Veulen leert niet van schriklint

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AEP

Veulen leert niet van schriklint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:02

Hallo allemaal,

Sinds 5 mei hebben wij een prachtig merrieveulen lopen bij onze KWPN merrie.
Vanaf de eerste dag in de wei gelaten die is afgezet met vier stroken stroomlint (2 cm breed) waar stroom op staat. Op de tweede dag is het veulen tot drie keer toe door het lint gelopen. Lint stuk, moeder in paniek, veulen in paniek, maar kunnen vangen zonder kleerscheuren gelukkig.

Toen twee dagen rustig aan gedaan om moeder en kind te laten wennen aan elkaar en het weer was dusdanig slecht en onstuimig dat het niet geschikt was om het weer te proberen op de wei.

Vandaag erg mooi weer dus weer geprobeerd. We hebben nu ook nog rood-wit plastic lint als strikjes aan het stroomlint geknoopt op ooghoogte in de hoop dat het veulen dat beter ziet/afschrikt. Bij binnenkomst in de wei, beide nog aan de hand gehouden en het veulen op twee verschillende plekken met de kont in het lint geduwd met een goede schrikreactie (terug naar de moeder) tot gevolg. Daarna losgelaten en het veulen bleef maar loeren naar het draad. Uiteindelijk na een klein uurtje, drukte ze haar neus er tegen aan: PANG! Veulen in paniek gaan rennen, weer door het lint aan de andere kant van de wei, maar daar stonden mensen om haar op te vangen dus snel gevangen en gerust gesteld.

Toen alles weer rustig was, weer losgelaten en na kleine 20 minuten ging ze weer naar het lint loeren. Dus toen hebben we ze naar stal gebracht, ook omdat er een landbouwmachine in de wei er naast aan het werk ging. Dat durfde ik qua ontsnappingsgevaar niet meer aan.

Moeder (tweede veulen, eerste was tien jaar geleden) beschermt haar veulen goed en roept haar ook goed. Veulen lijkt soms erg eigenwijs.
Ze loopt goed mee en accepteert het halster prima. Geen angstig veulen of iets dergelijks.

Heeft iemand nog andere ervaringen, tips en/of tricks die ik nog kan mee nemen / proberen?

Wij denken er nu aan om Beo Band te plaatsen.

Alvast bedankt!

troi

Re: Veulen leert niet van schriklint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:07

Heb je geen houten omheining waarbinnen je stroomdraad kan doen? Nu heeft ze geleerd dat ze erdoor kan. Dat is even niet fijn, want stroomklap, maar uiteindelijk als ze erdoor is is het wel fijn, geen pijn = beloning. Als er hout omheen zit krijgt ze na de stroomklap een barriere en zal ze snel leren dat proberen om erdoor te gaan echt niks oplevert. Ze zal het the hard way moeten leren ben ik bang anders heb je voor de rest van haar leven echt een uitbreekprobleem.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:08

Ja, daar was ik al bang voor. Het schriklint geeft inderdaad teveel mee... Helaas staat ze niet aan huis, maar op een pensionstal. We hopen dus met Beo Band haar te kunnen tegenhouden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:14

Draad dat niet breekt vind ik persoonlijk wat eng. Als ze er verkeerd in terecht komt kan je de meest vreselijke wonden krijgen. Maar als er op die pensionstal geen houten omheining is kan je niet zoveel anders dat snap ik wel.
Even een idee. Hebben ze geen paddock /bak die je tijdelijk mag gebruiken? Desnoods eventueel met prikpaaltjes en lint een tijdelijk stroomafzetting maken een meter aan de binnenzijde daarvan?

luckyluuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:15

Laat je de merrie dan ook wel los?
Als het goed is gaat die voor het draad lopen ,zodat het veulen er niet uit kan.
En zo,n jong veulen blijft toch meestal dicht bij de moeder lopen, tenzij je die vasthoud.
Mijn advies is merrie en veulen los.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:18

We laten ze allebei los inderdaad. Merrie luistert goed naar ons, maar wilt voornamelijk veulen binnen bereik houden. Veulentje loopt inderdaad braaf naast de moeder, maar als moeders even graast piept veulen 'stiekem' toch richting lint. Merrie is dan te laat en roept haar wel, maar veulen 'luistert niet'.

Ze lopen nu twee tot drie keer per dag in de binnenbak (mooie veilige omheining). Daarbij strekken ze lekker de benen, zijn ze goed op elkaar ingespeeld en lijken ze goed te communiceren.

We hebben ze ook eerst even in de bak gelaten voordat we ze naar de wei brachten. Even het ei kwijt, zeg maar.

Het schriklint wat er nu hangt breekt wel. Vind ik persoonlijk ook veiliger dan iets wat niet breekt (draad of lint ofzo). Vanochtend is ze overigens niet uitgebroken. Ze bleef aan haar moederskant in de wei. De mensen stonden buiten het lint en konden haar terug duwen. Toen was ik er al weer bij om haar te vangen. We hopen met Beo Band een barrière te creëren om een houten omheining te simuleren zeg maar. Voordeel van Beo Band is dat we het kunnen makkelijker weghalen in het najaar.

Heel fijn dat mensen mee denken! Dat stelt me een beetje gerust. Het is zo vervelend om te zien/mee te maken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:25

Veulen moet juist met het neusje tegen de stroomdraad komen. Daar zijn ze gevoeliger. En als ze daar schok hebben gehad. Gaan ze in de meeste gevallen niet meer door de draad.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:27

Ok! Ik ga vanmiddag proberen haar met de neus er tegen aan te drukken (en anders doet ze het zelf nog wel een keertje ;-) ) alleen de truuk is natuurlijk om die paniekreactie in te perken dat ze niet weer in een ander deel probeert uit te breken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:33

Hoe grof het ook klinkt, inderdaad even zorgen dat het veulen doorkrijgt dat het stroom er niet af is als ze erdoor is. De mijne had ik van de week "geluk" mee, die was ook zo ondernemend. Ging precies in de hoek erdoor, waardoor het verbindingsringetje uit de paal schoot en het draad opeens langer werdt en dus niet brak. Dit had als gevolg dat hij continue klappen kreeg. Stroom eraf gehaald, veulen terug gezet en de boel in orde gemaakt. Hij is er niet meer bij in de buurt gekomen.

Liever even gemeen dan een veulen in gevaar en een merrie in paniek (en dus ook in gevaar).

Is er geen mogelijkheid om even wat extra draadjes ervoor en erachter te spannen? Steeds met een meter ertussen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:42

Ik heb haar al meerdere keren met het stroom in contact gebracht en zelfs uit het lint moeten vissen als ze er niet doorbrak maar bleef staan terwijl ze schokken kreeg. Dus heb zelf ook lekker trillerige armen van de schokken. Die stroom, dat weet ze! Ik ga haar neus introduceren (aan de hand, anders vliegt ze zo weer door een ander deel) en dan maar hopen dat ze het door krijgt...

Ik vind het overigens niet zielig hoor! Ze MOET het leren. Paarden worden nu eenmaal tussen stroomlint gehouden hier in de randstad ;-).
Bedankt voor het mee denken!

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:33

Ik heb haar gistermiddag met haar neus tegen het draad laten gaan. Ze wilde het zelf nogmaals uitproberen, dus heb haar alleen aan het halster gehouden toen ze het zelf aanraakte. Zij en de moeder schrokken goed, dus nu lijkt ze het meer door te hebben. Af en toe kijkt ze nog wel van een meter of twee naar het lint, maar als ik haar pak en haar weer naar het lint wil begeleiden, wilt ze absoluut niet dichterbij. Nu maar hopen dat ze niet weer zelf iets gaat testen. Bedankt voor de adviezen!

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:32

Wat een optie is en vaak heel effectief werkt (wel een redelijk gemene aanpak, maar het is eens en nooit meer en ze leren het er echt van) zet je pony met dr neusje tegen het draad..... Ze zal het echt NIETTT leuk vinden en ontzettend schrikken. Maar bij ons werkte dat ook super met een shetje! Die liep ook 3x per uur onder/tussen de draadjes door, zo erg dat ze 1x bijna de weg op ging, nou dat is geen doen! Dus toen is zij met dr neusje tegen het draad aan gezet wat zij echt niet leuk vond en nu ontwijkt ze het draad en blijft ze er netjes tussen spelen :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:13

Staat er wel voldoende stroom op ? Ik heb weleens gelezen dat je stroom kwijt kan raken bij een bepaalde slechte verbinding in het draad

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:38

Ja, met neus tegen het draad gehad, nu maar hopen dat ze het snapt.
Er staat voldoende stroom op. Het startpunt is pal aan het hek, dus is echt goed te voelen. Heb het zelf ook geprobeerd ;-)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:43

Het eerste wat ik me afvraag: ziet dit veulen wel goed?

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 09:10

De eerste dagen schijnen alle veulens minder te zien. Nu gedraagt ze zich wel alsof ze goed ziet. De waterbak in het land is bijvoorbeeld favoriet om te onderzoeken. Hoe zou ik moeten merken dat een veulen niet goed ziet? Dierenarts is geweest ter controle en heeft ook haar ogen bekeken. Niets geks te merken momenteel...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:19

Dit bedoel je??? :')
Ik herken je probleem helaas.. :+

Afbeelding

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 09:30

:') Ja zoiets, alleen die van mij krijgt mega-schok -> schrikt zich een hoedje -> gaat hollen -> katapuleert zich in het volgende draad... Maar het lijkt te verbeteren nadat haar neus het lint geraakt heeft! (We komen trouwens uit het zelfde dorp :)F )

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:57

Ik denk dat dat de gemeenschappelijke factor is in dit verhaal.. Alle alpbense paarden zijn gewoon een beetje 8)7

:)) :)) :)) :)) :))