rollen aanstekelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

rollen aanstekelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:26

Ik kijk uit het raam en zie eerst mijn shetlander rollen, vervolgens (nadat de shetlander klaar is) begint mijn haflinger zich te rollen. Dit gebeurt wel vaker (volgens mij meestal in deze volgorde). Is dit dan aanstekelijk? net zoiets als gapen? Ik zou bijna zeggen dat m'n haflinger steeds iets heeft van ''he, dat is een goed idee, ik ga ook eens even lekker rollen'' :') Maar ik snap ook wel dat een paard zo niet denkt :+

anyone? :))

Qimm

Re: rollen aanstekelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:28

Volgens mij wel :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:29

Ook elkaars geur overnemen, zodat de hele kudde naar elkaar ruikt en dus bij elkaar hoort.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:30

Oh dat doen ze bij ons ook. Gooi ze los in de bak en Boreas begint met rollen... die staat nog niet op of Mish ligt al op de grond. En dan Boreas weer.... en dan Olina... en dan Mish... :') haha.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:33

Dat heeft inderdaad te maken met elkaars geur overnemen, zodat er een 'kuddegeur' is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:49

tamary schreef:
Ook elkaars geur overnemen, zodat de hele kudde naar elkaar ruikt en dus bij elkaar hoort.

maar ze rollen niet op dezelfde plek?

Eline: Maar dat is misschien (ook) anders? Want die van mij staan 24/7 in de wei en kunnen altijd rollen.. een echte bak met zand is volgens mij altijd een uitnodiging tot rollen, zeker als ze er net worden ingezet?

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:29

Paarden synchroniseren hun gedrag, net als andere kuddedieren dat doen. Ze hebben gedurende hun dag hun vaste momentjes voor eten, rusten, drinken, spelen en ook voor rollen. Zelfs de cycli van de merries wordt gesynchroniseerd zodat alle veulens in dezelfde periode worden geboren.

Het synchroniseren van gedrag zorgt voor rust in de kudde. Er is altijd een paard die aangeeft wat er gaat gebeuren en dat is per activiteit meestal dezelfde, maar tussen activiteiten kunnen het verschillende paarden zijn. Dus paard A begint met rollen, dan gaan de anderen dat ook doen. Maar paard B weet misschien de route naar het dichtstbijzijnde water beter, waardoor die daarvoor de leiding krijgt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:17

Het heeft ook met dominantie te maken, je zult veel zien bij stabiele kuddes dat de dominante nog eens over het rolplekje van de ander rolt. en hengsten moeten ook altijd op elke rolplek neer waar er net 1 opgestaan is.

ladymypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:19

haah ik liet een keer mijn pony rollen en toen was mijn vrindin in de bak aan het rijden bedenkt die pony ook te gaan rollen (met eeen paar zwepjes overeind geholpen wand het zadel vond het niet zo leuk...) zag ik in de wei ernaast ook een pony gelijk rollen dus denk wel

Tink1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:59

ja haha dat kan zeker! Wij hebben er 4 in de bak lopen en begint er een dan gaan de andere vanzelf ook rollen. Een heel komisch gezicht :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:03

Djaikha schreef:
Paarden synchroniseren hun gedrag, net als andere kuddedieren dat doen. Ze hebben gedurende hun dag hun vaste momentjes voor eten, rusten, drinken, spelen en ook voor rollen. Zelfs de cycli van de merries wordt gesynchroniseerd zodat alle veulens in dezelfde periode worden geboren.

Het synchroniseren van gedrag zorgt voor rust in de kudde. Er is altijd een paard die aangeeft wat er gaat gebeuren en dat is per activiteit meestal dezelfde, maar tussen activiteiten kunnen het verschillende paarden zijn. Dus paard A begint met rollen, dan gaan de anderen dat ook doen. Maar paard B weet misschien de route naar het dichtstbijzijnde water beter, waardoor die daarvoor de leiding krijgt.

Dat is niet helemaal waar.
Als de dominante merrie tegelijk met een andere merrie hengstig is, dan wil ze zelfs voorkomen dat deze gedekt wordt door de hengst.
Ook zijn merries vaak vruchtbaar en kan de dracht rustig enkele weken qua lengte verschillen.
Maw als je 4 merries tegelijk dekt, dan zullen ze eigenlijk nooit tegelijk werpen.

Citaat:
Als er meer merries tegelijk hengstig zijn, kan het voorkomen dat de dominantste merrie de andere bij de hengst weghoudt. De ondergeschikte merrie wordt dan op een later moment gedekt.
Dat heeft als voordeel dat het veulen van de dominante merrie eerder verwekt wordt en daarmee dus ouder is dan het veulen van de ondergeschikte merrie.

http://paardenliegenniet.nl/de-plaats-v ... n-de-kudde

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:21

Brainless schreef:
Djaikha schreef:

Dat is niet helemaal waar.
Als de dominante merrie tegelijk met een andere merrie hengstig is, dan wil ze zelfs voorkomen dat deze gedekt wordt door de hengst.
Ook zijn merries vaak vruchtbaar en kan de dracht rustig enkele weken qua lengte verschillen.
Maw als je 4 merries tegelijk dekt, dan zullen ze eigenlijk nooit tegelijk werpen.

Citaat:
Als er meer merries tegelijk hengstig zijn, kan het voorkomen dat de dominantste merrie de andere bij de hengst weghoudt. De ondergeschikte merrie wordt dan op een later moment gedekt.
Dat heeft als voordeel dat het veulen van de dominante merrie eerder verwekt wordt en daarmee dus ouder is dan het veulen van de ondergeschikte merrie.

http://paardenliegenniet.nl/de-plaats-v ... n-de-kudde

Dat is waar, Brainless. Daarom had ik het ook over een periode, niet over dezelfde week. De dominante merrie zal altijd zelf de beste hengst willen hebben waardoor ze de anderen van die hengst weghoudt. Meestal is er maar één hengst, dus dan werkt dat geweldig. Soms zijn er meerdere hengsten en dan is dat wat moeilijker. Gevolg daarvan is dat haar veulen waarschijnlijk de oudste en dus de meest ontwikkelde is van alle veulens. Toch worden die veulens in eenzelfde periode geboren, dus niet een paar in januari en een paar in juli. Allemaal rond dezelfde tijd, zodat de kans op overleven per veulen groter is. Roofdieren moeten gaan kiezen en hoe meer keus, hoe groter de kans dat dat ene veulen het overleeft.

Maar deze discussie is off-topic hier. Dus verdere discussie zal ik aangaan via PB ;)