Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
samanthaaxx schreef:Ik heb geleerd dat paarden die luchtzuigen dit doet uit frustratie/verveling. Mijn eerste stap zou zijn om te onderzoeken of hij inderdaad een maagzweer heeft. Het kan natuurlijk altijd iets medisch zijn. Daarnaast heb ik geleerd dat brok een boosdoener kan zijn van luchtzuigen, omdat ze dit snel op hebben en zich erna weer gaan vervelen.
Als je niet veel werk met hem doet, zal ik hem, naast het onderzoeken naar de maagzweer, volledig op ruwvoer zetten in zijn stal. En dan bedoel ik met volledig, niet langer dan 2 - 4 uur zonder ruwvoer.
Met ruwvoer bedoel ik hooi, in kuil zitten te veel zuren en kan hij (als hij een maagzweer heeft) nog meer last krijgen van zijn maag.
Heb je dat al geprobeerd? Ik heb gelezen dat dat vaak een oplossing is voor luchtzuigende paarden.
Ik had geen handschoen op zak dus had het maar zo met mijn hand aan de deur gesmeerd. En daarna mijn handen een beetje schoon proberen te poetsen maar die geur zat er natuurlijk nog aan. Was ik even vergeten en de merries krijgen 's avonds beide even twee brokjes uit de hand tijdens het kroelen (slechte gewoonte, ik weet het). Dus ik stak beide handen uit met naar hun tweeën. Maar de merrie aan die kant wilde het natuurlijk niet eten, groot gelijk. Maar een week later snuift ze nog steeds eerste drie keer lucht op boven mijn hand wanneer ze voorzichtig de 2/3 brokjes opeet. Dus ook zij is geen fan. En voordat die lucht eraf was, heb wel 4 x mijn handen gewassen. Eerst werd het natuurlijk alleen maar erger door het warmer water. Daantj__ schreef:@ Djaikha dat klopt de problemen zijn ontstaan toen er minder hooi in de slowfeednetten gedaan werd voor de nacht. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dat voornamelijk gedaan is voor de merrie's (één is breed gebouwd en altijd wat dikkig geweest door haar bouw en de andere is een koudbloed die snel dik wordt en allebei zijn ze er zeker niet dunner op geworden deze winter) De ruin was iets aan de dunne kant toen hij kwam (had wormen maar nu niet meer en bloedwaardes zijn goed) En nu is hij iets aan de dikke kant maar niet extreem maar ik wil niet dat hij van de zomer dikker wordt en dat de merries nog dikker worden. Dus vandaar geen onbeperkt hooi meer in de nacht. Het klinkt als een mooie oplossing die ik zeker onthoud. Heb jij zelf ervaringen met graasmasker? Ik ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Ik hoor namelijk positieve kanten ervan dat het zorgt voor minder grasopname maar ik hoor ook negatieve verhalen dat het weer frustrerend is voor het paard.
Niet elk paard reageert er dus goed op en sommigen kunnen hun graasmasker zelf afkrijgen.. Aan de andere kant eten paarden wel degelijk minder gras wanneer ze een graasmasker om hebben. Het grootste risico van graasmaskers is de keer dat je ze zonder graasmasker op de wei zet. Dan kunnen ze een inhaalslag proberen te maken en dus heel snel heel veel willen eten. Hierdoor gaat mijn voorkeur hier niet naar uit, maar je kunt het wel proberen. Wellicht dat jouw paarden het wel gewoon accepteren. Andere opties zijn strookbegrazing, waardoor ze minder gras tot hun beschikking hebben, maar wel steeds een strookje vers gras, of ze minder lang op de wei te laten en dat vervangen door tijd in de paddock mét hooi.
NiFallor schreef:Het kan best dat hij nu ook een maagzweer heeft door de stress van het op stal staan. Dat zou ik eerst uitsluiten/behandelen, anders wordt het doorbreken van het luchtzuigen wel heel erg moeilijk.
Daarnaast zou ik je ruin niet meer op stal zetten maar de paddock opsplitsen, zoals mijn twee voorgangers aangeven.
Verder misschien juist wel weer wat met hem gaan doen? Zodat hij daar ook een beetje zijn energie in kwijt kan?
lissie_zigor schreef:NiFallor schreef:Het kan best dat hij nu ook een maagzweer heeft door de stress van het op stal staan. Dat zou ik eerst uitsluiten/behandelen, anders wordt het doorbreken van het luchtzuigen wel heel erg moeilijk.
Daarnaast zou ik je ruin niet meer op stal zetten maar de paddock opsplitsen, zoals mijn twee voorgangers aangeven.
Verder misschien juist wel weer wat met hem gaan doen? Zodat hij daar ook een beetje zijn energie in kwijt kan?
Inderdaad, luchtzuigen komt meestal vanuit een maagzweer.
als een paard luchtzuigt komt dit lucht belletje in zijn slokdarm en zodra dit gebeurd maakt een paard een bepaald stofje aan. Dit is eigenlijk een soort van verslavend.
Luchtzuigen opzich is niet schadelijk voor een paard, het ziet er alleen naar uit.
Zodra je een luchtzuig band om zijn nek doet, dan is het WEL schadelijk voor het paard, want ALS het paard dan toch nog luchtzuigt, dan komt er zodanig druk op te staan dat het luchtbelletje WEL de maag bereikt en daardoor het paard gas koliek zou kunnen krijgen.
Onbeperkt voer is het gene wat het zou kunnen verhelpen.
Op het land kan hij gaan grazen wanneer hij last van zijn maag heeft, in de stal zal het paard gaan luchtzuigen.