Training opstapprobleem van een paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Training opstapprobleem van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:04

Graag wil ik dit met jullie delen:

Al een tijdje zijn wij bezig met een paard met een opstapprobleem.

Dit paard krijgt extreem veel spanning met opstappen. Wanneer je met je voet in de buurt van de beugel kwam, was hij al vertrokken. Na vele weken trainen was hij zover dat er iemand naast hem kon staan en met de voet in de beugel kon gaan, hier kreeg hij nog wel enorm veel spanning van. Later had hij vooral veel spanning wanneer de ruiter 'zat' en wilde hij alleen maar rennen. Ook het afstappen was een probleem, dit paard wilde niet stilstaan om zijn ruiter eraf te laten. Wanneer iemand dit paard wilde pakken om hem vast te houden raakte hij volledig in paniek.

Zie hieronder de filmpjes van onze training met dit paard:

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. :)

filmpje 1:

https://youtu.be/yeGBf-K4nGM

filmpje 2:

https://youtu.be/1XAqGGmi5Mk

filmpje 3:

https://youtu.be/lwSJwFluOdg

filmpje 4:

https://youtu.be/7ImcWN-Evts

filmpje 5:

https://youtu.be/uVQltpd4c30

filmpje 6:

https://youtu.be/NzJTn2JXs_Y

Basilicium

Re: Training opstapprobleem van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:14

Wauw, goed bezig zeg! Ik heb eerst je filmpjes bekeken en toen pas de tekst gelezen. Ik kon haast niet geloven dat de tekst van toepassing is op het paard in de filmpjes. Jullie zijn blijkbaar dus van ver gekomen. Heel gaaf om te zien!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:53

Leuk dat je deze filmpjes post! Ze duren wat te lang om allemaal te kijken, maar zeer waardevol voor andere bokkers die hetzelfde probleem hebben. Geweldig dat je zo doelgericht traint. Het viel me op dat je soms al beloonde voordat het paard ontspande. Blijkbaar is dat niet perse nodig, want je bent er verder mee gekomen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:06

Top om dit op Bokt te plaatsen, ik denk dat het veel mensen met een opstapprobleem zal helpen.

1 tip, pak niet de achterkant van het zadel vast. Hiermee creëer je een hefboomwerking en plaatst veel druk op de achterkant van de rug. Door het zadel met beide handen aan de voorkant vast te pakken ontwijk je de hefboomwerking en zit er veel minder beweging in het zadel.

Zeker voor paarden die een opstapprobleem hebben dat voorkomt uit angst voor pijn is dit beter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:01

Echt super, maar wat ik dan niet snap. waarom in de eerste filmpjes wel een krukje en later vanaf de grond opstappen zonder krukje. Dan komt er toch veel meer druk op te staan terwijl het echt super goed gaat.
Is gewoon interesse hoor.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:44

Bedankt voor de leuke reacties.

We gebruikte eerst een krukje zodat er niet teveel druk op het zadel kwam. Alleen als hij dan met zitten zou weg schieten vonden we het filmpje een risico.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:48

Hebben jullie ook geoefend met van de andere kant opstappen? (Uit nieuwsgierigheid)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 06:46

Knap dat jullie zo rustig met het paard aan het werk zijn.

Misschien heb ik nog een tip voor jullie. Als ik naar de filmpjes kijk dan valt me op, in de eerste paar, dat het paard rustig staat met zijn hoofd wat omlaag, lekker ontspannen, dan ga je op het krukje staan en zodra je daar staat, gaat het hoofd van het paard omhoog, wat spanning betekent. Dan klop je even op zijn hals of zo en dan stap je weer van het krukje af. Zodra je er weer af bent gaat het hoofd van het paard weer omlaag (zo van "oef dat enge is weer weg" )

Eigenlijk zo je net zo lang op het krukje moeten staan totdat het paard ook dan zijn hoofd laat zakken en ontspanning toont en dat dan belonen met weggaan. Nu associeert het paard het op het krukje staan en zo niet met ontspanning, pas het weggaan. Want verder doet hij niet echt raar dan, dus je zou rustig op het krukje kunnen staan en o-h-en met je vriendin of tegen het paard, net zo lang dat hij ziet dat er niets engs gebeurt en zijn hoofd weer laat zakken in ontspanning :-)

Maar als je de filmpjes volgt dan ziet het er super uit, zeker de laatste waar je rondstapt, daar ziet het er al heel rustig uit.

Enig idee wat het paard overkomen is dat ie zo extreem reageert met opstappen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:02

Op filmpje 3 is je timing verkeerd. Er wordt braaf gezegd op het moment dat hij wegschiet....
Filmpje 5 snap ik niet, waarom aan een kant aan een paard blijven hangen voor een halve baan?
Op zich is het resultaat goed, ik vraag me alleen af wat er gebeurd was als je er niet zo'n issue van gemaakt had en gewoon doorgepakt had....
Laatst bijgewerkt door Billy op 27-05-15 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 07:05

Veel vooruitgang! Hoe lang hebben jullie er over gedaan?

Er zijn wel een paar dingen die ik niet snap (beleer zelf ook paarden). Waarom alles 10 keer herhalen en niet wachten tot de spanning weg is en belonen? Op het eerste filmpje zie je duidelijk dat de spanning toe neemt zodra jij aan komt lopen. Dit doe je een heel aantal keer, maar het resultaat verbeterd niet, die spanning komt elke keer weer. Mijn inziens zou je sneller resultaat boeken als je rustig naast hem blijft staan tot de ontspanning er is. Hoe denk jij daarover?

Verder zie ik sporen in de filmpjes. Waarom bij een schieterig paard met opstap problemen sporen dragen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:41

Bedankt voor jullie reacties.

Voor ons is het ook nieuw en trainen we dus niet alleen het paard maar ook ons zelf en maken we dus wel eens fouten...

Blijven staan is een goed idee.

Doorpakken hebben we wel gedaan. Kwam je er na anderhalf uur nog niet af en ging hij alleen maar aan de kletter. Nadat we weer opnieuw zijn gaan trainen werd de spanning beter en heeft ze een keer lekker gereden.

Helaas heeft deze amazone haar been gebroken (niet door dit paard) en vonden we geen geschikte ruiter. Hij is weken lang getraind in de dubbele lijnen. Dit ging steeds beter. Nu heeft hij twee keer voor de kar gelopen en dat geeft geen problemen. Totale ontspanning en hij vindt het erg leuk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:58

De timing is het net niet, in principe halen jullie de druk weg op het verkeerde moment :o
Hier een topic van een paard met hetzelfde probleem met een hoop boeiende tips van andere bokkers ook:

[ITP] Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Wel lef hebben dat jullie dit plaatsen :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:33

Super dat jullie dit delen! Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Zodra ik een sprongetje naast haar maakte sprong ze met 4 benen de lucht in.

Er zijn een paar dingen die me opvallen. Het steeds weglopen en opnieuw op haar af komen lopen zou ik persoonlijk nooit doen. Als ze bang is voor het gene dat opstapt snap ik niet dat diegene wegloopt. Zelf ben ik eerst bij haar op het krukje gaan zitten, heb ik met haar geknuffeld en haar later zien waar ik mee bezig was. Zo vertrouwde ze mij en hoe langer ik bij haar bleef zitten of staan, hoe meer ontspannen ze werd. Nu komt telkens 'het gevaar' weer op haar af lopen. Hier kunnen jullie anders over denken, maar persoonlijk zou ik het anders doen.

Ook zou ik altijd met een krukje opstappen, in welke situatie ook. Voor een paard dat opstappen eng vindt, is het veel enger dat er een groot gewicht aan één kant hangt, dan dat je soepel vanaf het krukje opstapt.