klinkt bij mij als een normaal jong paard, net ingereden, onder het zadel bij een ruiter die (te) weinig ervaring heeft met het doorrijden en de problematiek die je bij jonge paarden kunt tegen komen.
Citaat:
De bak op les is net gedraineerd, dus erg zwaar?
wat bedoel je daarmee?
een gedraineerde bak is over het algemeen juist beter dan een bak die niet gedraineerd wordt..
draineren betekent water afvoeren en hiervoor ligt er een systeem onder de grond van de bak..
dat schakel je niet aan of aan, dat gaat continue.. water valt, wat teveel aan water is, zakt door de bodem en verdwijnt door de drainage.. een niet gedraineerde bak, neemt evenveel water op tot het verzadigd is en gaat dan plassen vormen..
met het weinige regen van dit moment, vermoed ik eerder dat je bedoelt dat men de bak gesproeid heeft, zodat hij niet te mul wordt (wat ook beter is in verband met het opvliegende stof en de zwaarte van een te mulle bodem)..
wat je dus ook bedoelt.. je hebt niet gesproeid.. of je bak is verzadigd met water.. beide is zwaar voor een jong paard. zeker als deze nog wat problemen heeft met zijn balans.
vanuit de ontspanning rijden, overgangen oefenen..
gewoon een lange zijde in galop en dan terug nemen.. in draf de korte zijde en dan weer aanspringen.. is beter dan 5 rondjes door de bak vliegen..
evenals in draf.. voor hij rennerig wordt of onrustig terugnemen in stap.. beter 10 passen ontspannen in draf, dan 3 rondjes modderen.
Citaat:
p.s. ik ben geen opgever dus ik laat hem het wedstrijdje winnen. maar elke keer is het weer mis.
dat klinkt juist wel als opgeven.. lukt niet om een lang stuk te draven of te galoperen, dus neem je hem niet terug naar stap om het te corrigeren en opnieuw te proberen.. maar je laat hem doen wat hij denkt dat goed is.. Daarnaast is het geen wedstrijdje.. hij moet van jou horen wat de bedoeling is..
ik zou zeggen 10 stappen terug in het niveau van de belering.. en er een instructeur bij zoeken die ervaring heeft met zeer groene paarden, hoe lang hij nu ook onder het zadel is, blijkbaar is er iets mis in de basis.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-05-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt