Sociaal contact is belangrijk, maar...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Sociaal contact is belangrijk, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 09:59

Graag jullie idee over volgende situatie...

Ik verzorg 4 paarden (mijn eigen paard, mijn twee shets en de Fjord van een vriendin).
Omwille van 'oploffingsgevaar' heeft elk paard een aparte paddock met schuilstal (shets staan samen) en kunnen ze tijdens het weideseizoen overdag een aantal uur op de wei.
In de winter staan ze op hun aparte paddocks.
Ze kunnen elkaar zien en horen en afhankelijk van welk stuk wei ze gebruiken, snuffelen over draad.

Omdat dit qua sociaal contact niet ideaal is, heb ik ze graag wel samen op de wei als ze op gras staan, maar de Fjord heeft nu al verschillende keren mijn paard verwond (twee keer trap zodat de kling bloedde, dierenarts erbij, gelukkig vrij mooi genezen, een keer trap op beide voorbenen zodat beide voorknieën serieus dik stonden, toen wel medicatie nodig gehad, laatst weer hoefafdruk op bil, gelukkig zonder veel erg).
Dit is dus meer dan "wat haar eraf" door te spelen of hiërarchie te bepalen.

Dierenarts adviseert Fjord apart te houden, ze heeft Cushing en blijkbaar kunnen sommige paarden daar nogal onberekenbaar van worden.
Ford heeft zich ook onder de ruiter al twee keer omgedraaid om te trappen naar een ander paard.

Ik heb hier de ruimte voor, maar ik vind het wel jammer...
Ik twijfel. Kies ik voor de veilige en pragmatische oplossing en denk ik "niet ideaal, maar nog beter dan 24/24 op stal, voor de Fjord" of kies ik principieel, met als risico dat mijn paard, dat dus duidelijk pispaaltje is, een keer echt ernstig verwond wordt?

Vanillia

Re: Sociaal contact is belangrijk, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:01

Je paard is al meerdere keren zo hard getrapt dat er een dierenarts bij heeft moeten komen en je dierenarts raadt zelf aan de fjord apart te houden. Ik zou geen risico meer nemen :n

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:02

Kun je de twee grote dieren niet apart zetten met draadje ertussen waar de shetjes wel onderdoor kunnen??

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:05

In de natuur worden paarden niet bereden, dat willen wij wel dus de paarden heel houden staat dan boven aan het lijstje.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:05

Hoe is de fjord naar de shets toe dan? Zou je iets kunnen fabriceren, dat de shets wel bij de fjord in de wei kunnen, maar een veilige plek kunnen zoeken, door bijv. onder een draadje door te kunnen, of iets in die weg? Zo kan je de fjord toch een vorm van sociaal contact geven, maar zodra ze 'raar' gaat doen, de shets een veilig plekje kunnen zoeken.

Zo niet, hoe sneu het misschien ook is, lekker apart laten staan. Ze geeft dan zelf aan geen behoefte te hebben aan contact oid, dus zou ik haar er ook niet mee 'pesten', of een gevaarlijke situatie creëren voor andere paarden.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:22

De shets "vrije loop" geven als ze op de wei mogen, is misschien nog wel een optie, moet ik eens bekijken. En als ze dan nooit bij haar gaan staan, is het duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:26

fjord apart zetten,aan het gedrag van de fjord te merken zit hij helemaal niet te wachten op sociaal contact.
Als paarden elkaar vernielen,lekker apart zetten.wel naast elkaar,zodat ze wel visueel contact hebben.
Mijn drie paarden staan ook apart.Wel naast elkaar dus in de wei en ook op stal.Hier eindigt sociaal contact ook in vernielpartijen ;)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:30

Ik ben verbaasd dat je er nog serieus over nadenkt om je paard bij die Fjord te zetten.'Tenzij je het niet erg vind om tijdelijk of permanent een onberijdbaar paard (of nog erger) over te houden?
Ik ben een groot voorstander van sociaal contact maar als het niet gaat dan gaat het niet.
Als je het zo erg vind, dan zou ik eerder kijken of je ruimte hebt voor nog een paard waar het wel mee klikt.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:33

Het ging me vooral over "hoeveel kansen geef je een paard voor je zegt dat het echt niet gaat". Een extra paard erbij is geen optie (trouwens, hoe weet je dan dat dat wel blijft klikken, dit ging ook jaren goed). Jullie stellen me al gerust dat ik niet te vroeg opgeef!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:37

Kaat_E schreef:
Het ging me vooral over "hoeveel kansen geef je een paard voor je zegt dat het echt niet gaat". Een extra paard erbij is geen optie (trouwens, hoe weet je dan dat dat wel blijft klikken, dit ging ook jaren goed). Jullie stellen me al gerust dat ik niet te vroeg opgeef!

ik vind dat je het al teveel kans hebt gegeven....bij mij maken ze ruzie met een draad ertussen.No way dat ik die bij elkaar zet.Heb helemaal geen zin om wonden en blessures te verzorgen ;)

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:45

Vervelende situatie, maar als ik jou was zou ik de fjord apart houden van je paard. Kiezen voor de veiligheid dus, dat ze elkaar kunnen zien en ruiken over de draad is misschien wel een optie, dan is er wel contact mogelijk en hopelijk gaat dat wel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:47

Als ze elkaar kunnen zien en neuscontact kunnen hebben over het hek zou ik het voor veiligheid voor iedereen toch zo laten.
Dan is het niet anders, en maar apart...

Mijn merrie was zo bang voor andere paarden dat ze door de draden heen vluchtte en maar rondjes bleef rennen als ze samen met andere paarden stond.
Ik vond het naar als apart moest staan, maar blijkbaar gaf dit haar veel meer rust, dus dan is het niet ideaal maar wel de beste oplossing in z'n situatie...

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:54

Veiligheid voor alles. dus jammer dan, maar mooi apart houden.

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:01

Gewoon lekker appart! Ik heb ook 3 paarden die wel bij elkaar kunnen maar met een klien draadje ertussen vindt ik veiliger;)