Manieren van corrigeren gezocht.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Bailey_X

Manieren van corrigeren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:56

Hoi bokkers!

Ik ben sinds een half jaar eigenaresse van een 7 jarige tinker merrie. Na een stroef begin gaan we de goede kant op, echter stuit ik op een paar probleempjes.

Een passende werkende manier van corrigeren. Ik heb het nog niet gevonden. Voorbeeld: we lopen buiten te wandelen, telkes touwtrekken omdat ze gras wil smullen. Eerst gaf ik dr een tik met het uiteinde van het halstertouw. Maar dat werkt niet. Toch maar een zweepje meegenomen, maar het probleem. Je kan meppen tot je een ons weegt. Maar ze kijkt er niet op of om van.

Het is net alsof ze gewend is om klappen te krijgen ofzo ik weet het niet.

Ook als ik haar wil voeren. Ik kom aangelopen met een bak brokken nou dan wordt ze helemaal gek. Ik probeer dr nu met de zweep zegmaar op afstand te houden. En geef dr een tik als ze mij geen ruimte geeft. Maar van die tikken kijkt ze gewoon niet op.

Iemand een ander idee misschien? Dankjewel voor het lezen!

Fijne avond!

Levitate

Re: Manieren van corrigeren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:03

Ben je zelf ook overtuigend dat ze moet luisteren? Want als je ernaast staat van 'dit probeer ik maar, maar waarschijnlijk gaat het toch niet werken/geef ik het al een beetje op' straal je dat uit met je lichaamstaal en denkt zij ook: "ja daag. Ze meent het toch niet"
Probeer jezelf groot te maken, vol vertrouwen, en zelf geloven in wat je probeert :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:04

probeer eens grondwerk lessen?
welke regio zit je misschien weet ik wel iemand :)

X_Bailey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:09

Regio Gelderland.
Grondwerk zijn we dagelijks mee bezig.
Ik ben wel overtuigend, tenminste zo kom ik wel over naar mijn mening. Blijkbaar niet genoeg voor haar?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:12

X_Bailey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:13

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:15

Wat doe je voor grondwerk? En hoe corrigeer je je paard daar?

Soms wekken zweepjes om te corrigeren weer weerstand op, en gaat het paard nog moeilijker doen, of negeren het volkomen. Hoe wordt jou paard er beter van als het naar je luistert? Want een paard zal sneller meewerken als het luisteren ook echt iets oplevert. Op de correctie zal dan ook een beloning moeten volgen om de correctie zin te laten hebben. Dus het goede gedrag belonen. Daarnaast moet de correctie ook wel zwaarder zijn als het vergrijp. Als jou paard liever een tik krijgt, en daardoor door kan eten, dan is het eten meer waard als dat de tik het paard kost. De verhouding in de correctie is dan zoek.

X_Bailey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:19

Angela schreef:
Wat doe je voor grondwerk? En hoe corrigeer je je paard daar?

Soms wekken zweepjes om te corrigeren weer weerstand op, en gaat het paard nog moeilijker doen, of negeren het volkomen. Hoe wordt jou paard er beter van als het naar je luistert? Want een paard zal sneller meewerken als het luisteren ook echt iets oplevert. Op de correctie zal dan ook een beloning moeten volgen om de correctie zin te laten hebben. Dus het goede gedrag belonen. Daarnaast moet de correctie ook wel zwaarder zijn als het vergrijp. Als jou paard liever een tik krijgt, en daardoor door kan eten, dan is het eten meer waard als dat de tik het paard kost. De verhouding in de correctie is dan zoek.

Met grondwerk doe ik vooral de basis dingen. Dus met mij meelopen, loop ze teveel in mijn ruimte zeg maar dan duw ik haar tijdens het lopen weg. Halthouden, stil blijven staan. Stapt ze nog een stapje dan zet ik haar altijd een paar passen terug. Verder ben ik zelf ook meer van het belonen als corrigeren. Goed gedrag beloon ik door te kriebelen op haar favoriete plekjes. Maar wat ik voor corrigeer manieren toepas is of stappen terug of jah als het nodig is een tik met de zweep/leadrope.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:22

ik weet niet overal op maar met de emmer brokken misschien de truce voer weigeren leren?

mijn haf had voederneid bij het zien van een emmer en schep brokken door het voer weigeren te leren is het probleem om gelost

X_Bailey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 23:23

haffylover schreef:
ik weet niet overal op maar met de emmer brokken misschien de truce voer weigeren leren?

mijn haf had voederneid bij het zien van een emmer en schep brokken door het voer weigeren te leren is het probleem om gelost

Dat is inderdaad een heel slim idee. Voerweigeren gaan oefenen. Hee dankjewel!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:14

Slimmer zijn..
Je weet nu dat ze het graa in gaat duiken, dus voorkom dat. Op moment dat je voelt dat ze die intentie heeft, maak jij een ophouding recht omhoog aan het halster. Kort en duidelijk. Wil ze daarna weer gaan, doe je hetzelfde. Iedere keer weer. Als ze merkt geen succes meer te hebbeb, zal ze dat ook niet meer gaan doen. Maar wees alert, als ze weer een keer succes zal hebben. Zul je weer van voorafaan moetrn beginnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:21

Je moet het vóór zijn en menen wat je zegt. Dus "nee" is echt "nee" en geen "eh... nee?". Daarnaast moet je jezelf vooral aanleren dat als iets nu niet mag, dat het nooit mag. Anders is het verwarrend en gaat het paard hoe dan ook voor de "ja, ik mag"-variant en ben je weer terug bij af. Je lichaamshouding is daarbij bepalend. Sta je afwachtend je commando's te geven, dan zul je niet ver komen. Wees zelfverzekerd en bewust van je eigen handelen. Dit kun je het beste leren door een paar lessen Freestyle te nemen, waarbij een deskundige jou attendeert op jouw handelen. Je zult zien dat je paard direct anders zal reageren als jij je bewust bent van wat je zelf doet en vooral als je aan je eigen vooraf gemaakte en ingeprente regels houdt. Kijk eens op de site van Emiel Voest: daar kun je zien wie in welke regio les geeft met deze methode. Wat ook nog heel belangrijk is: voer het paard niet tussendoor en al zéker niet uit de hand. Anders gaan ze het alleen maar voor het voer doen en niet voor jou. Voor een paard is een kriebel op de schoft of een klopje op de hals al beloning genoeg. ;)