Paard bijt, stampt en trapt tijdens het poetsen en opzadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xnooott

Paard bijt, stampt en trapt tijdens het poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 14:05

Hoi allemaal /3 ,

Sinds kort rijd ik op een IHW/KWPN klassiek gelders paard van 8 jaar nadat mijn huurpaard plotseling ziek werd en nu een tijdje stil staat (het gaat goed met haar op het moment), maar ik zit dus met een probleem. Dit paardje waar ik nu op rijd is tijdens het rijden echt een schat van een beest, maar met het poetsen en opzadelen is ze niet te genieten.. Wat ik altijd doe is een halster bij haar omdoen en het touwtje vasthouden in mijn handen. Gewoon lekker losjes. Ik laat haar altijd eerst ruiken aan de zachte borstel en daarna ga ik haar rustig borstelen. Ze gaat gelijk met haar oren in haar nek en wilt bijten. Ze gaat stampen en het was zelfs een keer zo erg dat ze begon te steigeren en te bokken. Het is niet dat ik zelf hier heel bang van wordt, maar ik vind dit onwijs zielig.. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand met haar. Ze is door een dierenarts helemaal nagekeken.. Ik denk zelf dat het zadel niet goed is maar tijdens het rijden is ze heel braaf en lijkt nergens last van te hebben.. maar even terug naar het poetsen.. Ik blijf rustig tegen haar praten en ze vind het goed als ik haar aai over haar hoofd. Zodra ik klaar ben krijgt ze van mij altijd een snoepje als beloning wanneer zij braaf is geweest. Met het hoofdstel omdoen weet ik nu wat ik moet doen. Normaal zou je naast het hoofd van je paard staan wanneer ik dit deed begon ze te bijten. Heel gek wat ik nu ga zeggen maar wanneer ik voor haar ga staan en het hoofdstel omdoe is er niks aan de hand... Maar dan.. het zadel.. ze rijd met een thiedemann en die moet natuurlijk om de singel heen. Het dekje op haar rug leggen vind ze al niks en weer praat ik rustig tegen haar. Ik doe alles stapje voor stapje.. Eerst rustig poetsen, dan even pauze, dan rustig het hoofdstel, weer even pauze, dan rustig het dekje en weer pauze en dan het zadel. Als ik het zadel erop leg doet ze hetzelfde als tijdens het poetsen. Wanneer ik aansingel probeert ze je te bijten. Ik straf haar NOOIT als in slaan zeg maar.. misschien moet dit wel maar dat kan ik niet (ik rijd haar ook niet met zweep). Het enigste wat ik doe is met mijn stem wat strenger. Als ik poets en opzadel praat ik echt alsof ik tegen een baby praat, maar wanneer zij echt bijt wordt ik wat strenger in mijn stem. Wat mij opvalt is dat ze wel gelijk stopt maar het even later weer probeert. Als alles gedaan is is alles goed. Ze kijkt weer vrolijk. Wat mij dus opvalt is dat als ik dus bezig ben zij heel bang uit haar ogen kijkt en heel gespannen is.. Ik ben zelf heel rustig en ontspannen bij haar, wanneer jij bang bent en gespannen kun je maar beter stoppen want dan lukt het gewoon niet meer. Tijdens het afzadelen mag ik gewoon alles doen zonder dat zij bijt of trapt..
Ik snap er niks meer van heeft iemand tips? Ze is echt een schat van een beest en dit is zo zonde. Ze kan ook zo leuk lopen.. Mijn huurpaardje is op dit moment ziek (ouderdom) maar het lijkt wel weer goed te gaan met haar. Ik heb wel besloten dat als ze echt niet meer kan lopen dat ik dan het paardje wil huren waar ik nu op rijd.

Tips zijn welkom! _/-\o_
Graag geen haat reacties *\o/*

Groetjes Noa.

Celiien

Re: Paard bijt, stampt en trapt tijdens het poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:14

Last van de rug? Zadel nietgoed of iets diepers? Hoe ie ze buiten in paddock/wei, mogen andere paarden haar/hem daar wel aanraken? Rolt ze gewoon etc?

xnooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 14:18

@Celiien

Ik dacht zelf dat ze wel last heeft van haar rug, maar volgens de eigenaar was dit niet zo. In de wei is ze rustig. Ze is wel heel gemeen naar andere paarden (sorry vergeten erbij te zeggen) en ze rolt gewoon na het rijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:23

Mijn ervaring is dat het verschillende oorzaken kan hebben.

Het kan zijn dat ze ooit lichamelijk problemen heeft gehad en dat dat nu nog "tussen haar oren" zit.

Het kan zijn dat ze toch lichamelijk nog wel klachten heeft, maar dat die er bij een onderzoek door een dierenarts niet echt uitkomen. Dan wordt het vaak afgedaan met: het paard is nu eenmaal zo. ( Gelderse) paarden kunnen vaak hun rug wat vasthouden, waardoor de spieren wat strak staan en ze er erg gevoelig op zijn.
Hoe is ze met hoevenuitkrabben?
Longeer je haar wel eens en hoe springt ze dan aan in galop? Is er verschil met de linker- of rechtergalop? Gaat ze hard of normaal, zit ze wel eens overkruist op één hand of op allebei? Galoppeer je ook onder het zadel en hoe is ze dan?

Het kan ook hormonaal zijn, is ze vaak hengstig, of juist helemaal nooit? Schuurt ze graag haar staart als ze de kans krijgt?

Het is best lastig om mee om te gaan, de merrie die ik nu heb ( kleine KWPN-merrie) heeft problemen met haar rug gehad. Die zijn inmiddels al weer dik een jaar voorbij, maar zij doet precies hetzelfde, hoewel er de laatste maanden wel dagen zijn dat ze zich normaal gedraagt met poetsen.
Met het schabrak opdoen, het zadel, de singel vastmaken is ze heel vervelend. Met het hoofdstel indoen ook. Het gekke is alleen als ik haar dan uit de box haal en in de bak verder aansingel, dat ze dan nauwelijks reageert, net als met afzadelen.
Met het hoofdstel in doen moet ik zien dat ik met mijn rechterhand met het kopstuk in die hand de voorpluk pak en haar even streng toespreek, dan krijg ik het wel in, maar anders draait ze weg of doet ze haar hoofd te hoog.
Ik denk dat het bij die van mij niet echt meer verandert, het is zo'n gewoonte bij haar geworden.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:36

Mijn vorige leasepaardje had ook dit soort problemen, maar voornamelijk singelnijd. Bij mij hielp het om ook rustig door tegaan. Maar ik hield de buiten teugel losjes vast, wanneer hij richting mij probeerde te bijten gaf ik een kleine ophouding aan de buiten teugel, hij kon mij dus niet bereiken, dit begon hij te snappen, en steeds vaker deed hij geen pogingen meer. Het aansingelen ging ook gaatje voor gaatje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:05

Verplaatst van VVDD naar -> OPG

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:10

Ik zou er een osteopaat bij halen om te kijken of er niet ergens blokkades zitten. Hoe is haar gebit verder? En kan er sprake zijn van maagzweren?

xnooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:16

@Jet
Het verschilt heel erg bij haar wat betreft hoeven uitkrabben de ene keer doet ze niks en de andere keer bijt ze wel. Als je peesjes omdoet bij haar doet ze helemaal niks. De peesjes doe ik om na het opzadelen. Longeren doe ik met haar eigenlijk (nog) niet. Ze rent aan in galop en wanneer ze terugvalt is ze moeilijk rustig te krijgen. Ik zal is navragen of ze hormonaal wat heeft. Het gekke is dat ze in de zomer rustiger is dan in de winter. Zoals je het vertelt denk ik dat het bij haar dan ook een gewoonte is geworden. Bedankt voor je reactie! :)

@Eloya
Ik ga inderdaad ook gewoon rustig door en blijf veel tegen haar praten. :)

@Ingrid_92
Bedankt voor je reactie! Ik zal vragen aan de eigenaar of dit een optie is. Volgens mij hadden ze al is een osteopaat hiernaar laten kijken en als het goed is kwam hier niks uit.. Haar gebit is prima en ze eet en drinkt ook goed. Of er sprake is van maagzweren weet ik niet :( .. Volgens de eigenaar kan de dierenarts niks vinden.. Misschien zoals Jet al zei zijn het misschien haar hormonen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 05:19

Als zeker is dat ze geen pijn heeft, maar het enkel tussen haar oren zit, en de andere oplossingen werken niet, dan kan je oefenen in vrijheid. Hoe dat juist moet laat ik nog wel weten in een pb als dat het geval moest zijn.
Dan mag je gewoon via pb een seintje geven.
Maar bovenstaande tips zijn ook allemaal goed, dus ik denk dat je daar al een heel eind mee geraakt. Hoewel dat in vrijheid werken van een beter resultaat geeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:47

Zet eens een kruiwagen met hooi voor haar neus tijdens het borstelen/opzadelen. Misschien leidt het haar zo af dat ze dit gedrag vergeet. Na en poosje kan de kruiwagen dan weer weg. Dat helpt natuurlijk alleen als het aangewend gedrag is (misschien werd ze ooit ruw behandeld) en niet als ze pijn heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:57

Mijn jonge merrie deed dit ook, echt vuil gedrag met poetsen en opzadelen. Daarna met rijden hartstikke mak, niks aan de hand, heerlijk los in het lijf. Na het rijden was ze altijd super lief, kon je met haar koelen en niks aan de hand verder. Ook nagekeken door 2 dierenartsen, geen lichamelijke problemen. Uiteindelijk iemand mee laten communiceren en daar bleek uit dat ze het liefst hard wilde werken, dat tutten vond ze maar niks, tja. .. Als ze dan flink gewerkt wat ze voldaan en dan accepteerde ze het wel. Ik zette haar aan 2 touwen vast zodat ze in ieder geval niet bij me kon met haar tanden. En voor het rijden poetste ik vrijwel niet, dat deed ik dan maar daarna. Ze hadden ook een bloedhekel aan zachte borstels, juist als ik een flink harde, bijna staalborstel pakte vond ze het minder erg en stiekem nog wel lekker. Was een apart paard!
Degene die haar ingereden heeft voor me, een man en sowieso vond ze mannen leuker want die tutten niet, heeft haar eens een goede trap gegeven tijdens het opzadelen en toen deed ze bij hem niks meer, wel lelijk kijken maar ze durfde hem niet te bijten of te trappen. Heb zelf nog een litteken op mijn bovenarm en op mijn tiet :D waar madammeke me eens flink te pakken had. ...

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:03

Herkenbaar, ik heb ook een "zure merrie". Ik denk dat je in elk geval al heel goed bezig bet, TS, dus het deel dat "tussen haar oren" zit, krijgt zo absoluut de kans om opnieuw geconditioneerd te worden.

Wat het mogelijk medische verhaal betreft: maagzweren kunnen ook dergelijk gedrag geven, las ik laatst.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:09

Wat bij mij niet rijmt is het volgende: je zegt dat ze heel braaf is met rijden maar ze moet wel met thiedeman gereden worden. Maar als ze so braaf is, wat doet die thiedeman er dan omheen? Ik denk dat daar misschien je oorzaak te vinden is. Want als die thiedeman te kort afgesteld staat heeft ze niet de mogelijkheid haar rug te ontspannen tijdens het rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:02

Als het inderdaad echt gewoonte is dan heeft het ook tijd nodig. Beste is dan om vanuit jou zo min mogelijk energie te stoppen, inderdaad zeker niet boos worden, wat mij betreft ook niet te veel geruststellen, maar gewoon heel veel rust en betrouwbaarheid uitstralen en alles kalm stapje voor stapje doen.

En dat kan echt veel effect geven. Een van de manegepaarden bv kan wel degelijk behoorlijk zuur zijn, en die hapte een keer flink hard in mijn arm.
Een mooi leermoment om zelf een stuk voorzichtiger te zijn en dat te voorkomen. In eerste instantie was dat door vast te zetten met halster, of de buitenteugel wat korter te nemen, of iemand die ernaast staat. Maar na een tijdje lukte het ook heel makkelijk los, en als ze dan mijn kant op keek mijn elleboog optillen ter afwering / waarschuwing. Heel duidelijk signaal, en toch niet boos en je doet haar ook geen pijn.

Een volgende keer dat ik niet echt aan het opletten was beet ze nog eens halfhartig in mijn jas, echt puur gewoonte, en keek daar zelf verbaasd bij, er zat geen boosheid meer achter.

In de bak ging ze bij het aansingelen steeds achterwaarts, daar heb ik wel eens 5 minuten rondjes gedraaid. De keer daarop zag je al na een paar rondjes het kwartje vallen: 'oh ja, dat werkte eigenlijk niet.'

Maar dat heeft echt tijd nodig, tijd waarin ze het een aantal keer probeert, en elke keer weer ervaart dat jij er niet van onder de indruk bent en dat het ook niets verandert aan de uitkomst. Als het goed is wordt die tijd steeds korter, en dan kun je ook wel bepaalde grenzen aangeven. Als zeg maar de energie achter bepaald gedrag iets gezakt is, dan kun je op een bepaald moment wel zeggen 'dat is niet meer nodig'. Dat was bv bij het bijten in de stang op de poetsplaats. In eerste instantie blijkbaar erg nodig, en dat heb ik gewoon genegeerd. Maar nu kan ik ook gewoon zeggen dat het niet mag en dat is dan prima.

Maar het begint met rust en tijd en geduld, en dat bied je ook, dus ik denk dat je op de goede weg bent. :)

xnooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 22:52

Hoi allemaal! :)
Ik heb een tijdje niet gereageerd omdat ik het nogal druk had met school, maar ik heb jullie tips opgevolgd en het gaat nu al veel beter!
Ik wil iedereen onwijs bedanken voor het reageren, het heeft namelijk heel erg geholpen! _/-\o_
Dank jullie wel <3

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:14

Fijn om te horen! Dat jullie maar veel plezier mogen hebben samen :j