Mij merrie gaat helemaal uit haar plaat!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Mij merrie gaat helemaal uit haar plaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 16:36

Mijn merrie gaat helemaal uit haar plaat als ik de shetlander even ergens anders neer zet of met haar ga wandelen. Hoe kan ik zorgen dat dit minder wordt? Durf bijna niet met de shet weg, ben bang dat ze over de omheining gaat. ;-( Anders om vindt ze ook moeilijk als ik met haar weg wil en de shet blijft achter.

elenaMM77

Re: Mij merrie gaat helemaal uit haar plaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:39

staan ze al lang bij elkaar.. of is de merrie er net bij gekomen?

in dat laatste geval is ze misschien nog wat onwennig en vind steun aan de shet..

wellicht de shet inruilen voor een goede pluk hooi als je weggaat..
zodat ze wat te doen heeft?

en of de merrie als het kan in een ander landje gooien waar meer paarden zijn..
dat doen we bij ons op stal als het een van de ponies het ineens op de heupen heeft en niet alleen kan staan.. de ruinen groep is in principe in tweeen gesplitst omdat er twee bij staan die de neiging hebben te blijven opdrijven.. als die twee gesplitst zijn is er overal rust.. dus als ik dan wegga met de mijne en de ander doet erg moeilijk, zet ik hem zolang bij de andere groep erin..

dan moet je wel zeker weten dat mixen kan en mag natuurlijk

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 17:39

Ik heb ze bij huis. En eten geven heeft geen enkele zin. Ze kijkt er niet naar om. En bij anderen zetten kan dus ook niet. Ze staan al 15 jaar samen. Ook als ik met de merrie weg ga blijft de drang weer richting huis te willen. En het maakt het trailer laden erg moeilijk. Meestal zet ik dan van te voren de shet op stal. Die vindt dat niet erg. Dan gaat het wat beter. Jaren geleden kwamen we terug met de trailer en de shet begon te hinniken. Toen is de merrie dwars door de achterstand gegaan van opwinding. Dus dat blijft altijd wel een beetje spannend.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:42

Heb ik ook met mijn verzorgshetlander, die haflinger gaat dan helemaal draven langs de omheining en hinniken. Ik neem mijn verzorgshetlander dan mee naar binnen om te poetsen dan doet hij wel weer rustig, als ik van het terrein afga doet hij hetzelfde maar ik kijk er dan niet naar en loop gewoon door

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 08:14

Ik kan jullie vertellen dat dit iets verder gaat dan een beetje druk heen en weer langs de omheining. En al duurt het een paar uur ze gaat gewoon door. En is helemaal nat van zweet. Ze steigert ze bokt. Crossed en kan dan nog steeds net voor de omheining stoppen. Vaak met grote rem sporen. 1 x in het weitje is ze over de omheining gegaan, omdat ze niet meer kon remmen.

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:42

Is het misschien een idee om het wat vaker te oefenen? Dat je de shet eerst kwartiertje meeneemt en dan weer terug zet en dit steeds per keer opbouwen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:28

sluit mij aan bij Emma..

aanvullende vraag, heeft ze dit altijd gedaan of is het nieuw?

als ze het altijd gedaan heeft, dan is het een ingesleten iets geworden.. dan zul je het stapje voor stapje heel langzaam moeten opbouwen..

bijvoorbeeld shet eruit en 5 meter van de wei af gaan poetsen.. volgende dag 10 meter.. zodat ze hem steeds kan zien.. daarna 20-25 meter poetsen.. na een week of twee vul je het poetsen aan met wat grondwerken met de shet binnen het zicht van de merrie..

andersom idem.. merrie eruit en wat kleins/normaals mee doen op kleine afstand van de wei en corrigeren als ze idioot gaat staan doen.. maat staat immers binnen zicht zeer dichtbij.. en ze moet zich dan domweg normaal gedragen.. en steeds een stapje verder gaan in afstand en bezigheden.

het zal een lange ademverhaal worden als ze het al 15 jaar zichzelf zo opnaaien waarschijnlijk.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 08:18

Zo ben ik inderdaad al bezig. Maar vroeg me af of jullie nog andere ideeën hadden, maar zo het lijkt ben ik dus op de goede weg. Ze doet het niet altijd al. Het wordt alleen steeds erger. Ze hangt er aan de shet.

Ik zet nu bijna elke dag de shet in het weitje naast de bak. De inrit zit er tussen. En langzaam lijkt dit beter te gaan. Dus we zetten gewoon door.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:02

Ik denk ook dat je dit gewoon door moet zetten. Ze moet gewoon leren dat de shet wel weer terugkomt. Dat kan even duren, vooral als ze al lange tijd niet uit elkaar zijn gehaald.

ShoonM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:34

herken het.
mijn pony staat in een weiland met twee andere een shet en een welsh, de welsh word helemaal gek als ik mijn pony meeneem, en al helemaal als ik opstijg, mijn pony verzet geen stap meer op het moment dat de welsh een keer hinnekt. Je moet haar nu echt met twee personen de wei uit halen anders lukt het niet.
Ik zoek ook nog naar een oplossing dus lees even mee.
Die van mij staat overigens pas een half jaar bij de welsh.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 04:12

hier zelfde probleem. Mijn paard gaat ook uit zijn dak.
Heb dan nog het probleem dat shet ontsnapt uit de wei (wordt aangewerkt ..) Maar als ik ga wandelen of maar uit stal haal en paard staat op stal wordt ze knetter gek.
Ze eet niet meer alleen maar brullen.

Nu sinds 2 weken kan ik ook slecht van huis met mijn paard. Of het is dat ze terug richting huis wil vanwege shet of andere reden weet ik niet. Is heel lang gewoon goed gegaan.

Heb helaas geen adviezen. Ik blijf het gewoon wel doen maar mijn paard is ook drijf nat van het zweet......

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 08:21

Ik ben nu al een tijd niet meer met het paard met de trailer weg geweest. Wel zo weg gereden. Ze blijft dan de drang houden dat ze om wil draaien. Ben nu de trailer aan het restaureren, ben benieuwd hoe dat dan gaat. De laatste keer begon de shet te hinniken toen het paard nog in de trailer stond, maar de klep wel open en ze heeft zich er toen gewoon uit gebroken. Terwijl ze daarvoor gewoon rustig stond. Dus dat moeten we dan straks ook nog testen. Had toen de shet ook al speciaal op stal gezet, maar ja kan haar niet tegenhouden te gaan hinniken haha.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 08:26

Oefenen! Korte stukjes weg en weer terug. Zodat ze beide weten dat ze weer bij elkaar komen! Rustig aan opbouwen en verder uitbouwen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-15 21:39

Ik ben in juli gestart met magnesium. Het probleem is helemaal over. *\o/*