Rengalop naar hindernis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xmarije84

Rengalop naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:22

Hallo allemaal,

ik zit met een brandende vraag, mijn verzorg pony sunshine sprong voorheen 110cm en 120cm.

nu heeft ze redelijk lang stilgestaan en hebben we het rijden weer opgepakt. Nu ben ik gisteren weer met haar wezen springen dit doen we vaker (wel lage sprongetjes max 50cm). Nu valt het wel op dat zodra ze een hindernis ziet ze er het liefst in rengalop op af scheurt. Ook als ze har zin niet krijgt trekt ze haar hoofd naar beneden en galoppeert dan doodleuk recht op de hindernis af of de weg af richting huis. Op zulke momenten hou ik mijn hart vast want dan heb ik een paar seconden lang niet de teugels netjes kort en dus veel minder controle. Gisteren ben ik daardoor lelijk gevallen (rug gekneusd) nu maakt me dat niet veel uit maar over twee en halve week moet ik met haar parcour springen van 60cm. Mijn vraag hoe laat ik haar rustig aan gaan op de hindernis? Voorheen rende ze niet zo en had ze een ander bit (wat door veel bokkers gezien werd als dierenmishandeling) nu heb ik dat bit vervangen door een enkel gebroken bustrens en heb ik meteen een stuk minder controle. en een hoop meer ellende. hoe kort ik ook aanrijd op de hindernis ze springt erop af en galoppeert dan vol gas erheen ongeacht de afstand (hoe groter de afstand hoe gevaarlijker). tips zijn welkom. voor boven genoemd geval van het vallen dit heb ik op filmpje staan op youtube net als de sprongen erna.

De Fail en Val https://www.youtube.com/watch?v=PIbOmKH4qXw

De retry met de kortere afstand tot de hindernis. https://www.youtube.com/watch?v=GOD-N4CDiLw

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:30

De tweede is niks mis mee in mijn ogen. Bij het eerste filmpje zie ik een meisje dat zo in paniek is om het racen dat de hele houding en controle van de ruiter de deur uit gaat. De hindernis kwam toch bereid je er dan ook maar op voor.
Als ze lang stil heeft gestaan lijkt het me logisch als ze gewoon enthousiast is. Neem wat lessen, met je verzorgpony anders heeft het voor de pony geen nut, dat zou al veel kunnen verbeteren

Maar ben je serieus nog van plan dat parcours te doen? Je pony lang stil gestaan en dan na 2,5 weekje maar weer een wedstrijd? En daarnaast met een gekneusde rug? Niet mijn idee van weer aan het begin beginnen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:33

Hoe groot is je pony? Hij lijkt nogal klein en als hij dan ooit zo hoog gesprongen heeft moet je wel flink door galopperen om hem over die hindernis te krijgen. Op het filmpje lijkt de snelheid me redelijk mee te vallen aangezien hij niet echt heet word naar mijn idee. Sowieso zou ik de hindernis in draf aanrijden want nu lijkt hij extra gas te geven om op de afstand uit te komen en hij moet natuurlijk van stap naar galop. Kun je zelf al afstanden zien? En hoe bouw je het springen op? Draaf je ook balkjes?

xmarije84

Re: Rengalop naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:40

Ik heb zelf niet zo hoog met haar gesprongen dat doet haar eigenaar, ja we rijden al twee weken balkjes en bouwen het zo op. En idd op het eertste filmpje schoot ik in paniek omdat ik zoals eerder al gezegd ik amper teugels had en ze in eerste instantie recht op mijn vriendin afging. Ik rijd haar al langer dus dat is het probleem niet zo. ook everlegd met de eigenaar en die zegt dat het wel kan. ze is ik gok 1.45 want ik kan net over haar heen kijken. ja die rug dat is van die val maar ik hbe al erger gehad en dit zal ook wel weer genezen hoor xD (ja ik ben eigenwijs hahah) en lessen volgen we al alleen deze week is geen les. wel goede tips hoor en idd de tweede vond ik ook beter maar daar reed ik korter op aan omdat als ik van verder af aan rij ze erover heen racet.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:42

Ik ben geen springruiter maar volgensmij doet de pony niet zo heel veel verkeerd, je bent de controle kwijt en daarop zul je dus moeten gaan trainen. Begin met dressuur oefeningen, balkjes draven en over balkjes op de grond galopperen. blijft ze dan ook de teugels uit je handen trekken probeer eens een bok riempje aan je zadel te hangen zodat je dat vast kan pakken met de teugels in je hand om meer tegen kracht te hebben zonder aan de teugels te trekken.

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:50

nee ze doet niet veel verkeerd maar ik vind het apart dat ze zo trekt en dan in volle rengalop erop afscheurt dit staat eenmaal op film en de andere keren niet. dat bok riempje vind ik wel een goed idee.

Meteen even voor kijken morgen.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:52

Ik raad je aan om goede(!!) springles te volgen en in een ontspannen draf je hindernis te nemen. Nu is het stappen en tegenhouden en dan opeens go. Ik vind dit nog een redelijke normale galop, of beter gezegd geen rengalop. Als jij wilt dat je paard goed uitkomt en netjes springt zal dat niet werken in stap. Zorg dat je paard aan het werk is. Doe een paar oefeningen zoals voltes voor je sprong zodat ze niet zo gefocust op de sprong is.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:56

Misschien ook een plan om alvast te draven richting de hindernis.
Nu heeft ze volgens mij massa's energie, en hoopt dat helemaal op tot het alleruiterste einde en barst het er dan uit :)

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:00

top bedankt voor jullie tips
dit zijn zeker tips waar ik wat mee kan

Mijn lesgever heeft er wel verstand van maar ik denk dat het grootste verschil is dat ik normaal op grote paarden rij op concours (50cm hindernissen) en die eigenlijk er overheen stappen. dit is goed te zien op andere filmpjes op mijn youtube

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:08

Ik heb bij al je filmpjes het idee dat je je paard heel erg inhoud en dat jij zelf niet stabiel zit, kan dat kloppen?

Ik zou om te beginnen eens wat meer tijd nemen en niet persé dat parcours over 2,5 week willen rijden, dat is vragen om problemen als het nu zo gaat met één hindernis.. Misschien kun je eerst eens fijn gaan oefenen met een rustige pony en als jij dan zelf wat stabieler zit en 'los' durft te laten met je verzorgpony het springen oppakken.. :)
Wat ik in je filmpjes ook zie is dat je erg onrustig bent met je handen, in draf bv. veer je mee van boven naar beneden, veel pony's worden daar onrustig van omdat ze dan de hele tijd tikken in hun mond krijgen.. Daar zou ik dus ook eens mee oefenen.

Hoe is de pony zonder springen, is ze dan ook erg snel?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:04

De pony doet niets verkeerd maar ze doet het vooral ook alleen. Je zit er op en doet niets.
Dit is geen hoogte dus galop is nergens voor nodig. Niet in stap aanrijden, hout tonen en laten gaan. In draf aanrijden en in draf blijven. Wil ze stormen dan volte voor de hindernis of flink de rem er op, alsof je wil halthouden (maar niet effectief halthouden). 8tjes rond de hindernis, voltes en slangenvoltes tussendoor, houd haar bezig. Pony heeft niets te doen en kent haar vak dus is normaal dat ze het voortouw neemt.
Ze mag pas springen als jij tempocontrole hebt, is dat niet zo dan spring je niet.
Rijd je balkjes in verlichte zit? Best gewoon blijven lichtrijden. Ook cavaletti. Dus balkjes op ongeveer de hoogte uit je filmpje en niet springen maar er over draven, blijven lichtrijden.

Ik heb ook een merrie die flink aantrekt op het hout en zodra je een balk gepasseerd bent is ze helemaal hotel en wil ze liefst in speedtempo rondracen. Hout dat in de weg staat wordt dan wel gesprongen of omver gelopen als ze het niet red. Bij haar is het jeugdigheid en gebrek aan ervaring maar ongeleid projectiel is niet wenselijk. Dus ben ik streng. Aanrijden in draf is aanrijden in draf en niet in galop. Voltes tussen de hindernissen als ze te veel snelheid neemt. En als het echt moet zet ik haar nagenoeg stil voor de hindernis. Is ze te heet, springen we niet. Blijf ook bewust laag springen met haar, hoogte is geen probleem voor haar, controle wel.
Mijn merrie reageert beter op een dubbelgebroken bitje dan enkelgebroken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:09

Op het filmpje krijg ik een beetje een vreemd beeld van je lengte. Je bovenlijf lijkt te groot voor de pony. Daarnaast zit je niet goed in balans, zoals anderen ook al zeggen. Misschien rent je pony gewoon omdat hij zijn balans op de sprong anders niet goed kan houden?

Testje hiervoor: laat er eens een andere ruiter mee springen.

Overigens is het eerste filmpje niet zo erg als het lijkt. Als je was gaan staan voor de sprong was je boven gebleven! ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:12

Wat ook kan helpen is alleen staanders neerzetten en dan er doorheen. Als ze dat op normaal tempo doet, dor je vervolgens balkje op de grond en steeds ietsjes hoger.
En je teugels mogen echt een meter korter op het eerste filmpje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:16

Pony trekt eigenlijk heel mooi aan voor de sprong, gaat zeker niet te hard en springt niet onnodig groot of hoog. Het neemt echter zelf initiatief.
Je zult dus meer aan het werk moeten om de aandacht bij je te houden.

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 07:25

liekec schreef:
Wat ook kan helpen is alleen staanders neerzetten en dan er doorheen. Als ze dat op normaal tempo doet, dor je vervolgens balkje op de grond en steeds ietsjes hoger.
En je teugels mogen echt een meter korter op het eerste filmpje.

Zoals aangegeven had ze me net de teugels uit handen getrokken.
dus ja ik weet dat ze korter moeten. en we hebben het getest met een andere ruiter ook hierbij het zelfde verhaal van het rennen naar de sprong.

Juul_Oxford

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:28

Ik reed ook op een manege waar ze zo'n pony hadden. Verder hartstikke leuke pony, maar springen vond ze gewoon heel erg leuk, en daar werd ze ook heel druk van :). Ik zou eerst nog wat beter oefenen met je verzorgpony, zodat jullie dan allebei klaar zijn voor de wedstrijd! Zoals eerder hier genoemd, veel oefeningen met balkjes doen en als je pony weer naar de hindernis toe wilt racen, volte rijden. Hij mag niet naar de hindernis toe racen, daar kunnen nare ongelukken van komen!
Veel succes met oefenen en als je de wedstrijd gaat rijden, ook veel succes!! :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:32

Gewoon voltes rijden als ze in galop gaat voor de hindernis gaat ze weer hard weer voltes houd ze zo op

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:35

Ga ermee oefenen, rij in een rustig tempo op de hindernis af, gaat ze te snel maak dan een volte. Lijkt mij ook niet slim om een parcour te gaan springen. Zorg dat je het tempo en de techniek onder controle hebt. Neem springles en vraag de eigenaar om hulp. Succes!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:51

Thioro schreef:
De pony doet niets verkeerd maar ze doet het vooral ook alleen. Je zit er op en doet niets.
Dit is geen hoogte dus galop is nergens voor nodig. Niet in stap aanrijden, hout tonen en laten gaan. In draf aanrijden en in draf blijven. Wil ze stormen dan volte voor de hindernis of flink de rem er op, alsof je wil halthouden (maar niet effectief halthouden). 8tjes rond de hindernis, voltes en slangenvoltes tussendoor, houd haar bezig. Pony heeft niets te doen en kent haar vak dus is normaal dat ze het voortouw neemt.
Ze mag pas springen als jij tempocontrole hebt, is dat niet zo dan spring je niet.
Rijd je balkjes in verlichte zit? Best gewoon blijven lichtrijden. Ook cavaletti. Dus balkjes op ongeveer de hoogte uit je filmpje en niet springen maar er over draven, blijven lichtrijden.

Hierin ga ik helemaal mee. Ik vind het erg onverstandig dat je ook mee gaat doen met een wedstrijd als je met 1 hindernis de controle verliest. Nu is de hoogte nog niet zo drama maar wat als het weer op 1 meter of hoger komt te staan? Dat is niet alleen gevaarlijk voor je paard maar ook voor jezelf.
Neem goed springzitlessen en leer correct parcours rijden en zodra je controle hebt en terug kan krijgen dan pas wedstrijden gaan rijden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:15

melody7 schreef:
Ik heb bij al je filmpjes het idee dat je je paard heel erg inhoud en dat jij zelf niet stabiel zit, kan dat kloppen?

Ik zou om te beginnen eens wat meer tijd nemen en niet persé dat parcours over 2,5 week willen rijden, dat is vragen om problemen als het nu zo gaat met één hindernis.. Misschien kun je eerst eens fijn gaan oefenen met een rustige pony en als jij dan zelf wat stabieler zit en 'los' durft te laten met je verzorgpony het springen oppakken.. :)
Wat ik in je filmpjes ook zie is dat je erg onrustig bent met je handen, in draf bv. veer je mee van boven naar beneden, veel pony's worden daar onrustig van omdat ze dan de hele tijd tikken in hun mond krijgen.. Daar zou ik dus ook eens mee oefenen.

Hoe is de pony zonder springen, is ze dan ook erg snel?

Ik ben het eens met bovenstaande. Wat me ook opvalt is dat je haar boven de sprong in de mond trekt, probeer ook mee te gaan met het springen. Je kunt haar inhouden tot de sprong, maar geef haar dan de ruimte om te springen.
Anders krijgt ze bij elke sprong een onprettige ervaring in de mond, en zal ze ook niet ontspannen worden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:23

Als de pony gewend is zo hoog te springen, vind ik het niet gek dat hij zo aantrekt op de sprong. Vooral niet zo gaan trekken, probeer ritme te houden.
Verder herken ik volgensmij waar je rijd, dus als je wilt kan ik je een goede springinstructeur in de buurt aanraden :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:29

voor springen is het nog veel te vroeg voor je. Ga eerst dressuur matig aan de slag, leer de controle te houden en de pony terug te rijden op je zit. Je pony moet op jou wachten!

Om dezelfde reden (controle) is mijn dochter momenteel 2 x in de week dressuur aan het lessen, om te leren terug te rijden op zit. Over een tijdje gaat ze dan de springlessen pas weer in. Voor een parcourtje is het, net als bij jou, nog veel te vroeg

xmarije84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:59

Parcours rijden doe ik vaker en met verschillende paarden. Het te rijden parcours is overigens 60cm. Dit kan ik wel hebben. Het is ook zo (kreeg ik net te horen van de eigenaar) ze deden nooit gewone losse sprongen met haar maar enkele na elkaar.

Ik heb een goede spring instructeur dus daar maak ik mij niet druk om, dat filmpje is een moment opname waar het overduidelijk absoluut niet goed ging. Er zijn gelukkig genoeg momenten dat het wel goed gaat.

de eerste link is een ander filmpje van mij tijdens het parcour rijden, de tweede link zijn fotos van hetzelfde paard en ik in onze eerste wedstrijd (naar aanleiding van de foto's heb ik al heel veel werkpunten opgepakt en veranderd.) Ik zeg er wel duidelijk bij dit was de eerste wedstrijd voor mij met dat paard.

https://www.youtube.com/watch?v=3X0qy4rM9d0 (carnavals wedstrijd)

https://www.facebook.com/rijksen.gothic ... 253&type=3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:03

Maar dat is ook een ander paard dan uit je OP...

Met het paard uit je OP ben je gewoon duidelijk nog niet klaar voor een wedstrijd, daar zul je eerst meer mee moeten oefenen..

In het filmpje hier boven zie ik je ook een paar keer al flink trekken en meer met je pony meeliften dan echt rijden, (ook in je handen, waardoor het paard elke keer snukken krijgt) ik zie ook amper verlichte zit..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:14

Ik volg even mee. De merrie die ik rijd heeft altijd jumpings gereden. Nu rijd ik haar nadat ze maanden stil gestaan heeft. Maar van zodra ik in rustige draf over een balkje wil draven gaat zij ook aangaloperen en vliegt erover alsof het een hindernis van 50cm is. Als ik haar wil inhouden om draf aan te houden gaat ze met haar hoofd omhoog en tikt ze de balken met de hoeven aan.
In stap gaat het balkjes stappen wel goed.