Een lusitano hengst van bijna 10.
Helemaal geweldig dat paard!
Maar hij heeft moeite om van de trailer af te gaan. Ik vermoed dan ook dat hij vroeger enkel op een camion meeging.
Hij wacht niet tot de stang achter zijn kont open gaat. En vlamt letterlijk de trailer van.
Hij ging eerst mee met de dubbele trailer. Hij haalde bijna heel het binnenwerk mee naar buiten. Als het ander paard werd ingeladen. (Mijn paard was eerder klaar en stond al op de trailer. De andere moest er later bij. Dus klep ging open, paniek)
Nu is mijn anderhalf trailer klaar. En de stang achteraan moet je aan beide kanten tergelijk opendoen.
Wel moeilijk omdat hij echt niet te houden is.
Eerst hadden we er maar 1 kant uit en hij heeft de stang gebogen omdat hij weer achteruit vlamde. En niet te stoppen was.
Dan bij thuiskomst hebben we een longe rond zijn kont gedaan. De stang open en dan de longe los.
Dat ging dus wel redelijk. Hij wachte, dus we hadden tijd om de stang open de maken.
Maar vanaf de druk van de longe iets wegviel. Vloog hij achteruit. Zelfs een sterke man kan de longe gewoon niet blijven vasthouden. Dus moet je wel lossen zodat hij niet verstrikt raakt in de longe. Moest hij niet zo panikeren zouden we hem kunnen stap voor stap losser laten.
Ik probeer hem ook vanvoor bezig te houden met een wortel. Want hij begint vanaf de achterklep opengaat te duwen en te trippelen. Hij is wel iets rustiger, totdat de stang opengaat...
Echt gevaarlijk. Hij valt en strompeld echt letterlijk uit de trailer . En ben bang dat hij zich op een dag zal bezeren.
Ook kan ik niet altijd iemand vinden om mee te gaan. Alleen is helemaal onbegonnen werk.
Op de trailer is geen probleem, in het begin ook wat onstuimig, nu is dit beter. Maar loopt zeer vlot erop.
Iemand de gouden tip om hem te leren rustig te blijven met het afladen?
.
)
.