paard verzet en steigert bij hem weghalen van het gras

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardenfann

paard verzet en steigert bij hem weghalen van het gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:43

Hallo bokkers

Ik heb een verzorgpony van 5 jaar waar ik weleens met wandel. Alleen met wandelen wil ze weleens grazen,ze trekt mij dan mee naar het gras als ik haar dan weer mee wil "trekkken" gaat ze in verzet en steigert ze zelfs( wel laag). ik geef haar dan een tik, maar dan gaat ze weer mee na veel verzet. De laatste keer ben ik meer op de weg gaan lopen zodat ze niet zo makkelijk meer de berm in kan duiken. Dat ging wel. we doen zelf ook aan grondwerken dan heeft ze wel gewoon respect voor mij.
Dus kort samengevat wie heeft de oplossing hoe ik het steigeren en verzet kan aanpakken.
Groetjes

Evelijn

Re: paard verzet en steigert bij hem weghalen van het gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:47

Eerder ingrijpen... ze mag al niet denken aan grazen... ze heeft andere taak namelijk netjes mee lopen.
Haar dus ook niet even 1 plukje gras laten eten omdat ze dat lekker vindt... want dan wil ze al het gras eten... en ach je had al toegegeven de eerste keer dus ze kan best wel even proberen of je echt wel weer weg wil.

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:49

Evelijn schreef:
Eerder ingrijpen... ze mag al niet denken aan grazen... ze heeft andere taak namelijk netjes mee lopen.
Haar dus ook niet even 1 plukje gras laten eten omdat ze dat lekker vindt... want dan wil ze al het gras eten... en ach je had al toegegeven de eerste keer dus ze kan best wel even proberen of je echt wel weer weg wil.

Dankjewel voor de tip de laatste keer heb ik het ook geprobeerd! en dat ging best goed. Alleen ze kan soms echt heel sterk zijn en dan hou je der echt niet zomaar tegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:54

Probeer okk niet aan de lijn te gaan hangen met je gewicht maar geef een rukje, zo hard als nodig. Naar opzij of omhoog.

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:58

Joolien schreef:
Probeer okk niet aan de lijn te gaan hangen met je gewicht maar geef een rukje, zo hard als nodig. Naar opzij of omhoog.

Dankje!! dat ga ik proberen

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:51

Zet haar meer aan het werk, houd haar aandacht erbij. Blijf zelf ook alert, drijf haar haar aan zodra het lijkt dat ze gaat grazen. Dus als ze haar hoofd omlaag heeft, ben je al te laat. Dus wees zelf pro-actief. Voorkom dat ze aan het gras denkt. Zodra ze doorheeft dat wandelen ook werk is (want ja, dat moet je haar leren) dan zal ze braaf zijn.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:01

Eventueel kun je proberen om een hengstenketting te gebruiken? Wel voorzichtig mee zijn natuurlijk, maar wanneer zij dan trekt doet ze zichzelf als het ware pijn waardoor ze misschien eerder gaat gehoorzamen.
Let wel, met een hengstenketting moet je niet te hard gaan trekken, dat kan behoorlijk pijn doen bij een paard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:03

Hoofdstel om als je gaat wandelen.
En als ze al graast ben je eigenlijk al te laat.
Je bepaalt wanneer ze met haar hoofd naar beneden mag, als da niet zo is dan moet ze doorlopen, misschien een zweepje in de hand, niet om haar een flinke knal te verkopen maar om even aan te tikken als ze je toch mee probeert te sleuren.

Grondwerken is natuurlijk altijd goed

edit: oh ja als je haar mee wil krijgen probeer dan niet voor of achteruit te gaan maar maak een bocht, duw haar opzij zo zijn ze minder sterk

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:58

Inderdaad even een hengstenketting gebruiken? Sterker dan normaal halstertouw. En je moet wat meer aanpakken denk ik, tikkie geven en meelopen .

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 08:29

Dankjewel iedereen!ik ga de volgende keer met hoofdstel proberen te wandelen en haar inderdaad meer door te laten lopen. Dat van een bocht maken is ook een goede tip ga ik ook zeker proberen!
Hengstenketting hebben we helaas niet