Ik baal even van mijzelf :) Paard keerde vandaag om buiten!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Ik baal even van mijzelf :) Paard keerde vandaag om buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:04

Hallo,

Mijn stal grenst aan een dijk, en ik wilde na het rijden even uitstappen langs de dijk.
Mijn merrie raakte zo'n 3 meter van het einde van het erf bangig... naja, ze wilde iig niet vooruit.

Ze stond aan de grond genageld.... dus ik gaf been en een tikje bij... Waarop zij gepikeerd raakte, en dus omdraaide. Ik dus weer terug draaien, been en een meter vooruit...
weer aan de grond genageld, .... dit duurde zo'n vijf minuten.

Toen ben ik afgestapt en heb ik haar mee gekregen de dijk op, we hebben zo'n tien minuten gewandeld, waarna wij terug gingen. Ze was zichtbaar zenuwachtig, want haar achterbeentje trilde van alle indrukken = fietsers, bootje, motoren....

Dus tijdens het wandelen heb ik super hard lopen brulllen BRAAAAAAF GOEDZO!!!

Als ik er naast loop, dan volgt ze braaf... maar ik baaldus van mijn eigen gedrag: Wat had ik moeten doen?? Ipv been en tikje bij, waarom ben ik zo ongeduldig???
Niet dat ze dit nu steeds gaat doen.... want zo komen we geen meter verder....

Graag tips -O- Baal al genoeg van mijzelf...

Anoniem

Re: Ik baal even van mijzelf :) Paard keerde vandaag om buiten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:07

Waarom baal je van je gedrag?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:08

een ander rustig paard meenemen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:10

je hebt het toch goed opgelost..
zolang je haar mee hebt gekregen is de boodschap immers dat jij bepaald wat er uiteindelijk gebeurd..

wellicht zat er een verstrooide bakkabouter die de weg kwijt was.

niet teveel 'brullen'. af en toe een klopje is prima..

en dat het 1x gebeurt wil natuurlijk ook nog niet zeggen dat het steeds gaat gebeuren toch?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:11

Ik wil gewoonweg ook alleen met haar de weg op kunnen, en dat gaat dus prima.... Wil niet afhankelijk zijn van anderen eigenlijk...

Dat ik haar eigenlijk een mep verkocht.... Nouja tikje, wat misschien haar angst bevestigde? Ik was misschien te ongeduldig en had haar even moeten laten kijken...? Maar goed, om nu elke meter stil te gaan staan....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:15

SG1985 schreef:
Ik wil gewoonweg ook alleen met haar de weg op kunnen, en dat gaat dus prima.... Wil niet afhankelijk zijn van anderen eigenlijk...

Dat ik haar eigenlijk een mep verkocht.... Nouja tikje, wat misschien haar angst bevestigde? Ik was misschien te ongeduldig en had haar even moeten laten kijken...? Maar goed, om nu elke meter stil te gaan staan....

ik las dat ze pas 5 was en tot 4 jaar in de opfok heeft gestaan?

alles moet ze leren, ook alleen de weg op..
wellicht is het goed om niet direct haar grenzen op te zoeken, maar haar eerst gemakkelijk naar buiten mee te krijgen, met andere paarden in de groep bijvoorbeeld?

niet ieder paard is even vlot met de ontwikkeling.. en deze heeft in opfok gestaan, waar ze dus meer 'paardzijn' heeft mee gekregen, maar minder rare dingen die wij mensen allemaal willen..

in hoeverre is ze bekend met allerlei rare dingen die ze kan tegenkomen? daar aan wennen en samen met een ander bouwt haar zelf vertrouwen op.. als jij erop zit, dan heeft ze geen steuntje anders dan de ruiter erop (die ze verder niet ziet natuurlijk).

wellicht een gebrek aan zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter van het paard..
misschien moet je daaraan goed werken voor je alleen met haar buiten uit gaat rijden?

---

en nee een tikje bij bevestigd niet de angst, dat zegt alleen dat ze op jou moet letten en niet op alles om haar heen.. dus dat is prima..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:18

Waarom baal je? Je hebt niets verkeerd gedaan hoor. Je paard deed iets wat je niet wilt en dan heb je het netjes aangepakt hoor. Ik zie vaker bij mij op stal een meisje die veel te lief is voor haar pony. Daar schiet je niks mee op. :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:18

Ze is vijf jaar / bijna zes (en heeft idd tot 4 in de opfok gestaan), maar wel gewend aan machines, voertuigen enzovoort... en lopen buiten hebben we al vaker gedaan (kleine stukjes).

Maar ze kan snel van slag zijn in situaties die voor andere als vanzelfsprekend worden ervaren....

Ze is een echt springpaard, maar kan bijvoorbeeld van slag raken als een hindernis in één keer 10 cm omhoog gaat.... dan kan ze er bijvoorbeeld of torenhoog over heen gaan, of zomaar weigeren.
Idem voor gedrag buiten. Kan van slag zijn als iets anders oogt of is, dan 'normaal'.....

Misschien toch maar even met een ander paard mee voortaan....... hahahaha....

Ze is onzeker!!! Zelf vertrouwen idd.... Daar sla je de spijker volledig op zijn kop!!
Laatst bijgewerkt door SG1985 op 05-04-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:19

Ja ik wil niet haar gedrag bevestigen, maar wil der ook niet over grenzen heen slaan of trekken, of haar juist bang maken oid... weet niet hoe ik dat moet zeggen... Beetje een naar gevoel (misschien vermenselijk ik haar soms ook....)

Ik ga weer meer aan grondwerk doen om haar weer beter te leren kennen, begrijpen en haar weer mee te krijgen :) Ook al ik er op zit :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:26

Je moet dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Je bent nu toch veilig en redelijk ontspannen gekomen waar je zijn moest? Wat maakt het dan uit dat je even afgestapt bent om je paard gerust te stellen. Niet druk maken om kleine dingen die er niet toe doen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:30

Je hebt het prima aangepakt. Let er op dat je niet te emotioneel wordt. Als je boos wordt (weet niet of dat het geval was hoor) dan bevestig je haar in de onzekerheid. Mijn paard deed dit soort staken vroeger ook. Ik hebt dat helaas te hardhandig aangepakt, waarbij ik dan geïrriteerd raakte. Hierdoor kwamen we in een negatieve vicieuze cirkel terecht. Nu ben ik bezig haar en mij te herconditioneren door constant de ontspanning op te zoeken. Zo nodig stap ik af als ik te gestressed raak. Iedereen pakt een stakend paard anders aan (gebruik de zoek-functie maar eens) maar het belangrijkste is dat je rustig en kalm blijft, duidelijk in de hulpen en je emoties onder controle.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:33

Goede tip!

Ja ik verloor mijn geduld een beetje.... bleef haar maar terug zette, en we gingen geen meter vooruit.
En toen stapte ik af omdat ik voelde dat het niet de juiste emotie was, en dat ze op deze manier toch niet zou gaan lopen..... boos worden heeft dan geen zin....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:36

SG1985 schreef:
Ze is vijf jaar / bijna zes (en heeft idd tot 4 in de opfok gestaan), maar wel gewend aan machines, voertuigen enzovoort... en lopen buiten hebben we al vaker gedaan (kleine stukjes).

Maar ze kan snel van slag zijn in situaties die voor andere als vanzelfsprekend worden ervaren....

Ze is een echt springpaard, maar kan bijvoorbeeld van slag raken als een hindernis in één keer 10 cm omhoog gaat.... dan kan ze er bijvoorbeeld of torenhoog over heen gaan, of zomaar weigeren.
Idem voor gedrag buiten. Kan van slag zijn als iets anders oogt of is, dan 'normaal'.....

Misschien toch maar even met een ander paard mee voortaan....... hahahaha....

Ze is onzeker!!! Zelf vertrouwen idd.... Daar sla je de spijker volledig op zijn kop!!

Maar ze kan snel van slag zijn in situaties die voor andere als vanzelfsprekend worden ervaren
Ze is pas 6, hoeveel dingen zijn er dan echt vanzelfsprekend.. zoals ik begrijp is het niet een paard dat al tientallen keren op parcours is geweest, of honderden keren op buitenrit.

een zakje wat jij niet ziet, kan wapperen.. gras dat ineens opkomt waar het van de winter niet stond, een boom die buigt onder de wind.. Een schaduw van een paaltje die ze alleen zonder schaduw kent..

kijk naar je eigen leven.. Een kind van 5 vind alles spannend en nieuw.. een kind van 10 gaat misschien al voor de derde keer naar de efteling en vind het sprookjesbos totaal niet interessant meer.. een puber van 16 denkt dat hij alles al weet en gezien heeft. En een volwassenen van 60 glimlacht bij zichzelf, ze weten eigenlijk nog bijna niets van het leven, laat ze eerst maar opgroeien.

Een paard van 10 heeft veel meer meegemaakt dan een paard van 6... Een paard van 6 dat altijd thuis heeft gestaan en als handpaard is meegeweest op buitenritten, kun je bijna direct onder het zadel mee naar buiten nemen zonder dat er iets gebeurd.. Een paard van 6 dat in opfok heeft gestaan en een kleine twee jaar onder het zadel is, heeft nog een hoop te verwerken. Men denkt dan gelijk aan verkeer en machines.. maar het zit juist vaak in kleine dingen.

mijn tienjarig kan zich absoluut de pestpokken schrikken van een kat die zich nog eens omdraaid in de bosjes.. waar hij vandaan kwam hadden ze niet veel katten, of hoefde hij er niet langs.. Een crosmoter die net voor ons het pad opdraait en vol gas wegtrekt doet hem helemaal niets... Een wapperend blaadje naast de bak kan hem echter zomaar ineens opzij laten springen.

ze allemaal hun eigenaardigheden waarvan ze onder de indruk zijn, maar hoe meer dingen ze gezien en meegemaakt hebben, hoe minder zaken waardoor ze uit hun plaat gaan.

dus niet te druk om maken en gewoon kijken naar hoe je het wel voor elkaar krijgt..

zoals vandaag.. en onder het zadel gewoon proberen met een extra paard erbij

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:45

Wandel je veel met haar? Zo nee dan zou ik dat als tip geven, veel aan de hand oefenen en dan nog eens proberen. En ik ken jouw paard natuurlijk niet, maar sommige paarden reageren inderdaad op een tikje, stem verheffing, schopje etc. negatief als ze bang zijn. Het verschilt echt per paard. Je moet goed zelf de situatie aanvoelen, maar het zou ook goed kunnen dat jou paard i.p.v. een tikje juist extra aanmoediging nodig heeft zoals: jaa het is goedd, niks aan de handdd, Brave meid etc. Ik merk het zelf ook heel erg met mijn verzorgpaard dat het echt van de situatie afhangt hoe ik moet reageren. De ene keer moet je even je stem verheffen en been geven als hij iets eng vindt, zo van hup door het is niet eng niet aanstellen. En de andere keer moet ik heel subtiel tegen hem praten van Goedzoo Ric het is niet eng! Jaa ga maar doorrr

Hopelijk helpt het je :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:52

Dit is nogal een typisch probleem bij een combinatie van een onzeker paard met een onzekere ruiter. Voor nu heb je het naar vermogen opgelost. En ik snap goed dat je dan uiteindelijk baalt, het voelt toch alsof jij iets niet kan wat andere wel kunnen. Jouw paard heeft jouw steun nodig als ze met je buiten is. Het omkeren is een uiting van haar onzekerheid. Je zult moeten doen alsof je vreselijk veel zelfvertrouwen hebt en jullie echt niets kan over komen. Dat betekent ook dat je kordaat en soms zelfs streng moet zijn als ze omdraait.
Als dat lukt ga je je focussen op het gevoel wat ze je geeft voor ze omdraait. Op dat moment draai jij haar 360 graden en loop je weer door. Dat draaien is om even de regie weer over te nemen. Leer rijden met een los teugeltje, ze moet namelijk leren om door te gaan zodat ze zelfvertrouwen krijgt.
Heel veel oefenen, door water, over de weg, langs sloten, spoorwegen de bebouwde kom ect. Waar ze aarzelt geef je haar ruimte om het zelf uit te zoeken maar grijp je in als het om gaat draaien. Vergeet niet te belonen als het haar lukt het zelf uit te zoeken.
Het is een lange weg
Succes

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 15:53

Geweldige tips, en goede onderbouwing gekregen van jullie visie!
Ik ga er zeker mee aan de slag...!