Jonge merrie hengstig..bijna niet meer te rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Funny1990

Jonge merrie hengstig..bijna niet meer te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:52

Mijn jonge merrie van bijna 5, welke ik nu bijna 4 maanden bij me heb, lijkt nu hengstig te zijn.
Aan de hand geen enkel probleem nog steeds de lieve merrie, aan de longe lijkt alles ook nog oke.. tot ik opstap.. dan gaan de oren al naar achter en wanneer ik been geef om voorwaarts te gaan of enkel op stemhulp dan gaan de oren weer naar achter en drijgt ze te gaan stijgeren.. nu zit ze aan de longe zodat ze dit niet kan. maar het is wel heel lastig.. Iemand ervaring mee? En hoe ik het er ev uit kan rijden? Word erg lastig als ze hengstig zou zijn wanneer ik eens wedstrijd zou hebben :(
Hoop dat iemand goede tips en/of ideeen voor me heeft. Alvast bedankt!

dresjoepie

Re: Jonge merrie hengstig..bijna niet meer te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:06

Laat haar eens onderzoeken door een paarden gynacologe Misschien is er iets met de eisprong niet lekker Heel veel eieren of hele grote eieren Daar kunnen ze echt wel last van hebben Je zou dan in overleg bv over kunnen gaan op de regumate als ze er zo heftig op blijft reageren Is wel prijzig Geloof iets van 80 e per mnd Maar is zeg maar de paarden pil

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:11

Idd laten controleren op problemen. Wanneer je dit hebt gedaan en er is nog steeds een probleem tijdens het rijden zou ik een ervaren ruiter die goed kan blijven zitten laten komen. Ik denk dat dit een fase is waar je heel consequent doorheen moet rijden. Dus niet perse met harde hand of iets maar wel duidelijk de voorwaartse hulp blijven geven. Ookal gaat ie eerst drijgen etc. Als je dit namelijk niet doet gaat ze dit gedrag aanhouden en waarschijnlijk ook versterken..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:17

Ik heb met mijn merrie ook dit probleem gehad.
Heb er door de DA naar laten kijken er was heen medische verklaring voor.

Nu heeft mijn instructeur haar een keer gereden en nu gaat het goed.
Ze vind het niet fijn en dat laat ze dan vaak ook wel merken maar kan haar wel rijden.
Kies er wel bewust voor dan naar buiten te gaan, dat vind ze leuk en gaat dan prima