Pony nijdig met aansingelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Pony nijdig met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:21

Sinds een paar weekjes ben ik bezig met mijn mini om het langelijnen onder de knie te krijgen en tot nu toe doet hij het meer dan super.

Helaas blijft hij fel reageren bij het aansingelen van zijn schofttuigje.
Hij lijkt het gewoon zeer onprettig te vinden om de een of andere reden, hij hapt nijdig naar je en schraapt met zijn voorbeen.

Het felle reageren heeft hij vanaf dag 1 gedaan. Meteen heb ik zijn rug gevoeld en hier en daar wat druk uitgeoefend, hier kreeg ik geen reactie op.
Toen maar besloten dat hij het gewoon niet leuk vond en moest leren dat het niet zo erg was. Van hieruit ben ik met voer gaan werken, hij moet zijn hoofd weg houden van mij ook als ik aan het schoftje zit en druk uit oefen.
Op zich ging dit best goed, hij snapt wat de bedoeling is maar het gedrag neemt niet af, iets wat ik wel verwachtte aangezien hij beloond werd voor de gedrag wat ik wilde zien en er voor zorgde dat hij het negatieve gedrag niet kon laten zien.

Het schoftje zou het niet aan moeten liggen, we hebben een gloedje nieuw ideal tuig en ik mag toch hopen dat dit gewoon goed ligt.
Er word heel rustig aangesingeld en verder dan 2 gaatjes zijn we nog niet eens gegaan.
Ook als hij eenmaal bezig is en het ding gewoon om zit lijkt hij er geen problemen mee te hebben.
Losmaken is net zo een probleem als vastmaken.

En nu vraag ik me af, is mijn pony stront vervelend en moet hij op zijn nummer gezet worden of is er toch iets waar hij last van kan hebben bij het aansingelen?

Yenni

Re: Pony nijdig met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:29

Hoe oud is hij? Anders kan het mss puberen zijn?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:55

Cas123 schreef:
Hoe oud is hij? Anders kan het mss puberen zijn?

Hij is in april 6 geworden, moet zeggen dat hij verder ook geen pubergedrag vertoond.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:14

Vanwege het feit dat hij dit vanaf de allereerste keer al doet samen met de reactie die hij laat zien, lijkt het mij een indicatie van pijn. Probeer dit toch eerst helemaal uit te sluiten. Ligt het schofttuigje echt helemaal goed? Zijn de kussentjes zacht? Zit er geen harde of uitstekende deeltjes aan de singel? De pijn kan op de rug zijn, maar ook op zijn buik of zij. Heb je daar al gecheckt op wondjes oid? Theoretisch kan het ook een reactie zijn op een maagzweer...

Bij het losmaken doe je de singel eerst iets strakker, dus dat kan dezelfde oorzaak hebben als het gedrag tijdens het aansingelen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:33

Djaikha schreef:
Vanwege het feit dat hij dit vanaf de allereerste keer al doet samen met de reactie die hij laat zien, lijkt het mij een indicatie van pijn. Probeer dit toch eerst helemaal uit te sluiten. Ligt het schofttuigje echt helemaal goed? Zijn de kussentjes zacht? Zit er geen harde of uitstekende deeltjes aan de singel? De pijn kan op de rug zijn, maar ook op zijn buik of zij. Heb je daar al gecheckt op wondjes oid? Theoretisch kan het ook een reactie zijn op een maagzweer...

Bij het losmaken doe je de singel eerst iets strakker, dus dat kan dezelfde oorzaak hebben als het gedrag tijdens het aansingelen.

Het schoftje is helemaal nagekeken en ik vind geen scherpe of uitstekende stukjes, de kussentjes zijn niet super zacht maar zacht genoeg om zich een beetje te vormen zeg maar.

Wondjes zijn ook uitgesloten ik kijk hem geregeld helemaal goed na :j

Maagzweer was ik inderdaad tegen gekomen tijdens het googelen, ik heb alleen niet het idee dat ik andere symptomen zie. Als stond hij vandaag wel meerdere keren te gapen, maar het is toch toevallig dat ik er over lees en het meteen zie. Ik ga er in ieder geval wel op letten.

Zouden er nog andere inwendige dingen kunnen zijn waar hij last van heeft tijden het aansingelen? Ik heb namelijk geen flauw idee wie ik er bij moet halen en waar ik naar zou kunnen kijken.
Dierenarts komt binnenkort toevallig wel langs, ik ga het zeker even met hem opnemen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:38

Sommige pony's (en paarden) kunnen er gewoon niet zo goed tegen. Een shetje waar ik wel eens mee mende kon ook wel even lelijk kijken en een achterbeen optillen; bij hem was er lichamelijk niets aan de hand (osteopaat bij gehad), maar hij had in het verleden een minder goede ervaring gehad (aansingelen door gelijk van los naar heel strak te trekken, dus niet gaatje voor gaatje). Hij had ook een hekel aan het poetsen van z'n buik, dat 'mocht' eigenlijk alleen als hij vreselijk aan het verharen was.

In jouw geval lijkt me dit niet waarschijnlijk, want zo te lezen heeft je pony eigenlijk nog geen ervaring. Kan het zijn dat hij het gewoon een beetje spannend / raar vindt en je eigenlijk een stapje terug moet in de training? Wat je kunt proberen, is (als het niets lichamelijks is) oefenen met bijv. een halstertouw. Je doet deze om de buik van je pony en zet dan zachtjes druk. Als je pony niet reageert, haal je de druk weer weg en beloon je je pony (bijvoorbeeld even bij z'n schoft kriebelen, of op een ander lekker plekje). Ook kun je met het halstertouw om z'n buik heen en weer schuiven om te oefenen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:47

Sommige paarden tonen heel slecht dat ze pijn hebben. Bij dezelfde hoeveelheid pijn gaan sommige paarden heftig bokken/steigeren, terwijl anderen net even een oor naar achter doen. Vergelijkbaar met de kleinzerige mens tegenover de bikkel ;)

Als je paard hapt en schraapt bij druk op de buik en ook veel gaapt, is het zeker de moeite waard om de dierenarts naar een eventuele maagzweer te laten kijken.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:11

Hilary schreef:
Sommige pony's (en paarden) kunnen er gewoon niet zo goed tegen. Een shetje waar ik wel eens mee mende kon ook wel even lelijk kijken en een achterbeen optillen; bij hem was er lichamelijk niets aan de hand (osteopaat bij gehad), maar hij had in het verleden een minder goede ervaring gehad (aansingelen door gelijk van los naar heel strak te trekken, dus niet gaatje voor gaatje). Hij had ook een hekel aan het poetsen van z'n buik, dat 'mocht' eigenlijk alleen als hij vreselijk aan het verharen was.

In jouw geval lijkt me dit niet waarschijnlijk, want zo te lezen heeft je pony eigenlijk nog geen ervaring. Kan het zijn dat hij het gewoon een beetje spannend / raar vindt en je eigenlijk een stapje terug moet in de training? Wat je kunt proberen, is (als het niets lichamelijks is) oefenen met bijv. een halstertouw. Je doet deze om de buik van je pony en zet dan zachtjes druk. Als je pony niet reageert, haal je de druk weer weg en beloon je je pony (bijvoorbeeld even bij z'n schoft kriebelen, of op een ander lekker plekje). Ook kun je met het halstertouw om z'n buik heen en weer schuiven om te oefenen.

Dat van het halstertouw klinkt als een super idee dan heb je toch een stuk meer controle over de druk die je zet. Ik ga in ieder geval eens kijken hoe hij hier op reageert :j
En dit alles gaat natuurlijk een stuk sneller dan die dubbele singel op het schoftje.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:17

Djaikha schreef:
Sommige paarden tonen heel slecht dat ze pijn hebben. Bij dezelfde hoeveelheid pijn gaan sommige paarden heftig bokken/steigeren, terwijl anderen net even een oor naar achter doen. Vergelijkbaar met de kleinzerige mens tegenover de bikkel ;)

Als je paard hapt en schraapt bij druk op de buik en ook veel gaapt, is het zeker de moeite waard om de dierenarts naar een eventuele maagzweer te laten kijken.

Dierenarts komt over twee weken zo ie zo even langs dus ik ga het zeker ook bij hem even aankaarten.

Veel gapen zie ik hem niet doen, gisteren toevallig een rits achter elkaar.
Als ik op het gapen let wanneer zou hij dit dan het meeste doen? Na het eten, voor het eten, tijdens het wandelen of is het meer een constant iets?
Het schrapen doet hij ook niet altijd tijdens het aansingelen het happen daar in tegen is vrij constant.