als jij zelf een dominante zekere ruiter bent gaat je onderdanige paard echt wel met je mee naar buiten hoor. Het is niet alleen het karakter van het paard maar ook de kennis en kunde van de ruiter die het een goed rijpaard maakt. Althans mijn persoonlijke mening :)
Helemaal mee eens, vergeet niet dat je een vertrouwensband moet opbouwen. Als jij leiding geeft, rust, zekerheid en vertrouwen uit straalt, zal je Arabiertje ook in zekerheid groeien en zal hij minder schrikkerig zijn. Laat hem ervaren dat hij geen angst hoeft te hebben omdat je zelf relaxed bent, prijs hem uitbundig, blijf altijd positief en maak hem daarmee trotser. Arabische paarden zijn verschrikkelijk trouw en geven alles voor hun baas, maar eerst moet je die eer verdienen!
En castratie is, als je geen dekplannen hebt, altijd aan te raden. Kan ie lekker op de wei, zonder de stress van hormonen die misschien anders nog komt. Als je lid bent van het AVS, krijg je een castratiepremie van 75 euro, ook mooi meegenomen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:47

Kan alle kanten op hoor. :j
ik heb vroeger een 2,5 jatige hengst gekocht, zelfde verhaal, ook weinig in handen geweest Alleen bij smid, en verder nooit, hij was niet eens geënt toe ik hem kocht.
na de castratie (op kliniek wegens optrekken van 1 bal in de buikholte) naar pensionstal gebracht en vanaf toen dus wel dagelijks in handen geweest.
En hoewel meneer het echt niet had kunnen afkijken sprong hij na de castratie op de merries :+
en was het mister macho man!

Hij is sowieso nog jong he, moet nog veeel leren...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 07:50

Bedankt voor jullie reacties Moorcats en Ellepel!

Ik ben het helemaal met je eens Moorcats, zo heb ik het ook aangepakt met Ademo en je zag hem altijd groeien :D Helaas heb ik nu buiten een aantal hele vervelende ervaringen gehad, zoals recent loslopende honden (verzorgpaard in paniek en bovenop me gevallen) en paar jaar geleden stuurfout van een dubbele vrachtwagen waardoor ik met Ademo in de greppel terecht kwam. Helaas zijn dit beide ongeveer de laatste buitenritervaringen die ik gehad heb doordat Ademo hierna met pensioen ging en ik pas na 3,5 jaar open stond voor een verzorgpaardje waar ik dus de loslopende honden mee tegenkwam... Ik loop nu met een ander paardje veel langs de weg, maar ze houden hier geen rekening met je. Ik merk nu wel dat ik buiten wat angstiger ben geworden, balen! Ik ga het gewoon heeeeel erg rustig opbouwen en pas naar buiten als ik dit zelf vertrouw. heb het al een beetje bedacht ;) Ik vond het altijd enorm leuk om zelf een parcours te maken in de bak, hier kun je al veel mee trainen! We gebruikten dan zeil, smalle doorgang, band slepen, onder bewegende rood-witte lintjes door, paraplu's, dingen oppakken van een ton ed Ik ga uiteraard heel veel energie steken in het vertrouwen, dit is de basis :)
Bedankt ook voor de tip! Ik ben niet lid, maar misschien de eigenaren van nu wel, kan het altijd vragen!

@ ellepel: Hahaha wat een actie :P Die zag je waarschijnlijk niet aankomen :P Ik ook niet als hij dat zometeen ineens gaat doen :P

Wat betreft mijn keuze... ik neig wel heeeeel erg naar een "ja" :D :D

Ik ga kijken of ik volgende week nog eens langs kan gaan!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:21

Je kan van een jong, groen paard dat nog niets gezien heeft in het leven natuurlijk niet verwachten dat hij cool en relaxt met nieuwe uitdagingen omgaat. Dat moet uiteraard geleerd worden.

Wat ik me afvraag, heb jij dit paardje gezien in zijn vertrouwde omgeving en zijn vaste groep of op een voor hem vreemde locatie?

Want in de eerste situatie zou ik het toch erg vreemd vinden dat hij zo angstig, onzeker en schrikkerig is. In zijn vertrouwde omgeving zou hij juist rustig en op zijn gemak moeten zijn. Komt het paardje naar je toe in de wei, is hij nieuwsgierig? Kan je hem makkelijk aanraken? Of is hij eerder achterdochtig en blijft hij op afstand? Dat zijn allemaal indicaties voor zijn karakter en wat je in de toekomst mag verwachten.

Ik heb indertijd ook een jaarling hengst gekocht, ook een volbloed arabier. Maar hij was bij de kennismaking op de wei nieuwsgierig en vriendelijk, ik mocht hem aanraken en voetje opnemen enzo. Hij was behoorlijk dominant toen hij bij mij in de wei kwam, maar mijn andere arabier (zeer dominant, zeer laat gecastreerd) heeft hem op hardhandige wijze duidelijk gemaakt dat hij de laagste in rang werd. Hij is dan gecastreerd met 20 maanden en is echt een doetje met andere paarden, ontzettend makkelijk want hij komt met alle paarden overeen. Hij is een heerlijk cool en stabiel paard, waar ik zowel alleen als in groep mee kan gaan wandelen. Maar ook voor de castratie was het geen bangerik.

Als hij nu onderdanig is en geen hengstengedrag vertoont, dan verwacht ik niet dat hij na de castratie veel gaat veranderen. Het is niet dat ze door een castratie ineens cool en relaxt worden.

Als je zelf wat onzeker en bang bent, vraag ik me af of een jong, groen paard wel de juiste keuze is. Bij je eerste wandelingen buiten zou ik zeker een ervaren en rustig paard meenemen, daar hebben jonge paarden ontzettend veel steun aan en ze pikken er heel veel van op.

De meeste arabieren die ik ken, zijn heel coole en relaxte paarden, wel met temperament, maar hanteerbaar temperament. Ik ken er echter enkele die ondanks training van elk blaadje blijven schrikken. Hun ruiters zijn echter zeer ervaren en rijden gewoon alleen en in groep buiten met deze paarden. Het wordt steeds beter, maar helemaal weg gaat het niet. Maar dat heb je in elk ras wel denk ik.

Arabieren zijn ontzettend fijne paarden, eerlijk en betrouwbaar, mensgericht, intelligent. Heerlijke paarden in omgang en onder het zadel.

Probeer een goede inschatting te maken van het karakter van dit paardje. Observeer het in zijn vertrouwde omgeving en probeer er als dat mogelijk is iets mee te doen. Meenemen aan het halster, wat rondstappen, eventueel eens borstelen. Gewoon om te zien hoe hij omgaat met veranderingen en nieuwe ervaringen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:34

Hoe is hij gefokt? (Evt via pb :) ) kun je soms ook nog wel een hoop informatie uit halen.

Qua castratie ervaringen zou ik het niet weten. Maar mijn merrie was ook vrij onzeker, echt een 'meisje' . Bleef er wel gewoon ok onder, ging niet vluchten oid, maar wel onzeker. Inmiddels is ze denk ik stoerder dan ik :')
Kwestie van veel doen samen. Als hij nog helemaal groen is is het niet gek dat alles een beetje spannend is :)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:43

Elfie schreef:
Wat ik me afvraag, heb jij dit paardje gezien in zijn vertrouwde omgeving en zijn vaste groep of op een voor hem vreemde locatie?

Want in de eerste situatie zou ik het toch erg vreemd vinden dat hij zo angstig, onzeker en schrikkerig is. In zijn vertrouwde omgeving zou hij juist rustig en op zijn gemak moeten zijn. Komt het paardje naar je toe in de wei, is hij nieuwsgierig? Kan je hem makkelijk aanraken? Of is hij eerder achterdochtig en blijft hij op afstand? Dat zijn allemaal indicaties voor zijn karakter en wat je in de toekomst mag verwachten.

Het was inderdaad in zijn normale omgeving in zijn eigen groep. Hij staat tussen allemaal vrij brutale, zelfverzekerde hengsten van zijn leeftijd, maar ook jaarlingen of jonger, en hij stond vrijwel helemaal onderaan in rang. Hij komt wel naar je toe, maar heel erg kort. Hij is onzeker en schrikt snel waardoor hij weer weg is. Hij ruikt alleen aan je hand, aanraken lukt verder niet, naar hem toe lopen ook niet. Dat is nog wat te heftig voor hem. De enige momenten dat hij in handen was moest er ook iets gebeuren; chippen, enten, wormenspuit ed is mij verteld. Hij had kort ervoor ook een wormenspuit gehad. Mogelijk dat hij dit associeerd. hij heeft ook wel eens een halster om gehad, misschien dat het dan beter gaat. Wel een ander beeld dus dan jij hieronder hebt geschetst :)

Ik heb indertijd ook een jaarling hengst gekocht, ook een volbloed arabier. Maar hij was bij de kennismaking op de wei nieuwsgierig en vriendelijk, ik mocht hem aanraken en voetje opnemen enzo. Hij was behoorlijk dominant toen hij bij mij in de wei kwam, maar mijn andere arabier (zeer dominant, zeer laat gecastreerd) heeft hem op hardhandige wijze duidelijk gemaakt dat hij de laagste in rang werd. Hij is dan gecastreerd met 20 maanden en is echt een doetje met andere paarden, ontzettend makkelijk want hij komt met alle paarden overeen. Hij is een heerlijk cool en stabiel paard, waar ik zowel alleen als in groep mee kan gaan wandelen. Maar ook voor de castratie was het geen bangerik.

Als hij nu onderdanig is en geen hengstengedrag vertoont, dan verwacht ik niet dat hij na de castratie veel gaat veranderen. Het is niet dat ze door een castratie ineens cool en relaxt worden.

Als je zelf wat onzeker en bang bent, vraag ik me af of een jong, groen paard wel de juiste keuze is. Bij je eerste wandelingen buiten zou ik zeker een ervaren en rustig paard meenemen, daar hebben jonge paarden ontzettend veel steun aan en ze pikken er heel veel van op.

Dat ga ik ook zeker doen, heb ik bij mijn 2 andere paardjes ook gedaan en dat is superfijn voor ze :) Mijn eigen paardje (Arabier, met een klein beetje Welsh) was ook jong en groen toen ik begon, dit was 16 jaar geleden. Alles wat hij kent heb ik hem geleerd. Hij was alleen wel van jongs af aan in handen geweest, dus dat maakt een groot verschil.

De meeste arabieren die ik ken, zijn heel coole en relaxte paarden, wel met temperament, maar hanteerbaar temperament. Ik ken er echter enkele die ondanks training van elk blaadje blijven schrikken. Hun ruiters zijn echter zeer ervaren en rijden gewoon alleen en in groep buiten met deze paarden. Het wordt steeds beter, maar helemaal weg gaat het niet. Maar dat heb je in elk ras wel denk ik.

Klopt, er zijn altijd uitzonderingen. Toch heb ik liever een paardje die wel leert van de goede ervaringen; dus dat blaadjes niet bijten en er achter bijv. containers geen sabeltandtijgers zitten :P Dat er vertrouwen opgebouwd wordt, vandaar mijn vraag zodat ik een wat betere inschatting kan maken.

Arabieren zijn ontzettend fijne paarden, eerlijk en betrouwbaar, mensgericht, intelligent. Heerlijke paarden in omgang en onder het zadel.

Helemaal mee eens! <3

Probeer een goede inschatting te maken van het karakter van dit paardje. Observeer het in zijn vertrouwde omgeving en probeer er als dat mogelijk is iets mee te doen. Meenemen aan het halster, wat rondstappen, eventueel eens borstelen. Gewoon om te zien hoe hij omgaat met veranderingen en nieuwe ervaringen.

Ik heb vanochtend al gemaild of ik volgende week weer langs kan komen, wil wat een betere inschatting kunnen maken. Het waaide die dag ook enorm en heel erg veel paarden waren toen erg onrustig daar. Wie weet (hopelijk) heeft dat meegespeeld :)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:44

Amyz, je hebt PB :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:51

Vind je het paard wel leuk zoals hij nu is? Je schrijft namelijk dat hij het ong. het tegenovergestelde is van wat je normaal leuk vind.
Hem kopen op de gok dat hij nog gaat veranderen zou ik nooit doen. Dan zou ik lekker door zoeken naar een geschikter paard.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:56

Ik vind hem heel erg leuk :D ben alleen een ander type paardje gewend en doordat hij nog niet in handen is geweest vind ik het moeilijk om een goed beeld van hem te krijgen, vandaar dat ik er volgende week nog een keer heen wil :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:57

Paard dat laag in rang staat zal in de groep idd niet bij je durven komen. Niet meteen omdat hij mensen eng vindt, maar omdat de andere paarden hem niet bij die interessante mens met misschien eten willen hebben. Dat hij toch zocht naar een mogelijkheid om ook even contact te maken is positief, hoe veel interesse hij echt heeft zal je beter kunnen zien als hij niet voor kuddegenoten opzij hoeft maar wel op vertrouwd terrein is.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:15

klopt inderdaad. We hebben de paarden even gescheiden. Grote groep in de aangrenzende bak en hij samen met een bijna-jaarling in datzelfde land. Was echter dezelfde reactie die je zag; hij komt heel voorzichtig naar je toe (we hadden toen eten bij ons) en dit pakt hij heel voorzichtig. Als hij het niet meer vertrouwde of hij schrok een beetje dan was hij weer weg. Hij bleef wel terugkomen, maar dit bleef hetzelfde. Hij kwam daardoor angstig, onzeker, wantrouwend op mij over.
Van tevoren hadden we geen eten bij ons en was hij wel geïnteresseerd, kwam hij steeds wel even aan mijn hand ruiken en op een gegeven moment ook aan mijn gezicht haha, dus de nieuwsgierigheid zit er :D het zijn alleen korte momenten, hij wijkt geen moment van de groep en hij schrikt erg snel. Ik ben erg beneiwud hoe het de volgende keer zal zijn!

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:15

Ik moet wel zeggen dat mijn paardje wel al in handen was geweest en de basisdingen kende. Meelopen aan het halster, voetjes geven etc. Dus dat is toch een heel verschil met een echt groen paard.

Het lijkt me geen makkelijke inschatting om te maken: is hij bang en onzeker omdat hij groen is en weinig in handen geweest en niet echt positieve ervaringen heeft met mensen (ontworming/inenting is nu eenmaal niet echt leuk voor de meeste paarden) of is hij bang en onzeker omdat het een bangerik is van nature. In het eerste geval kan je met tijd en training een héél ander paard krijgen, eentje die wel zeker in zijn schoenen staat.

Ik vind het alvast positief dat hij nieuwsgierig is en komt kijken en snuffelen. Een tweede keer gaan kijken is altijd een goed idee, veel succes!

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 14:05

Zeker weten! Dank je wel voor je uitgebreide antwoorden Elfie! Heb er erg veel zin in :D Dank je wel!