Paard moeite met van de trailer gaan, wacht niet.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Paard moeite met van de trailer gaan, wacht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 09:24

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw paard.
Een lusitano hengst van bijna 10.
Helemaal geweldig dat paard! <3
Maar hij heeft moeite om van de trailer af te gaan. Ik vermoed dan ook dat hij vroeger enkel op een camion meeging.
Hij wacht niet tot de stang achter zijn kont open gaat. En vlamt letterlijk de trailer van.
Hij ging eerst mee met de dubbele trailer. Hij haalde bijna heel het binnenwerk mee naar buiten. Als het ander paard werd ingeladen. (Mijn paard was eerder klaar en stond al op de trailer. De andere moest er later bij. Dus klep ging open, paniek)
Nu is mijn anderhalf trailer klaar. En de stang achteraan moet je aan beide kanten tergelijk opendoen.
Wel moeilijk omdat hij echt niet te houden is.
Eerst hadden we er maar 1 kant uit en hij heeft de stang gebogen omdat hij weer achteruit vlamde. En niet te stoppen was.
Dan bij thuiskomst hebben we een longe rond zijn kont gedaan. De stang open en dan de longe los.
Dat ging dus wel redelijk. Hij wachte, dus we hadden tijd om de stang open de maken.
Maar vanaf de druk van de longe iets wegviel. Vloog hij achteruit. Zelfs een sterke man kan de longe gewoon niet blijven vasthouden. Dus moet je wel lossen zodat hij niet verstrikt raakt in de longe. Moest hij niet zo panikeren zouden we hem kunnen stap voor stap losser laten.
Ik probeer hem ook vanvoor bezig te houden met een wortel. Want hij begint vanaf de achterklep opengaat te duwen en te trippelen. Hij is wel iets rustiger, totdat de stang opengaat...
Echt gevaarlijk. Hij valt en strompeld echt letterlijk uit de trailer . En ben bang dat hij zich op een dag zal bezeren.
Ook kan ik niet altijd iemand vinden om mee te gaan. Alleen is helemaal onbegonnen werk.
Op de trailer is geen probleem, in het begin ook wat onstuimig, nu is dit beter. Maar loopt zeer vlot erop.

Iemand de gouden tip om hem te leren rustig te blijven met het afladen?

Mizora

Re: Paard moeite met van de trailer gaan, wacht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:35

Sowieso niet proberen met een lijn aan het hoofd tegen te houden. Mijn paard vliegt/vloog ook de trailer/vrachtwagen af. Onze stang kan 90° draaien dus aan één kant los is voldoende. Laden (met inladen doet hij het ook, als we de stang niet snel genoeg dicht krijgen) doen we altijd met 3 personen en van tevoren een duidelijk plan opstellen.

Uitladen trailer (vrachtwagen gaat anders i.v.m. geen voordeurtje):
Via het kleine deurtje naar binnen, hoofdstel omdoen met longe eraan.
Dan roep ik klep open, klep wordt open gedaan.
Ik vraag pad vrij, dat wordt bevestigd
Dan ga ik aan de andere kant van de stang staan
Dan roep ik stang weg en laat ik de longe volledig lang totdat hij buiten de trailer staat.

Aan het begin vloog hij er werkelijk uit, zeker als ik hem probeerde te remmen.
Nu loopt hij er snel uit en stopt direct als hij van de klep af is.

Op het moment dat ik hem ga trainen met de trailer, dan zet ik hem er elke keer een stukje op, pasje achteruit. Weer wat naar voren, weer achteruit. In principe maar 1 of 2 pasjes achteruit, niet helemaal van de klep af. Net zo lang totdat ik hem exact kan plaatsen waar ik hem wil hebben.

In mijn geval ben ik niet duidelijk (of eigenlijk juist te duidelijk) met mijn lichaamstaal. Ik ben te intens waardoor ik hem van de trailer afstuur, hij mag immers niet zo dicht in mijn persoonlijke ruimte komen. Wat ik op het moment voornamelijk stuur is dat ik zijn hoofd naar de wand van de trailer stuur, dan komen zijn achterbenen namelijk op het midden van de klep uit. Mijn paard stapt ook regelmatig naast de klep doordat hij schuin eraf loopt.

Is dit idee niet wat voor je qua longeprobleem? Dan moet je hem uiteraard niet aan het bit vastmaken, maar zelf vasthouden, maar dan komt hij niet langer tussen de benen van je paard als je hem lossser laat.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 09:48

Ik zal wel gaan oefenen met 1 stapje op de klep en er weer af. Dat lijkt een goeie. En dan eens 2 en 3 passen.
Want erop kan ook nog wat rustiger. In het begin sprong hij gewoon erin. Dus over de klep. Nu is het beter en loopt wel erop. Maar vraag mij af als ik hem kan stilzetten midden op de klep. Denk van niet eigenlijk.

Aan het touw vanvoor trekken we niet, dat is gewoon om brandwonden te hebben op je handen. Ook vragen we niet om ervan te gaan, we hebben eigenlijk gewoon de kans niet om het tegen te houden. %).
Vanvoor houden we hem nu beetje bezig met een wortel. Losmaken en maken dat je mee de trailer van bent zodat hij niet op het terrein weg is.

Bij het inladen is het eigenlijk niet zo'n probleem. We kunnen de stang achter normaal dichtdoen. Nog duwtje in zijn kont bijgeven. Hij is gewoon rustig, en begint aan zijn hooi.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:47

Veel oefenen op achterwaarts gaan en hem altijd kunnen stilzetten. Eerst op de grond, zorg dat je elke pas controleert. Dan eens tussen twee grondbalkjes, dan eens tussen 2 hindernissen dan eens tussen een muur en een hindernis. Bouw het op, ga niet te snel en maak het leuk, veel belonen desnoods een stukje wortel. Zorg dat hij achterwaarts gaan ziet als iets fijns en gezelligs. Pas als dat erg goed gaat weer de trailer erbij pakken. Zoals iemand voor mij ook al aangaf, stapje erop en stapje eraf en dat uitbouwen. Veel belonen! De eerste keer als hij er helemaal opstaat niet direct de stang erachter maar zonder stang achterwaarts eraf, eerst helemaal maar rustig, de volgende keer een pasje en weer terug. Zo spelenderwijs de trailer maken tot een leuk ding.
En boven alles, denk aan je eigen houding, adem rustig en als je gestressed bent direct stoppen en begeleiding zoeken voor jezelf! Dit soort paarden zijn er bekend (berucht!) om dat ze ontzettend spiegelen. Baasje gestressed- dan zal er groot gevaar zijn en dus paard ook gestressed! Jij bent hierin ontzettend belangrijk.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:51

De makkelijkste oplossing? Ruil de trailer in voor 1 waarbij je vooruit kan uitladen. Scheelt heel veel spanning. ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:53

Trol. Daar ben ik al mee begonnen. Omdat hij naast het trailerprobleempje, ook niet erg goed kan wachten. (Wat eigenlijk beetje hetzelfde probleem is) Bijvoorbeeld bij in de paddock gaan, bij opstappen, instappen. Enzovoort. Ook omdat hij hengst is vind ik respect heel belangrijk. Belangrijker dan bij niet hengsten. Hij is nu wel braaf, en dat wil ik ook zo houden.
Dus in de gewone dagelijkse dingen, bij het poetsen, naar de piste gaan, in de piste, naar stal gaan,... laat ik hem altijd voor alles mooi wachten. En af en toe stapje achterwaarts, als oefening voor op de trailer. Aan de hand wandelen maak ik zelfs tempowisselingen, hij moet mijn tempo volgen. En belonen natuurlijk voor alles wat hij goed doet.
Dat gaat eigenlijk heel goed. Let erg op mij. Gaat mij niet voorbijdrammen ofzo. Is heel respectvol en beleefd. Enkel aan de paddock is er nog wat werk. Maar dat gaat steeds beter.

Echt grondwerk doe ik niet. Meer losjes weg na het longeren of dagdagelijks in omgang. Echt grondwerk als training lijkt me ook moeilijk. Want hij wil vooral lopen en vooruit. Haha. Heb wel controle maar hij is gewoon net iets te fel om zomaar beetje grondwerk te doen als training op zich. Dus is makkelijker naast te training.

Sunnysoes dat is inderdaad de makkelijkste oplossing, maar eigenlijk vind ik dat hij het moet leren. Dan maar moeilijk. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:01

Hij moet gewoon leren wachten, stukje opvoeding.
Ik leer altijd het commando 'wachten' aan. Dat werkt bij alles waar het paard vind dat hij haast heeft. Of het is bij opstappen, bij uit de box halen, naar de wei brengen of uit de trailer halen. Wachten is wachten.
Ik heb ook vaak een zweepje erbij om ze weer naar voren te sturen.
Mijn paard staat ook al met de benen eronder en de staart ingeknepen te trappelen, maar geen haar op het hoofd denkt eraan naar achter te komen tot ik 'kom maar' zeg. Ik die eerst de stang weg, dan schot opzij en in die tijd heeft ze maar gewoon even geduld en anders kan ze een corrigerende zwieper verwachten.
Zou een paard daar doorheen walsen dan zet ik hem gewoon weer terug op de trailer en doe het nog een keer.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-03-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:03

Zweepje meenemen als je de stang los wilt maken en zodra je paard uit zichzelf naar achter wil lopen zonder commando van jou, tik op zijn billen geven zodat hij weer naar voren gaat (hoe hard en hoe vaak dit nodig is licht aan het paard en moet je zelf uitvogelen)
Als je de stang weg hebt gehaald dan laat je met behulp van je zweepje je paard nog even staan en daarna geef je het commando dat hij eraf mag komen.

Na een aantal keer heeft je paard in de gaten dat als hij netjes wacht hij geen billenkoek krijgt en kun jij kunt je paard veilig uitladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:04

Heb je toevallig een 2e stang? Anders kan je oefenen met een dubbele stang.
De eerste doe je dicht strak achter zn kont, de 2e er achter. Om te oefenen ben je alleen met de 2e stang bezig, open en dicht doen steeds maar weer tot hij stil staat. Dan stop je even (geef hem wat lekkers als beloning) en vervolgens ga je weer door tot hij er helemaal niet meer op reageert. Omdat je een dubbele stang hebt houdt de eerste stang hem tegen en zijn je handen veilig. Op een gegeven moment zal het kwartje vallen dat het horen van de stang niet betekend dat je gelijk naar achteren kan/ mag.
Als hij er niet meer op reageert is het het moment om met de 1e stang bezig te gaan.
Stang los, maar staan blijven, en als dat goed gaat laat je hem op commando rustig naar achteren gaan. Gaat hij te snel, dan zet je hem er gelijk weer in en doe je het nogmaals (desnoods met de 2e stang weer).

Het rustig achteruit lopen kan je ook eerst zonder de stangen oefenen (is wel aan te raden), er in en er uit tot hij er zat van wordt haha!

Bij mijn paard werkte de dubbele stang na 1 dagje oefenen al perfect. Geen geplette vingers meer omdat ze vol dr gewicht tegen de stang gooit. En mijn paard was best een dramatisch gevalletje van trailerladen, en had ontzettend veel stress op de trailer. Ik heb een aantal trailer-laad cursussen gevolgd (begonnen met hekken) en nu is ze zelf-ladend en blijft staan tot ik zeg dat ze mag komen waarna ze heel beheerst naar achteren gaat!

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:07

misschien wel erg simpel hoor maar even een kleine emmer brok voeren tijdens het weghalen van de stang? Maar vast al geprobeerd.. lastig ja dat eruit vliegen..

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:09

Je zou les kunnen nemen van iemand die expert is hiermee. Dan kun je vol vertrouwen je paard laden en lossen. Zonder alle stress als je van alles en nog wat gaat uitvogelen.
Blijkbaar vind je paard de trailer nog erg claustrofobisch en gaat alle spanning eruit zodra hij kan 'vluchten'. Maak van de trailer een plek waar het niet vervelend is om te zijn, gewoon in je dagelijkse routine meenemen om even de trailer op en af te lopen.

Als hij nog rustig is meteen terug eraf en zo uitbouwen. Ga niet over zijn grenzen maar geef hem tijd zodat hij stapje voor stapje kan wennen. Of eerst gewoon alleen maar aan de trailer ruiken of er even inkijken en dan weer weggaan.

Je kunt ook oefenen met een zeil over hem heen te doen, ook stapje voor stapje, dat hij leert niet in paniek te raken.

Belangrijk is dus dat je de angst wel op gaat zoeken maar hele kleine verbeteringen vraagt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:14

Sizzle schreef:
Hij moet gewoon leren wachten, stukje opvoeding.
Ik leer altijd het commando 'wachten' aan. Dat werkt bij alles waar het paard vind dat hij haast heeft. Of het is bij opstappen, bij uit de box halen, naar de wei brengen of uit de trailer halen. Wachten is wachten.
Ik heb ook vaak een zweepje erbij om ze weer naar voren te sturen.
Mijn paard staat ook al met de benen eronder en de staart ingeknepen te trappelen, maar geen haar op het hoofd denkt eraan naar achter te komen tot ik 'kom maar' zeg. Ik die eerst de stang weg, dan schot opzij en in die tijd heeft ze maar gewoon even geduld en anders kan ze een corrigerende zwieper verwachten.
Zou een paard daar doorheen walsen dan zet ik hem gewoon weer terug op de trailer en doe het nog een keer.

Ja je hebt gelijk. Daar zijn we mee bezig, het wachten. In omgang gaat dat goed. Wil echt zijn best doen.

Als ik thuiskwam gisteren, en hij van de trailer afgestrompeld was. Heb ik hem inderdaad er weer opgezet. En samen weer achteruit. Strompelde nog maar minder, omdat de stang niet dicht is geweest.
Probleem is dat hij niet echt voor rede vatbaar is op dat moment en dus ook niet kan leren uit zijn fouten. Hij is gewoon blij op de begane grond terug te zijn. En moesten we blijven in en uit de trailer gaan zal hij volgens mij nog meer gestresseerd raken. Liever elke dag opnieuw op een rustig moment denk ik.
Dus daarom ga ik nu niet met zwepen beginnen, zorgt voor meer stress. Heeft hij niet nodig. Een onrespectvol paard met oliefantenvel dat is een ander verhaal. Maar ik moet maar kijken waar hij heen moet en hij is weg. Hij heeft eerder vertrouwen nodig dan dat hij moet overbluft worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:21

In dat geval eerst vaker droog oefenen.
Paard inladen zonder stang of klep erachter. Daar rustig even staan en weer eruit. Direct ook commando's eraan koppelen. Dat opvoeren tot hij gewoon kan staan en jij naar achter kan lopen. Dat stukje heb je namelijk ook nodig als je alleen moet inladen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:23

En nog een aantal reacties bijgekomen.

Denk dat ik er gewoon een dagdagelijkse bezighouding van ga maken. Eens op en af. Dan eens half op de klep. (Denk dat dat vooral voor hem een lampje zal doen branden, dat je effectief kan stilstaan op de klep :)* )
Eens voeren in de trailer. Beetje vanalles soorten gekke dingen mee doen.
Edit: Zoals sizzle zegt :D

2de stang zou inderdaad mogelijk zijn. Maar denk dat hij dat snel zou doorhebben dat de 2de weg is. Want hij moet nu ook al met zijn kont weg van de stang. Anders kan hij gewoon niet open. Maar hij heeft wel door dat het weg is en dus eruit kan vliegen.

Hij is wel rustig om te vervoeren zelf of als de klep dicht is, dan staat hij gewoon te eten.
Is een beetje bezweet als hij ervan komt. Maar zeker niet extreem paniek bij hem.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 22-03-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:32

Gewoon 100x oefenen. Erin eruit, erin eruit and so on. Niet slaan! Beloon hem voor alles wat hij goed doet, maak het leuk. Eventueel een clicker erbij als je daarmee bekend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:34

Het idee van de 2e stang is dus dat hij eerst een paar keer gefopt wordt. Hij denkt dan dan de stang weg is, dat hoort en ziet hij namelijk, maar als hij de aanval naar achteren inzet zit daar de eerste stang nog. Als het kwartje is gevallen van ''het geluid van het weghalen van de stang betekent niet dat de stang weg is'' zal hij (als het goed is) blijven staan. Het is het proberen waard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:50

Hoe gaat het nu ondertussen, al geoefend?

Ik zou ook de kleine stapjes tip geven. Eerst 1 stap op de klep en er weer af. Dan 2 etc. Tussendoor laten wachten op de klep voordat je weer terug gaat.

Maak ook geluid met de stang (helper erbij vragen) terwijl je hem in en uitlaad. Dan went hij aan het geluid en zal minder reageren als je de stang weghaalt.

Oefenen met een hindernisbalk kan ook goed helpen bij achteruit stormende paarden. Maar begin eerst met de kleine stukjes vooruit/ achteruit.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 12:37

Wat leuk dat er nog een reactie komt.

Heb niet erg veel geoefend. Na het werk, het rijden heb ik eigenlijk weinig tijd om de trailer er nog aan te hangen.
Maar wel een paar keer als er een trailer stond geoefend. Dus niet er volledig op. Maar stilstaan op de ramp en dan er weer af. En 1 stap en terug en dan 2 en terug. Vond hij moeilijk. Liep het liefst ofwel er meteen op, ofwel gewoon niet. Achteruit was sowieso nog onstuimig. Ook al was het maar 1 pas...
Hij is wel mee op oefenwedstrijd geweest daarna. Dat blijft nog hetzelfde.
Hij wil ook eerst de achterbenen niet bewegen. Dus gaat eerst met de voorbenen. En dan als het niet anders meer kan springt hij met beide achterbenen precies.
Als we de ramp open doen, moet er iemand voordien een longe rond zijn kont gedaan hebben zodat hij de boel niet afbreekt. Dus de longe aangespannen en iemand vanvoor de longe vasthouden.
Dan wacht hij wel totdat de stang open is, en kunnen we veilig openmaken. Laten we hem nog even wachten. En belonen! Maar van zodra de spanning van de longe wegvalt, robbeld hij er toch even erg van.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:51

Laad je hem alleen uit of samen waarbij jij voorin staat en iemand de stang weg haalt?
Laatste deed ik ook altijd en toen vloog mijn paard er ook altijd uit. Sinds ik hem helemaal alleen ben gaan uitladen komt hij rustig van de trailer af.
Tegenwoordig zet ik het deurtje open en maak hem los. Hij gaat dan lekker naar buiten staan kijken. Dan maak ik de klep open en zolang hij tegen de stang hangt blijft die vast. Pas als hij op eigen benen staat haal ik de stang weg en mag hij eruit. Mede doordat hij zonder steun van iemand bij de voorkant eruit loopt let hij veel beter op hoe hij eruit stapt en doet hij het rustiger.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:02

BrankaZ schreef:
Laad je hem alleen uit of samen waarbij jij voorin staat en iemand de stang weg haalt?
Laatste deed ik ook altijd en toen vloog mijn paard er ook altijd uit. Sinds ik hem helemaal alleen ben gaan uitladen komt hij rustig van de trailer af.
Tegenwoordig zet ik het deurtje open en maak hem los. Hij gaat dan lekker naar buiten staan kijken. Dan maak ik de klep open en zolang hij tegen de stang hangt blijft die vast. Pas als hij op eigen benen staat haal ik de stang weg en mag hij eruit. Mede doordat hij zonder steun van iemand bij de voorkant eruit loopt let hij veel beter op hoe hij eruit stapt en doet hij het rustiger.

Altijd samen. Alleen durf ik echt niet. Want van zodra de ramp opengaat begint hij te duwen tegen de stang.
Eerst stond ik altijd vanvoor. En iemand achteraan om alles open te maken.
Maar nu gaan we met mijn trailer en de stang daar is moeilijk open te maken. Je moet beide kanten tergelijk kunnen open doen. Maar als hij tegen de achterkant staat te duwen, kan dit niet.
Dus er moet met dit systeem wel iemand zijn kont van de stang weghouden. Zodat we kunnen open doen veilig... Dus ik maak nu open achteraan, en iemand vanvoor met wat spieren om de longe vast te houden. Want hij kan erg beginnen trekken. Vanaf hij rustig stilstaat. Mag hij ervan. (Hij staat dan nog wel heel gespannen, maar is niet aan het trekken duwen, dribbelen)
Het paard van de staleigenares is ook rustiger als ze alleen uitlaad. Maar met de mijne durven we niet. (De staleigenaars helpen mij nu altijd om af te laden.)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:03

Begint hij al te trippelen van zodra de trailer stil staat, of is het echt pas als de klep open gaat?
In het eerste geval, zou je het hem gewoon kunnen maken dat hij niet meteen van de trailer af kan/mag, van zodra je stil staat.
En inderdaad, oefenen, oefenen, oefenen. En dan vooral zonder "tijdsdruk", dus niet als je ergens moet zijn, maar gewoon thuis. Erop, weer op commando eraf, ...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:04

Ook zonder iemand vooraan begint hij te duwen. Hij moest eens op een dubbele trailer blijven staan. Terwijl een ander paard er later bijkwam.
Mijn paard heeft heel het binnenwerk mee naar buiten genomen... Toen stond er ook niemand vooraan. Want het was de bedoeling dat hij gewoon bleef staan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:07

tess_84 schreef:
Begint hij al te trippelen van zodra de trailer stil staat, of is het echt pas als de klep open gaat?
In het eerste geval, zou je het hem gewoon kunnen maken dat hij niet meteen van de trailer af kan/mag, van zodra je stil staat.
En inderdaad, oefenen, oefenen, oefenen. En dan vooral zonder "tijdsdruk", dus niet als je ergens moet zijn, maar gewoon thuis. Erop, weer op commando eraf, ...

Goh een beetje, maar het is vaak zo dat hij nog een poos moet wachten voor hij ervan mag.
Hij gaat het meest mee op les. Dan zijn we meestal ruim op voorhand aanwezig.
Dan blijft hij gewoon nog even erop. Met de ramp dicht. Staat dan te eten.
Na de les gaat hij er terug op. Want hij moet altijd plassen. En in de trailer ligt er stro :P.
Dus ook weer alles dicht. We vertrekken soms een uur later.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:18

Dan is de "trigger" echt de klep open doen... Dan zou ik daar echt op oefenen in kleine stapjes.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:25

Als het goed is heb je nog gaatjes achter de stang over. Maak daar met een touw of een stang een tweede achter stang. Dan maak je de orgineel eerst los en heeft hij het idee dat hij er nog zit en dan die andere met een simpel knoopje of een strotouwtje die je los kan knippen of simpel los kan krijgen.