Paarden reageren op statische elektriciteit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden reageren op statische elektriciteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:57

En dan heb ik het niet over wanneer de vonken er vanaf spatten ( :+ ), maar gewoon in het algemeen.. Zouden paarden dit kunnen aanvoelen en dan niet goed weten wat ermee te moeten?

Ik heb 2 pony's, beiden redelijk gevoelig van aard (al zou je het niet altijd zeggen :+ ) en beiden hebben periodes dat ze "anders dan anders" reageren. Niks dramatisch, maar gewoon anders. Heb me al vaker afgevraagd waar het door kwam (krachtvoer, ruwvoer, koude/wind/regen, weersverandering, lentekriebels, pijn, noem maar op..) maar nooit echt een oplossing gevonden.

De laatste dagen is het weer erger, en daarstraks bedacht ik mij iets. Ik ben de laatste tijd weer enorm (snel) statisch geladen. Pony's zijn ook lekker aan het verharen en dat zal ik geweten hebben, overal plakken ze aan :') Nu vraag ik me af of hun gedrag daar wat mee te maken zou kunnen hebben. Ik weet dat paarden last kunnen hebben van dingen als hoogspanningsleidingen enz, zou dit ook kunnen (maar dan in mindere mate) door statische elektriciteit? Gekke is als er dan een schok is, ze eigenlijk niet reageren .. Maar toch gedragen ze zich beide anders dan anders.. en vooral de blinde heeft het erg te pakken de laatste dagen (vandaag heeft die echt 5 minuten moeten ruiken op de poetsplaats of ik echt wel mezelf was, en toen leek hij nog niet overtuigd :+ ).

Zou dit mijn probleem kunnen zijn? Indien ja, iemand een oplossing?
Ontladen voordat ik begin is geen optie, want tijdens het poetsen/aanraken laad ik gewoon weer op :+ Heb er trouwens in het "gewone" leven ook veel last van, ben gewoon een gevoelig persoontje op dat gebied blijkbaar ;)

CharIsabella

Re: Paarden reageren op statische elektriciteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:00

ik volg want ik ben zelf ook erg statisch :) <<) <<)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:34

Ik ben ook erg statisch,maar heb nooit gemerkt dat de paarden daar last van haden,
ja op het moment dat we een schok krijgen,dan schrikken we :+

mijn paarden reageren wel op hoe ik me voel, dat voelen ze pas haarfijn aan.
en ze reageren op verandering in de omgeving, of weersverandering, en hoe de groep is waar ze in staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:26

Statisch is een bekende bij eczeemdekens. Ik hoor het nu ook knisperen bij het afdoen, maar pony maakt er geen probleem van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:08

Ik bedoel niet het gekende knetteren van een deken of het uitdelen van schokken (al heb ik ook daar ervaring mee natuurlijk :+ ) maar puur het geladen zijn..

Misschien moeilijk om uit te leggen, maar als je het vergelijkt met die hoogspanningsleiding: die doet ook niks, deelt geen schokken uit, zoemt misschien wat (dat doe ik nog net niet :P ) maar is er gewoon. En toch gedragen sommige paarden zich anders in de buurt van zo'n kabel. Ik vraag me af of het dan ook kan zijn dat ze dat bij een persoon aanvoelen..

Had er nog nooit zo bij stil gestaan maar omdat de blinde sowieso al zijn andere zintuigen extra gebruikt en heel gevoelig is voor energie ed.. en die doet echt raar, zelfs voor zijn doen. Dat uitgebreide ruiken heeft die nog nooit gedaan (naar mij toe, wel naar onbekende dingen natuurlijk) en ik ben echt niet anders dan anders... buiten mijn geleidbaarheid :')

Ben ik nu echt de enige? -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:09

Hebben ze wel hoor dat ze het voelen, mijn paarden net zoals mijn hond en kat, hi hi.
Maar heel erg schrikken doen ze dan ook weer niet, even terug trekken en dan weer bv door snuffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:13

Bedoel ook niet dat er ongelukken of gevaarlijke situaties van komen, maar het is gewoon.. anders.. Beiden zijn een stuk alerter zeg maar, blinde maakt een stuk minder contact en de andere eigenlijk ook'wel nu ik er zo over nadenk... en ik zou echt niet weten wat er nog anders zou zijn..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 23:53

Ik snap je vraag, maar ik denk dat de lading te klein is voor paarden om het op te merken of er iets mee te doen. Je vergelijking is hoogspanningskabels. Dat wil ik best geloven dat paarden daarop reageren want er staat weet ik niet hoeveel volt op. Maar gewoon een persoon die statisch geladen is... nee, ik denk van niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 18:03

Wat ik eerder denk...op het moment dat een van je dieren vreemd tegen je doet zou jij je ademhaling anders kunnen gaan gebruiken en daar kan het paard weer op reageren.
ik noem maar wat hoor.
Maar niet alles hoeft een reden te hebben, bij ons doen ze ook wel es vreemd,dan snap je ook niet wat er is.
maar hoeft ook niet altijd toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:21

Het zou kunnen ... maar ik zou het zelf echt niet weten. Het is altijd met periodes en ik kan er geen vinger op leggen. Ik denk niet dat ik zelf anders dan anders reageer, zou niet weten waarom ..

Nu is het wel zo dat beiden ontzettend bang (de blinde) zijn en respect (de andere) hebben voor stroom. Daarnaast zijn beiden heel erg gevoelig (beiden op hun eigen manier). En ondanks dat ik geen hoogspanningskabel ben (gelukkig :+ ) vind ik het toch raar ..

Ik zou niks anders kunnen zeggen wat er verder nog in de lucht hangt waar ze toevallig allebei op reageren .. evenals dat ik vrij zeker ben dat het niet aan mezelf ligt, want er is nooit iets, het komt altijd "ineens" dus ik zou niet weten waarom ik op voorhand anders zou doen .. Dat ik het daarna wat in stand hou zou misschien wel kunnen, maar ik steek het niet in gang volgens mij want ik heb altijd wat van "heh, waarom doen ze nu weer zo" ..