,Sinds kort rijd ik op een IHW/KWPN klassiek gelders paard van 8 jaar nadat mijn huurpaard plotseling ziek werd en nu een tijdje stil staat (het gaat goed met haar op het moment), maar ik zit dus met een probleem. Dit paardje waar ik nu op rijd is tijdens het rijden echt een schat van een beest, maar met het poetsen en opzadelen is ze niet te genieten.. Wat ik altijd doe is een halster bij haar omdoen en het touwtje vasthouden in mijn handen. Gewoon lekker losjes. Ik laat haar altijd eerst ruiken aan de zachte borstel en daarna ga ik haar rustig borstelen. Ze gaat gelijk met haar oren in haar nek en wilt bijten. Ze gaat stampen en het was zelfs een keer zo erg dat ze begon te steigeren en te bokken. Het is niet dat ik zelf hier heel bang van wordt, maar ik vind dit onwijs zielig.. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand met haar. Ze is door een dierenarts helemaal nagekeken.. Ik denk zelf dat het zadel niet goed is maar tijdens het rijden is ze heel braaf en lijkt nergens last van te hebben.. maar even terug naar het poetsen.. Ik blijf rustig tegen haar praten en ze vind het goed als ik haar aai over haar hoofd. Zodra ik klaar ben krijgt ze van mij altijd een snoepje als beloning wanneer zij braaf is geweest. Met het hoofdstel omdoen weet ik nu wat ik moet doen. Normaal zou je naast het hoofd van je paard staan wanneer ik dit deed begon ze te bijten. Heel gek wat ik nu ga zeggen maar wanneer ik voor haar ga staan en het hoofdstel omdoe is er niks aan de hand... Maar dan.. het zadel.. ze rijd met een thiedemann en die moet natuurlijk om de singel heen. Het dekje op haar rug leggen vind ze al niks en weer praat ik rustig tegen haar. Ik doe alles stapje voor stapje.. Eerst rustig poetsen, dan even pauze, dan rustig het hoofdstel, weer even pauze, dan rustig het dekje en weer pauze en dan het zadel. Als ik het zadel erop leg doet ze hetzelfde als tijdens het poetsen. Wanneer ik aansingel probeert ze je te bijten. Ik straf haar NOOIT als in slaan zeg maar.. misschien moet dit wel maar dat kan ik niet (ik rijd haar ook niet met zweep). Het enigste wat ik doe is met mijn stem wat strenger. Als ik poets en opzadel praat ik echt alsof ik tegen een baby praat, maar wanneer zij echt bijt wordt ik wat strenger in mijn stem. Wat mij opvalt is dat ze wel gelijk stopt maar het even later weer probeert. Als alles gedaan is is alles goed. Ze kijkt weer vrolijk. Wat mij dus opvalt is dat als ik dus bezig ben zij heel bang uit haar ogen kijkt en heel gespannen is.. Ik ben zelf heel rustig en ontspannen bij haar, wanneer jij bang bent en gespannen kun je maar beter stoppen want dan lukt het gewoon niet meer. Tijdens het afzadelen mag ik gewoon alles doen zonder dat zij bijt of trapt..
Ik snap er niks meer van heeft iemand tips? Ze is echt een schat van een beest en dit is zo zonde. Ze kan ook zo leuk lopen.. Mijn huurpaardje is op dit moment ziek (ouderdom) maar het lijkt wel weer goed te gaan met haar. Ik heb wel besloten dat als ze echt niet meer kan lopen dat ik dan het paardje wil huren waar ik nu op rijd.
Tips zijn welkom!
Graag geen haat reacties
Groetjes Noa.
.. Volgens de eigenaar kan de dierenarts niks vinden.. Misschien zoals Jet al zei zijn het misschien haar hormonen.
waar madammeke me eens flink te pakken had. ...