Kieskeurige pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neuz

Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:36

Hey Bokkers,

Ik heb een hele leuke d-pony waar ik een bijrijdster bij heb.
'T probleempje met hem is alleen dat 'ie zo heerlijk kieskeurig is en dus ook totaal niet voor haar wil werken, zowel aan de hand als onder het zadel. Heb haar tips gegeven en proberen te helpen met mijn manier van doen, maar dat heeft geen zin; ze kan precies hetzelfde proberen te doen als mij, maar hij verzet geen stap, tenzij hij mijn richting op komt.
Leuk, een band met je pony, maar wel knap lastig als ie voor niemand anders werkt. :Y)

Heeft een van jullie misschien tips of ideeën die ik kan proberen om ook tussen hun een band te scheppen?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:46

Niet altijd handig, zo'n kieskeurige pony. Zo ken ik er nog wel een paar!

Mijn vader vertelde me altijd dat de band die je krijgt met je paard voornamelijk door het poetsen, samen zijn (paard vindt het allang best wanneer je bij hem in de stal zit) en grondwerk komt en doet (tenminste, deze punten merk ik bij mezelf). Het is denk ik een kwestie van tijd en gewenning, en veel (proberen :=) te doen met je pony. Hoe lang heb je de bijrijdster al?

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:20

Ja precies Minke, ze loopt hier nu een maand of 2 en al die tijd hebben we vooral grondwerk gedaan, maar hij kan best heftig reageren, bijvoorbeeld bijten of met z'n voorbenen gericht trappen, of gewoon lekker helemaal niks doen. Zo ook met rijden, gewoon stil blijven staan, of juist proberen haar eraf te krijgen.. Gelukkig blijft ze wel proberen, maar ik vroeg me af of iemand misschien toch nog een idee heeft waar ik zelf niet op ben gekomen. :)

edwardway

Re: Kieskeurige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:09

Goed dat ze blijft proberen, maar het lijkt er ook op alsof de pony, zeker als-ie gericht trapt of bijt, eens goed aangepakt moet worden. Je zou denken dat de pony na een maand of twee toch iets minder heftig zou moeten reageren.
Nu ben ik verder geen expert, dus veel verder zal ik je helaas ook niet kunnen helpen..
Heb je een instructeur? Zo ja, ik weet niet of je het al geprobeert hebt, maar zou die jullie evt. verder kunnen helpen? Of een clinic ergens boeken? Geen idee of er speciale clinics zijn hiervoor, eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:33

Het kan okk zijn dat je paard ongemak heeft e voor jou bij hoge uitzondering wil werken, maar voof haar niet. Klinkt zweverig maar ik zie het wel vaker.

Yke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:41

mis een een band proberen te maken door te poetsen knuffelen

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:55

Misschien moet hij gewoon nog een band met haar opbouwen ? Dat hij haar nog niet genoeg vertrouwd oid..
Lekker veel laten poetsen en tutten enz! Hopelijk krijgt hij dan meer vertrouwen of waardering in haar zodat hij ook voor haar wilt werken !

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:03

Ben je er altijd bij als ze werkt met je paard?
En met grondwerk gaat het wel wat beter?
Denk dat het niet verkeerd zou zijn als je bijrijder een paar lessen neemt met jouw paard. Misschien eerste wat grondwerk lessen en dan rijlessen. Vaak zien andere meer dan dat je zelf als eigenaar opmerkt.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:09

Ben jij er altijd bij als zij er is? Misschien helpt het als ze een paar keer alleen met hem werkt zodat alle cocentratie naar haar toe gaat?

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 12:44

Bedankt voor alle reactie's tot zover, denk dat ik het een en ander wat beter uit moet leggen over m'n pony, haha.
Chester heb ik een jaar of 4 geleden gehad van iemand die er niet meer voor kon zorgen. Toen hij een week bij me was werd ik z'n stal uitgetrapt en kon ik niks met hem zonder dat ie beet of trapte. Na een jaar kon ik eindelijk met hem aan het werk en hij is nu over het algemeen super lief.
Ik heb er eerder een bijrijdster bij gehad waar het wel gewoon gelijk redelijk mee ging, rijden was lastig maar z'n gedrag was niet zo heftig.
Nu bij deze bijrijdster is het nu dus na 2 maanden nog niet beter, en nee ik ben er niet altijd bij als ze aan het werk gaan, maar wat ik er dan van zie als ik in huis zit (bak is achter het huis), gaat het nog niet goed. Hij is dan agressief en gaat finaal tegen haar in, en als ik er dan wel bij ben komt ie dus naar mij toe.

Ik heb zelf een hele fijne grondwerk instructrice, maar daar wil ze naar mijn idee geen les van, omdat het redelijk prijzig is.. Ik heb dus geen flauw idee wat ik moet doen, alles wat ik probeerde in de tijd dat hij bij mij zo lastig was, werkt bij haar allemaal niet; hij gaat daar dwars tegenin.

Misschien is het zo allemaal nog net iets duidelijker voor jullie?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:52

Waarom begin je niet met de bijrijdster haar congé te geven, aangezien die volgens jouw berichten kennelijk een zeer verkeerde invloed op het paard heeft.

Na twee maanden mag je toch énige verbetering in de omgang tussen die tweeverwachten. Het paard vertrouwt jou nu, maar haar dus niet.
Je weet dus ook niet wat er gebeurt als jij er niet bij bent tussen die twee.

Wat vindt de bijrijdster er eigenlijk zelf van, hoe het gaat, en hoe zij het zelf aanpakt?

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 12:58

Terpentijn, de stal is bij ons thuis en de bak achter het huis, kan het dus allemaal prima in de gaten houden wat er gebeurd, ze is echt wel lief voor hem.. Wat betreft de verandering in 2 maanden ben ik helemaal met je eens, vandaar ook mijn bericht hier op bokt.

Zij vindt zelf dat het steeds wel beter gaat, zegt ze tegen mij.
Haar wegsturen vind ik ook zo wat, ze doet naar mijn idee niks verkeerd. Aan de andere kant heb ik natuurlijk ook liever iemand waar het gewoon goed mee gaat en waar m'n paardje ook (gelijk) happy mee is..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:21

Je kan ook niet alles veranderen aan een mens. En als zij nu te zacht is van karakter voor je paard. Zal dat ook niet zo snel veranderen. Ze kan wel alles doen wat jij doet maar als ze daar niet zeker genoeg is van zichzelf merkt een paard dat natuurlijk.
En wellicht is het wat hard maar misschien moet je haar voor de keus zetten om een les te volgen bij jouw instructeur en anders houdt het op. Je moet wel aan je paard denken. Als die zo tegen haar in gaat heeft dat voor het paard weinig zin op deze manier natuurlijk.
Als ze nu een keer les neemt met jouw paard kun jij met je instructeur het er eens over hebben of het wel een match is met jouw paard en of het zin heeft om er wel mee verder te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:29

Dat zou ik zeker doen inderdaad. Was bij mij altijd de voorwaarde die ik stelde voordat ik aan een bijrijder begon: eerst een privé led nemen bij mijn instructrice en dan overleg ik met haar of je geschikt kan zijn als bijrijder. Niets mis mee lijkt mij.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:32

Ik persoonlijk zou, al is het maar één les nemen bij de instructrice. Als het na twee maanden nog zo slecht gaat, heb ik dat er echt wel over. Het is niet fijn voor je bijrijdster dat de pony zo doet, maar voor 't paard zelf ook niet. Met zo'n les kun je bepalen samen met de instructrice of 't wat wordt of niet.

Neuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 19:26

Ja dat is waar idd. Toch nog maar weer een keertje voorstellen een les te nemen..