wat te doen tegen vervelend veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gabriella024

wat te doen tegen vervelend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:24

Hallo,

ik heb een vraagje. k heb een hengsten veulen, van bijna 11 maand maar hij is de laatste tijd echt heel onhandelbaar continu bijten, in een keer na voren sprinten, bokken, steigeren en dan ook echt na je toe uithalen vooral als je met hem wandelt. hij heeft dat voorheen nooit gedaan het is echt pas sins de laatste 2 weken zo ongeveer aan de gang.
ik heb hem laatst ook laten controleren en zijn balletjes waren ook ingedaald dus het zijn natuurlijk ook hengsten streken maar wat kan ik hier tegen doen?
hij word zo snel mogelijk geruind maar wat te doen tot die tijd?

alvast bedankt,
gr Gabriella

Iris82

Re: wat te doen tegen vervelend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:24

Niet meer met m wandelen totdat zn ballen eraf zijn.
Is op zich helemaal niet nodig.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:25

Ballen eraf :7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:27

Iris82 schreef:

Nee je kan beter wachten tot hij een groot paard is en dat hij dan voor het eerst auto's etc ziet. :j
Ik ben juist een voorstander van paarden jong introduceren in een vreemde omgeving.
Een keer een flinke schup verkopen, zodat hij weet dat het niet mag. Ik denk dat hij niet eens snapt dat hij het niet mag bij mensen TS. :j

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:29

Wandelen is idd niet nodig, lekker buiten laten spelen. Mijn twee jarige heb ik in het begin geleerd dat een halster niet eng is, aanrakingen en voetjes geven, nu staat hij 24/7 buiten en krijgt eens per maand een halster om en moet ongeveer elke twee weken even een voetje geven.
En verder heel consequent zijn erg belangrijk (ook vanaf dag een al).

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:31

MarlindeRooz schreef:
Iris82 schreef:

Nee je kan beter wachten tot hij een groot paard is en dat hij dan voor het eerst auto's etc ziet. :j
Ik ben juist een voorstander van paarden jong introduceren in een vreemde omgeving.
Een keer een flinke schup verkopen, zodat hij weet dat het niet mag. Ik denk dat hij niet eens snapt dat hij het niet mag bij mensen TS. :j

_/-\o_

Hem eens goed op zijn plek zetten! Wat denkt hij nou wel niet?! gericht schoppen??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:31

MarlindeRooz schreef:

Nee je kunt ook grappig zijn en mn woorden uit zn verband trekken. :j

Balletjes waren al ingedaald, als je niet weet hoe je met een puberhengst om gaat dan maak gewoon een afspraak bij de dierenarts en klaar. Ze heeft het al gedaan, het is goed gegaan, beest gaat het niet zomaar vergeten in een maandje op de wei.

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:34

oke dankjwel kwa verkeer is die hellemaal gewent we wandelen normaal zoon 2a3 keer in de week door het bos en langs wegen af dus daar kan het niet aan liggen lijkt me, hij vond het altijd heerlijk om te gaan wandelen maar dus echt de laatste dagen doet die zo en ik doe toch niks anders dan normaal. im wilde inderdaad ook langer wachten met ruinen maar als het echt helpt zit er denk ik niks anders op of ik moet het af kunnen leren, en een flinke tik krijgt die ook echt wel maar dan gaat die als een gek lopen trekken aan de halster en ben ik veel te bang dat het knapt de touw. en wil niet dat me veulen dood bang word ik gebruik ook vooral me stem dat helpt meestal ook, als die echt niet luistert krijgt die een tik van mij,

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:42

puur op wei laten staan vindt ik ook zielig, ik hoef maar aan te komen rijden met de brommer en meneer stormt al na het hek en gaat staan hinniken en dan zou ik het sneu vinden hem te laten staan, maar als die zo blijft toen is natuurlijk ook niet goed, maar laten staan op wei zou die natuurlijk de streken nooit afleren

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:46

Dat zeg ik toch ook niet? Maar waarom zou je, als je kennelijk nu al aangeeft problemen met m te hebben en je wil m toch gaan laten castreren, dat niet gewoon doen en m in de tussentijd gewoon wat borstelen bijvoorbeeld. Je hebt er dadelijk meer werk aan als je m van alles af moet gaan leren dan wanneer je een wandelpauze inlast hoor.

Waarom zou je m nog hengst willen laten dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:49

Staat ie met soortgenoten of alleen ?
Kan zomaar speels gedrag zijn . Niet bewust om jou pijn te doen . Maar jonge hengsten spelen nu eenmaal graag .
Neemt niet weg dat hij stout mag doen want dat mag niet

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:55

Zelf ben ik het meeste voor je jonge paard lekker ergens in een opfok/begrazing te zetten met een gevarieerde leeftijdsgroep. Nergens zo goed opvoeding en respect leren als daar.
Al onze jonge paarden komen eigenlijk alleen in de hand voor ontwormen en hoefsmid. Verder gewoon dagelijkse controle van een afstandje. En met 4 jaar zijn het over het algemeen gemakkelijke wel opgevoede paarden.

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:56

hij heeft zelf een speelbal waar die continu mee speelt en staat met 2 speelse shetlanders in de wei, omdat ik hem later wilde ruinen omdat die dan mooier en breder zou worden, maar er zit dan inderdaad niks anders op dan te laten castreren, hij zal altijd mij topper blijven of die nou nu geruint zou worden of later, en hij zou het inderdaad niet expres doen maar hij moet toch goed in zijn oren knopen dat die dat totaal niet mag doen, dat zijn speelse tijd in de wei of rijbak is, en niet tijdens andere dingetjes

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:01

ik heb wel eens mee gemaakt met veulens die van de opfok af kwamen die echt totaal onhandelbaar waren omdat ze zowat nooit een mens of halster gezien hebben, en een jong dier heeft toch liefde en verzorging nodig,

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:08

Gabriella024 schreef:
ik heb wel eens mee gemaakt met veulens die van de opfok af kwamen die echt totaal onhandelbaar waren omdat ze zowat nooit een mens of halster gezien hebben, en een jong dier heeft toch liefde en verzorging nodig,

Dan zijn dat geen goede opfokplekken geweest. Ik zit al heel lang in de paarden en werk veel met jonge dieren die net uit de opfok komen. De brutale en "onhandelbare" dieren die ik ken zijn echter allemaal opgegroeid zoals die van jou. Zonder een gelijkwaardig maatje om mee te spelen en op zijn plaats gezet te worden. Ik denk dat je dit gedrag heel snel moet indammen om geen grote problemen te krijgen later.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:12

Vaak juist, zijn de jonkies die niets kennen makkelijker, omdat ze nieuwschieriger naar alles zijn. Ik zou opvoeden en/of castreren.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:15

Opfok is echt het beste. Een jong dier heeft geen 'liefde' nodig, die heeft duidelijkheid nodig en manieren. Verzorging gebeurt in de opfok, hij gaat niet op concours, hoeft er niet spikspan uit te zien.

Als ze er zo vandaan komen is het geen goede opfok! En daarbij, jouw hengst kent nu mensen en het halster, dat verleerd hij echt niet.

Als je hem niet naar de opfok stuurt moet je zelf optreden. Als hij naar jouw schopt zet je hem flink op zijn plek door hem bijvoorbeeld een keer een beste trap terug te verkopen. Hij schopt naar je!

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:26

nou mij veulen krijgt wat die krijgen moet, en alles wat een veulen nodig hebt luistert die niet word die ook echt wel op zijn plek gezet, ik hou niet van mensen die mij durven te oordelen op iets terwijl je mij of mij veulen niet eens kent, ik vraag om tips hier en niet om commentaar, en ik zeg alleen wat ik ooit gezien heb dus vraag er geen commentaar op en dan zijn het slechte opfokstallen dat snap ik ook, ik vindt dat jongen paarden onder mensen horen te komen en aandacht en liefde horen te krijgen klaar ik ben niet anders gewent zo ben ik op gegroeid, dat is mij oordeel erover ik ben ook opgegroeid tussen de paarden. maar is dit toevallig de eerste keer dat ik er mee te maken krijgen dat een veulen zo doet, iedereen zo zijn eigen manier van omgang met de dieren, ik verwaarloos anders dieren of mensen toch ook niet omdat ze maar jong zijn en je er der niks mee kan doen ik vindt het persoonlijk niet toepaselijk op het geen wat mijn vraag was in deze topic

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:33

Zou hem ook in de opfok zetten.
Hoe goed je het ook bedoeld.. een jong paard heeft het meeste aan z'n eigen soortgenootjes die met hem spelen en daarbij krijgt hij tussen de paarden de beste opvoeding die hij krijgen kan.
Daar kan geen mens tegenop...

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:35

Elegante05 schreef:
Zou hem ook in de opfok zetten.
Hoe goed je het ook bedoeld.. een jong paard heeft het meeste aan z'n eigen soortgenootjes die met hem spelen en daarbij krijgt hij tussen de paarden de beste opvoeding die hij krijgen kan.
Daar kan geen mens tegenop...

dankjewel ik zou er is over na denken ben het totaal niet gewent dat de veulens de we gehad hebben na de opfok gaan.
hij staat nu ook tussen 2 soortgenootjes en dat gaat prima

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:47

Opfok is inderdaad zo slecht nog niet voor een jong paard. Het liefst een gevarieerde kudde. Leeftijdgenoten maar ook oudere (wijze) paarden. Uiteraard wel als hij gecastreerd is als er (wenselijk) ook merries bij lopen. Alles wat hij nu kent, zoals het halster en verkeer zal hij daar niet vergeten hoor ;) mooi meegenomen en verder lekker doorkleuteren met leeftijdgenoten en opgevoed worden door de kudde.

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:51

Ingrid_92 schreef:
Opfok is inderdaad zo slecht nog niet voor een jong paard. Het liefst een gevarieerde kudde. Leeftijdgenoten maar ook oudere (wijze) paarden. Uiteraard wel als hij gecastreerd is als er (wenselijk) ook merries bij lopen. Alles wat hij nu kent, zoals het halster en verkeer zal hij daar niet vergeten hoor ;) mooi meegenomen en verder lekker doorkleuteren met leeftijdgenoten en opgevoed worden door de kudde.

oke dankjwel voor de tip, dan laat ik hem sowieso zo snel mogelijk waneer dierenarts kan ruinen en ga ik beetje rond neusen voor een opfok om te kijken of het mij wel licht en de vertrouwen er bij heb

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:55

Je hoeft hem niet definitief in een opfok te doen.
Wat wellicht wel een goed idee is, is om hem in een hengsten zomergroep in te scharen. Daar is nu (midden mei) de tijd voor als je snel bent.
Dan kan hij de zomer door nog hengst blijven en zich flink uitleven tussen de andere hengsten zonder dat jij met hem in gevecht moet.
In het najaar (koeler weer) haal je hem dan op en brengt hem direct door naar de DA voor zijn castratie. Dan heeft hij de winter om goed te herstellen en zal hij ook rustiger worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:58

Zeer zeker voor een jonge hengst,...naar een opfokstal doen.

En een stuk wandelen met een jonge hengst om hem te laten wennen is echt niet nodig.

Dat is net zo iets als een kleuter naar het VWO sturen. Veel en veel te vroeg.

Ik heb mijn jonge hengst ook naar een opfokstal gedaan, op 2,5 laten castreren en 6 weken na het zadelmak maken maken reden we langs de weg(toen bijna 4 jaar oud)

Gabriella024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 22:58

Sizzle schreef:
Je hoeft hem niet definitief in een opfok te doen.
Wat wellicht wel een goed idee is, is om hem in een hengsten zomergroep in te scharen. Daar is nu (midden mei) de tijd voor als je snel bent.
Dan kan hij de zomer door nog hengst blijven en zich flink uitleven tussen de andere hengsten zonder dat jij met hem in gevecht moet.
In het najaar (koeler weer) haal je hem dan op en brengt hem direct door naar de DA voor zijn castratie. Dan heeft hij de winter om goed te herstellen en zal hij ook rustiger worden.

hartstikke bedankt dat zou me beter liggen dat hellemaal in de opfok te doen. en kan die inderdaad nog lekker hengst zijn en lekker uitleven met andere hengstjes
Ik ga is zoeken of ik het hier in de buurt kan vinden