Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skittlez

Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 22:58

Hoi bokkers,
ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar die zijn al hééél oud en daar word dus niet meer op gereageerd..

Ik word langzaam aan wat angstiger voor wat drukke of angstige paarden.
Als ik erop zit en ze gaan al gek doen denk ik gelijk ; ''Ohnee..''
Of ik wil er niet op en krijg een raar gevoel van binnen.
Op mijn manege is het wat minder omdat ze daar vaker natuurlijk al braaf zijn.
Hebben jullie misschien wat tips om dit te verminderen?
x

Deliana1993

Re: Angstig worden van drukke/angstige paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 00:02

Gewoon denken; als je valt val je toch... Haha dat is wat ik denk, en op een of andere manier wordt k daar rustig van! >;) :=

djoekevantil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 00:06

Heel veel ruiters hebben daar last van, zing in jezelf een liedje en adem goed door. Het paard zal heus niet zenuwachtig zijn als jij dat ook niet bent. Hoe rustiger en zelfverzekerder je zelf bent hoe meer je paard daar goed op reageerd! Maak je geen zorgen , paarden zijn paarden.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 09:56

Dankjewel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:03

Oh, dit herken ik echt enorm. Als ik op een paard stap, dan moet het ook écht een enorm bomproef en kalm dier zijn, waarvan ik weet dat als hij schrikt, hij niet eruit naait. Ik ga even meelezen, had de openingspost zelf kunne schrijven :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:08

Als je er al op zit is ontspannen echt belangrijk. Ik zie mensen die verstijven die juist sneller eraf vallen en dan ook harder. Als je ontspannen zit ben je soepeler en ga je beter mee in de beweging als een paard zou schrikken of wat dan ook.

Het is fijn om veel grondwerk te doen om vertrouwen te krijgen in een paard in verschillende situaties. Dus schriktraining doen bijv. Als dingen nieuw, eng of spannend zijn, neem jij de beslissing dat dit allemaal gewoon is. Paard moet jou zien als leider. Ga jij twijfelen, zal het paard zeker twijfelen of iets totaal anders doen zoals wegspringen.
Dit werkt zo vanaf de grond, maar ook in het zadel.

Forceer niks. Als je gaat rijden en het gaat goed, stop ook gewoon en ga de volgende keer verder. Dwing jezelf niet tot draven of galopperen als dat niet goed voelt. Veel korte gode ervaringen brengen je verder.

Bij paarden is het denk ik het gevoel dat ze onverwachts kunnen reageren of het gevoel van geen controle. In principe is dat in het dagelijkse verkeer net zo, maar mensen denken een fiets, auto etc wel onder controle te hebben. Toch weet je nooit wat een ander doet. Als je paardrijden leuk vindt, moet je de risico's erbij nemen.

Door het bovengenoemde kun je risico's wel drastisch verminderen. Mijn ruin bijv is heel bomproof en hij doet ook alles voor me. Wij hebben zoveel opgebouwd dat hij alle gekke en enge dingen normaal vind.
Maar ik denk wel dat ook hij onzeker wordt als iemand meerdere keren zijn angst laat voelen.

Als er toch iets gebeurt, niet boos worden of gefrustreerd. Je ziet vaak mensen schreeuwen, schoppen, slaan en trekken als een paard schrikt. Maar je hebt er niks aan. Adem door. Stel het gebeurt bij letter A, dan is het daarna weer voorbij en ga je door. Als er steeds iets is op een bepaalde plek, ga je daar bijv op een kleine volte. Net zolang tot je er nomaal langs kan.Durf los te laten, want trekken helpt je niet. En blijf echt ontspannen zitten. De spanning brengt je juist verder van je doel.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:42

Renee1991 schreef:
Oh, dit herken ik echt enorm. Als ik op een paard stap, dan moet het ook écht een enorm bomproef en kalm dier zijn, waarvan ik weet dat als hij schrikt, hij niet eruit naait. Ik ga even meelezen, had de openingspost zelf kunne schrijven :+

Precies dit!

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 16:42

superpony schreef:
Als je er al op zit is ontspannen echt belangrijk. Ik zie mensen die verstijven die juist sneller eraf vallen en dan ook harder. Als je ontspannen zit ben je soepeler en ga je beter mee in de beweging als een paard zou schrikken of wat dan ook.

Het is fijn om veel grondwerk te doen om vertrouwen te krijgen in een paard in verschillende situaties. Dus schriktraining doen bijv. Als dingen nieuw, eng of spannend zijn, neem jij de beslissing dat dit allemaal gewoon is. Paard moet jou zien als leider. Ga jij twijfelen, zal het paard zeker twijfelen of iets totaal anders doen zoals wegspringen.
Dit werkt zo vanaf de grond, maar ook in het zadel.

Forceer niks. Als je gaat rijden en het gaat goed, stop ook gewoon en ga de volgende keer verder. Dwing jezelf niet tot draven of galopperen als dat niet goed voelt. Veel korte gode ervaringen brengen je verder.

Bij paarden is het denk ik het gevoel dat ze onverwachts kunnen reageren of het gevoel van geen controle. In principe is dat in het dagelijkse verkeer net zo, maar mensen denken een fiets, auto etc wel onder controle te hebben. Toch weet je nooit wat een ander doet. Als je paardrijden leuk vindt, moet je de risico's erbij nemen.

Door het bovengenoemde kun je risico's wel drastisch verminderen. Mijn ruin bijv is heel bomproof en hij doet ook alles voor me. Wij hebben zoveel opgebouwd dat hij alle gekke en enge dingen normaal vind.
Maar ik denk wel dat ook hij onzeker wordt als iemand meerdere keren zijn angst laat voelen.

Als er toch iets gebeurt, niet boos worden of gefrustreerd. Je ziet vaak mensen schreeuwen, schoppen, slaan en trekken als een paard schrikt. Maar je hebt er niks aan. Adem door. Stel het gebeurt bij letter A, dan is het daarna weer voorbij en ga je door. Als er steeds iets is op een bepaalde plek, ga je daar bijv op een kleine volte. Net zolang tot je er nomaal langs kan.Durf los te laten, want trekken helpt je niet. En blijf echt ontspannen zitten. De spanning brengt je juist verder van je doel.

Dankjewel voor je tips!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 16:45

Blijven ademen, en inderdaad zoals genoemd is 'als je valt, dan val je toch maar?' denken. Gek, maar hier werkt het ook. :)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:16

Dankjewel , inderdaad het is vallen en opstaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:38

Dat is zeker zo.. Alleen ben ik dus een keer zó hard gevallen dat ik echt een paar minuten op de grond lucht lag te happen. Daarna weeeeeeken last gehad van m'n rug en stuitje, echt heel pijnlijk. Daar ben ik eigenlijk vooral bang voor, ook omdat ik een slecht evenwicht heb en snel duizelig ben. Vooral het idee dat ik daar dan weer last van krijg vind ik vervelender dan het daadwerkelijke vallen.

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:40

Dit heb ik ook op vreemde plekken. Als ik op ponykamp ga wil ik een braaf paard die bomproef is maar op de manege stap ik op elk paard :=

juulke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:45

ik ga altijd in mijzelf zingen als ik op een onrustig paard zit. Dit is vooral in de manege. Dan ga ik gewoon in mijzelf zingen of iets anders doen waardoor ik niet meer zo heel gefocust ben op het zenuwachtige gedrag van het paard.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:46

Doe een keer wat valtraining. Er zijn vast manege's die dit doen. Als je weet hoe je goed en zo veilig mogelijk valt ben je er misschien minder bang voor.

En als je valt... ach, dan val je. Iedereen valt weleens, ik ben vorige week nog van een jong paard gevallen (en op mijn voeten terecht gekomen _O- )

En belangrijk, als je dan een keer valt, stap gewoon weer op, doe alsof er niks aan de hand is en rijd nog even een paar rondjes. Goed voor je zelfvertrouwen!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:52

Toen ik klein was (jaar of 9), ben ik heel hard van een paard gekletterd op buitenrit.
Voorste ruiter ging op eigen initatief in galop, ik wilde goedbedoeld (achteraf dom..) mijn paard inhouden maar toen die doorkreeg dat hij achterbleef, zette hij de achtervolging in en daarbij donderde ik uit het zadel.
Heb toen een flinke smak gemaakt op het asfalt, cap letterlijk in tweeën en daardoor was ik heel angstig geworden, heb driekwart jaar niet durven rijden. :o

Afgelopen zomer op 'n hete, schrikkerige arabierkruising de dijk over gesjeesd, heb toen wel momenten gehad dat ik me afvroeg of ik dat die dag nog zou kunnen na vertellen thuis.
Paar weken later van diezelfde pony in de bak afgevlogen (pony schrok) met als gevolg - alweer - een kapotte cap en littekens in m'n gezicht.

Juist door die laatste pony, ben ik juist veel zelfverzekerder geworden in het zadel. Erger dan dit kan ik me haast niet voorstellen namelijk, voor m'n gevoel heb ik het ergste al wel meegemaakt.
Wel heeft het me veel bewuster gemaakt, en zal ik niet zo 1 2 3 meer op elke pony/paard stappen. :)
Wat helpt tegen angst is voor iedereen weer anders, dat blijkt wel weer.. voor mij was dit dus de trigger. :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 17:53

Ai... dit herken ik dus ook.

Onze merrie was een ster in om er tussen uit te naaien, hard, en dan ineens stoppen, omdraaien, bokken en galopperen tegelijk.
Zegmaar rustig, dat je in 10 minuten niet klaar er meer was.

De laatste keer dat ik er op zat, waren er veel dingen tegelijk aan de hand.
Ik heb een bokpartij van 10 minuten aan 1 stuk door doorstaan.
Halverwege begon mijn boomlooszadel te schuiven. In de ene hand had ik mijn zadel, in de andere hand de teugels en een stuk manen.

Enige wat ik deed was zitten en anticiperen op haar sprongen en bokken.

Hierna werd het duidelijk wat het was, en de problemen waren verholpen door de dierenarts.
Het hengstigheidsprobleem op dar moment nog niet.

Wij besloten om opnieuw te beginnen met rijden. Eerst longeren, daarna beginnen met dubbele lijnen zodat er weer een goed stuur op komt. En daarna gaan we pas weer aan de longe in de bak.
We zitten er nog wel op. Op de deel in stal oefenen we dit eigenlijk wekelijks, dat het niet vreemd wordt.

Ik kwam er achter, zelfs al op de grond, dat mijn ademhaling versnelde als zij wat zag, ik ging zoeken, wat zij zag. Ipv het te negeren, doen alsof je stom bent, en lekker door te gaan.
Ik profoceerde het gedrag.

Een ander probleem is: Ik ben te lang niet gevallen, dat ik bang voor het vallen met geworden.
Hier moeten we dus nog voor aan de slag.

Haar hengstigheids problemen kwamen weg uit de rug. Dit is behandeld door een fysio.
Ze is nogsteeds wel schrikkerig. Maar ik maak me er een stuk minder druk om.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:55

Renee1991 schreef:
Dat is zeker zo.. Alleen ben ik dus een keer zó hard gevallen dat ik echt een paar minuten op de grond lucht lag te happen. Daarna weeeeeeken last gehad van m'n rug en stuitje, echt heel pijnlijk. Daar ben ik eigenlijk vooral bang voor, ook omdat ik een slecht evenwicht heb en snel duizelig ben. Vooral het idee dat ik daar dan weer last van krijg vind ik vervelender dan het daadwerkelijke vallen.

Inderdaad ik heb het vaker bij paarden die bij mij op hol zijn gegaan of waar ik al van af ben gevallen..

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:57

MayDayParade schreef:
Doe een keer wat valtraining. Er zijn vast manege's die dit doen. Als je weet hoe je goed en zo veilig mogelijk valt ben je er misschien minder bang voor.

En als je valt... ach, dan val je. Iedereen valt weleens, ik ben vorige week nog van een jong paard gevallen (en op mijn voeten terecht gekomen _O- )

En belangrijk, als je dan een keer valt, stap gewoon weer op, doe alsof er niks aan de hand is en rijd nog even een paar rondjes. Goed voor je zelfvertrouwen!

Inderdaad, even rondspeuren ..
Bij ons zijn er geen valtrainingen namelijk. Wij doen het met privélessen, die helpen me ook heel erg.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 17:58

maralyn schreef:
Ai... dit herken ik dus ook.

Onze merrie was een ster in om er tussen uit te naaien, hard, en dan ineens stoppen, omdraaien, bokken en galopperen tegelijk.
Zegmaar rustig, dat je in 10 minuten niet klaar er meer was.

De laatste keer dat ik er op zat, waren er veel dingen tegelijk aan de hand.
Ik heb een bokpartij van 10 minuten aan 1 stuk door doorstaan.
Halverwege begon mijn boomlooszadel te schuiven. In de ene hand had ik mijn zadel, in de andere hand de teugels en een stuk manen.

Enige wat ik deed was zitten en anticiperen op haar sprongen en bokken.

Hierna werd het duidelijk wat het was, en de problemen waren verholpen door de dierenarts.
Het hengstigheidsprobleem op dar moment nog niet.

Wij besloten om opnieuw te beginnen met rijden. Eerst longeren, daarna beginnen met dubbele lijnen zodat er weer een goed stuur op komt. En daarna gaan we pas weer aan de longe in de bak.
We zitten er nog wel op. Op de deel in stal oefenen we dit eigenlijk wekelijks, dat het niet vreemd wordt.

Ik kwam er achter, zelfs al op de grond, dat mijn ademhaling versnelde als zij wat zag, ik ging zoeken, wat zij zag. Ipv het te negeren, doen alsof je stom bent, en lekker door te gaan.
Ik profoceerde het gedrag.

Een ander probleem is: Ik ben te lang niet gevallen, dat ik bang voor het vallen met geworden.
Hier moeten we dus nog voor aan de slag.

Haar hengstigheids problemen kwamen weg uit de rug. Dit is behandeld door een fysio.
Ze is nogsteeds wel schrikkerig. Maar ik maak me er een stuk minder druk om.

Vallen hoort er inderdaad bij...

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 18:00

juulke123 schreef:
ik ga altijd in mijzelf zingen als ik op een onrustig paard zit. Dit is vooral in de manege. Dan ga ik gewoon in mijzelf zingen of iets anders doen waardoor ik niet meer zo heel gefocust ben op het zenuwachtige gedrag van het paard.

Dankjewel!!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:00

Voor elke ruiter is een geschikt paard. Een angstige ruiter op een angstig paard werk niet. Die 2 maken elkaar banger. De meeste manegepaarden zijn gelukkig niet zo schrikkerig, dat is geen handige eigenschap voor een manegepaard. Maar je kunt altijd een nieuw paard op de manege treffen die nog moet wennen.
Er zijn ook veel ruiters die wel goed met schrikkerige paarden over weg kunnen. Ik houd er wel van. Ik had vroeger een Welsh-Arabier en heb ook veel gereden op een aantal sensibele dravers.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 18:02

Annoya schreef:
Voor elke ruiter is een geschikt paard. Een angstige ruiter op een angstig paard werk niet. Die 2 maken elkaar banger. De meeste manegepaarden zijn gelukkig niet zo schrikkerig, dat is geen handige eigenschap voor een manegepaard. Maar je kunt altijd een nieuw paard op de manege treffen die nog moet wennen.
Er zijn ook veel ruiters die wel goed met schrikkerige paarden over weg kunnen. Ik houd er wel van. Ik had vroeger een Welsh-Arabier en heb ook veel gereden op een aantal sensibele dravers.

Bij ons zijn de manegepaarden niet schrikkerig.. maar ik heb dat meer bij andere paarden , je leert van de schrikkerige ook wat meer inderdaad. Ik vind paarden met pit ook erg fijn. Maar het moet niet al te erg schrikkerig zijn. Maar ieder paard kan schrikken, dus dat hoort erbij of een paard nou jong of oud is..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:09

Ook een zogenaamd bomproof paard wordt onzeker van een bange ruiter. En zoals ik al zei, het vallen is harder als je gespannen zit. Door een ontspannen zit ga je beter mee met een evt onverwachte beweging. Je moet zo denken; als een paard echt wil, gaat ie. Geen enkel bit, bijzetteugel of wat ook ter wereld gaat een paard tegenhouden als hij echt wil. Of een paard wil, ligt aan de ruiter. Jij hebt het hele rijden in de hand.

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:18

superpony schreef:
Ook een zogenaamd bomproof paard wordt onzeker van een bange ruiter. En zoals ik al zei, het vallen is harder als je gespannen zit. Door een ontspannen zit ga je beter mee met een evt onverwachte beweging. Je moet zo denken; als een paard echt wil, gaat ie. Geen enkel bit, bijzetteugel of wat ook ter wereld gaat een paard tegenhouden als hij echt wil. Of een paard wil, ligt aan de ruiter. Jij hebt het hele rijden in de hand.

Ik heb gisteren veel complimentjes gehad over dat ik veel meer ontspannen zit en dat er een pony waar ik best angstig voor was , die nu veel rustiger bij me is!

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:25

Heel herkenbaar! Ik merk dat het altijd helpt om tegen mezelf te zeggen 'blijven rijden!', want vaak ga je uit angst zitten afwachten dan neemt het paard het over en gaat het dus verkeerd. Zolang je zelf actief blijft door figuren en overgangen te rijden en het paard aan het werk te zetten, gaat het wel goed. Bovendien leidt het je af van je eigen angst als je actief aan het rijden bent.