Help mijn paard laat geen andere toe. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xbrittroest1

Help mijn paard laat geen andere toe. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:28

ik heb al een tijdje een verzorg paardje,
In het begin kon iedereen poetsen, wandelen, knuffelen.
Tot dat er mensen met haar buiten het erf aan het wandelen geweest zijn.
Sinds dien valt ze iedereen aan die bij mij in de buurt komt, ze bijt naar mensen die bij haar stal in de buurt komt.
Ze steigert naar de persoon die voor de stal gaat staan zodra ik in de stal sta.
Ook in het weiland valt ze mensen aan.
Ze laat andere mensen niet toe wat moet ik doen? ;(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:38

Doet het paard het bij de eigenaar ook?
Heb je niet iemand op stal rond lopen die veel ervaring heeft met paarden die je kan helpen/begeleiden?

Xbrittroest1

Re: Help mijn paard laat geen andere toe. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 06:08

Als ik haar vast heb en de eigenaar komt naar mij toe lopen gaan naar oren helemaal plat in haar nek en bijt ze naar de eigenaar ze laat ook haar tanden zien echt heel apart is dat, en als hij haar dan overpakt dan gaat ze trappen naar hem en steigeren dan word ze helemaal gek, wij hebben niemand op stal met ervaring met zulke paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:06

Dan denk ik toch dat het verstandig is om iemand buiten de stal te zoeken die wel de ervaring heeft. Misschien verstandig om een wat instructeurs een mail te sturen waarin je de situatie uitlegt en of ze je daarbij kunnen helpen. Kost wel wat maar is veiliger met iemand erbij die weet wat hij doet dan als je zelf nog geen ervaring met zo'n paard hebt.
Welke omgeving woon je misschien is er bokker die iemand kent die jullie daarin kan helpen of eventueel een bokker zelf die er ervaring mee heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:14

Ik hoop dat je zulk gedrag meteen duidelijk corrigeert.
Bezitterig gedrag is ongewenst en gevaarlijk.
Paard vind duidelijk dat jij van hem bent ipv andersom, dat is echt niet de bedoeling. Zou daar ook gepaste hulp bij zoeken.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:31

Snel hulp zoeken voor het uit de hand loopt.
Voor je het weet doe je iets wat paard noet aan staat en ben je er zelf ook slachtoffer van

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 07:46

Ja ik corrigeer het gedrag meteen.
Sommige mensen zeggen dat haar moet laten poesten door iemand anders maar is dat wel verstandig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:25

Als diegene weet wat hij doet is het geen probleem om hem door een ander te laten poetsen.
Je moet het gedrag voor zijn, een boze blik van het paard is al te veel.
Het is vergelijkbaar aan 2 paarden die jaloers zijn en elkaar verjagen. Wat ze in hun vrije tijd doen moeten ze zelf weten, maar als ik er tussen sta dan wordt er normaal gedaan: niet boos gekeken, niet gedreigd en al helemaal niet gebeten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:33

Door dit gedrag laat je paard zien ook geen respect voor jou te hebben. Anders zou het immers ophouden met het gedrag als jij dat aangeeft. Sluit me er dan ook bij aan dat het verstandig is om hulp buiten stal te zoeken naar iemand die je kan leren hoe en wanneer je het gedrag precies moet corrigeren, en die ook de eigenaar helpt met dit gedrag. Jij moet dus leren hoe het gedrag van het paard af te wijzen als het zo naar anderen reageert, en die anderen moeten ook leren hoe ze dat gedrag moeten afstraffen.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:37

Die gene die er wil poetsen heeft er geen verstand van dus dan is het toch niet verstandig? , ik ga het eens met die eigenaar over leggen, hij heeft zelf nog een paard met precies het zelfde karakter en de 2 paarden zijn familie van elkaar.
Ik ga maar eens opzoek naar iemand die er verstand van heeft

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:48

Maar zo als hoefsmid enzo mag allemaal wel binnen en buiten zetten is ook geen probleem

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:56

Maar wat als jij ziek wordt of stopt met verzorgen?
Als je paard andere mensen aanvalt dan moet dat gecorrigeerd worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:57

Dan ligt het dus aan de personen die met haar omgaan kan je die hoefsmid niet eens vragen om jullie te helpen. Paard heeft gewoon een duidelijke leider nodig. En blijkbaar is de hoefsmid er zo een. Zulke mensen heb je nu even nodig.
Daarnaast als de eigenaar nog zo´n paard heeft ligt het toch wel aan de opvoeding denk ik zo. In ieder geval is het niet normaal als ze echt aanvallen en steigeren. Dat is geen aangeboren gedrag naar mijn mening. En je zegt ook dat het eerst helemaal geen probleem was en dat iedereen haar kon poetsen en wandelen. Dus het is toch ergens fout gegaan en dat moet nu toch opgelost worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:57

Hoe corrigeer je dit paard als hij probeert anderen bij je weg te jagen?

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 14:29

Dan hef ik mijn stem , en geef haar een corrigerende tik en als ze echt niet luisterd een schop maar vaak met een tik is t klaar , tirga, ik heb geen idee hoe het zo is gekomen. Maar sinds 2 mensen met haar buiten zijn gaan wandelen. Daarna werd ze zo..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:29

Dat is bazig gedrag en een afwijkend gedragtype wat vaker voorkomt. Eigenlijk komt het er op neer dat het paard jou als veulen heeft geadopteerd en iedereen in eerste instantie uit de buurt houdt maar als jij zelf aangeeft dat je niet bang voor diegene bent en dus geen bescherming nodig hebt dan tamt ze iets af maar blijft alert.
En je moet dus "ff" :+ uit die veulenpositie stappen door ipv "uh, nee, foei *tik*" naar "BEN JE NOU HELEMAAL VERG#$^$##$%^^& *KNAL*" en zorgen qua fysiek dat ipv zij tussen jullie naar jij blokkeert haar zodat ze niets te vertellen heeft. Als in, zij springt voor jou als een auto nadert maar dat moet jij springt voor haar als een auto nadert worden. Even letten op de kleinigheidjes en details als je met haar bezig bent, dan zie je wat ik bedoel.

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:40

Ik snap wat je bedoeld

Xbrittroest1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:48

het gaat nu al steeds beter met haar,
ze is de laatste tijd veel rustiger ook als er andere mensen in de buurt zijn.
als er mensen voor de stal gaan staan vind ze nog steeds niet fijn maar ze reageert niet overdreven meer. ze doet nog wel haar oren in haar nek en heeft bijt neigingen als iemand haar onverwachts aan raakt maar zodra er door wordt ge aait is het weg.