Ik heb het idee als of mijn paard rijden niks aan vind

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Ik heb het idee als of mijn paard rijden niks aan vind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:00

Ik heb soms het gevoel dat mijn paard het rijden niet zoveel aan vind.
Ze staat liever in de wei bij haar maatjes dan dat ze gaat rijden. Als ik met het tuig aan kom dan zie je haar echt kijken als of ze denkt; heb je haar weer.

Ik heb dus het gevoel dat ze het niet leuk vind en daardoor vind ik het ook steeds minder leuk, hierdoor rij ik maar 1 x in de week en de rest staat ze op het land te genieten van haar grasjes.
wie heeft dit ook als gevoel dat je het idee hebt dat je paard er niet zoveel aan vindt? En als je de keuze laat aan je paard hij liever helemaal niet gaat rijden.

Hhilde

Re: Ik heb het idee als of mijn paard rijden niks aan vind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:03

Wat voor soort rijden doe je? Rondjes door de bak? Of maak je ook buitenritjes/springen/etc? En dan bedoel ik niet sporadisch, maar wekelijks.

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:04

Ik denk dat ze het rijden wel leuk vind, maar dat je wat anders moet gaan rijden, als je nu bijv. Dressuur doet, misschien vind ze daar wel niks aan! :? Dus gewoon eens iets anders verzinnen, (buitenrit, springen enz.) ;) succes!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:04

Heb je variatie in de manier waarop je rijdt? Springen/dressuur/buitenritten afwisselend?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:06

Ik rij recreatief. Momenteel rij ik inderdaad rondjes in de bak omdat ik het vertrouwen in haar wat kwijt ben geraakt. Ze heeft lang stil gestaan en ze is daardoor heel druk van geworden. In de bak rijden gaat wel goed maar soms kan ze nog steeds wat druk zijn. Ik zou graag buitenritten weer maken maar momenteel durf ik dat nog niet, ik heb vandaag weer voor het eerst in de buitenbak gereden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:09

Als je maar 1x in de week rijd snap ik dat ze druk is!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:12

Ja ik snap dat ook maar heb het momenteel ook erg druk met examens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:13

Ik zou gaan longeren, dat heb je met 20 minuten per dag al veel profijt van. Daarnaast gewoon afwisselen. Slalommen, balkjes rijden, lage sprongetjes maken etc.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:13

Ik heb/had hetzelfde probleem als jij. Tegenwoordig gaat ze enthousiast met me aan het werk.

Ten eerste ben ik gigantisch veel gaan afwisselen: Fietsen, wandelen, poetsen, knuffelen, met een voetbal spelen en een beetje amateur-vrijheidsdressuren. Ik heb het rijden denk ik wel een 3 maanden heb laten liggen, oa door een blessure van mij. Toen we weer begonnen ging ik allereerst heel veel buitenrijden, want dat vinden we allebei geweldig.
Later (3 weekjes na het beginnen) ben ik weer eens in de bak gaan rijden. Ik was toen echt flabbergasted, ik heb nog nooit zo heerlijk op haar gereden! Geen enkel protest.
Tijdens het rijden in de bak ook enkel overgangen gereden, behalve het in en uitstappen niet langer dan 1 rondje in een gang gereden. Alle overgangen gemaakt die ik maar kon verzinnen.

Ondertussen hoef ik niet zo belachelijk veel meer af te wisselen en heb ik nog steeds een vrolijk paard dat elke keer als ik aankom met het zadel rustig op me staat te wachten of zelfs naar me toe komt. Bij ons was dit dus de sleutel en ik hoop dat het voor jou en je paard ook werkt.
Laatst bijgewerkt door NailB op 16-05-15 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:15

Als je ervoor kiest om maar één keer per week te rijden omdat je bang bent dat ze het rijden niet leuk vindt, hoeft dat niet te betekenen dat ze de andere dagen stil moet staan. Je kunt allerlei dingen met haar doen zonder te rijden: lekker een beetje tutten, poetsen, longeren, Parelli, vrijheidsdressuur, wandelen... Noem maar op! Ik zou lekker daarmee gaan experimenteren, dat is ook enorm goed voor jullie band en dan krijg je misschien vanzelf wel weer het vertrouwen in haar om met haar naar buiten te gaan, waardoor het rijden vanzelf óók weer een stuk leuker wordt. Succes!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:17

Ga s wat anders doen dan rijden. Neem haar s lekker mee aan de fiets. Doe eens dingen die je normaal niet doet. Poets haar en zet dr terug met een wortel... Maar pak haar vaker. En dus niet alleen om te rijden. Masser dr weet ik veel.. en geef eens geen krachtvoer (of maar een minihandje)

Longeren is geestdodend, kan je beter langelijnen en dan lekker naar buiten gaan.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:23

Ze krijg geen krachtvoer
Ik durf heel veel dingen die jullie opnoemen niet met haar, niet fietsen, niet wandelen etc. Ik zou het zo graag wel durven maar ze is mij altijd veel te druk buiten het erf om. Dus heb ik bar weinig keus

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:34

Nee je moet gaan oefenen. Hoofdstelletje aan en bitstukje eraan longeerlijn eraan en ga wandelen. eerst 50 meter.. dan 75 meter van het erf af... desnoods een bevriend en betrouwbaar paardje meevragen. Of met 2 mensjes gaan wandelen. Met een los touwtje, want dat touwtje is van levensbelang. Meeste mensen nemen dat strak in de hand. Neem dat met een boogje (altijd) dan breng je ook je eigen spanning niet over. Dus reageer alof alles de gewoonste zaak van de wereld is en hou dr niet strak vast.
Een paard wat je uit de wei pakt.. opzadelt en afmat dan weer terug gooit gaat het ook niet leuk vinden. Zou jij het gaaf vinden om elke dag , nee sorry 1 x in de week als je ouders of vrienden/ dinnen tijd hebben je in de tuin een grasmaaier in je handen zouden duwen.. en na het grasmaaien weer fijn in je kamer op zouden sluiten??? Ga je niet leuk vinden .. je wil ook naar de bloemen kijken, in de stoel op het terras zitten.. Zelfs een keer uit de tuin kijken wat daar staat te groeien en bloeien. En niet immer dat fiets grasmaaien.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:39

De mijne maak je wel blij met alleen grasmaaien :D

Die vindt ook nergens wat aan verder...
Heel ontmoedigend, zou er bijna eentje bijkopen om af en toe eens een ritje mee te maken :o

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:42

Bambi1995 schreef:
Ze staat liever in de wei bij haar maatjes dan dat ze gaat rijden. Als ik met het tuig aan kom dan zie je haar echt kijken als of ze denkt; heb je haar weer.

Ik heb dus het gevoel dat ze het niet leuk vind en daardoor vind ik het ook steeds minder leuk, hierdoor rij ik maar 1 x in de week en de rest staat ze op het land te genieten van haar grasjes.
wie heeft dit ook als gevoel dat je het idee hebt dat je paard er niet zoveel aan vindt? En als je de keuze laat aan je paard hij liever helemaal niet gaat rijden.

Lekker samen Parelli gaan doen! Dan komt het plezier vanzelf terug.
Kort door de bocht antwoord, als ik meer tijd heb reageer ik uitgebreider over hoe jij meer 'fun' kunt zijn voor je paard!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:57

de mijne vind het weiland ook niet erg hoor, maar soms heeft t vrouwtje een opwelling en moet ie s t vrouwtje dragen of trekken..(ja met kar haha) verder intreseerd t m niet of ik nu dagelijks de wei inkom om hem te halen of 1 x per maand. Door mijn lichamelijke dingen is het zo gegroeid. en ik hoor m niet klagen, ook niet als hij 1 of 2 maanden stil staat.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:26

Ik zou alles heel graag willen doen maar mis soms het lef om de stap te maken om het ook daadwerkelijk te doen. Haar grootte en sterkte maakt me het ook moeilijker, ze is 1.70 en bere sterk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:31

En dat weet ze waarschijnlijk zelf ook, dus komt ze ermee weg. Neem een fijne leermeester in dienst (oftewel, laat jou en je paard begeleiden door een goed en prettig iemand) dan gaan julllie er wel plezier aan beleven. Ik heb een paar jaar geleden ook hulp gezocht. Mijn paard is maar 1.66 maar wel 770 kg en weet dat ie dus sterk is.. maar daarna was het goed. Angst is een hele grote drempel om dingen wel of niet gedaan te krijgen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 20:39

Freya6 schreef:
Bambi1995 schreef:

Lekker samen Parelli gaan doen! Dan komt het plezier vanzelf terug.
Kort door de bocht antwoord, als ik meer tijd heb reageer ik uitgebreider over hoe jij meer 'fun' kunt zijn voor je paard!

Ik zou het leuk vinden als je me iets zou vertellen over parelli

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:44

Voel je niet schuldig, jouw paard vind het, net als alle andere paarden in de wei veel leuker dan onder het zadel. Wat je ook met haar doet. Heb je het nu druk dan ga je straks, als je vakantie hebt gewoon veel meer met haar doen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:57

bigone schreef:
Voel je niet schuldig, jouw paard vind het, net als alle andere paarden in de wei veel leuker dan onder het zadel. Wat je ook met haar doet. Heb je het nu druk dan ga je straks, als je vakantie hebt gewoon veel meer met haar doen.

Ik ben het niet met je eens.
Mijn verzorgpaardje staat 24/7 buiten en komt altijd blij aangehuppeld, en ik gebruik bijna nooit voedsel. Ze vindt het gewoon leuk om samen dingen te doen. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:01

Ach, die van mij eten ook liever gras met vrienden dan dat ze met mij aan het werk zijn hoor.
Vind dat ook totaal niet vreemd, het zijn paarden en ze hebben paarden vriendjes en eten is nou eenmaal waar het leven om draait voor veel paarden.

Mijn fjord komt nooit (blijft staan waar ze staat te grazen moet je gaan halen, loopt ook niet weg), mijn zwarte vind altijd dat hij aandacht te kort komt en staat als 1e bij het hek met jonkie fjord erbij want dat is gewoon een bemoeial en toch vinden ze samen beetje lummelen in het weiland helemaal te gek!

Echter.. aangezien ik kostwinner ben voor hun, moeten ze toch maar gewoon het weiland uit, hun best doen en daarna kunnen ze fijn weer uur of 22 gras eten met vrienden.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:51

Dit heb ik met een verzorgpony ook een tijdje gehad. Heb het rijden even op een laag pitje gezet en alleen gedaan als ik er zin in had, anders niet. Als ik er al ontmoedigd en ongemotiveerd in ging was ponylief net zo. Ik heb een tijd lang alleen maar gedaan waar ik zin in had en wat voor mij goed voelde, want ik was ook het vertrouwen kwijt. Ik heb heel veel gewandeld, los laten rennen, grondwerk gedaan, aan enge dingen laten wennen en door dit alles hebben we elkaar beter leren kennen en een band opgebouwd. Het werd leuk om als team te gaan werken, en sindsdien gaat het rijden ook weer beter. We werken nu samen en kunnen alles, springen, buitenritjes, grondwerk en alles met plezier. Maar nogsteeds geld; alleen doen waar wij zin in hebben en meer niet. En nu is ons eerste onderlinge wedstrijdje gepland, dus het heeft gewerkt. :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:54

Waar woon je?
En misschien een leuke instructrice zoeken die bij jullie aansluit om de angsten te overwinnen en het plezier bij beide weer naar boven te halen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:01