Gedragsverandering bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje15

Gedragsverandering bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:30

Hallo,

Mijn paard heb ik al zo'n 5 á 6 jaar, maar sinds de laatste twee weken begint hij veranderingen te vertonen in zijn gedrag op stal. Hij begint namelijk boos tot zeer gemeen te worden.

Hij is nog nooit echt "meneertje zonneschijn" geweest op stal. Op stal heeft hij altijd al het motto gehad: laat mij maar zo veel mogelijk met rust. Verder is het normaal gesproken gewoon een super lief en braaf paard. Maar sinds de laatste twee weken begint hij zeer boos gedrag te vertonen. Hij heeft inmiddels al twee mensen, zo uit het niets, heel gemeen gebeten en in zijn stal komen kun je maar beter niet doen. Dan begint hij met zijn voorbenen te slaan en kijkt hij heel dreigend. Ook zijn buurman bijt hij regelmatig uit het niets.

Verder eet hij gewoon goed en ziet hij er ook prima uit. Ik dacht dat hij misschien iets te overbelast o.i.d. door de training was en heb hem dus inmiddels een dikke week op rust maar in zijn gedrag is nog niets verandert.

Ik vroeg mij af of er misschien mensen zijn die deze situatie herkennen of een idee hebben wat dit zou kunnen zijn.

Ragdollcat

Re: Gedragsverandering bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:33

Komt hij ook buiten? in Paddock of op het gras?

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:35

Zou hem toch ff laten checken door een dierenarts heb bij een hond van een kenis meegemaakt dat die een tumor had dat kan gedragverandering veroorzaken

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:37

Als het aanhoudt zou ik toch even de dierenarts hem laten doorlichten,
onze hond had kanker en uitzaaiingen zonder dat wij het wisten en werd vals omdat hij de hele dag door pijn had. Natuurlijk meteen in laten slapen toen we erachter kwamen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:39

Wellicht eens goed op z'n plek zetten? Wat een flauwekul dat je z'n stal niet in kan.
Iets medisch of niet, dit gedrag is gevaarlijk en kun je niet accepteren.
Dat hij op stal met rust gelaten wil worden is prima, dat moet je ook respecteren.
Maar gemeen bijten en stampen is gewoon heel stout.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:45

Ja het is zeker levensgevaarlijk hopelijk is je probleem snel opgelost en is hou weer snel de oude

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:45

different1 schreef:
Wellicht eens goed op z'n plek zetten? Wat een flauwekul dat je z'n stal niet in kan.
.

En stel dat het iets medisch is en hij gewoon gruwelijke pijn heeft, hoe moet hij dat dan aangeven? Een doktersbriefje laten schrijven??

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:46

WildWings schreef:
different1 schreef:
.

En stel dat het iets medisch is en hij gewoon gruwelijke pijn heeft, hoe moet hij dat dan aangeven? Een doktersbriefje laten schrijven??

dieren kunnen niet praten ze kunnen het alleen uiten in emoties !

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:49

WildWings schreef:
different1 schreef:
.

Precies wat ik dacht, beetje kort door de bocht. Nee, je kunt zulk gedrag niet accepteren daarom moet je eerst uitsluiten of het paard er een 'goede' reden voor heeft.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:50

Ragdollcat schreef:

Hij komt iedere dag gewoon vijf á zes uur per dag in de wei.

Waar wij aandachten was misschien een maagzweer. Dit hebben we met onze DA besproken maar je kunt bijna nergens zo'n test laten doen in Nederland. Vooral na het trainen is hij namelijk erg boos.

Van onze DA hebben we medicijnen hier tegen gekregen maar tot nu toe laat het nog geen verandering zien.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:51

Gericht bijten en slaan met de voorbenen is nooit goed te keuren.
Daarbij eet hij goed en ziet er goed uit volgens TS, dus ik denk zelf dat meneer simpelweg z'n grenzen wat verder verschuift.
Z'n emotie's danwel pijn uiten kan hij best op een andere manier, dreigen is ook nog een optie he.

Ts: waarom denk je aan een maagzweer? pakt hij een rand of voerbak? is hij narrig als je onder z'n buik voelt?
Ik zou eerder denken dat het niet klikt met de buurman...
Laatst bijgewerkt door different1 op 02-05-15 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:51

Wat voer je en hoeveel?
Ik zou hem sowieso meer buiten zetten, het liefst de hele dag want je paard geeft duidelijk aan dat hij het zo niet fijn vindt.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:53

mischien voelt hij zich opgesloten ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:56

Dat is mooi, dat jouw paard ook gewoon buiten komt en dus ook aan zijn plezier/ ontspanning komt in de frisse lucht, want het kan best zo zijn dat ie zich opgesloten voelt.

Ik ben benieuwd waar het aan ligt.

Dat kan van alles zijn, dat wordt puzzelen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:57

liefmeisje15 schreef:
Ragdollcat schreef:

Hij komt iedere dag gewoon vijf á zes uur per dag in de wei.

Waar wij aandachten was misschien een maagzweer. Dit hebben we met onze DA besproken maar je kunt bijna nergens zo'n test laten doen in Nederland. Vooral na het trainen is hij namelijk erg boos.

Van onze DA hebben we medicijnen hier tegen gekregen maar tot nu toe laat het nog geen verandering zien.

Heeft hij nog andere symptomen die hierop wijzen dan?

citaat:
Symptomen kunnen zijn: verminderde eetlust en vermagering, doffe vacht, verminderde prestaties, gapen, lichte koliekverschijnselen, tandenknarsen en diarree.

(https://www.paardenarts.nl/kennisbank/m ... j-paarden/)

Tsja het is natuurlijk jullie paard maar als het mijn paard was zou ik hem eens goed na laten kijken, vooral als je zegt dat hij dit gedrag eigenlijk 'ineens' is gaan vertonen. (ook al was hij nooit de leukste op stal)
als dat uitgesloten is zou ik pas gaan kijken naar de rest. :)

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:59

different1 schreef:
Gericht bijten en slaan met de voorbenen is nooit goed te keuren.
Daarbij eet hij goed en ziet er goed uit volgens TS, dus ik denk zelf dat meneer simpelweg z'n grenzen wat verder verschuift.
Z'n emotie's danwel pijn uiten kan hij best op een andere manier, dreigen is ook nog een optie he.

Ts: waarom denk je aan een maagzweer? pakt hij een rand of voerbak? is hij narrig als je onder z'n buik voelt?
Ik zou eerder denken dat het niet klikt met de buurman...

Hij pakt geen dingen vast zoals een echte luchtzuiger doet maar slikt wel lucht. Gewoon uit de lucht. Heeft hij altijd al gedaan maar de laatste tijd doet hij het steeds meer. Op zijn buik reageert hij inderdaad heftig ook met aansingelen bijvoorbeeld. Onder het zadel was hij de laatste tijd ook wat lui en traag.

Zijn buurman, mijn pony, heb ik inmiddels al negen jaar. Die twee zijn altijd al de beste maatjes geweest dus dat lijkt me niet echt mogelijk.

Ik heb er inderdaad wel aangedacht om hem gewoon even door te pakken en goed af te straffen maar ik dacht: wat nou als hij daadwerkelijk echt heel veel pijn heeft door een maagzweer o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:03

Welke medicatie krijgt hij precies tegen de maagzweer en hoe lang krijgt het paard dit al?
Heb je ook onbeperkt beschikking van hooi voor het dier, zodat het zuur in de maag aan de gang blijft?
Anders in slowfeeder doen?

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 18:09

MarlindeRooz schreef:
Wat voer je en hoeveel?
Ik zou hem sowieso meer buiten zetten, het liefst de hele dag want je paard geeft duidelijk aan dat hij het zo niet fijn vindt.

Sinds vorige week zijn we overgestapt met krachtvoer omdat hij zijn huidige voer niet meer at. Hij krijgt nu voer van Dommelsche Watermolen. 's Ochtends halve kilo brok en halve kilo muesli en 's avonds hetzelfde nog een keer. Hij krijgt vier keer per dag hooi.

Jenniifert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:14

Is een algehele medische keuring geen optie? Het klinkt voor mij ook echt alsof er medisch iets mis is..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:17

Ben inderdaad benieuwd naar de medicijnen die hij krijgt.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:18

Is er twee weken terug iets veranderd in zijn omgeving? Nieuwe paarden, minder paarden, ander voer, verandering van buurman op stal / in wei, ander zadel, heeft de buurman zo'n apparaat met hoog piepgeluid dat wij mensen niet horen geinstalleerd, wat dan ook?

Edit: een echte luchtzuiger pakt juist niet vast (wat jij bedoeld is een kribbebijter die ook luchtzuigt) ;). Dat hij dit meer doet wijst op stress. Samen met de andere symptomen die je noemt, lijkt het mij zeker de moeite waard hem op een maagzweer te laten onderzoeken.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:04

De medicijnen die hij krijgt heet UlcerGold. Hij heeft nu twee pasta's gehad en morgen de laatste. Pas na drie zou je verschil moeten merken dus nog even afwachten hoe het morgen gaat. We moeten maandag sowieso met de DA bellen over hoe het dan gaat. Mocht het geen verbetering laten zien dan gaan we hem gewoon van top tot teen laten checken.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 19:09

Djaikha schreef:
Is er twee weken terug iets veranderd in zijn omgeving? Nieuwe paarden, minder paarden, ander voer, verandering van buurman op stal / in wei, ander zadel, heeft de buurman zo'n apparaat met hoog piepgeluid dat wij mensen niet horen geinstalleerd, wat dan ook?

Edit: een echte luchtzuiger pakt juist niet vast (wat jij bedoeld is een kribbebijter die ook luchtzuigt) ;). Dat hij dit meer doet wijst op stress. Samen met de andere symptomen die je noemt, lijkt het mij zeker de moeite waard hem op een maagzweer te laten onderzoeken.

Er is op stal verder niets veranderd de afgelopen twee weken. Zijn buurman is nog steeds hetzelfde, gewoon hetzelfde zadel enzovoort. Ik zal zo niks kunnen bedenken.

Krachtvoer zijn we vorige week mee verandert omdat hij zijn Havens voer niet meer at. Het nieuwe voer eet hij gelukkig wel gewoon op.

Het "lucht happen" doet hij al vanaf dat ik hem heb. Is alleen de laatste tijd erger geworden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:17

Ik zou absoluut aan een maagzweer denken.
Weet niet in welke regio je zit? Zou toch proberen hem te scannen.
Voor mijn paard heb ik destijds Gastrogard gekregen van de veearts, deze kuur duurde ongeveer 14 dagen uit mij hoofd. Ik merkte wel direct verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:53

In ulcer gold zit ook omeprazole net als bij de gastroguard. Maar maar 3 dagen geven is zo te lezen op hun site bij lange na niet afdoende...kweet niet hoeveel dit kost maar anders adviseer ik je abprazole is stukken goedkoper en net zo goed als gastroguard...