Paard steigert en schietweg met opstappen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bismarck

Paard steigert en schietweg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:35

Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik rij sinds een tijd een paard van iemand anders, volgens de eigenaresse is ze altijd al moeilijk met opstappen maar nu loopt het de spuigaten uit.

In het begin stapte ze of verschoot ze iets met opstappen. Soms kwam ze omhoog nadat je er net opzat.
Dit was vervelend maar leidde niet tot gevaarlijke situaties.
Afgelopen weekend is het echter verkeerd gegaan, we gingen onze eerste wedstrijd rijden. De eigenaresse hield haar vast tijdens het opstappen dus dat ging goed maar zodra ik haar draaide om richting de start te rijden kwam ze omhoog. Dit deed ze meerdere keren en ze heeft zich uiteindelijk samen met mij op de grond gegooid.
Ik ben er daarna weer opgegaan en heb de wedstrijd uitgereden, tweede keer opstappen ging beter al was er wel veel spanning. Eerste keer opstappen was ik zelf helemaal niet gespannen.

Van de week ben ik weer met haar gaan rijden, we trainen altijd buiten en ik was nu zelf toch wel gespannen met het opstappen door onze val. Toen ik mijn been over haar rug deed schoot ze in galop weg ik heb mij heel snel in het zadel kunnen werken maar dit ging maar net goed.

Hebben jullie opstap tips? Brokje geven voor het opstappen werkt niet, ik heb niemand om haar vast te houden en ook geen hek of ander obstakel om haar voor te zetten. Ik stap op op een rustige maar openbare asfalt weg. Niet de meest ideale plek maar we moeten een hele drukke weg over en dat doen we aan de hand.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:36

Is het zadel + rug gecontroleerd?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:38

Hier zou ik niet zelf mee gaan klooien maar hulp bij vragen met iemand met verstand van dit soort 'afwijkingen'.

Dit is vragen om problemen en dikke kans dat jij degene bent die de ellende op loopt in de vorm van breuken, hoofdletsel of wat dan ook.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:42

Ja zadel is goed, rug is niet gevoelig maar ik heb natuurlijk geen rontgenogen. Punt is dat het niet mijn paard is en ik haar maar een korte periode op wedstrijden ga uitbrengen.
Als we eenmaal rijden doet ze niets geks meer, het is puur het opstappen.

Ja Dimple dat zeiden andere ook al tegen mij maar zo snel vind je geen paard dat je mag uitbrengen voor een ander. En we zijn nu al zo ver dat ik er ook niet mee wil stoppen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:42

Met zo'n dier ga ik desensibiliseren met van alles over en achter haar, daarna opstaptraining alsof je opnieuw gaat beleren. Dus in ministapjes en niet verder gaan, elk stapje waarbij ze spant duizend keer herhalen tot ze bijna staat te gapen van verveling.
Ze moet leren ontspannen te blijven staan met losse teugel, wat jij ook prult naast en op haar.

femo

het enige wat ik me kan bedenken is dat het paard ergens pijn heeft..

xDreamerx

Het paard wil blijkbaar niet dat je opstapt omdat dat voor haar een negatieve associatie heeft. Dat kan dus zijn omdat ze (ooit) pijn heeft (gehad) bij het opstappen en uiteraard die pijn wil vermijden. Daarom eerst goed laten doorlichten of er nu niks medisch aan de hand is of bijv een slecht passend zadel.
Daarnaast kan het ook zijn dat ze slechte ervaringen heeft met het rijden, en dus wil voorkomen dat je er op komt. Misschien zit je haar in de weg of is er iets anders rijtechnisch aan de hand waardoor het rijden niet plezierig voor haar is. Het kan ook best zijn dat dit een patroon is wat eerder is ontstaan en nooit goed opgelost is, en nu in haar systeem zit. Je moet in ieder geval proberen niet te gaan denken vanuit 'stout paard' of iets dergelijks, daar schiet je niks mee op.
Zoek les/begeleiding/training van iemand die vanuit het paard denkt.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 12:48

Urielle schreef:
Met zo'n dier ga ik desensibiliseren met van alles over en achter haar, daarna opstaptraining alsof je opnieuw gaat beleren. Dus in ministapjes en niet verder gaan, elk stapje waarbij ze spant duizend keer herhalen tot ze bijna staat te gapen van verveling.
Ze moet leren ontspannen te blijven staan met losse teugel, wat jij ook prult naast en op haar.

Dit was ook mijn idee maar dat is iets waar je veel tijd in moet investeren. Ik heb mijn eigen paarden in training en rij dit paard erbij we moeten nog drie wedstrijden en zijn eind mei klaar.

Het is inderdaad gedrag wat al langer aanwezig is en niet bij mij is ontstaan. Maar doordat ze zich natuurlijk al steigerend op de grond heeft gegooid heb ik nu spanning en zij ook. Ik denk niet vanuit stout paard maar probeer juist de rust te bewaren en daar zo snel mogelijk naar terug te keren. Daarna gaat het ook goed.

Ik zoek vooral tips hoe je handiger kan opstappen.

Kelly_ann

Re: Paard steigert en schietweg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:58

Voor de quick fix zou je kunnen proberen om:

Eerst longeren zodat er meer ontspanning is
Hoofd naar (ver) je toe buigen met opstappen
Al stappend opstijgen

En verder..... iemand moet er wel mee aan de slag, want een paard waar je niet op kan stappen is vrij lastig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:10

Het ligt er een beetje aan ook hoe ze aanvoelt.
Vanmorgen ben ik op mijn eigen steigerend paard opgestapt omdat die het eng vond op de hei, dat is voet in de beugel als hij even laag is en je dan erop slingeren en zsm naar voren.
Dat probleem is niet het opstijgen maar angst voor de vreemde omgeving. Dus zelf handig en snel worden in het opstijgen en kilometers maken op andere plaatsen.

Je hebt ook paarden die teveel looplust hebben en het opstijgen wel eventjes zullen versnellen. Die gaan omhoog omdat jij dan controle kwijt bent en peren er alvast tussenuit. > overmaat aan energie oplossen, evt longeren vooraf en ik ga daar juist heel traag opstappen. Zolang ze blijven huppelen hang ik ernaast, pas als ze stil staan gaat mijn been erover. Dan leren ze dat het sneller gaat als ze stil staan.

Angst voor opstappen komt ook veel voor bij MN jonge dieren. Dat is dus de handeling minder eng maken. Daar hoeft geen weken over te gaan.

En anders is het snel worden en je niet af laten leiden door dat gepingpong.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:07

Hoe stap je op, TS? Is dat zo van de grond of met een krukje? Als je namelijk vanaf de grond opstapt, dan komt er extra druk op de wervel te staan (wordt min of meer scheef getrokken). Grote kans dat deze al gevoelig is en daarmee een pijnprikkel geeft. Of prik je per ongeluk met de punt van de laars in de flank? Iets waar we niet altijd heel bewust van zijn. Het ene paard reageert daar gevoeliger op dan de ander.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:14

Clickertraining met haar gaan doen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:19

Klinkt toch alsof het dier last heeft, ook omdat het erger wordt. Ik zou beginnen met laten nakijken. Eerst dierenarts, osteopaat en zadelmaker. Hier een paard gehad met hetzelfde probleem en bleek toch echt uit de schoft of rug te komen. Paard is behandeld en probleem is zo goed als weg

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:25

Klinkt als pijn of angst, ik zou er iemand naar laten kijken. Dit is gevaarlijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 08:41

Ruitje had een tijdje geleden een topic geplaatst met een fries met veel spanning bij het opstappen.
Ze had filmpjes met de vorderingen/ oefeningen die ze deed om dit te verbeteren. Misschien hebt jij daar wat aan.

Op deze manier doorgaan is vragen om ongelukken.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:00

Allereerst:
Mijn complimenten! Heel goed dat je na het stijgeren er toch op gegaan bent en je wedstrijd gereden hebt!

pas op dat dit geen aangeleerd gedrag wordt. Dit heb ik namelijk bij meerdere paarden gezien.
Dat het paard weg schiet als je op stapt en jij je erop trekt en het net goed gaat, dat is prima. Maar wat hierbij het belangrijkste is: Wat doe je hierna?
Wat ik meestal zie is dat de ruiter dan denkt 'pff dat ging net goed, zo ik zit er eindelijk op en nu rijden maar' Dus dan weet het paard ook niet dat het eigenlijk niet mag.

Of ik zie wel eens dat een paard de ruiter trapt, bijt enz. en dat de ruiter dan denkt 'hmm nu een beetje humeurig, ik ga het morgen wel proberen'
Hierbij heb je dan het paard geleerd; als ik trap , dan gaat die ruiter weg.

Wat dus belangrijk is om op te stappen en zodra je erop zit, wachten tot het paard normaal stil staat (dit kan bij het ene paard 1 minuut zijn en bij het ander een half uur) dan uitgebreid belonen en weer afstappen.
Dit herhaal je net zolang tot je normaal erop kunt.

Let op: slecht gedrag negeren en goed gedrag overdreven belonen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:13

Eerst maar es opstappen met krukje, want wat al eerder werd gezegd, als je met je lichaam aan de beugel hangt, weegt dat zeer zwaar en paard wat wat gevoelig is of temprament heeft, kan daar niet goed mee omgaan. Ook is t zo dat als je opstapt, niet gelijk in zadel gaat zitten, maar in verlichte zit paard weg laat stappen en dan voorzichtig gaat zitten...zo heb ik iig wel gevoelige paarden kunnen opstijgen en wegrijden.

Ook het aansingelen...paard ff paar stapjes laten doen en dan nog x tje aansingelen... En weer laten stappen....Sommige paarden hebben singel/zadeldwang, en is een bepaalde manier van hier mee omgaan de oplossing. Ook het opstappen op paard, wanneer het hoofd en hals lang en laag heeft, is soms beter dan 1 met spanning op hele bovenlijn en kop heel hoog.

Maar zoals gezegd is, het probleem proberen op te lossen op positieve manier. En niet snel opstijgen en dan maar rijden, dat helpt niet! In t oplossen van opstijgprobleem...

Maar wel belangrijk om te weten of paard geen last van pijn heeft, en dat het een mooie gespierde volle bovenlijn heeft...succes