dekkende merrie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiranxSuraya

dekkende merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:36

Hallo allemaal.

Ik heb in december een haflinger gekocht. Ze is erg lief en knuffelig.
Maar een maand geleden vond ik haar ineens niet meer zo lief! Ik zou de stal uit lopen. En op eens gaat ze achter me staan, legt haar hoofd op mijn schouder, komt omhoog. En slaat ineens haar voorbenen om mij heen.
Gelukkig had ik de stal deur vast en stond er een stalgenootje voor mijn box. Al met al een lichte blessure opgelopen aan mijn knie.
Vandaag ging ik haar poetsen in haar stal. (Omdat de poets plaats al vol stond) en gelukkig had ik haar even vast gezet. Waar ze heel rustig bleef staan. En ineens gaat er een knop om bij haar en komt ze weer omhoog richting mij. Poging tot dekking.

Is dit pure dominantie? Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Nogmaals het is een merrie!

Rocamor

Re: dekkende merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:37

De (dominante) friese merrie bij ons op stal doet dat ook bij een andere friese merrie als ze hengstig is.

Was je paard hengstig in die tijd?

MiranxSuraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:40

Ik heb haar tot nu toe nog niet hengstig gezien.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:12

Dit is geen poging tot dekking als het echt om een merrie gaat. Honden vertonen dit gedrag ook, reuen en teefjes doen het ook bij hetzelfde geslacht.
Ik denk dat het hierbij puur om dominantie gaat, en de merrie jou dus niet als leider aanziet. Dit gedrag is natuurlijk absoluut ongewenst, en mag dus ook wel echt afgestraft worden lijkt mij. ;) Misschien kan je met diverse grondwerk oefeningen aan de slag gaan?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:13

Buiten het feit dat dit zeer ongewenst en gevaarlijk gedrag is zou ik eens met je veearts contact opnemen als ik jou was, en bijv. bloed laten onderzoeken. Misschien is er iets hormonaal mis met je merrie, door bv. een tumor.