Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Djaikha schreef:Vanwege het feit dat hij dit vanaf de allereerste keer al doet samen met de reactie die hij laat zien, lijkt het mij een indicatie van pijn. Probeer dit toch eerst helemaal uit te sluiten. Ligt het schofttuigje echt helemaal goed? Zijn de kussentjes zacht? Zit er geen harde of uitstekende deeltjes aan de singel? De pijn kan op de rug zijn, maar ook op zijn buik of zij. Heb je daar al gecheckt op wondjes oid? Theoretisch kan het ook een reactie zijn op een maagzweer...
Bij het losmaken doe je de singel eerst iets strakker, dus dat kan dezelfde oorzaak hebben als het gedrag tijdens het aansingelen.

Hilary schreef:Sommige pony's (en paarden) kunnen er gewoon niet zo goed tegen. Een shetje waar ik wel eens mee mende kon ook wel even lelijk kijken en een achterbeen optillen; bij hem was er lichamelijk niets aan de hand (osteopaat bij gehad), maar hij had in het verleden een minder goede ervaring gehad (aansingelen door gelijk van los naar heel strak te trekken, dus niet gaatje voor gaatje). Hij had ook een hekel aan het poetsen van z'n buik, dat 'mocht' eigenlijk alleen als hij vreselijk aan het verharen was.
In jouw geval lijkt me dit niet waarschijnlijk, want zo te lezen heeft je pony eigenlijk nog geen ervaring. Kan het zijn dat hij het gewoon een beetje spannend / raar vindt en je eigenlijk een stapje terug moet in de training? Wat je kunt proberen, is (als het niets lichamelijks is) oefenen met bijv. een halstertouw. Je doet deze om de buik van je pony en zet dan zachtjes druk. Als je pony niet reageert, haal je de druk weer weg en beloon je je pony (bijvoorbeeld even bij z'n schoft kriebelen, of op een ander lekker plekje). Ook kun je met het halstertouw om z'n buik heen en weer schuiven om te oefenen.
Djaikha schreef:Sommige paarden tonen heel slecht dat ze pijn hebben. Bij dezelfde hoeveelheid pijn gaan sommige paarden heftig bokken/steigeren, terwijl anderen net even een oor naar achter doen. Vergelijkbaar met de kleinzerige mens tegenover de bikkel
Als je paard hapt en schraapt bij druk op de buik en ook veel gaapt, is het zeker de moeite waard om de dierenarts naar een eventuele maagzweer te laten kijken.