Hengstigheid en plek in de groep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hengstigheid en plek in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 08:55

In het topic van kbk viel mij erg op dat Kim niet goed hengstig toonde. Een heel verschil met mijn eigen merrie, die toen ze bij mij kwam (verhuizing + ineens gezelschap van ruin) acuut knetterhengstig werd. Mijn merrie is een heel ander type dan Kim: bepaald niet de meest intelligente, en ze laat zich graag verzorgen. Ze is de verzorgpony van mijn ruin, hij bepaalt alles.

Viel me gewoon op, dit alles. En aangezien ik eigenlijk verder de balle verstand heb van merries dacht ik: wie weet is er een verband. Hoe ondernemender en hoe hoger de positie van de merrie hoe minder duidelijk hengstig? Hoe zien andere bokkers dat? Ik realiseer mij dat het natuurlijk maar een gedachte is nav wat kbk schreef, en dat er tal van andere redenen kunnen zijn. Zo is mijn merrie 18 jaar fokmerrie geweest ;) Maar was wel eens benieuwd hoe andere bokkers hierover denken en natuurlijk hoe duidelijk andere merries zijn.

Brainless

Re: Hengstigheid en plek in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:43

Mijn dominante merrie is juist super hengstig en mijn (ik doe maar wat in de kudde) Fjord, laat niets zien.
Tenzij er een dominanter ruin erbij staat.
Dit was van de winter het geval (paardje was lang dekhengst geweest) en toen heb ik mijn Fjord voor het eerst in 4 jaar hengstig gezien.

Theoretisch is het zo dat de leidmerrie graag nakomelingen wil van de beschermende hengst.
In de natuur wil de leidmerrie ook voorkomen, als ze gelijk hengstig is met een lager geplaatste merrie, dat deze eerder gedekt wordt dan zij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:46

Oh, hoezo dan? Dat klinkt interessant.

Mijn merrie kan soms in eens heel duidelijk hengstig zijn als ze in een nieuwe groep komt. Verder merk ik er niet zo veel van.

Misschien als ik er op ga letten dat ze dan wat meer contact met de ruinen zoekt, maar het is niet zo dat ze heel duidelijk om de zoveel tijd staat te piesen ofzo.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:48

Mijn dominante merrie toont ook enorm hengstig!
Je zou inderdaad juist denken dat de alfa merrie, juist het meest hengstig toont, als daar al een verband in zit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:48

Interessant.

Toen mijn merrie in een grote kudde stond toonde ze niet echt hengstig, hele kleine signalen maar
echt minimaal. Ik had het toen niet eens in de gaten.

In een klein groepje met 1 merrie en 1 andere ruin toonde ze 1x vreselijk hengstig, echt overdreven pissen,
hinniken enz.

Nu ze met 1 andere (twenter) merrie staat toont ze weer weinig en moet ik super goed opletten (aangezien
ik een veulen wil volgend jaar :D ) Ze is niet dominant, zelfs de twenter walst over haar heen :') Al heeft
die wel een enorme persoonlijkheid.
Laatst bijgewerkt door xApple op 06-05-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:49

Grappig!

Ik weet het niet zo goed.
Mijn eerste merrie, een zéér onderdanige Haflinger die serieus nog nooit in haar leven een vlieg kwaad heeft gedaan, was wel heel regelmatig hengstig, ook zonder andere paarden om zich heen.
[naam], het paard van mijn vriend, toont ook goed hengstig, zij is minder onderdanig dan mijn eerste merrie, maar toch ook nog steeds wel vrij laag in rang.

Van Kim weten we wel dat lichamelijk alles in orde is en dat ze lichamelijk ook echt hengstig is en alles klopt; structuur van de baarmoedermond, eitjes, alles was perfect, maar ze toonde het niet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:50

toen er een nieuwe ruin in de kudde kwam werd mijn merrie op slag hengstig. Nu blijkt die ruin het dominantst te zijn in de kudde. Het lijkt wel of mijn merrie veel meer last heeft van vervelend (roep) gedrag tijdens de hengstigheid.
Eerder merkte ik er eerlijk gezegd niet zoveel van, maar nu....

De ruin die eerst de leider was. daar reageerde mijn merrie nooit zo op, ze vindt deze ruin blijkbaar aantrekkelijker, haha

Kortom: weet niet of het uitmaakt dat/of de ruin of de merrie de leider is van de kudde...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:54

Wij hebben een merrie kudde van 4 lopen, denk dat daar ook wel een verschil in zit, of er een ruin of hengst in de buurt is of niet.

Mijn merrie (leider van de kudde) toont nauwelijks hengstig in de kudde maar wel duidelijk hengstig als er een ruin in de buurt is.

De 2 laagste rangs merries tonen beide duidelijk hengstig. De ene is dan 'gewoon' hengstig qua plassen ed en de ander is dan super lief en aanhankelijk terwijl ze normaal nog al een bitch kan zijn.

1 merrie (2e in rang) weet ik het niet van eigenlijk. Is mij nooit opgevallen, maar die houdt zich in het algemeen rustig en afzijdig van gekat en geren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:57

Tja... ik vind het moeilijk inschatten af en toe;
Mijn grote, een echte Matriarch en alfa merrie, is juist altijd erg hengstig, maakt niet eens echt uit of dat de ruinen dominant zijn of niet, die reageert overal op...
En mijn kleine met Cushing, 10 jaar, is juist al 3 jaar niet meer hengstig geweest, hebben voorgaand jaar zelfs bij een aantal Arabische hengsten op stal gestaan en nog niet hengstig worden.
En potdomme dag 2 na de verhuizing, ineens keihard hengstig staan, van een oetlul van een onderdanige ruin... Dus schiet mij maar in een kapotje maar ik snap het niet meer...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:58

Icecrystal schreef:
Mijn dominante merrie toont ook enorm hengstig!
Je zou inderdaad juist denken dat de alfa merrie, juist het meest hengstig toont, als daar al een verband in zit.

Mijn redenatie was dus eigenlijk meer dat een paard als Kim d'r eigen plan wel trekt terwijl een merrie die afwacht totdat er wat voor d'r georganiseerd wordt (zoals die van mij) eerder zoiets zou hebbnen van: verzorg mij! Ik wil er bij horen! Ik word wel hengstig zodat iedereen me leuk vindt :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:16

Ik heb nu een nieuwe pony erbij, zeer onderdanig (laag in rang)... maar ze is nog niet hengstig geworden.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:25

Mijn verzorgpaard staat ook hoog in de kudde en bij haar zie je het inderdaad niet goed als ze hengstig is. Maar als ik de andere comments lees zie ik hier (nog) niet een duidelijk verband in.. Jammer!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:38

Hier ook de oppermerrie erg duidelijk hengstig, maar toch lopen de ruinen vooral achter de andere merrie aan als die hengstig is. (Wij hebben 2 merries en 2 ruinen).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:01

Denk niet dat het heel veel uit maakt.
Mijn bijrijdpaard is de leider van de kudde. Het is absoluut NIET een merrie die eens flink laat zien wie nou eigenlijk de baas is, er zijn van die leiders die flink bitchen maar dat doet zij echt niet. Ze laat alleen wel goed merken als een paard de grens over gaat. Ze kan dan ook altijd heel goed met andere paarden, ze kan eigenlijk met elk paard wel. Ook al is ze de 'dominante' :j
Ze is nooit zo erg hengstig (ze is het wel maar merk het nooit). Anderhalf week geleden zijn we een week naar de veluwe geweest en werd ze wel spontaan hengstig (doordat er ruinen bij zijn). Een halve week geleden waren we ook met een ruin wezen rijden en ze was echt verschrikkelijk hengstig. Elke keer als we stil stonden ging ze 'plassen' en ze ging er ook echt al klaar voor staan :')
Ander paard die ik ken is dominant maar ook heel vaak hengstig.
Dus denk haast niet dat dat er mee in verband staat. Of het zijn hier allemaal uitzonderingen :P

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:09

Ik heb 2 merrie's en het is ook een kudde van 2. maar beide tonen niet/amper kan haast wel zeggen nooit hengstig. Mijn IJslander is echt dominant en als ze geen baas kan worden in een andere kudde hoort ze er nog liever niet bij.

Wel vaak met buitenrit langs hengsten gereden die liepen te showen met hun sjaakie klaar maar totaal geen reactie van mijn IJsco.