Paard aard niet op nieuwe weide?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DyDe

Paard aard niet op nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:03

Nog paardenmensen die hebben meegemaakt dat hun paard niet aarden kan op een weide?

Mijn paarden hebben altijd op vrij druk gelegen weides gestaan in de zin van doorgaand verkeer en wandelaars. Ze staan nu twee dagen op een weide tussen de akkers en velden, heel rustig. Delmando (vier jaar) loopt nog steeds op van de stress: helemaal bezweet, diarree, zijn krachtvoer niet willen eten, enkel grazen in mijn zone, plakken aan zijn vader en mij, constant omgeving afspeuren, niet durven gaan drinken, en op die twee dagen is hij net 200 kg kwijt: alle ribben zijn heel duidelijk te zien, poep volledig ingetrokken en niets van buikje meer.

Dynaar (zes jaar) heeft het ook allemaal, maar in iets mindere mate. Sta echt op het punt mijn weide weer op te zeggen. Een andere huurder te vinden en ze te verplaatsen naar een weide die terug wat drukker gelegen is, als ik zo één vind natuurlijk op zo korte termijn.

Normaal maken ze nooit heisa van het versteken van (nieuwe) weide.

Moos99

Re: Paard aard niet op nieuwe weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:05

Ik vind het wel best apart dat ze na 2 dagen nog zo volop in de stress zijn ondanks dat ze elkaar hebben, maar als het jonge paarden zijn die niet vaak zijn verplaatst kan het misschien gewoon een tijd duren. Ik zou zeker de weide niet hierom opzeggen, het duurt mogelijk even maar ze zullen er zeker aan gaan wennen! Misschien kun je ze onbeperkt hooi geven en andere dingen ter afleiding?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:14

dacht al dat de titel me bekend voorkwam ;)

maar ik heb nog steeds geen verklaring, hopelijk worden ze snel rustiger

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:15

Ze zijn gewend van regelmatig verplaatst te worden, tot nu toe nooit met nerveus gedrag gepaard. Ze hebben nu inderdaad onbeperkt hooi en daarnaast uiteraard hun vers lentegras. Heb ook gewoon schrik dat mijn vierjaars koliek zou krijgen door amper te eten en zo nerveus rond te blijven lopen. Hij heeft een gevoelig spijsverteringstelsel. Vind het echt heel raar :-(

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 19:24

Och, nog een eyota lid op bokt ;-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:24

eet ie wel als jij er bij bent? dan eventueel een goede slobber of senioren voer geven?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:30

Hebben ze een (schuil)-stal? misschien dat ze hun daar veiliger in voelen voorlopig?

Offtopic: Eyota bestuurslid :p

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 19:46

DyDe schreef:
Ze zijn gewend van regelmatig verplaatst te worden, tot nu toe nooit met nerveus gedrag gepaard. Ze hebben nu inderdaad onbeperkt hooi en daarnaast uiteraard hun vers lentegras. Heb ook gewoon schrik dat mijn vierjaars koliek zou krijgen door amper te eten en zo nerveus rond te blijven lopen. Hij heeft een gevoelig spijsverteringstelsel. Vind het echt heel raar :-(

Je staat er nog maar 2 dagen. Paard heeft tijd nodig om aan het lentegras te wennen. Hier heb ik er begin van het weideseizoen ook eentje lopen die dan wat slappere mest heeft. Denk dat het voor een deel ook bij jezelf weg komt. Jij bent ongemerkt misschien ook wel gespannen nu hij net weer op de wei staat. En dat neemt hij dan weer over. Zou het een paar weken de tijd geven. Zolang jij gewoon ruwvoer bij het gras aanbiedt. Heeft hij voldoende te eten. En als hij niet extreem gaat afvallen is er niks aan de hand.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:03

Ik had hetzelfde probleem met mijn vierjarige merrie vorig najaar. Zij was het niet gewend van veel verhuisd te worden, maar dat waren mijn andere paarden ook niet. Het is een lastige winter geweest, maar Build Up Cubes van Dodson & Horrell en genoeg hooi (onbeperkt kan ik hier niet geven aangezien mijn Haflinger dan veel te dik wordt) hebben wel hun werk gedaan. Sinds een paar weken staan ze op een kleiner stuk omdat de rest van de weide moet groeien, en ik heb de indruk dat dat ook al helpt. Ze kan niet meer zulke grote afstanden afleggen. Ik zou het ook nog wat aankijken, er zeker voor zorgen dat ze genoeg ruwvoer krijgen en eventueel iets dikmakends bijvoeren.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:07

FriesWytske, op de weide waar ze van kwamen stonden ze ook al op het lentegras met normale stoelgang. En dit is echt geen standaard spanning, maar echte paniek.

Tess_84, probleem is dat hij zijn krachtvoer niet eten wil, wil alleen maar omgeving afspeuren. Dan kun je natuurlijk niet extra bijvoeren. Ook aan zijn hooi komt hij niet.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:10

TS, dat had mijn merrie ook, dat niet willen eten. Dat is na een week of twee wel gebeterd hoor. Hoe groot is de wei waar ze nu op staan? Wellicht kan het helpen om ze op een kleiner stuk te zetten, zodat hij niet te veel kan rondlopen?
Eet hij echt helemaal niets van zijn krachtvoer, of wel een klein beetje? Als hij er wel een beetje van eet, zou ik iets nemen waar echt veel voedingsstoffen inzitten, alle kleine beetjes helpen. Of iets wat hij echt graag eet? Ik denk aan wortels, droog brood, appels, ...

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:13

Afbeelding
Om een idee te geven, twee dagen geleden rond en gezond, nu helemaal opgetrokken/vermagerd. Is geen heel duidelijke foto, maar geeft toch een beeld.

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:20

Hij neemt af en toe een hap, maar laat alles weer uit de mond vallen omdat hij dan weer "iets ziet". Op de foto zie je hoe hij op twee dagen al vermagerd is... Weet niet of het raadzaam is nog veel dagen gewoon af te wachten. Had ze eerst op een kleiner stuk, maar daar was het nog erger.
Laatst bijgewerkt door DyDe op 10-04-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:28

Ik heb me er ook over verbaasd hoe snel een paard kan afvallen door stress, en het is vreselijk moeilijk om het er weer bij te krijgen. En dat gaat traag... Staan er dieren rondom de wei die hij niet kent? Mijn merrie had heel veel schrik van de koeien (die kende ze niet) die ze kon zien (stonden op een meter of 20 afstand).
Veel meer dan onbeperkt hooi geven en blijven proberen krachtvoer te geven, kan je niet doen, vrees ik. Op een bepaald moment moet zijn frank toch vallen dat er eigenlijk niets is om bang van te zijn?

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 20:32

Ja, en hij is sowieso al erg moeilijk rond te krijgen. Was net zo blij, hij stond zo mooi qua gewicht :-( Er staan koeien wat verder, maar die zijn ze ook gewoon normaal. Er is echt niets in de omgeving van de weide dat ze niet kennen. Integendeel, hebben nog nooit zo rustig gestaan. Net of het té rustig is voor hun, en ze bij elk lawaai dat ze horen en elke beweging dat ze zien, zich daar op fixeren. Die fixatie zie je trouwens heel duidelijk bij mijn vierjaars.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:44

Is het al wat beter TS?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:50

Korte vraag tussendoor.
Is het geen (van oorsprong) weide voor koeien? Weidegras voor koeien kan ook zeer slecht vallen bij paarden.

Heb wel eens gezien dat ze er echt slecht van kunnen zijn incl de nodige lichamelijke onrust en in het koppie

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 10:53

Ze hebben sinds vorige zondag bachbloesem rescue in het drinkwater gekregen en toeval of niet, ze hebben er een paar dagen rustiger door gestaan. Sinds gisteren echter staan ze weer nerveuzer. Maar dinsdag haal ik ze daar weg, op die manier heeft het geen nut :-)

De weide is vorig jaar gewoon gehooid en daarvoor stonden er ook paarden op.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:44

Het gaat niet om of er gehooid is maar of de grassamenstelling voor koeien of paarden is. Veel paarden kunnen er tegen maar ook veel niet. Vooral niet als ze het niet gewend zijn!

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:02

De samenstelling weet ik niet, zou best kunnen hoor! :-)

Cynthiaangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:24

misschien is er wel iets heel ver verderop omdat paarden hoog sensitief zijn maar ze zijn er duidelijk van streek van ze zijn gewend dat ze drukte zien en ze voelen zich er veiliger omdat er altijd wel iets in de buurt is en als ze dat ineens niet hebben kunnen ze of heel blij zijn dat ze rust hebben of schrikken van de kleinste dingen

DyDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:18

Ik dacht ook aan zo iets cynthiaangel. Alleszins de paardjes zijn er gisteren weggehaald, want de laatste drie dagen was het weer erger! Ze staan nu twee weekjes terug op hun winterweide om daarna definitief naar een vriendin haar kudde verhuisd te worden, op pension. Je zag direct de spanning van hun lijf wegzakken toen ze terug op hun winterweide aankwamen!